Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: ventu850 - 31.01.2012, 08:15:35
-
Kyseessä Volvo 850-96 automaattiilmastoinnilla.Moottorin lämpö nousee ihan normaaliin ja tuulilasille puhaltaa lämmintä jotenkuten, mutta koetaulun sivuilla olevista tuuletusritilöistä puhaltaa melkein kylmää ilmaa.Eikä muutenkaan auto ole sisätiloiltaan normivolvo kun lämmönsäätö vivut saa olla täysillä koko ajan. >:(
-
Jäähdytysnestettä tarpeeksi ja se lämmityskenno on kunnossa ei tukosta ja se jäähdytysjärjetelmä on putsattu koska kun sinne kennon sisään sitä likaa kertyy jolloin ei luovuta lämpöä kunnolla.
Onko ne säätöläpät kunnossa että ilma ohjautuu oiken ettei tulee raakaa pakkasilmaa suoraa ohjaamoon.Onko kesällä se ilmastointi pelannut ihan hyvin ja osaa käyttää niitä säätönappuloita oiken jolloin saadaa paras teho tuosta lämmityslaitteesta ulos.Ja paljon se lämpömittari näyttää onko se klo 15 asennossa koko ajan kun kone lämmin vai vaihteleeko.Kyllä ne Volvot on lämpöisiä jos kaikki ok.
Tuli mieleen ei kai ne lämmönsäätö haistelijat jotka ovat siellä ohjaamossa sekoita tuota systeemiä??
-
Lämpömittari on klo:15 koko ajan ei seilaa,lämmönsäätö haistelijat putsattu kummaltakin puolelta,2Xsäätöläppiä uusittu nestettä oikea määrä.Ilmastointi ei kesällä pökännyt niin kylmää kuin yleensä vaikka on huollettu.
-
Jossain oli joskus juttua, että joillakin ilmastoinnin huolloilla on väärä tietoa lisättävän kylmä-aineen määrästä.
Myöskin yhdellä kaverilla oli huollossa lisätty liikaa "kylmä-ainetta" ja ei kesällä puhaltanut kunnolla kylmää
asia korjaantui, kun "ainetta" poistettiin kierrosta, niin että määrä oli oikea.
Kaverin Volvoon oli lisätty ko. ilmastointi huolto firman ohjekirjan mukaan "ainetta"
mutta selvisi, et konetilassa löytyi merkintä oikeasta määrästä, joka oli pienempi
kuin ko. huollon kirjoissa ja kansissa.
Tarinat ei kerro onko vaikutusta myös kuumanilman puhallukseen.
-
Aja lämpimään pakkihalliin jos sielläkin puhaltaa vain kylmää sivu suullakkeista vika luultavasti tukkoisessa lämppärin kennossa. Tukoksen saa selville siten, että jos molemmat kennon letkut on kuumat on se tukossa. Itellä V70 ja täsmälleen sama vika. Molemmat letkut kuumat joten kenno menossa vaihtoo heti kun ehdin.