Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => FAQ (isot etuvedot 99-07, Volvo P2-alusta) => Aiheen aloitti: wilbert - 31.01.2012, 20:18:11
-
Tuli sitten yritettyä laskea kiinni jäätynyt apparin ikkuna alas, ja sen jälkeen ikkuna ikään kuin kippaa eteenpäin alas laskettaessa. Etureuna siis laskee normaalisti takareunan pysyessä jokseenkin paikallaan. Tästä johtuen ikkunan takareuna nousee tiivisteestä useamman sentin verran raolleen laskettaessa. Ikkuna laskeutui ehkä sen pari milliä, jolloin huomasin että jäässä on ja nostin takasin ylös.
Sain kyllä ajettua viallisenakin ikkunan kiinni asti, mutta korjattavahan se on viimeistään kevään koittaessa.
Mitähän tuosta ikkunan hissistä nyt pamahti, joutuuko tässä nyt isompaakin remonttia tehdä?
Ovipahvin irroituksen työvaiheet tossa jo selvittelin, epäselväksi jäi vaan se, että näkyykö se ikkunannostinmekanismi heti kun saan pahvin irti?
Autohan on sigussa näkyvä V70-04 2.5T
-
Todennäköisesti perhonen....4 euron osa.Eli onko se nyt liukupala vai mikä se nyt oli.Kannattaa kummatkin uusia samalla.Helppo homma.
-
No nyt se pakkasilla irtos lasi, kun avaa , niin laskeutuu aivan epätasaisesti. Voisko jollakin olla ohjeet kuinka verhoilu irtoaa niin ettei rikkoisi sitä ja miten lasi kannaitaisi liimata ja millä liimalla.? Auto on v70-03 farm.
-
http://accessories.volvocars.com/AccessoriesWeb/Accessories.mvc/fi-FI/FI/V70%2800-08%29/2003/all/all/all/ShowDocument/ShowIiDocument/VCC-128832-1/V70_%2800-08%29,_2003
Tuossa hieman oviverhoilun irroittamisesta, jos siitä apuja olisi?
-
Tosiaan mulla sama homma edessä, liukupalat siellä kenkkuilee. Niitä on kaksi per puoli ja on tosiaan sen 4 € kpl.
-
Näkyykö nämä liukupalat ja koko ikkunannostinhäkkyrä kun ovipahvin saa irti, vai pitääkö ovea purkaa vielä senkin jälkeen? Tietää vaan varata sopivasti aikaa projektiin.
-
Oveen on liimattu sellainen vaahtomuovinen äänieriste, joka pitää osittain ainakin veistää tai repiä irti. Oven etuosassa, verhoilun alla on myös sellainen musta muovikansi, joka pitää napsauttaa irti. Aikaa näihin ei kulu juurikaan, että ei niiden takia tarvitse koko viikonloppua hommaan varata :)
Ennen purkutyön aloittamista kannataa avata ikkuna noin 10-15cm auki, jolloin se on sopivalla korkeudella, jotta pääsee niihin liukukenkiin käsiksi. Jos jompikumpi liukukenkä on vielä kiinni, niin siitä pitää irroittaa se metallinen sokka, ennen kuin saa sen nostimen kuulan irti siitä muovista. Metallisten sokkien umpinaiset päät pitää olla ikkunan ulkoreunoja kohti. Tällä ei periaatteessa ole merkitystä, mutta seuraavaa mahdollista irroituskertaa silmälläpitäen, niin kannattaa tehdä. Uusia osia asennettaessa pitää myös huomioida, että pitää kuulua kaksi napsahdusta, että nostimen kuula on kunnolla liukukengässä kiinni. Ekaksi tuntuu/kuuluu sellainen pehmeämpi "plups" ja sitten saatetaan tarvita pihtien apua ja niillä painaen kuuluu selkeä "naks" ääni.
Ikkuna kannattaa mielestäni ottaa kokonaan oven sisältä pois, niin helppo puhdistaa ja rasvata liukukenkien urat, sekä laittaa uudet liukukengät paikalleen uraan. Ikkunan pois saamiseksi pitää ulko- ja sisäpuolen kumilistat ottaa pois. Ikkuna nousee takapää edellä pois ovesta ihan nätisti. Jos ei halua ottaa ikkunaa kokonaan pois, niin kannattaa pyytää kaveri pitämään siitä kiinni tai teipata se kiinni karmiin asennuksen ajaksi. Edelleen pitää huomioida, että sen ikkunan on oltava 10-15cm auki.
-
Ok. Eikohän tuo noin kattavalla ohjeistuksella onnistu tämmöiseltä puupäältäkin. Kiitos tiedoista :)
-
Autoni S80 2002 oikean etuoven lasinnostin ei toimi. Oven sisältä kuuluu vain pientä ruksutusta, kun nostan tai painan ikkunan avausnappia. Miten tarkistan onko vika moottorissa (ei kai kun ruksuttaa?) vai jossain releessä/ohjainyksikössä? Ja miten korjata edullisimmin?
Kiitos etukäteen!
-
Kyllä sinä joudut ottamaan ovi pahvin pois,että saat selville mikä raksuttaa.Älä muuten yritä kovin paljon ajella ikkunaa eestaas,ettei käy kuin minulla.sisuskalut olivat vinksinvonksin,nostajan pellitkin oli solmussa.Täältä löytyy hyviä ohjeita propleemaasi käytä hakusanoja. :idiot2:
-
http://accessories.volvocars.com/AccessoriesWeb/Accessories.mvc/fi-FI/FI/S80%28-06%29/2002/all/all/all/ShowDocument/ShowIiDocument/VCC-144924-1/S80_%28-06%29,_2002
Tuossa hieman ovipahvin irroitus ohjetta.
-
Joo, V70 2004 STW ja tossa yks kerta kun hölmöyksissäni yritin pakkasella avata etuoven lasia, sähkölasi lähti alas, mutta sitten rusahti ja lasi alkoi etureunastaan vajota enemmän oven sisään!
Paniikki iski ja äkkiä stop ja lasi ylös, ettei mokoma ihan ovenpohjalle putois...
Lämpimässä hallissa sitten ihmettelin, mutta tosiaan, lasi menee alas, mutta etureuna edellä, vajoaako titanikki atlanttiin...
Jotain on prakannut mutta mitä...
Mites, onko näissä vaijereita vai kampikaaria vai ratasrissoja vai miten tuo on toteutettu?
Mites etuoven panelin saa irti siististi?
Nurkissa näyttäis olevan jotkun muovikiinnike "nepparit"? kertakäyttöisiä...?
Että ihmisen pitää olla tampio mennäkseen pakkasella sähköikkunaa avaamaan... :idiot2:
-
Lasin takaosan liukupala lie pudonnut kiskoilta, ei mikään harvinainen vika.
Onko niissä neppareissa irtonaisen näköinen keskiö? Jos on, niin painat jollain tylpällä sen keskiosan sisään (varovasti, sen keskiosan pystyy myös ampumaan irti koko kiinnikkeestä ja sitten saa etsiä maasta...) ja kampeat koko kiinnikkeen irti.
Kannattaa hommata uudet liukupalat, ja asennuksessa kunnolla voimaa, että se lasissa oleva kuula menee kunnolla pesään. 8) Ja samallahan sen koko lasin nostaa paikaltaan pois, sekä putsaa ne urat missä lasi menee.
-
Itsellänikin aikoinaan se perhonen loikkasi paikoiltaan, syynä oli liukukiskoon kertynyt moska ja sen jähmettyminen pakkasella, joten ne kannattaa ottaa silloin tällöin huolto-ohjelmaan mukaan. Ja käyttää sitten kunnon aineita, niin menee taas vuosia :pomo:
-
Nytpä tiedän miksipä tuota lasinnostimen kiskonohjainpalaa kutsutaan nimellä "perhonen"...
Kun se irtoaa, se lähtee lentoon ja katoaa mystisesti oven sisältä...
btw... on muuten aivan samanlainen osa kuin Baijerin moottoriwerstaan tekeleissä, Volvossa se on tietenkin Tre kronor -sininen, mutta vastaava baijerilainen on alppien valkoinen, ihan sama osa muutoin, eli samalta alihankkijalta.
Todella helppoa uusia k.o. osa täältä löytyneiden ohjeiden mukaan, kiitoksia!
-
Tulihan tuo nyt tsekattua, liukupalassa oli vaan pieni lohkeama, ja nostimen kuula oli pompannut palasta irti.
Lähisinisellä ei tietenkään ollut hyllyssä uutta palaa, joten vanhalla mennään, tuntuu toimivan. Onhan toi helppo vaihtaa tarvittaessa uuteen kun tietää proseduurin.
Kiitosta vaan neuvoja antaneille.
-
O0 Hyvä, että taas toimii.
-
Kiitoksia kaikille tähän ketjuun ohjeita kirjoittaneille. Nyt toimii miunkin auton ikkunat oikein :)
-
olis tarkotus korjata s80:n kuskinpuolen sähköikkuna kun on nähtävästi juurikin tuo perhonen lentänyt tiehensä. Ongelma on että kuinka saan tuota lasia laskettua alaspäin tarpeeksi että pääsen käsiksi siihen mekanismiin, kun tuo ei liiku kuin muutaman sentin alaspäin?
-
Sitä lasiako ei saa käsin auttamalla laskemaan? Voi olla, jotta siellä se hissin tanko ahdistaa myös, tutkimalla selviää.
Ittellä muuten pajahti tänään takaikkunan nostin irti. Lieneekö siellä samanlainen ongelma edessä? En ole vielä ehtinyt tutkimaan...
-
Kauanko ko. toimenpiteeseen mahtanee mennä suunnilleen ensimmäisellä kerralla? ??? Eli lasketaanko tunteja vai vartteja?
-
Kauanko ko. toimenpiteeseen mahtanee mennä suunnilleen ensimmäisellä kerralla? ??? Eli lasketaanko tunteja vai vartteja?
reilu vartti
-
Mahtaako 850 nostimenmoottori passata v70 volvoon??
-
Sopiiko nämä kaikki keskenään? S60 S80 ja V70?
-
Ne muoviset liukupalat ovat kaikissa samoja, mutta nostimet eivät. S60 ja V70 on samat, mutta S80 on eri nostin.
-
Ok. Kiitos tiedosta.
-
Mullakin S60:ssä ilmeisesti tämä "perhonen" mennyt paskaks, koska lasin etuosa putoaa oven sisälle ikkunaa avatessa >:( Selailin tossa motonetin sivua niin vastaan tuli tämmöinen, onko juurikin kyseessä tämä "perhonen"?? En oo vielä ovipahvia irroittanut ja katsellu mikä siellä on rikki, mutta todennäköisesti toi...
http://motonet.fi/fi/varaosatuote/41-5113?ajoneuvo=965
-
Jaahas, eli onhan se tuo "perhonen" josta laitoin linkkiä edellisessä viestissä mikä löytyy motonetistä. Aikani tos selailin youtubea niin löytyihän sieltä video joka selventää aika hyvin... ::)
Klik! (http://youtu.be/QL1K0sinqb0?t=9m52s)
-
Mulla on samanlaista ongelmaa. Auto on Volvo v70 2.5 (98)
Hanttarin puolen lasi kulkee uskomattoman hitaasti.
Kuskin puolen lasi paukahti pari päivää sitten oikeen kunnolla ja ei nyt laske alle puolenvälin
Otin tänään hanttarin puolen verhoilun auki ja huomasin että kiskoissa oli tuollaiset vihreät ohjurit http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/415112/854932?ajoneuvo=656
Kuuluuko tuonne alun perin tuollaiset ohjurit vai onko ne vaihdettu? Monessa ohjeessa olen nähnyt tuollaiset siniset perhoset : http://motonet.fi/fi/varaosatuote/415113/946742?ajoneuvo=965
Toinen ongelma on että etummaisessa kiskossa näyttäisi olevan kaksi tuollaista metallirimpsua jotka ovat vääntyneet ja tuo ohjain ei näyttäisi liikkuvan mihinkään. Saako noit lasin metallikiskoja vaihdettua ja miten ne ovat lasissa kiinni?
-
Moi, mites kun nostan automaattisesti kuskinikkunaa ylös, menee ylös, mutta palautuu ala asentoon. Pakko syötöllä nousee ylös, ja myös jää kiinni. :hello:
-
Osaisko joku sanoa, mistä hakee. :hello:
-
Kannattaa katsoa ettei ole lasin tiiviste ole jotenki huonosti yläreunasta johon lasi tökkää, itsellä satunnaisesti tekee myös tuota.
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
Onko kokemusta kun volvon kuskinpuoleinen lasi on ilmeisesti irti nostimesta, kun nousee ihan vinossa,jäänyt vissiin pakkasella kiinni tiivisteeseen ja irronnut alakiinnityksistä,onko iso homma ja onnistuuko ulkona rassata.
-
Volvojakin on aika montaa eri laatua, ja kaikissa omanlaisensa nostimet. Auttaisi kovin jos tietäisi onko se Amazonista vai uudesta XC90:sta?
-
Veikkaisin S60/V70N/S80, niissä kun taitaa olla yleistä. Onnistuu vaikka parkkiksella.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=15192.msg294742#msg294742
-
Sorry kun unohdin mallin se S60.
-
Jokin aika sitten kuljettajan ikkunaa avattaessa kuului pamahdus ja ikkuna kyllä toimi mutta melkoisella metelillä, parhaiten muutama sentti kerrallaan nitkuttelemalla.
Veikkaus kohdistui oireiden mukaan n.s. perhoseen, eli lasinnostimen liukupalaan.
Netistä löytyi ovipahvin irroitukseen hyvät ohjeet, tosin 2004-mallisessa S80:ssä on kahvassa kolmaskin ruuvi mitä ei missään kolmesta katsotussa ohjeessa mainittu.
Kun ovipahvi oli irti niin vasemmanpuoleisesta liukupalasta ei ollut jäljellä kuin sokka.
Oikeanpuoleista ei saa mitenkään näkyville, en tiedä miten sen ikkunan saa irti jos tarvetta olisi.
Lasinnostimen tangot olivat juuri toisinpäin kuin ohjevideoissa, se nyt ei sen kummemmin ihmetyttänyt.
Siirtoleukapihdit on enemmän kuin tarpeen lasinnostimen tagon saamiseksi kiinni liukupalaan, ei varmasti käsivoimin olisi mennyt.
Vaseliinia ja vähän öljyä luikukiskoille niin taas toimii.
Viimeksi oli muovikappale mekanismin välissä, nyt oli 'oikea vika' kun perhonen piti laittaa paikoilleen.
Ei tuo kummoinen homma ollut mutta en siis tiedä miten se oikeanpuoleisen vaihtaa jos on tarvetta joskus.
Ei siis ihan varttitunnin homma, ensi kerralla ehkä kun ei tarvitse ihmetellä vailinaisten ohjeiden mukaan tehden...
-
Muistaakseni sen oikeanpuoleisen saa esiin jostakin aukosta tietyllä korkeudella. Kieltämättä hieman hankala vaihtaa, mutta ei mahdoton. Viime talvena purin ikkunan pois, puhdistin ja rasvasin urat ja löin nippuun uusilla perhosilla. Toistaseks toiminu hyvin ja pariin kertaan kun tuon jumppaa niin alkaa vartissa sujumaan :D
-
Itsellä tipahti ikkuna ja kas kummaa, perhonen oli hypännyt veks. Näytti päällepäin ehjältä, voiko silti olla rikki? Löin uudelleen paikalleen ja nyt "toimii", mutta alasajaessa menee vähän ruksuttaen hitaasti, ja ylösajaessa oikein tökkii ja seilaa eestaas. Kun ikkuna on kiinni, ikkunaa voi siirtää käsillä edestakaisin sivusuunnassa pari senttiä. Onko lasinostin paskana, vai voisko korjaantua perhosten vaihdolla?
-
Itsellä tipahti ikkuna ja kas kummaa, perhonen oli hypännyt veks. Näytti päällepäin ehjältä, voiko silti olla rikki? Löin uudelleen paikalleen ja nyt "toimii", mutta alasajaessa menee vähän ruksuttaen hitaasti, ja ylösajaessa oikein tökkii ja seilaa eestaas. Kun ikkuna on kiinni, ikkunaa voi siirtää käsillä edestakaisin sivusuunnassa pari senttiä. Onko lasinostin paskana, vai voisko korjaantua perhosten vaihdolla?
Muistaakseni se perhonen on sellainen ettei ehjä ollessaan pääse sieltä urasta hyppäämään pois, ettei kuitenkin ollut rikkinäinen?
https://m.motonet.fi/fi/varaosat/1334/autot/volvo/v70-mk2-00-07?vuosimalli=all&tuoteryhma=275
Tuollaisen laitoin viimeksi.
-
Muistaakseni se perhonen on sellainen ettei ehjä ollessaan pääse sieltä urasta hyppäämään pois, ettei kuitenkin ollut rikkinäinen?
https://m.motonet.fi/fi/varaosat/1334/autot/volvo/v70-mk2-00-07?vuosimalli=all&tuoteryhma=275
Tuollaisen laitoin viimeksi.
Eli ei pitäisi mahtua ilman apuja edes liusumaan ulos päästä, jos nostin on vinksallaan ja päästää sen liian pitkälle? Epäilen että oli juuri sieltä päästä luisunut, eikö ehjä mahdu?
-
Eikös se mekanismi ole niitattu siihen peltiin, ei kai se pääse ihan helposti vinksahtamaan siellä oven sisässä?
Kyllä ehjä sieltä kiskon päästä tietysti mahtuu tulemaan, sieltähän se sinne paikalleen laitetaan.
Niin muistaakseni itse tein, ei sitä väliltä saa mitenkään ehjänä, muistelen.
Pitäisi käydä katsomassa kun on aikaa kun viimeksi tuon tein, vuosi sitten näköjään.
Ei tuo keli houkuttele kun lunta tulee taivaan täydeltä.
-
Tässä pari videota jotka selventävät ongelmaa. Äänet päälle, mutta elkee liian lujalle, mennee korvat!
https://youtu.be/tdLj9Uu30rw
https://youtu.be/bVW7KEW93f8
-
Kokeilepa rasvata nuo liu'ut joissa nuo liukupalat liikkuvat ja vaikuttaako se mitään.
Ja onko liukupalat varmasti oikein kiskossa
Jotenkin kuullostaisi ja näyttäisi että lasi liikkuu raskaan oloisesti.
-
Kokeilepa rasvata nuo liu'ut joissa nuo liukupalat liikkuvat ja vaikuttaako se mitään.
Ja onko liukupalat varmasti oikein kiskossa
Jotenkin kuullostaisi ja näyttäisi että lasi liikkuu raskaan oloisesti.
Joo-o, mielestäni ovat oikein, ja rasvattu on. Putsausta en tosin suorittanut, kun ei kovin inhimilliseltä vaikuttanu ton ikkunahissin irrotus ku on niin mahottoman vähän reikää ovessa mistä päässä käsiksi, joten mahollista on että kiskoilla ois jotain paskaa joka haittaa juuri tarvittavasti..
-
Hain motonetistä perhoset ja vaihdoin. Hioa joutui että sai mahtumaan kiskoon ja ihan uskomattoman väljä se kuulapesä.
Mitenhän kauan mahtaa menestyä tuolla. No, eipä oo iso homma vaihtaa. Mitähän maksaa sinisellä nämä?
-
Joku hämärä muistikuva olis että reilu vitosen luokkaa. Saatto olla vähän enemmänkin. 5-10€?
Omaani joskus vuosia sitten hain siniseltä. Oli kyllä pirun tiukka se kuulanreikä ja muutenkin sopivuus hyvä.
Kuula oli pakko puristaa kunnon pihdeillä pesään, ei toivookaan käsipelillä.