Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: SaraKiuruKanerva - 31.01.2012, 23:13:39
-
Todellakin siis, Volvoni ei jaksa kylmänä käydä. Pyörähtää kyllä käyntiin, yskien, mutta usein sammuu muutaman sekunnin kuluttua. Seuraavilla yrityksillä ei yleensä lähde ollenkaan. Lohkolämppärissä täytyy pitää monta tuntia jotta jaksaa lähteä käyntiin.
Multa rupeaa rahat ja lysti loppumaan kun korjaamolla sitä ei tunnuta saavan kuntoon. Ehkä se suurin ongelma onkin korjaamossa. Mutta, osaisiko kukaan teistä arvioida mikä on pikkuisessa vikana?
-
missähän kunnoassa akku on? Onko uusio vai vanha?
-
1) Syöttöpumpun ajoitus
2) hehkujen kunto
Nuo kaksi lienevät ne tärkeimmät. Ja tuohon kohtaan 1) voisi vielä lisätä sen, että onhan pumpun hihna kunnossa ja kaikki hampaat siinä tallella...
-
missähän kunnoassa akku on? Onko uusio vai vanha?
Mitäs ne korjaamolla ovat sille yrittäneet tehdä?
Jokos on mittarissa minkälaiset ajokilometrit?
-akku
-hehkut
-suuttimet
-lämpötila/asento ym. anturit
-polttoaine tukos, ilmaa tms..polttoainejärjestelmässä.....
-puristuspaineet jos kilometrejä paljon..
-ajoitus pielessä>myöhässä?
-
Hehkujen kunnollakaan ei niin väliä jos pidemmällä lämmityksellä lähtee. ;)
Mutta kuten Taavi jo totesi niin se syöttöpumpun remmi.
-koska vaihdettu/paljonko ajettu
-onko pumpun ajoitusta se korjaamo tarkistanut
Onkos ne lämmitys ajat kuinka pitkiä?
-
Syöttöpumpun ajotukselle ääni täältäkin. Nimen omaan mekaaniselle ajotukselle. Myös ilmavuoto tulisi äkkiseltään mieleen, kun tarkemmin luki tuota aloitusta.
Täällä päin eivät meinanneet millään suostua korjaamolla mittaamaan mekaanista ajoitusta, kun on sen verran isotöisempi. Sen kuitenkin kun tekivät käynnistys ongelmat poistuivat.
-
Kiitos vastauksista!
Autoon on jo vaihdettu hehkut sekä jäähdytysnesteen anturi. Korjaamolla sanoivat ajoitusten olevan kunnossa, kun kysyin asiasta aiemmin, mutta en tiedä voiko niihin tyyppeihin luottaa siellä. Syöttöpumpun remmin vaihdosta ei ole kuin muutama kuukausi. Remmin vaihdon jälkeen ajoitukset oli ihan päin helvettiä, sen jälkeen korjautettiin ne. En tiedä ovatko edelleenkään saaneet niitä ihan tarkalleen oikein. Kyseinen korjaamo on siis ennenkin mokannut. Oli tyhmää viedä sitä siihen paikkaan enää.
Ehkä vien Volvon johonkin toiseen korjaamoon jos ne ei osaa muuta kuin rahastaa.
Niin, ja lämmityksessä on pidettävä kymmenen asteen pakkasella useita tunteja. Kerran ei lähtenyt millään kun oli ollut pari tuntia lämmityksessä jollain 15 asteen pakkasella. Ja on sillä ajettu yli 260 000.
-
Monesti ei tule sinistä mainostettua, mutta pumpun säätö siellä onnistuu.(ainakin Oulussa) Eli käy säädättämässä pumppu siellä. Tai sitten! Nyrkkipaja säädöllä niin aikaiselle, että sytyttää vikavalon ja sitten vähän takaisin.
-
Vika on korjattu! Ilmeisesti ainakin.
Tosiaan, vika oli mekaanisessa ajoituksessa, kuten moni täällä epäilikin. Nyt se on toivottavasti reerassa.
Kiitos paljon vastauksista, vaikkei niistä tällä kertaa ollutkaan paljon hyötyä. Mutta minä ainakin opin uutta kun luen tekstejänne :)
-
Mitä kustansi?
-
Elikkä kun aamulla yrittää startata autoa käyntiin (ollut n.3h lohkolla) ei meinaa käynnistyä millään muuta kuin 10 sekunnin startin hitsauksella ja silloinkin voi käydä muutaman sekunnin ja sammua, virrat päälle laittaessa ei hehku valosta tietoakaan?? miksi ei hehkuta?
Kun taas ei ole ollut lohkolämmitintä käytössä aamulla, virrat päälle laittaessa hehkuttaa aivan normaalisti ja lähtee käyntiin ja jopa pysyy käynnissä.
Onko vika syöttöpumpun ajoituksessa,jäähdytinneste anturissa vai-kö releessä?
sulake on kunnossa.
onko kellään tietoa mistä saisi hankittua 2.5 TDI korjausoppaan?
-
Jos on ollut kolme tuntia lohkolämmitin päällä, ei sen enää kuulukaan hehkuttaa.
Ongelma lienee siinä, että pumpun ajoitus ei ole kohdallaan, tää kone on todella tarkka ajoituksesta kylmäkäynnistyksien suhteen. Jotkut ovat tehneet niinsanotun hehkumodin, jolla saa tehtyä "pakkohehkutuksen", mutta se on ongelman kiertämistä, ei sen ratkaisua.
Ja mistään et löydä volvo tdi -korjausopasta, samaa konetta on toki käsitelty esim. Vw transporterin opppaassa.
-
Joo. Dieselpajalle pumpun ajoitukseen. Samalla hyvä vaihtaa pumpun hihna ja rullat.
Itsellä teki samaa, lähti vaan sahaamalla. Ajoituksen jälkeen -36 asteessa 2 tuntia roikkaa ja ekalla soimaan!
-
Joo. Dieselpajalle pumpun ajoitukseen. Samalla hyvä vaihtaa pumpun hihna ja rullat.
Itsellä teki samaa, lähti vaan sahaamalla. Ajoituksen jälkeen -36 asteessa 2 tuntia roikkaa ja ekalla soimaan!
Itsellä sama, tosin reilu tunti riitti. Vaihdettiin kotitöinä pumpun hihna, silmämääräisesti 1/4 hampaanväli aikaselle. Nyt lähtee ainakin -12 asteen pakkasesta ilman roikkaa nätisti. Kovemmasta ilman lämmitystä en ole koettanut.
-
Kiitoksia paljon avusta, sitte vaan aikaa varailemaan pumpun ajoitukseen.
-
Pitää myös tilata aika,nyt on ollut ulkona,niin takkuaa,tallista lähteny.
-
No joo,maanantaiaamuna,säädettäessä kone pitää olla 80asteinen.
-
Autossamme siis oli ajoitukset pielessä, kuten jo kerroinkin. Siinä oli kuitenkin muutakin, nimittäin egr-venttiili kiukutteli. Se on ajoittain aiheuttanut varmaan vielä pahemman vaikeuden käynnistyä. Nypättiin se pois toiminnasta ja nyt lähtee käyntiin nätisti. Kannattaa siis sekin ehkä tsekata jos on samantyyppistä oiretta.
-
Omaan tdi volvoon vaihdettu äskettäin pumpunhihna korjaamolla. Pienoinen
ongelma meinaa olla jos jättää laittamatta roikkaan, ei oikein hyvin lähde tulille. reilu
-5 astetta pakkasta riittää jo että saa sahata vaikka tekis tuplahehkutukset. Mutta jos on
roikassa vähänkin aikaa niin lähtee hyvin (lauhalla kelillä 30min, kovalla pakkasella 1h), jopa silloin kun oli -30 asteen paukkupakkaset. Muutaman tunnin seisonut auto lähtee vielä todella hyvin käyntiin
mutta 8h seisonta niin saa tosiaan käynnistellä useamman kerran jos ei ole lohkolämppärissä.
Eli ajoitus on kyllä kohdallaan, mutta hehkuista ja pa-suodattimesta ei ole mitään tietoa? Vai onko
muita keinoja.
-
Tarkista ainakin hehkuttaako se edes. Hehkutkaan ei paljon maksa.
Mä vaihdoin omaani vaikkei isoja ongelmia ollu, mutta muuttui todella paljon paremmaks.
-
Senhän ilmeisesti voi tarkistaa ihan yleismittarilla? Tarkalleen en kyllä tiedä miten? Ja
se vielä että +4 asteisesta tallissa käynnistyy tosi hyvin, mittaristossa kyllä lukee
"dieselin hehkutus" paitsi silloin kun on ollut roikassa.
-
Senhän ilmeisesti voi tarkistaa ihan yleismittarilla? Tarkalleen en kyllä tiedä miten? Ja
se vielä että +4 asteisesta tallissa käynnistyy tosi hyvin, mittaristossa kyllä lukee
"dieselin hehkutus" paitsi silloin kun on ollut roikassa.
Se että hehkun valo palaa, ei tarkoita automaattisesti että hehkuttaa. Esim hehkut pimeenä.
Tarkistaa voi yleismittarilla mutta silti ne hehkut ei välttämättä ole täysin kunnossa. Mittaa vastuksen hehkusta.
Ne hatut vaan pois ja siitä kierreosasta ja johonkin maihin mittaa vastuksen.
Suosittelisin hakeen vaan uudet hehkut ja vaihtamaan. Pääset helpommalla koska vika on tedennäköisesti hehkuissa
Kone ei tarvi kovinkaan paljoa lämpöä niin ei hehkuta. Ominaisuus, joten ei huolta.
-
Omaan tdi volvoon vaihdettu äskettäin pumpunhihna korjaamolla. Pienoinen
ongelma meinaa olla jos jättää laittamatta roikkaan, ei oikein hyvin lähde tulille. reilu
-5 astetta pakkasta riittää jo että saa sahata vaikka tekis tuplahehkutukset. Mutta jos on
roikassa vähänkin aikaa niin lähtee hyvin (lauhalla kelillä 30min, kovalla pakkasella 1h), jopa silloin kun oli -30 asteen paukkupakkaset. Muutaman tunnin seisonut auto lähtee vielä todella hyvin käyntiin
mutta 8h seisonta niin saa tosiaan käynnistellä useamman kerran jos ei ole lohkolämppärissä.
Eli ajoitus on kyllä kohdallaan, mutta hehkuista ja pa-suodattimesta ei ole mitään tietoa? Vai onko
muita keinoja.
Remmi voi olla vaihdettu mutta kuka sanoo, että se pumpun hihnan ajoitus on varmasti oikein?
-
Mulle sanoivat sinisellä,että jakohihnan ajoitus tarkistettava, ennen pumpun mekaanista ajoitusta,ja sitte se dynaaminen ajoitus.Liekkö rahastusta?
-
Mulle sanoivat sinisellä,että jakohihnan ajoitus tarkistettava, ennen pumpun mekaanista ajoitusta,ja sitte se dynaaminen ajoitus.Liekkö rahastusta?
Molemmat ajoitukset kannattaa tehdä.
-
Remmi vaihdettu luottokorjaajalla joka on näitä rassannut paljon, eli se
on kunnossa. Pitääpä alkaa suunnittelee hehkun vaihtoo pikku hiljaa.
-
Jos mekaaninen ajoitus on kunnossa, niin lähtee kyllä -5 asteesta käyntiin ilman hehkutustakin, ja ilman sahaamista ... Mutta eikun vaan hehkuja vaihtelemaan, sun muuta... ;) .
Mulle sanoivat sinisellä,että jakohihnan ajoitus tarkistettava, ennen pumpun mekaanista ajoitusta,ja sitte se dynaaminen ajoitus.Liekkö rahastusta?
Eikös tuo jakohihnan ajoituksen tarkistus ole juurikin tätä mekaanista?
Tossa on kuvattu tuo ajoituksen säätö, on Jetasta, mutta aivan sama on kaikissa jakajapumpullisissa.
http://holysmoke.fi/pages/artikkelit/jakajapumpun-ajoitus.php
-
850/S/V70 TDI:hin voi asentaa "hehkumodin" eli pakkohehkutuskytkimen. Se perustuu siihen, että moottorin lämpötila-anturin kanssa sarjaan asennetaan kytkimestä kytkeytyvä ylimääräinen 10 kohmin (10 000 ohmin) vastus. Kun kytkin on päällä (eli off-asennossa, kytkimen kanssa rinnan on tuo vastus), luulee moottorinohjaus konetta kylmäksi ja aloittaa hehkuttamisen ja "ryypyttämisen". Tätä ei kannata jättää liian moneksi minuutiksi päälle, tai moottorinohjauksen varoitusvalo syttyy ja sammuu vasta uuden käynnistyksen jälkeen (oma kokemus). Kandee laittaa varoitusvalollinen kytkin, itse pistin kojelautaan "Glow" tarralla varustetun, romu-V70:n sumuvalokytkimen yhdessä 1 irrottavan ja 1 kytkevän releen kanssa - lievää säätöä.
Vinkitys täällä:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=178.0
Muuten olen sitä mieltä, että katalysaattori tukkeutuu ajan kanssa, ja siinä tarvitaan joko uusi katti, tai 1" putki jolla sitä nk. avarretaan. Ja ah, kyllä turbo pyörii, ja noki irtoaa eikä tuki mestoja tai katsastuskonttorin mittalaitteita...
Uusi katti saa (jos ei ole 98/14 tai uudempi tyyppihyväksyntä autossa, noissa 90-luvun vehkeissä ei ole) olla ei-E-hyväksyttykin eli tämmöinen:
http://www.ebay.co.uk/itm/VOLVO-V70-2-5-1996-99-Diesel-Exhaust-Catalytic-Converter-Cat-/200688387826?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item2eb9f5c6f2
tilaa 2, postikulut 35 egee, riittää 20 vuodeksi minkä autokin kestää, 1 hinta siis ilman rahtia 175€ - täällä romuttamollakin enemmän...
-
Muuten olen sitä mieltä, että katalysaattori tukkeutuu ajan kanssa, ja siinä tarvitaan joko uusi katti, tai 1" putki jolla sitä nk. avarretaan. Ja ah, kyllä turbo pyörii, ja noki irtoaa eikä tuki mestoja tai katsastuskonttorin mittalaitteita...
Tai sitten avata alkuperäinen katti ja ronkkia sieltä sisukset pois ja hitsata takas umpeen. Aukasta kannattaa yläpuolelta. Vai läksikö Volvossa katti pulttiliitoksella irti, en muista, Audeissa lähtee, eli niissä saa homman tehtyä ilman hitsausta, pelkkä rautakanki riittää. Piristyy muuten auto kummasti... ;)
-
Omaan tdi volvoon vaihdettu äskettäin pumpunhihna korjaamolla. Pienoinen
ongelma meinaa olla jos jättää laittamatta roikkaan, ei oikein hyvin lähde tulille. reilu
-5 astetta pakkasta riittää jo että saa sahata vaikka tekis tuplahehkutukset. Mutta jos on
roikassa vähänkin aikaa niin lähtee hyvin (lauhalla kelillä 30min, kovalla pakkasella 1h), jopa silloin kun oli -30 asteen paukkupakkaset. Muutaman tunnin seisonut auto lähtee vielä todella hyvin käyntiin
mutta 8h seisonta niin saa tosiaan käynnistellä useamman kerran jos ei ole lohkolämppärissä.
Eli ajoitus on kyllä kohdallaan, mutta hehkuista ja pa-suodattimesta ei ole mitään tietoa? Vai onko
muita keinoja.
Itsellä oli sama homma pikkupakkasilla, erittäin nihkeätä oli käyntiinlähtö ilman roikkaa vaikka aiemmin juuri käytetty Volvolla pumpun hihnan ajotukset ja pari hehkoa vaihdattamassa. Nyt n.60tkm myöhemmin vaihdettiin pumppu hihna kotitöinä ja karvan aikaiselle säädettiin lähtee käyntiin erinomaisesti vaikka vähän kovemmistakin pakkasista. Talvikulutuskaan ei ole kasvanut , 6.5-6.9l/100km edelleen.
-
Aukasta kannattaa yläpuolelta. Vai läksikö Volvossa katti pulttiliitoksella irti, en muista
Kun on uusi takaputki tai vähintään se etu- ja takaosan välinen lommi (Motonetissa hyllykamaa) uusi ja avattavissa eikä pilalle ruostunut, turbosta irtoaa helposti ne rosterimutterit 3 kpl ja auton etupää koholla etuputki avustajan kanssa lähtee.
Katin sisäosien avartaminen sujuu sitten takaapäin jos sitä tahtoo, ei tarvi hitsata mitään. Ulos tulee jo pelkkää mustaa ***kaa puoli litraa >:(
Jos havaitaan että jousto on rikki, ei kun Tiittasen kaltaiseen paikkaan vaihdattamaan, tai hankkii ebay.de:sta ton "Flexrohr Volvo TDI" ja pistää kuntoon, ehkä katin etu- ja takapuolta voisi kanssa vähän muhvata. Ja on hyvä vielä pitkään, ainakin entistä parempi 8)
-
Vihdoinkin oli sen verran aikaa että sain vaihdettua hehkut, paitsi
sen mikä lähinnä jakopäätä kun "pitkä" hylsy oli siihen väliin vähän
turhan pitkä. Neljästä vanhasta hehkusta yksi toimi ;D Pakkastahan nyt
ei paljoa ole mutta tuntuu lähtevän huomattavasti paremmin tulille ilman roikkaa, ei
tarvitse sahata enää. Pitää vielä seurata tilannetta.
-
Vihdoinkin oli sen verran aikaa että sain vaihdettua hehkut, paitsi
sen mikä lähinnä jakopäätä kun "pitkä" hylsy oli siihen väliin vähän
turhan pitkä. Neljästä vanhasta hehkusta yksi toimi ;D Pakkastahan nyt
ei paljoa ole mutta tuntuu lähtevän huomattavasti paremmin tulille ilman roikkaa, ei
tarvitse sahata enää. Pitää vielä seurata tilannetta.
Sen laitimmaisen hehkun saa vaihdettua kätevästi taittuvalla/taipuvalla jatkovarrella ja vielä kun asettaa uuden magneettivarrella paikalleen (ja ottaa vanhan pois) ei tarvitse liikoja sorminäppäryyttä harjoittaa ;)
-
Sen laitimmaisen hehkun saa vaihdettua kätevästi taittuvalla/taipuvalla jatkovarrella ja vielä kun asettaa uuden magneettivarrella paikalleen (ja ottaa vanhan pois) ei tarvitse liikoja sorminäppäryyttä harjoittaa ;)
Ja siitä ohjaustehostimen säiliön takaa ottaa yhen raudan pois niin tulee lisätilaa. Tehostin pysyy silti kiinni.
Mutta toi taipuva varsi oli mullakin ehdoton apu.