Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: mowler - 31.01.2012, 23:29:28

Otsikko: Volvo 740, B200K hyytyi
Kirjoitti: mowler - 31.01.2012, 23:29:28
Nyt meni sormi suuhun. Auto yleensä lähtenyt kovillakin pakkasilla nätisti käyntiin, mutta nyt kuitenkin kävi niin että kesken ajon autosta katosi muutaman minuutin aikana kaikki sähkö, joka johti lopulta vielä auton sammumiseen.  Parina aikaisempana päivänä olen havainnut mittaristossa usemman valon palavan kerrallaan himmeästi ikään kuin sähköpuolella tapahtuisi jotain hämärää. Viime päivinä on myös takana siihen malliin pakkasta ja lyhyttä siirtymäajoa, että ajattelin että ilman muuta akusta puhti loppu tai ei lataa.

Noh, kaveri tuli antamaan apuvirtaa, mutta mitään ei tapahtunut vieläkään. Virtaa löytyyy ajovaloille ja muille sähkölaitteille mutta startti sanoo apuvirrankin kanssa pelkästään naks. Olisiko ideoita mistä lähteä vikaa jäljittämään? Eniten tässä hämää, että startissa tuskin mitään vikaa koska hyytyi kesken ajon ja jos taas virrasta pula niin luulisi apuvirran kanssa pelittävän - oma ymmärrys aiheeseen loppuu.
Otsikko: Vs: Volvo 740, B200K hyytyi
Kirjoitti: TOK - 01.02.2012, 00:49:23
Maapiuhojen kunto tulisi mieleen, tai miksei plussakin. Eli akulta laturille ja startille menevät plusjohdot sekä akusta koriin ja moottorin kylkeen menevät maajohdot. Näiden kunto ja kiinnitys sekä akkuun että toiseen päähän.

Vikavalojen palaminen himmeästi usein liittyy latausongelmaan joka voi johtua mm. edellämainituista johdoista.

Jos valot toimivat, se tarkoittaa että akun plussasta pääsee pieni virta lampun kautta koriin ja siitä akun miinukseen.

Starttimoottori tarvii ison virran että se pyörähtää ollenkaan. Jos virtapiirissä on heikko kohta, virta ei vaan kulje. Startin solenoidi naksahtaa kun jännitettä on tarjolla, mutta startti ei jaksa pyöriä kun se ei saa kunnolla virtaa. Startin maa kulkee moottorin runkoa pitkin moottorin kyljestä alhaalta akun miinusjohtoon. Ja plussahan tulee sitä paksua plusjohtoa myöten.
Otsikko: Vs: Volvo 740, B200K hyytyi
Kirjoitti: estate - 01.02.2012, 09:27:24
Ei ole ladannut kunnolla valojen kiilumisesta päätellen ja akku kohmeessa heikon varauksen vuoksi :( Akussa ei riitä potku startin pyörittämiseen eikä ota virtaa vastaan ennenkuin on sulanut. Omien kokemuksien mukaan ei lähde apuvirrallakan käyntiin jos akku on päässyt jäätymään. Voi hyvällä tuurilla elpyä jonkinmoiseen kuntoon kun vie sulamaan ja lataa pienellä virralla täyteen.
Otsikko: Vs: Volvo 740, B200K hyytyi
Kirjoitti: hevonen - 01.02.2012, 12:55:27
Koita antaa apuvirta suoraan startin perään ja miinus koneen runkoon. Jos starttaa, johtovika akku/ startti.
Täähän ois kokeiltava niin että + sinne startin päävirtaan ja sitten jollain kytkee sieltä suoraan herätteeseen...
Miksei voi olla sulanut johdon kuori sieltä koneen etupäästä kampuran alituksen paikkeiltakin... ;)

Voi olla virtalukonpohjassakin häikkä.
Otsikko: Vs: Volvo 740, B200K hyytyi
Kirjoitti: mowler - 02.02.2012, 22:32:32
Uudella akulla saatiin liikkeelle taas. Mittarin varoitusvalorivi huhkaa edelleen himmeänä. Halpis yleismittari antoi laturin perästä lukemaksi tasan 12,0 volttia. Pitäiskö olla enempi? (Sama mittari antaa siitä c-tekin laturilla tappiin ladatusta uudesta akusta 12,7V )
Otsikko: Vs: Volvo 740, B200K hyytyi
Kirjoitti: s73 - 02.02.2012, 22:44:52
pitäisi olla n.13-15v. säädin tai laturi loppu jos johdot ok.
Otsikko: Vs: Volvo 740, B200K hyytyi
Kirjoitti: TOK - 03.02.2012, 00:42:03
Uudella akulla saatiin liikkeelle taas. Mittarin varoitusvalorivi huhkaa edelleen himmeänä. Halpis yleismittari antoi laturin perästä lukemaksi tasan 12,0 volttia. Pitäiskö olla enempi? (Sama mittari antaa siitä c-tekin laturilla tappiin ladatusta uudesta akusta 12,7V )

Latausongelma siellä on, kuten s73 sanoi. Vikana voi olla esim. hiilet, liukurenkaat, jännitteensäädin (diodisilta).

12,7 V ladatusta akusta irrallaan / auto seis on oikea luku, mutta auton käydessä laturin navoissa saisi olla reilu 14 volttia tai lähelle sitä ja melkein yhtä paljon pitäisi löytyä akun navoistakin (auton käydessä). Mikään 12:lla alkava ei ole oikein. Jos siellä on 12,0 V niin laturi ei tee mitään hyödyllistä ja akun napajännite laskee sähkölaitteiden kuormittamana tuohon 12,0 volttiin. Korttelin ympäri ajaa niin siellä on 8 V ja taas loppuu meno.