Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Dartteri - 01.02.2012, 08:44:31
-
Uusia hankintoja, uusia ongelmia.
Kyseessä on -89 B230FT LH 2.2 moottorinohjauksella, jenkkituonti. Käynnistyy hyvin, mutta polttelee melko pitkään Service-valoa ja kun päästään yhtään ahdoille, riemu vasta repeääkin: kaikki veto häviää ihan tyystin. Kone tuntuu tukehtuvan täysin. Alipainepuolella vetää ihan ok. En ole vielä ehtinyt tutkimaan, mitä käy seokselle tällöin, notta livahtaako laihalle... Jakajan purin eilen iltasella, vaihdoin pyörijän ja kannen. Olivat "vähän" valmiit. Hall-anturin liitin oli (ylläri) irti rungosta, mutta piuhat ehjät.
Illalla on toivottavasti paja-aikaa, siihen mennessä sivistyneitä arvauksia aiheesta otetaan mielellään vastaan!
-
tarkasta ahtoletkut ja cooleri, saattaa olla halki.
-
Ahtoputket on listalla. Jos immussa olisi vikaa niin senhän ei pitäisi vetää alipainealueellakaan, eiköstä vaan? Toki nuo ovat vissiin vikaantuneet aika monella tavalla...
-
Jep, kyllä se immussakin voi vika olla. Tod. näk. ei saa ahdoilla ainetta---> ei pakokaasua---> ei ahtoja.
Vai nouseeko ahtopaine normaalisti mutta ei kule? Ymmärsin ettei?
Kato että saa pentsaa, mittaa b-paine. Pumput? Suodatin?
Koita imm töpsä irti.
-
Kyllä se ainakin jonkunverran teki ahtoja, muttei se kyllä mihinkään mene kevyillä ahdoilla. Ainakin immulta ahtimelle menevä letku oli uusi, tai siis korvattu putkella ja uusilla letkunpätkillä.
-
Ahtoja se tekee, mutta alkaa heti hyytymään ja "köhimään" kun menee ahdoille..
Kannattaa varmaan ahtoputket käydä läpi.
Entinen omistaja oli sinne tosiaan ainakin tuon ahtoputken pätkän viritellyt ja ei tuntunut olevan mikään ruudinkeksijä ;D Tiedä mitä muuta on sinne räpeltänyt.
-
ei taida tulla polttoainetta tarpeeksi..
miten paineentunnistus toimii tuossa mallissa??
mekaanisesti vai sähköisesti??
-
Ei kai tämä painetta tunnista muuten kuin ilmamäärän perusteella, jonka se mittaa kuumalangasta.
Vika nyt kuitenkin löytyi, kaksi ahtoletkin pätkää oli päässyt käyttöikänsä loppuun. Palkeenkieli toimi "takaiskuventtiilinä" ja siten se ei vuotanut juurikaan alipainepuolella. Nyt on taas vetoja niin kuin kuuluu. Vielä kun viitsii vaihtaa pakosarjan tiivisteet, saa lambdasäädötkin pelaamaan.
-
öööh...eikö jokaisessa ahdetussa autossa ole jokin paineentunnistin??
miten muuten koneelle saisi syöttöä lisää paineen kasvaessa!!
-
öööh...eikö jokaisessa ahdetussa autossa ole jokin paineentunnistin??
miten muuten koneelle saisi syöttöä lisää paineen kasvaessa!!
Bensan määrä on suhteessa koneeseen menevään ilmaan eli ilmamassamittari tai ilmamäärämittari. Aivan sama millä ilmanpaineella koneeseen menee X grammaa ilmaa.
Bensanpaineensäädin pitää bensalinjan paineen vakiona suhteessa imuilmaan, jolloin ruiskutusvirtaus pysyy vakiona suhteessa suuttimen aukioloaikaan.
Kiisselikoneet ovat luku erikseen, B230FT on bensaturbo.
-
mulla meni ahdetussa bensa audissa jossa oli ruisku,paineletku imusarjasta ohjausboxiin joka lisäsi syöttöä paineen kasvaessa..tai niin ainakin oletan/oletin
-
Moottoriin virtaavan ilman määrää voidaan tosiaan arvioida myös MAP-anturilla.
LH-Jetronic tosin ei semmoista käytä vaan homman hoitaa MAF, eli niinsanottu ilmamassamittari.
-
mulla meni ahdetussa bensa audissa jossa oli ruisku,paineletku imusarjasta ohjausboxiin joka lisäsi syöttöä paineen kasvaessa..tai niin ainakin oletan/oletin
Tokihan seosta pitää rikastaa kun sylinteriin menee paljon ilmaa. Se ei vaan välttämättä tarvi nimenomaan paineesta tietoa. Moottorin ohjaus voi perustua imusarjan paineen mittaamiseen, mutta sillä ei taas ole mitään tekemistä ahtamisen kanssa vaan sama tekniikka on yhtä tarpeellinen vapaastihengittävässä jos ilmanmittaukseen käytetään imusarjan painetta.
Moottoriin virtaavan ilman määrää voidaan tosiaan arvioida myös MAP-anturilla.
...tai esim. K-Jetissä käytetyllä ilmavirtaläpällä... jne.
-
Ja tämä tosiaan vaikuttaisi nykyisellään toimivan aika kivasti, kaasuvivustot oli säädelty pitkin sanonko-mä-mitä ja tyhjäkäyntikärjet ei tämän takia ikinä naksahtanu eli tyhjäkäyntiluistiakin vähän ahdisti alkuun, mutta pikkuhiljaa homma etenee. Söör jenkkifarkkuhemmon kannattanee jo kohta vaihtaa käyttisprojektin topicciin tämmönen laite ;)
-
Moottoriin virtaavan ilman määrää voidaan tosiaan arvioida myös MAP-anturilla.
LH-Jetronic tosin ei semmoista käytä vaan homman hoitaa MAF, eli niinsanottu ilmamassamittari.
maf on kai turboissa, map vapareissa.
-
maf on kai turboissa, map vapareissa.
Saattaa joissakin autoissa löytyä jopa molemmat saman pellin alta :pomo:
-
maf on kai turboissa, map vapareissa.
Ehm. B230F, MAF, vapari. LH-Jet 2.4.
-
maf on kai turboissa, map vapareissa.
Ei. Tuo on ihan moottorinohjauskohtainen juttu.
-
mulla meni ahdetussa bensa audissa jossa oli ruisku,paineletku imusarjasta ohjausboxiin joka lisäsi syöttöä paineen kasvaessa..tai niin ainakin oletan/oletin
On voinut mennä sytkälle se painetieto. Emmääkyllä aureista tiiä. :D
-
Eiku joissakin vaggilaisissa on MAP-anturi ECU:n sisällä ja sinne tosiaan menee letku.