Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: mi10 - 01.02.2012, 10:09:44
-
Autosta loppui yhtäkkiä veto ja näyttöön tuli ilmoitus "moottorijärj. vaatii huollon".
Auto kävi huollossa ja syynä oli: välijäähdyttimen jäätyminen. Lisäksi hiukkassuodatin oli hieman tukossa.
Kustannuksia tuli 300€ (Wetterillä) ja tässä vain pelkkää työtä (purkamista, sulattelua, kuivaamista ja paikalleen laittoa).
Kysymys kuuluu: miten estän välijäähdyttimen jäätymisen uudelleen?
Autolla ajetaan paljon pitkää matkaa että paljon lyhyttä kaupunkiajoa.
Ongelma ilmeni nyt kovilla pakkasilla ja ihan yhtäkkiä, pitkän ajon jälkeen (n.400km).
-
Voisit koittaa vaikka tukkia sen ilmanoton puskurin alaosasta coolerin edestä.
Volvolta voisi saada sopivaa peitettä siihen, tai sitten tarvikkeena.
-
Meillä kans parasta aikaa v50 2.0d huollossa saman vikailmoituksen vuoksi. Kuulemma turbon solenoidiventtiili sökö. Saapa nähdä vaihdetaanko taas osia osien perään ja maksetaan turhista osien vaihdoista. Moottorijärj. vaatii huollon tuli näyttöön aivan yllättäen ja tehot putos.
-
Tosiaan, kyseessä myös siis V50 2.0D.
Kysyin Wetteriltä maskisuojia, mutta heillä ei ole muuta kuin malleille V50 2011 ->
Olen kysellyt ympäri Suomea, mutta tiukassa on saada....
Täytyy kai alkaa pahvista värkkäämään suojat.
Voiko suojat laittaa ala- että myös ylämaskiin? Vai pitääkö ylämaskin jäädä ilman suojaa?
Entä onko vaikutusta, kun webastoa käyttää autossa? Voiko ne suojamaskit (pahvit) olla kiinni eivätkä aiheuta mitään (tietenkin lämpöjä seuraten)?
-
paffia vaan eteen, kestää nykyautossa tukkia koko keula ku lämpöä eivät meinaa tuottaa muutenkaan. tuo coolerin jäätyminen on itellekki käyny lyhyessä ajossa 740 turbolla, etsitytti vikaa hetken :) iso kiinacooler keulalla. tukin pahvia eteen niin ongelmia ei ollu.
-
Katselin, että esimerkiksi vm 2007 V50 ja S40 etupuskurien varaosanumerot on samat, joten se tarkoittaa sitä, että purkuri on sama, samoiten siinä olevat aukot.
Täälä kaupataan V50:n viimasuojaa, joka sopii 2010 saakka oleviin, sitten on 2011 eteenpäinoleviin omansa
http://www.tarvikkeet.fi/tuote/5497/volvo/maskisuoja-volvo-v50--2010
-
Kysäisepä maskisuojaa tuolta -> http://www.tammer-suoja.fi
Tuolta ostin edelliseen kulkupeliini ja valikoima tuntuu olevan laaja. Hinta oli jossain 40-50 e paikkeilla silloin. Tosin toimitusaika oli hieman pitkähkö, ainakin kovemmilla pakkasilla menee kuin kuumille kiville.
-
Itse tein maskiin pahvisuojan, hinta 0€. Pikkusen paremmin lämpiää ja moottori lämpiää täysiin lämpöihin, ilman pahvia ei niin käynyt.
-
Täällä tuli tehtyä samaa hommaa eli pahvia välijäähdyttimen aukon eteen.
Ylemmän moottorin jäähdyttimen reiän jätin auki.
Bensakoneella on tuo oma, lämmöt on tähän asti ollet joka aamu normaalit ja lämmintä piisannut kabiiniin oikein hyvin
(liikkeelle klo 7, työmatka 45 km ja pakkasta -28 -> -30).
Silti aloin jännittää tuotä jäätymistä, jos vaikka sattuu keikkaa jonnekkin kauemmas niin että pitää ajella tuntikausia
putkeen niin pelkään jäätymistä.
Akulle menevän jäähdytysilmaputken tukin laittamalla pari palaa jesseteippiä siihen ritilään,
akkuliikkeessä suositteli näin tekemään että akku lämpiää enemmän ja latautuu paremmin.
-
Olen kysellyt tuolta tarvikkeet.fi:stä, mutta ovat loppuneet tällä hetkellä. Lisäksi kysyin tammer-suojasta, mutta eivät enää myy suoraan, vaan myynti menee Kahan kautta jälleenmyyhille.
Nyt on sitten ainakin pahvin pala alamaskissa (coolerin suojana).
Tosiaan, ajan autolla myös pitkää matkaa, (n. 400km:n reissuja suuntaansa), niin pelottaa hiukan tuo jäätyminen..
-
Kannattaako ylämaski olla myös peitettynä, kun ajaa matka-ajoa (ajoa n. 4h yhteenmenoon) ja pakkasta luvattu n. 20-25 astetta?
Alamaski on peitettynä.
V50 D2.0
-
ÄLÄ peitä ylämaskia ... ;)
SE ala reijän peittäminen riittää ainakin omassani todella loistavasti.
-
Joo tiedetään, ei mikään komein ratkaisu ;D
(http://img835.imageshack.us/img835/3121/img20121218140141.jpg)
-
Nonniin, se 400km ajettu 25-30 pakkasessa, alamaski peitettynä, tulos: "moottorijärj. vaatii huollon".
Auto toimi moitteettomasti koko matkan, määränpäässä sit auton sammutus. Jonkin ajan päästä autolla taas ajamaan, niin ilmoitus hyppäsi tauluun.
Liekö taas cooler??
Ja joulunpyhät edessä.... ja ei olla missään kaupungissa.....
-
Vikakoodinlukijalla antoi seuraavat: BCM-0148, ECM-2002, CCM-0071, CCM-8A09, CEM-8A09, CEM-DE29, CEM-DF17, CEM-E000.
Autolle annettiin kunnolla kenkää... tulos lukijalla uudelleenluettuna: CCM-0071.
Osaisiko joku suomentaa tämän vian:
CCM-0071 Damper motor. Faulty position
CCM-0071 Damper position. Faulty position
CCM-0071 Temperature/air distribution damper motor. Signal too low
-
Vikakoodinlukijalla antoi seuraavat: BCM-0148, ECM-2002, CCM-0071, CCM-8A09, CEM-8A09, CEM-DE29, CEM-DF17, CEM-E000.
Autolle annettiin kunnolla kenkää... tulos lukijalla uudelleenluettuna: CCM-0071.
Osaisiko joku suomentaa tämän vian:
CCM-0071 Damper motor. Faulty position
CCM-0071 Damper position. Faulty position
CCM-0071 Temperature/air distribution damper motor. Signal too low
Noi liittyy lämmityslaitteeseen. http://www.volvoclub.org.uk/tech/S40MY2005-ClimateControl.pdf
-
Eiköhän pakkasilla ole yks syy tän ongelman aiheuttajana juurikin tuo pätkä ajo. Itsellä tulee arkisin 33km suuntaasa työmatkaa ja ei ole ikinä ollu ongelmia jäätyvän huohottimen tai välijäähyn kanassa. Se vaan myrkkyä autoille tommonen rykäsy ettei paikat kerkiä lämpenemää kunnolla.