Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: john_anthony - 01.02.2012, 11:37:49
-
Eli tuossa vehkeessä kun tuo akku on tupattu tuonne takakonttiin ja se tuntuu näillä pakkasilla jäätyvän välillä kun ajaa lyhyttä kaupunkiajoa ja ei kerkeä kunnolla latautua. Kysymys kuuluu onko kukaan rakennellut sinne akulle jonkinlaista lämpöeristesysteemiä joka auttas asiaa? Ainakin kerran talveen joutuu akun ottamaan sisälle sulamaan ja lataukseen että saa auton käyntiin :nohnoh
-
Eli tuossa vehkeessä kun tuo akku on tupattu tuonne takakonttiin ja se tuntuu näillä pakkasilla jäätyvän välillä kun ajaa lyhyttä kaupunkiajoa ja ei kerkeä kunnolla latautua. Kysymys kuuluu onko kukaan rakennellut sinne akulle jonkinlaista lämpöeristesysteemiä joka auttas asiaa? Ainakin kerran talveen joutuu akun ottamaan sisälle sulamaan ja lataukseen että saa auton käyntiin :nohnoh
Ylläpitolaturi, jolla lataat sen välillä, täyteen varattu akku ei jäädy edes jääkaapissa, saati kylmäkellarissa
-
Olen kanssa suunnitellut 12 voltin lämpöpuhallinta sinne akun viereen ja letku akkukoteloon sisälle. Biltemassa olisi 12 voltin sisätilanlämmitin. Mutta pitää nyt seurata mitä tässä palstalla tulee eteen. Minulla on vuoden vanha Volvon akku (Varta) eikä siinä ole ollut vielä ongelmia mutta lisäähän se lämpö varmaankin akun kestoikää ja virran vastaanottoa.
Täynnä oleva akku ei tosiaankaan jäädy edes pakastimessa. Katsoin äskettäin ohjelman, joka kertoi moottoripyöriä rakentavasta pikkufirmasta jenkeissä. Ne teki pyörää akkutehtaalle ja tehtaan edustaja toi kylmälaukussa pakastimesta otetun jäämötin jonka sisällä oli yhtiön akku, johdot vaan törrötti jääklimpin läpi. Sillä ne starttas pyörän vaivatta käymään. Tosin en tiiä onko Bilteman tms sellaisen akut yhtä hyviä mutta luulis olevan jos ne ovat täydessä latingissa.
Ja onhan nytkin jo toista päivää -20 ja lisää pakkasta luvattu ja hyvin toi akku siellä takaloosterin pakkasissa näkyy toimivan...
-
Tästäpäs ratkaisu
http://www.arcticheat.fi/arcticbatteryheater.htm
Vastaavantyyppisiä olen muitakin nähnyt netissä.
--
Sami
-
Kunnollinen ja kunnossa oleva akku kestää pakkasen ilman mitään kikka kolmeatoista, ja lisälämmittimiä 8)
Tietysti, jos on polttoaine lämmitin, ja työmatka 10km niin sitten on jo ulkoisen laturin tartuttava akun napoihin, ja ladattava akku täyteen.
Mutta joku lämpöpuhallin, :2funny: samaa jännitettä jo ajaa akkulaturikin 8)
-
Hieman asiaa sivuten, kuitenkin eri malli kyseessä. Voisiko farkussa ajatella niin, että sisätilanlämmitin lämmittäisi vähän akkuakin? Lämpöhän pystyisi tunkeutumaan takatilan lattian alle... :P
-
ennemmin minäkin laittaisin rahani siihen ylläpitolaturiin kuin tuohon akun lämmittimeen.se on vaan fakta että esim.webasto/ardic käytössä akkua joutuupi lataamaan ulkoisella laturilla.varsinkin jos ajelee lyhyttä matkaa, hyvä nyrkkisääntö olis että puolet kauemmin pitäis ajaa kuin lisälämmitin on ollut käytössä jotta akku edes jotenkin ehtis latautua.
-
Laitoin pari vuotta sitten Calix akkulaurin, kun Ardic tyhjensi akun. Sen jälkeen ei ole tarvinnut murehtia akun kunnosta. 8)
Calixiin päädyin koska siinä on kumikaapeli ja siihen saa tarvittaessa letkulämppärin. Defalla ei muistaakseni ollut letkulämmitin vaihtoehtoa. Esim. http://www.varaosa.fi/index.php/volvo-v70-ii-00-07/uudet-osat/lisavarusteet/moottorin-lammitys/moottorilammitys.html (http://www.varaosa.fi/index.php/volvo-v70-ii-00-07/uudet-osat/lisavarusteet/moottorin-lammitys/moottorilammitys.html)
-
Renault Megane Scenicin akku sijaitsee apukuskin penkin alla. Olen useita kertoja yrittänyt helpottaa äiteen skeenikon käynnistystä puhaltamalla defalla akkua lämpimäksi suoraan sen kylkeen muovikotelo poistettuna parinkin tunnin ajan, enkä ole huomannut siitä mitään hyötyä... Akun kylki on kyllä lämmin, mutta sen toinen puoli on ihan yhtä jäässä kuin aloittaessa. Tiedä sitten miten suljetummassa tilassa, joskin tuollaista lämpöpuhallinta ei saa asentaa ahtaaseen koteloon ylikuumenemisvaaran takia...
-
Hommatkaa AGM akku niin ei tarvi lämmitellä...
-
Hommatkaa AGM akku niin ei tarvi lämmitellä...
Samaa mieltä, säästää monelta murheelta. Ja lyhyemmällä ajolla tosiaan laturi lisäksi.