Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: nallepuh - 09.01.2011, 20:18:24
-
kanget tuollaiseen 2.0L R5 matalapaine turboon ois hakusessa, yhden tiedon mukaan kangen mitta olisi 147mm tuossa 2.0 koneessa 139,5 sijaan, tuolla 139,5 mitalla näyttää olevan täällä suomessaki monessa puljussa kaupan noita veivejä.
auto siis S80 vm2000 B5204T5 motilla, eli italian vienti malli tms.
-
En tiedä miten noin uudessa 2.0 t-5 koneessa on kangen pituus mutta.
850 t-5 2.0 niin kampiaskeli ja ja männät oli se mikä teki koneesta 2.0.
Eli siinä on vielä nuo 139,5mm kanget.
Mutta uudempi kone joten voihan sinä olla pitemmät kanget. ja esim samat männät kun 2,3l kun se kerran ajaisi samana asian.
-
En tiedä miten noin uudessa 2.0 t-5 koneessa on kangen pituus mutta.
850 t-5 2.0 niin kampiaskeli ja ja männät oli se mikä teki koneesta 2.0.
Eli siinä on vielä nuo 139,5mm kanget.
Mutta uudempi kone joten voihan sinä olla pitemmät kanget. ja esim samat männät kun 2,3l kun se kerran ajaisi samana asian.
Samalla mitalla kanki on, purin moottorin tänään.
eli 23/53/139,5 on stategiset mitat tuon koneen kangille, näyttää löytyvän hyllystä suomestakin niinku irtokarkkia :)
Onko ehdotuksia kannattaako kannetiivisteeksi laittaa jokin muu kuin orkkis, hyväkuntoinen oli alkuperäinenkin.(lähinnä jos tulee tehtyä päivitystä softaan jne., niin ois kestävempi tilke valmiina).
-
Orkkis on ihan hyvä. Tai en oo kuullu ainakaan pahaa :)
"Don" illa on kestäny ainakin.
kannattaa vaihtaa samalla kaikki tiivisteet ja irtonaiset osat mikä tulee irti. (järrjen rajoissa tietysti)
h-profiilin kanget kannatta tarkistusmitauttaa. että reiät on pyöreät.
+ uudet liukulaaerit ym.
+ jakoremmi + ohjainrullat ym.
On halvempi laittaa kerralla kaikki kuntoon kalliilla rahalla kun avata konetta monta kertaa ja laittaa halvalla monta kertaa :)
Nyrkkisääntö on että ei kannata säästellä...
Kun kerran nuo kannen "kertakäyttöpultit" maksaa jo jonkun verran. + tuo liiman puhdistustyö
ja jos päätät laittaa kiertokanget takaisin sellaisenaan niin uudet liukulaakerit olisi suositeltavaa kun kerran vanhat on ollut irti.
-
tämän remontin teen sen vuoksi että alakerta on käyny öljyttä ja kampi vaatii koneistusta... samalla tulee hieman upgreidausta kun laitan h-veivit.
No normi tilkkeellä sitten mennään kun se on ok.
juu kaikki perus jutut pukataan samalla uusiksi ja jakoremmi oli katkeamis pisteesä muutenkin, oiskohan tuossa tuontiauton huoltohistoriassa jotakin "hämärää" :)
ruottin puolella on menossa hintakysely veiveistä, kyselen siletäkin jos ois hinnassa jotain eroa kotomaahan.
paljo on ollu juttua nuiden h-profiliveivien reikien mittaheitoista joten tuo olikin jo tiedossa että kannattaa mittauttaa.
e.kirjotusvirheitä
-
tämän remontin teen sen vuoksi että alakerta on käyny öljyttä ja kampi vaatii koneistusta... samalla tulee hieman upgreidausta kun laitan h-veivit.
Ok.
Jos kerran "päivität" niin laita ehjä 2,3 kampiakseli ja männät! :)
Itse ostin omat h-profiilin kanget LG-speed:istä.
Sieltä saat samalla myös tiivisteitä laakereita ym jota tarvitset.
Hyvä ja nopea palvelu!
"Columbon sanoin" -Vielä yks juttu.
jos kone on irti laittialla niin ota laatikko irto jos manuaali...
ja vaihda se kampiaseklin stefa ja tuon painolevyn irroituslaakeri.
Kytkin kestää yleensä hyvin mutta tuo laakeri voi ainakin vähän kärsisä ja pitää karua ääntä ajan kun vanhenee.
-
Jees, ei taho niitäkään olla joka paikassa myynnissä, pistä viestiä jos tiedät jossakin 2.3L koneen osina,2.0 kampikin on vähän arvoitus vielä 8)
Tarkastelinkin tuolta lg-speedin sivuilta että siellähän on koko paketti huoltoa varten tuohon koneeseen,kiitoksia tiedosta :)
Automaatti lootalla tämä yksilö...
Purin nyt aluksi vaan sen verran että sain pukattua männät ylös ja varmistettua kiertokangen mitan kun oli siinä epäselvyyksiä.
Kaikki tiivisteet laitan samalla uusiksi, pieniä nesteen tippasu vuotoja on jo löytynyt -> kuivanutta jäähytin nestettä liitoksissa.
-
Ok.
Jos kerran "päivität" niin laita ehjä 2,3 kampiakseli ja männät! :)
Itse ostin omat h-profiilin kanget LG-speed:istä.
Sieltä saat samalla myös tiivisteitä laakereita ym jota tarvitset.
Hyvä ja nopea palvelu!
"Columbon sanoin" -Vielä yks juttu.
jos kone on irti laittialla niin ota laatikko irto jos manuaali...
ja vaihda se kampiaseklin stefa ja tuon painolevyn irroituslaakeri.
Kytkin kestää yleensä hyvin mutta tuo laakeri voi ainakin vähän kärsisä ja pitää karua ääntä ajan kun vanhenee.
no niin 90 iskulla oleva kampi tilattu, männistä vielä kaupat ku saadaan lukkoon niin alkaa olemaan veivejä vaille että saa ryhtyä kasaamaan.
kampi tullu, kiertokankien toimitus viivästy kun oli pultit ja rasvat puuttunu paketista niin ei pääse kasaamaan.
kampi linjan laakerit oli hyvässä kunnossa ottaen huomioon sen että veivien laakerit oli kärsineet öljynpuutetta.. uusiksi kaikki kuitenki menee samalla.
-
Yks melkein ot heitto, mutta onnistuuko tähän 850 vaihtaa ne kanget öljypohjan kautta? ???
-
Ei onnistu. Mäntiä ei saa alakautta pois, pakko irrottaa kansi