Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: janerikki - 09.01.2011, 21:55:09
-
Ongelmana on, että nykyisillä öljyillä (Mobil ATF 320) automaattilaatikko vaihtaa hieman karkeasti etenkin pienillä vaihteilla. Öljyt vaihdoin jo puoli vuotta sitten ja on siitä asti vaihtanut karkeasti. Turbiini lukittuu myös jotenkin töksähtäen. Tätä ennen laatikossa oli jotkut Sinisen öljyt(Volvon omat/Nesteen öljyt), jotka olivat pikimustat joten sen takia vaihdoin ne. Silloin automaatti vaihtoi muistaakseni ihan kohtuullisen nätisti. Vanhat öljyt eivät kuitenkaan haisseet kovin pahalta. Öljytaso on tarkistettu ja oli kunnossa. Nämä nykyiset öljyt olivat ihan kirkkaan punaiset vielä.
Vaihteistohan on siis AW50-42LE, autolla ajettu n. 220tkm. Voisko tonne koittaa laittaa tota uudemman laatikon öljyä Mobil 3309? Tai kenties Mobil ATF täyssynteettistä?
-
ei ainakaan sekasin...miksi et laita volvon "omaa" öljyä?
-
Ajattelin vain kun kerta toi Mobil ATF 320 ei toimi niin laittaisin jotain parempaa öljyä tonne laatikkoon. Samaa peruskuraa (=Dexron III) on toi Volvon omakin öljy. Tietysti lisäaineissa voi olla eroa. Kertokaahan jos on kokemuksia muista öljyistä.
-
Kyllä tuon Mobil 3309 pitäis käydä, mutta vähän on turhan kallista litkua tuohon, kun halvemmallakin esim. Volvon omalla litkulla pitäis toimia ihan hyvin.
Omassani, jossa on tuo sama toosa, on tuo 320 toiminut ihan hyvin... kop kop, toosalla ajettu 300k
-
Mulla on ollut käytössä Valvolinen ATF ja laatikko on tähän asti toiminut hyvin.
-
Vaihdoin kesällä nuo Mobil ATF 320 öljyt ja aski pelaa hienosti, aika moni muukin ajelee noilla joten oisko vika kuitenkin jossain muualla?
-
Kyllä ton ATF 320 öljyn pitäisi olla ihan hyvää öljyä tohon laatikkoon. Täytyy lukea vielä vikakoodit laatikosta ja tarkastaa öljytaso vielä kerran. Öljytason tarkistin kyllä ihan oikein eli lämpimänä. Jenkkifoorumeilla ovat jotkut laittaneet tähän laatikkoon myös Mobilin täyssynteettistä. Auttaa kuulemma vaihtamisongelmiin ja kestää paremmin kuumenemista.
https://www.mobiloil.com/USA-English/MotorOil/Other_Products/Mobil_1_Synthetic_ATF.aspx
Dexron IIE ja Ford Mercon luokitukset löytyy.
-
Oon vaihtanut automaatteihin (vm 96-98 ) Neste ATF-X ja Teboilin III ja pelaa loistavasti. Kierrättämällä ja "läträämällä" jopa 14 litraa ei näköjään turhaan koska vaihtaavat nätisti eikä luista.
Jos kerta alunperin on ollut laatikkoöljy mustaa niin ehdottomasti taas öljyt vaihtoon, mahdollisesti vaihto paranee... 20 litran pönttö Teboilia maksaa muistaakseni puuilossa n. 70€ joten ei kovin suuri menoerä verrattuna jos vaikka alkaa laatikko poikimaan...
-
Ongelmana on, että nykyisillä öljyillä (Mobil ATF 320) automaattilaatikko vaihtaa hieman karkeasti etenkin pienillä vaihteilla. Öljyt vaihdoin jo puoli vuotta sitten ja on siitä asti vaihtanut karkeasti. Turbiini lukittuu myös jotenkin töksähtäen. Tätä ennen laatikossa oli jotkut Sinisen öljyt(Volvon omat/Nesteen öljyt), jotka olivat pikimustat joten sen takia vaihdoin ne. Silloin automaatti vaihtoi muistaakseni ihan kohtuullisen nätisti. Vanhat öljyt eivät kuitenkaan haisseet kovin pahalta. Öljytaso on tarkistettu ja oli kunnossa. Nämä nykyiset öljyt olivat ihan kirkkaan punaiset vielä.
Vanhoilla kuralitkuilla loota luisti sen verran että nyt tuntuu että töksähtää. ;)
Laatikko auki, suodatin vaihtoon, laatikko kiinni, ja sinisen ölpät laatikkoon.
-
Vanhoilla kuralitkuilla loota luisti sen verran että nyt tuntuu että töksähtää. ;)
Laatikko auki, suodatin vaihtoon, laatikko kiinni, ja sinisen ölpät laatikkoon.
No toi suodattimen vaihto ei käsittääkseni ole mikään läpihuutojuttu. Suodatin sijaitsee laatikon sisällä jossain, eikä sitä vaihdeta ihan vain luukkua avaamalla. Suodattimen vaihto vaatii laatikon irrottamisen ja purkamisen. Suodatinta ei ole tarkoitettu vaihdettavaksi ikinä.
Aattelin kokeilla Mobil täyssynteettistä ATF öljyä. On kallista, mutta jospa alkaisi toimimaan sillä paremmin.
-
Nyt on sitten uudet öljyt laatikossa. Puolivuotta kesti tässäkin hommassa ;D
Päädyin kuitenkin ostamaan Mobil 3309 öljyä, koska toimii tosi hyvin tossa 5-vaihteisessa laatikossa. Pienen koeajolenkin jälkeen täytyykin sanoa, että on ihan eri laatikko kuin Mobil 320 öljyillä. Lisäksi huomasin öljyjä vaihtaessa, että toi Mobil 320 on hieman ohuempaa kuin Mobil 3309. Toimii jo varmaan sen takia paremmin tämmösessä vähän kuluneessa laatikossa.
Nyt turbiini lukittuu todella nätisti ja vaihteetkin vaihtuu napakasti. Sport-moodikin toimii nyt niinkuin pitää. Ennen tuntui ettei ollut juuri mitään vaikutusta oliko Sport vai Econ moodi päällä laatikossa.
Ajellaan näillä öljyillä nyt vähän aikaa ja seuraillaan miten toimii ;)