Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: J2K - 03.02.2012, 09:46:12
-
Laitan muutaman kuvan yhdestä tavasta jolla akun saa helposti ladattua. Koska akku on takana niin laturi siis sinne. Purkaamolta ostin vuosia sitten tuon defan narttuosan. Johto sopivasta kohdin poikki ja siihen normaali jatkojohdon pää. Laturina Ctec-3600. Laitan piuhan kiinni aina kun vain on mahdollista. Tulee käytettyä sen verran ahkeraan tuota esilämmitystä, että parempi pitää akku täydessä latingissa. Laturia ei tarvitse näpelöidä kun sen on kerran sinne asentanut.
(http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3414990.jpg)
(http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3414991.jpg)
-
Heh, ei paha.
Itse tein väliaikaisen ratkaisun eli tökkään CTEK:in peräkontissa olevaan tupakinsytyttimeen sopivan tökkelin avulla (Motonetista). CTEK saa ison sähkön edestä sisäpistorasiasta, joka on haaroitettu tietty että myös sisätilalämmitin toimi. Sitten vain pienet Paladerit ja jodotus perälle ja toimii - voin siis ottaa irroitta laturin helposti ja mikä parasta yhdellä pistokkeella seinään ;-)I
-
Laitan muutaman kuvan yhdestä tavasta jolla akun saa helposti ladattua. Koska akku on takana niin laturi siis sinne. Purkaamolta ostin vuosia sitten tuon defan narttuosan. Johto sopivasta kohdin poikki ja siihen normaali jatkojohdon pää. Laturina Ctec-3600. Laitan piuhan kiinni aina kun vain on mahdollista. Tulee käytettyä sen verran ahkeraan tuota esilämmitystä, että parempi pitää akku täydessä latingissa. Laturia ei tarvitse näpelöidä kun sen on kerran sinne asentanut.
(http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3414990.jpg)
(http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3414991.jpg)
Hyvä ja kätevä oivallus, toivottavasti vaan auto ei syty palamaan ollessaan ton piuhan päässä.
Vaikka sillä ei olis mitään tekemistä palonsyttymisen kanssa, tod.näköisesti siitä huolimatta voi tulla kiva käden vääntö vakuutusyhtiön kanssa.
Yhdelle kaverille kärähti pirssi (en nyt muista varsinaista syytä) syy ei kuitenkaan ollut hepun sähkövirityksissä (sisä+lohko+laturi)
ja kaveri on sentään ammatiltaan sähköasentaja.
Vakuutusyhtiön kanssa väänti kuitenkin kauan kättä, kun autossa oli kuulemma "laittomia sähkö asennuksia".
-
Joo tuo "sähkötyö" on tiedostettu. ::)
Autossa myös calixin lohkolämmitin. Siitä olisi ollut turhan "iso ja kallis" työ vetää johdotus.
Näin on mun tapauksessa helpompaa. Jos olisi ollut haaroitus, niin lohko olisi lämmennyt myös aina akkua ladatessa.
-
HMmmm, aika hyvä idea , pitäiskö toteuttaa itsekkin kun tulee tuota Adricia laulatettua ja työmatkakin lyhyt ... 5km
Harmi vaan ku tolpasta tulee sähköö vaan 2 h kerrallaan :-\
-
Joo tuo "sähkötyö" on tiedostettu. ::)
Autossa myös calixin lohkolämmitin. Siitä olisi ollut turhan "iso ja kallis" työ vetää johdotus.
Näin on mun tapauksessa helpompaa. Jos olisi ollut haaroitus, niin lohko olisi lämmennyt myös aina akkua ladatessa.
Onko joku syy olla lataamatta sitä akkua sieltä auton etupäästä? Mm. se "+"-kaapeli on tyrkyllä sulakerasian vieressä eikä maadoituspaikoistakaan ole pulaa. Lisäksi esim " Calix BC1205" ylläpitolaturi sopii hienosti niin muihin calixin johtoihin. Onhan tuo esim Ctec-laturia tuplasti kalliimpi, mutta olis se moottorikin lämmityksessä saman tien.
-
Nyt saa johto olla persauksessa yön yli akkua lataamassa. Tuntuu aika typerältä hehkuttaa moottoria ja sähkölaskua samalla jos laittaisi haaroittimella.
Toisekseen nyt systeemi on piilossa, eli ei ylimääräisiä johtoja näkyvissä.
Tämä oli mulla jo edellisessä autossa. Joten en nähnyt tarpeelliseksi ostaa uutta systeemiä.
-
Loistava systeemi. Itselleni meinaan laittaa 945:een vastaavaan systeemin mutta en ole vielä päättänyt laitanko haaroittimella lohkolämmittimestä vai omalla johdollaan.
Kummallakin on puolensa ja kumpaankin löytyis osat, laturi vielä pitää hankkia.
Tekeekö noilla halpis ylläpitolatureilla mitään?
-
Loistava systeemi. Itselleni meinaan laittaa 945:een vastaavaan systeemin mutta en ole vielä päättänyt laitanko haaroittimella lohkolämmittimestä vai omalla johdollaan.
Kummallakin on puolensa ja kumpaankin löytyis osat, laturi vielä pitää hankkia.
Tekeekö noilla halpis ylläpitolatureilla mitään?
Nuo ctek laturit ovat ainakin hyviä.
-
Ctek oletettavasti ensimmäinen älylaturin tekijä? Sen jälkeen tullut markkinoille vaikka mitä malleja. Tämä merkki on hyvä. Maksaa paikasta riippuen 50-60€.
TM 19/06 testivoittaja! :hello:
Käyttöohjeet: http://www.akkupojat.fi/files/pdf/new_XS3600_FI.pdf
-
Itelle tuli laitettua viime talvena kanssa Ctekin 3600:nen laturi. Toteutus seuraavalla tavalla:
Laturi apukuskin penkin alla (tässä mallissa oli akun varauksen merkkivalot, näkee onko akku miten tyhjänä), laturilta latausjohto moottoritilaan sulakerasian viereen mihin tulee akulta virta. Sulake luonnollisesti johdossa laturin päässä. Laturiin tulee virta auton sisäpistokkeesta jossa haaroitin (IP66), jotta sisätilanlämmittimen saa myös käyttöön. Eli ylläolevan kytkennän avulla, aina kun auto on piuhan päässä niin akkukin latautuu. Ardicia tulee käytettyä aina kun pakkanen alle n.-10 astetta. Virtaa on riittäny ja autossa vielä alkuperäinen akku.
-
Tässä perusteellisesti selitettynä syy miksi laitoin tuon lisälaturin.
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/pakkanen-kyykyttaa-akun-webaston-polttoaineen-ja-osaamattoman-korjaamon
Leikattu tekstistä:
Otetaan esimerkki siitä, millaisesta tilanteesta voi olla kysymys. Kuvitellaan, että ulkolämpötila on -25 astetta. Autolla ajetaan jokaisen käynnistyskerran jälkeen yksi tunti. Tästä seuraa, että akun varaustila alenee jokaisen käynnistyksen seurauksena, vaikka autolla aina ajetaan työmatkaa yksi tunti. Matka työpaikalle ja takaisin johtaa siihen, että tässä lämpötilassa akun varaustila laskee 10 ampeerituntia vuorokaudessa. Noin 5 vuorokauden kuluttua täydestä varaustilasta on enää jäljellä noin 40 %.
-
Mites, riittääkö toi c-tekki (3,6A)pitämään akun latingissa, jos on yöt piuhassa auto ja työmatka ajoa n. 15min per suunta päivittäin?
Ois ainakin reilusti halvempi ku esim. 7A lataava defa.
-
Eiköhän, aikaisemmassa autossa ei mitään ongelmia. Akku ei ollut ihan näin iso kuin on volvossa. Ja mikäli töissä mahdollista ladata niin aina plussaa.
-
Tuon Tuulilasin -jutun perusteella 10Ah/3,6Ah = n. 3h lataus per päivä riittää, joskun näitä kylmiä kelejä riittää. Ja sullahan on liki 20h per vrk narun nokassa -> riittää M.O.T.
-
Tuon Tuulilasin -jutun perusteella 10Ah/3,6Ah = n. 3h lataus per päivä riittää, joskun näitä kylmiä kelejä riittää. Ja sullahan on liki 20h per vrk narun nokassa -> riittää M.O.T.
Ja juttua huolellisemmin lukien... Kylmä akku vaatii enemmän aikaa! ;)
Puhumattakaan lataushyötysuhteesta, joka ei ole 100% vaan pikemminkin 60-70%.
Joten 10Ah kulutus vaatii latausta yli 14Ah. Mikä tekee 3,6A laturilla 3h ja 57 minuuttia eli ~4h.
Ja jos huomioidaan se kylmän akun haluttomuus ottaa virtaa vastaan, likemmäs 5h on lähellä totuutta.
-
itellä defa ylläpitolaturi ja siinä vielä ajastin jolla saa lämmitysaikoja määräillä, ja kaikkee muuta.
asennus helppo defan panssarijohtojen väliin laturi ja pultilla kannakerauta konehuoneeseen volvon omaan ylimääräseen pulttiin. piuhat kii akkuun ja ajastimen johto samaa tietä mitä sisäpistokkeen johto ja kojettauluun 2puoli teipillä kii. max 10 min.
akkuun menee aina latinkia jos tarvetta, kun auto roikan päässä. ja auto lämpiää kun haluan