Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: kustom-combi - 03.02.2012, 10:00:26

Otsikko: Lämppäri puhaltaa jääkylmää ilmaa....
Kirjoitti: kustom-combi - 03.02.2012, 10:00:26
Nyt kun tuli tänne eteläänkin kunnon pakkaset, niin tuli seuraavanlainen ongelma/vika: tuli ajettua tänään töihin perheen 2.autolla, eli -87 240 FarkkuVolvolla , lämppäri puhalsi jääkylmää ilmaa koko matkan, ei edes haaleaa, vaan kylmää,  koneen lämmöt eivät nousseet tai siis olivat koko matkan normaalit. Työmatkaa kertyy 25 km. Nyt auto oli työpaikan lämpimässä (+15) tallissa tunnin ja kävin kokeilemassa, niin normaalista puhalsi kuumaa ilmaa. Jäähdytinnesteen pakkaskestävyyttä en ole mitannut, olsko kuitenkin ollut siinä rajamailla, että lämppärin pikkuletkut tai kenno hyhmeessä ? Vai mistä vois johtua ?

-Pate-
Otsikko: Vs: Lämppäri puhaltaa jääkylmää ilmaa....
Kirjoitti: s73 - 03.02.2012, 11:23:13
termostaatti entinen. Jos jäätyy löytyy hyhmää paisarissa.
Otsikko: Vs: Lämppäri puhaltaa jääkylmää ilmaa....
Kirjoitti: kustom-combi - 03.02.2012, 12:22:25
Termostaatti vaihdettu syksyllä. Jos termostaatti rikki / jumissa, niin eikö silloin koneenkin lämmöt nouse tuntuvasti ?
Otsikko: Vs: Lämppäri puhaltaa jääkylmää ilmaa....
Kirjoitti: Romeo - 03.02.2012, 12:25:05
Nesteet vähissä?
Otsikko: Vs: Lämppäri puhaltaa jääkylmää ilmaa....
Kirjoitti: kustom-combi - 03.02.2012, 12:33:36
Nestettä tarpeeksi, paisuntasäiliön max. kohdalla.
Otsikko: Vs: Lämppäri puhaltaa jääkylmää ilmaa....
Kirjoitti: lassii - 03.02.2012, 13:04:39
Jos se vesi ei pääse kiertään lämppärin kennolle nii tottakai puhaltaa kylmää. Jos pakkanen tehny jonkun jäätulpan johkin kohtaa putkistoo. Jos kone toimii normaalisti eikä nosta lämpöjä nii siel ei mun käsityksen mukaa oo mitää rikki menny.

Vähä lisää glykolia paisariin nii vois auttaa jos oon oikeessa aavituksissani.
Otsikko: Vs: Lämppäri puhaltaa jääkylmää ilmaa....
Kirjoitti: estate - 03.02.2012, 13:21:37
Lämppärin kenno jymähtänyt jäähän liian laimeiden nesteiden seurauksena.
Otsikko: Vs: Lämppäri puhaltaa jääkylmää ilmaa....
Kirjoitti: jompsa - 03.02.2012, 14:46:13
Mulla on kans nesteet jäässä, oli paisarissa ihan sohjona. Paikallaan käytin aina vähäaikaa kerrallaan kun nesteet ei kiertäny, kaikki muut paikat on nyt sulana mutta lämppärin kenno ei sulannu vaikka oli tunnin käynnissä. Laiton sisätilanlämmittimen  puhaltaan kennoon päin. saa nähä sulaako tollakaan.
Otsikko: Vs: Lämppäri puhaltaa jääkylmää ilmaa....
Kirjoitti: s73 - 03.02.2012, 15:33:36
lämppärin letkuja voi lämmittää konehuoneen puolelta vaikka hiustenkuivaajalla jos ei muuta ole. Jos termari on koko ajan auki ei kone tahdo lämmetä.
Otsikko: Vs: Lämppäri puhaltaa jääkylmää ilmaa....
Kirjoitti: kustom-combi - 03.02.2012, 16:49:25
Varmaan oli kenno jäässä/hyhmeessä, Volvo seisoi päivän lämpimässä tallissa ja kotiinpäin ajaessa koneen lämmöt normaalit ja lämppäri puhalsi kuumaa normaalisti.
Otsikko: Vs: Lämppäri puhaltaa jääkylmää ilmaa....
Kirjoitti: lassii - 03.02.2012, 17:10:25
jälleen kerran oikeassa oli hän :2funny:

Hyvä et volle pelaa eikä mitää isompaa ollu.
Otsikko: Vs: Lämppäri puhaltaa jääkylmää ilmaa....
Kirjoitti: Teemu- - 03.02.2012, 17:11:23
Itellä on taas ongelmana se, että puhallin puhaltaa välillä tehot puolitiessään.

Esim. toisinaan 2:lla se puhaltaa kuin ykkösellä, ja käyttää asennon nollassa ja takas kakkoselle niin puhaltaa normisti. Kolmosella puhaltaa täysiä. Ja kaikenlisäks se viel ku prkleen verhoilut roikkuu siellä jalkotilan puhaltimien eessä.. :peetu:
Otsikko: Vs: Lämppäri puhaltaa jääkylmää ilmaa....
Kirjoitti: Gorgane - 03.02.2012, 22:06:48
Itellä on taas ongelmana se, että puhallin puhaltaa välillä tehot puolitiessään.

Esim. toisinaan 2:lla se puhaltaa kuin ykkösellä, ja käyttää asennon nollassa ja takas kakkoselle niin puhaltaa normisti. Kolmosella puhaltaa täysiä. Ja kaikenlisäks se viel ku prkleen verhoilut roikkuu siellä jalkotilan puhaltimien eessä.. :peetu:

Etuvastus sökö tai puhaltimen kytkin rikki/likainen. Itsellä Mitsubishi Galant tekee samaa ja siinä syynä kulunut/likainen kytkin.

Ja hyvät ihmiset: vaihtakaa niitä pakkasnesteitä ja mitatkaa/mittauttakaa kestävyys. Tässä nyt asentajana saanut yli viikon kattella liian laimeilla/vanhoilla nesteillä ajettuja autoja. Se on vielä pientä, jos kuskilla on kylmä, mutta jos samalla kone keittää ja polttaa kansipahvin, niin kuskilla höyryää pää... 200-sarjan Volvoon kun vielä pystyy sen nesteidenvaihdon tekemään vaikka työpaikan parkkihallissa, niin yksinkertainen on järjestelmä. Alavesiletku irti, vanhat ulos, letku kiinni, uudet vihreät 50/50 seoksella sisään paisarin kautta ja homma on selvä. Nestetilavuus oli omassa B19A koneessa vähän yli 9 litraa. Ei tarvitse mitenkään erikoisemmin ilmata. Tietysti olisi suotavaa, että jos vanhat nesteet on ruskeaa lievästi jäähdytysnestettä muistuttavaa tavaraa, niin järjestelmä huuhdeltaisiin pesuaineen kera, mutta pelkällä vaihdollakin ainakin selviää tämän talven loppuun asti.

Nesteiden vaihto on halpa juttu ja sen pitäisi olla samallatavalla itsestäänselvyys, kuin öljynvaihto, mutta sitä laiminlyödään todella paljon. Sitten itketään, kun jotain hajoaa ja tulee kallis lasku.
Otsikko: Vs: Lämppäri puhaltaa jääkylmää ilmaa....
Kirjoitti: jompsa - 03.02.2012, 22:55:29
Etuvastus sökö tai puhaltimen kytkin rikki/likainen. Itsellä Mitsubishi Galant tekee samaa ja siinä syynä kulunut/likainen kytkin.

Ja hyvät ihmiset: vaihtakaa niitä pakkasnesteitä ja mitatkaa/mittauttakaa kestävyys. Tässä nyt asentajana saanut yli viikon kattella liian laimeilla/vanhoilla nesteillä ajettuja autoja. Se on vielä pientä, jos kuskilla on kylmä, mutta jos samalla kone keittää ja polttaa kansipahvin, niin kuskilla höyryää pää... 200-sarjan Volvoon kun vielä pystyy sen nesteidenvaihdon tekemään vaikka työpaikan parkkihallissa, niin yksinkertainen on järjestelmä. Alavesiletku irti, vanhat ulos, letku kiinni, uudet vihreät 50/50 seoksella sisään paisarin kautta ja homma on selvä. Nestetilavuus oli omassa B19A koneessa vähän yli 9 litraa. Ei tarvitse mitenkään erikoisemmin ilmata. Tietysti olisi suotavaa, että jos vanhat nesteet on ruskeaa lievästi jäähdytysnestettä muistuttavaa tavaraa, niin järjestelmä huuhdeltaisiin pesuaineen kera, mutta pelkällä vaihdollakin ainakin selviää tämän talven loppuun asti.

Nesteiden vaihto on halpa juttu ja sen pitäisi olla samallatavalla itsestäänselvyys, kuin öljynvaihto, mutta sitä laiminlyödään todella paljon. Sitten itketään, kun jotain hajoaa ja tulee kallis lasku.

Juu-u ite vaihdoinki syksyllä ja 50/50 seokset. Sattu vaan semmonen moka etten huomannu että kanisterin kyljessä luki -36c. ja kuvittelin että se ois 100% glykolia. Nooh nyt on uudet kunnon nesteet ja vahinkoakaan ei päässy syntymään.
Otsikko: Vs: Lämppäri puhaltaa jääkylmää ilmaa....
Kirjoitti: epeli - 03.02.2012, 23:09:32
Ja onhan siellä pakosarjan alapuolella se tyhjennys proppukin niin ei tarvii jumiutuneita letkuja repiä.. avaa 13mm lenkillä ruuvin josta löytyy jopa letkulle paikka ja mailma pelastuu.. ;)
Otsikko: Vs: Lämppäri puhaltaa jääkylmää ilmaa....
Kirjoitti: Gorgane - 04.02.2012, 12:14:20
Ja onhan siellä pakosarjan alapuolella se tyhjennys proppukin niin ei tarvii jumiutuneita letkuja repiä.. avaa 13mm lenkillä ruuvin josta löytyy jopa letkulle paikka ja mailma pelastuu.. ;)

Ainakin omassa tämä oli väännetty ihan pyöreäksi ja toisessa yksilössä ei auennut kohtuullisella voimalla, joten totesin alavesiletkun olevan parempi vaihtoehto. Letkun tai klemmarin hajottaminen on kuitenkin huomattavasti pienempi potutus, kuin sen tyhjennyspropun. Vesiletkun saa helposti irti ja takaisin, kun vähän lämmittää kuumailmapuhaltimella, notkistaa kumia ja menee helposti myös paikoilleen. Alavesiletkussa isoin miinus se, että nesteet tuppaa tulemaan sieltä pitkin lattiaa, eikä ämpäriin, kun ei ole oikein avointa kohtaa moottoritilassa letkun alla.
Otsikko: Vs: Lämppäri puhaltaa jääkylmää ilmaa....
Kirjoitti: s73 - 04.02.2012, 12:24:17
letkut menee heittämällä paikalleen astianpesuainetta käyttämällä.
Otsikko: Vs: Lämppäri puhaltaa jääkylmää ilmaa....
Kirjoitti: eliäs - 10.04.2012, 15:37:27
itellä oli samanlainen ongelma talvella, mutta korjaantu sillä ko oli hallissa pari tuntia ja uutta nestettä sisälle  :)