Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Mr.TJS - 03.02.2012, 11:07:59
-
Tervehdys!
Kysäisenpä täällä kun en hakemalla löytäny mitään järkevää...
Tuttavani Volvossa (S60 2.4 D5 turbo vm 2002 ja alle 270tkm) on sellainen vika, että aina kun pakkanen kiristyy 15c - 20c ja kylmemmäksi niin auto "kuolee" ihan totaalisesti.
Se ei reagoi mihinkään, ei starttaa eikä mittaristoonkaan tule mitään, kaikki on ihan pimeänä.
Tätä tapahtui viime talvenakin kun oli pari kertaa kunnon pakkaset, ja nyt kovilla pakkasilla auto on taas käyttökelvoton.
Lämppärissä pitäminen ei vaikuta, eikä tunnu akussa olevan vika kun apuvirrallakin kerran koitettiin.
Vaikka syöttää virtaa, ei mitään tapahdu.
Avainta kun kääntää virtalukossa, saattaa jostain kuulua ihan vaimea naksahdus mutta muuten ei mitään, mikään valo ei syty ja auto tuntuu siltä kun ei olis akkua ollenkaan paikalla.
Sitten kun pakkanen taas laskee ja alkaa olla enää muutamia miinusasteita, auto lähtee kuin palmun alta!
Onko tällaista ongelmaa ollut muilla?
Tuota kampetta on käytetty huollossa tuhannen kertaa ja pakkasviasta mainittu muttei siellä ole selvinnyt mitään.
Oli siinä jännä jarruvikakin, kun maantievauhdissa alkoi jarruttaa niin auto pyrki kampeamaan poikittain.
Oli ekoilla liukkailla aika piristävä kokemus kun muuten jarrut pelas normaalisti, mutta random välein jarrut tempaisivatkin autoa voimakkaasti sivulle ;D Tuo vika saatiin kuntoon muutaman huoltokäynnin jälkeen kun ensin vaihtoivat melkein koko auton ja sitten sen viallisen (oliko paineensäädin vai mikä) osan... Rahaa paloi tynnyrillinen ja aika huono maku jäi tuosta biilian touhusta.
Nämä Volvot vissiin yleensä on aika takuuvarmoja laitteita mutta tämän kanssa ollut ihmeen paljon kalliiksi tulleita mystisiä vikoja, jolloin välillä menee jarrut ja välillä turbo, alusta tai joku henkimaailman juttu. Alustaan takapään puslaa saa vaihtaa tasaisin välein, kun jostain syystä ei kestä vaan alkaa takapää kolista.
Millaisia kokemuksia teillä on s60 mallista, varsinkin 2000 -alkupään tuotteista?
-
Itse kyllä ihan ensimmäiseksi kokeilisin vaihtaa akun uuteen. Välttämättä ei apuvirtakaan auta, jos akku on riittävän huonossa kunnossa.
Sitten seuraavaksi ehkäpä tarkistelemaan maadoituksia yms.
-
Sellainen muistikuva on että siihen olis huollossa akkukin vaihdettu silloin kun nuo oireet alkoi, mutta en oo tästä varma. En oo kyllä vastaavaan törmännyt että noin jyrkästi tyhjenis akku pakkasellakaan... Tosin itellä onkin vanhempia pulkkia niin en näistä nykyvehkeistä tiedä. Täytyy katsoa ja kokeilla uutta akkua, jos ei ole vaihdettu.
-
Kyl toi aika akulta kuulostaa.
Kiisseli S80 ainakin toimi ihan samalla tavalla, että imas akun tyhjäks ja jotain pientä naksautusta saatto kuulua. Uutta akkua kehiin ja jos se ei auta, niin sitten pitänee tutkia lisää :buck2:
Mersussa taas oli jotenkin päin helvettiä kytketty varashälytin jo tehtaalla, monta vuotta ton kanssa taisteltiin, kun tyhjensi akun yleensä heti nollan alapuolella..
-
putsaa ne akun navat.. hyvää matkaa.
-
+1 ääntä akun vaihdolle. (tai jos voi asiaa ensin kokeilla toisella hyvällä akulla)
Vaikka näyttäiskin akussa olevan virtaa ja ottavan sitä vastaan se välttämättä silti pelitä
koska saattaa olla et ym. mainituista asioita huolimatta se ei kestä kuitenkaan kuormitusta juuri ollenkaan.
Itsellä ollut aikanaan moinen ongelma yhdessä autossa, se oli tosin bensakoneella
mut eihän tota akun vikaa muuta mikskään.
Akku kyllä otti latausta hyvin vastaan, mutta kun akkua kuormitti, se tyhjeni hetkessä.
Edittinä Kannattaa tosiaan putsata ne akun navat.
Lisäksi et tollasilla -15...-20 pakkasilla akun varaus laskee jo melkosesti verrattuna 0...-5 lämpötilaan verrattuna
ja kylmä akku (-15...-20) ottaa aika huonosti latausta vastaan.
-
Mulla ex-autossa oli vikana akunjohdot hapettunu niin paljon ettei virta kulkenut enää navankenkien läpi napaan, eli kengästä johdot irti ja kunnon puhistus.
-
Joo kai se täytyy uutta akkua laittaa kokeiluun. Napojen putsaus ei tuonut apua, mutta näköjään oli se akku jo useamman vuoden ikäinen. Tuli mieleen että mites noiden akkujen ja laturin kanssa, oisko mahollista viritellä tupla-akku? Monihan noihin rakenneltuihin leluihin laittaa toisen akun virtaa ahmiville laitteille. Mutta onko mahdollista kytkeä kaksi akkua niin että jännite ois sama 12v mutta kapasiteetti isompi? Siis mahdollista tietty on mutta en tunne näiden uudempien keksintöjen sähköpuolta että tuleeko sieltä savut ulos jos alkaa kikkailemaan...
Ja jos noin laittaa niin riittääkö vakio laturi syöttämään kahdelle akulle virtaa?
Laturin vaihto järeämpään ei varmaan ole ihan tämmösen kädettömän apinan tehtävissä kun on vähän enemmän sitä elektroniikkaa kuin vanhoissa.
-
Itse annan kans kyllä äänen KUNNON akulle... Vartan AGM... voin suositella... olkoon vaikka ardig -35c pakkasilla tunnin päällä, niin ei paukku akusta lopu... PS. omasta autosta 2hehkua pimeen, "mukavasti" kolisee jos laittaa ilmän lämpöö käyntiin, jyvin jytisee kolmella... :D (ei vaan ole jaksanu noita yli kalliita hehkuja lähtee ostelee)
-
Joo kai se täytyy uutta akkua laittaa kokeiluun. Napojen putsaus ei tuonut apua, mutta näköjään oli se akku jo useamman vuoden ikäinen. Tuli mieleen että mites noiden akkujen ja laturin kanssa, oisko mahollista viritellä tupla-akku? Monihan noihin rakenneltuihin leluihin laittaa toisen akun virtaa ahmiville laitteille. Mutta onko mahdollista kytkeä kaksi akkua niin että jännite ois sama 12v mutta kapasiteetti isompi? Siis mahdollista tietty on mutta en tunne näiden uudempien keksintöjen sähköpuolta että tuleeko sieltä savut ulos jos alkaa kikkailemaan...
Ja jos noin laittaa niin riittääkö vakio laturi syöttämään kahdelle akulle virtaa?
Laturin vaihto järeämpään ei varmaan ole ihan tämmösen kädettömän apinan tehtävissä kun on vähän enemmän sitä elektroniikkaa kuin vanhoissa.
Miksi ostaa 2paskaa, ja kötöstellä niitä jos saa kaupasta yhden hyvän? HYVÄÄ ja HALPAA AKKUA EI OLE!!! Jos sinun peräkontista ei tarvitse ottaa 10000W humppalaitteisiin, unohdo edes suunnitella laittavasi 2akkua...! 80-90luvun king-cap.it ja pajerot on erikseen...
Eiköhän siellä pyöri jo 120A laturi, joten unohda sekin...
-
Mutta onko mahdollista kytkeä kaksi akkua niin että jännite ois sama 12v mutta kapasiteetti isompi? Siis mahdollista tietty on mutta en tunne näiden uudempien keksintöjen sähköpuolta että tuleeko sieltä savut ulos jos alkaa kikkailemaan...
Ja jos noin laittaa niin riittääkö vakio laturi syöttämään kahdelle akulle virtaa?
Laturin vaihto järeämpään ei varmaan ole ihan tämmösen kädettömän apinan tehtävissä kun on vähän enemmän sitä elektroniikkaa kuin vanhoissa.
On mahollista kytkeä akkuja useampi ja jännite pysyy samana. http://fi.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4nnitel%C3%A4hteiden_peruskytkenn%C3%A4t
Auton laturi kyllä riittää. 140 Ampeeria pukkaa laturi.
-
Miksi ostaa 2paskaa, ja kötöstellä niitä jos saa kaupasta yhden hyvän? HYVÄÄ ja HALPAA AKKUA EI OLE!!! Jos sinun peräkontista ei tarvitse ottaa 10000W humppalaitteisiin, unohdo edes suunnitella laittavasi 2akkua...! 80-90luvun king-cap.it ja pajerot on erikseen...
Eiköhän siellä pyöri jo 120A laturi, joten unohda sekin...
Laittaa sitten kerralla 2 kunnon akkua. Tämä on itellä suunnitelmissa. Ei nykypäivän akut tunnu kestävän pakkasia. Nyt meni taas akku pakkasten takia vaikka oli joku ihmeen kylmiin olosuhteisiin tehty akku
-
Laittaa sitten kerralla 2 kunnon akkua. Tämä on itellä suunnitelmissa. Ei nykypäivän akut tunnu kestävän pakkasia. Nyt meni taas akku pakkasten takia vaikka oli joku ihmeen kylmiin olosuhteisiin tehty akku
No jos se sulla oli jo monta vuotta vanha akku niin onko tuo mikään ihme, ettei kovalla pakkasella enää toimi? ::)
Kyllä ne akut vaan käytön myötä vanhemmiten jossain vaiheessa huononevat käyttökelvottomiksi, niin myös laadukkaat akut ja kylmiin oloihin suunnitellut sellaiset ja tämä siitä riippumatta, montako akkua on kytketty sarjaan.
-
Auton laturi kyllä riittää. 140 Ampeeria pukkaa laturi.
Juu, laturin teho on varmaankin tuo 140A, mutta,,,siellä on säätäjä, joka rajoittaa akulle menevän virran määrän, vakio lataus määrä on tuossa 0 -4A alussa hetkellisesti voi ladata jopa 40A mutta se on hetken.
Tuo laturi antaa virtaa muullekkin, kun pelkästään akulle ;)
-
Laittaa sitten kerralla 2 kunnon akkua. Tämä on itellä suunnitelmissa. Ei nykypäivän akut tunnu kestävän pakkasia. Nyt meni taas akku pakkasten takia vaikka oli joku ihmeen kylmiin olosuhteisiin tehty akku
Akkujen yhteinen ampperimäärä ei ratkaise mitään, paitsi sen että kahden 100:n ampeerin akut on 200:n amppeerin akku, mutta jos ei ole virranantokykyä kylmästartissa kun 250A niin kannattaa hakea 100Ah:n akku, jossa virranantokyky on 450A,,juu, ei saa halvalla 8)
Akut oksidoituu aikansa palveltuaan, jotkut ennemmin jotkut myöhemmin, mutta nyrkkisääntönä on se, että nykyakut kestää sen max 3-5 vuotta, sen jälkeen ei enää ole purkaustehoa, eikä virran vastaanottamis kykyä.
-
Mulla kerran vanissa teki sellasen jutun kun siellä oli 2 akkua (siis ihan vakiona) toinen konehuoneessa ja toinen auton alla vakio paikassa se auton alla oleva akku olie heikko ja jääty pakkasella --> tappoi sen toisenkin akun siitä ku otti kaapeli irti niin pelitti se toinen
lämpimällä toimi kylläkin.
eli 1 kunnon akku niin eiköhän pelaa niin kuin pitää.
mites mä lueskeli noista agm akuista että tarttis kovemman latauksen kun tavallinen tuolta btcf sivuilta
piti auto koodata eri softalla jos vaihto tavallisen agm:ään.
en tosin siitä ole varma
itse ostin bemariin powerlinen 100ah akun 96e osasetilta. en tiedä mikä oli ovh. 2 vuotta takuuta
-
mites mä lueskeli noista agm akuista että tarttis kovemman latauksen kun tavallinen tuolta btcf sivuilta
piti auto koodata eri softalla jos vaihto tavallisen agm:ään.
en tosin siitä ole varma
itse ostin bemariin powerlinen 100ah akun 96e osasetilta. en tiedä mikä oli ovh. 2 vuotta takuuta
Ei tarvia mitään koodailla... AGM on ainut akku mitä kannattaa nyky autoon ostaa!!! (itelläni ollu parivuotta) Itselläni on VARTAN AGM 95Ah 850A... maksaa yli 200e mut eipä tarvii epäillä... oli sitten vaikka -40c... Ei muuta kuin piuhat kiinni, ja kovaa ajua... ;) Ne "volvon" alkuperäisetkin akut saa heittää vaikka katiskan painoks... Jos käyttää ARDIC.ia niin ei kannata edes miettiä normi lyijyä... (tai saat olla joka toinen vuos akku kaupassa)
-
e6x bemarista meinasin että piti agm akulle koodata
liittyen ibs systeemiin
mutta joo kunnon akku ainakin noille dieseleille
omassa ihan lyijy akku bensakoneisessa eikä mitään ongelmia ole
-
Ei tarvia mitään koodailla... AGM on ainut akku mitä kannattaa nyky autoon ostaa!!! (itelläni ollu parivuotta) Itselläni on VARTAN AGM 95Ah 850A... maksaa yli 200e mut eipä tarvii epäillä... oli sitten vaikka -40c... Ei muuta kuin piuhat kiinni, ja kovaa ajua... ;) Ne "volvon" alkuperäisetkin akut saa heittää vaikka katiskan painoks... Jos käyttää ARDIC.ia niin ei kannata edes miettiä normi lyijyä... (tai saat olla joka toinen vuos akku kaupassa)
Banner AGM ollut 2-3 vuotta ja ei voi moittia. Toki ostettaessa yli 200€ hinta mietitytti.
-
Tässä siitä agm akusta
eli varmaankin on hyvä --> http://www.varta-automotive.fi/index.php?id=102
-
Varmaan vähän käytöstä kiinni, minulla on Ardic ja käyttelen sitä säännöllisesti myös ajastimella. Työmatka on 45min - 40km. Vaihdoin ensiasennusakun toissa vuonna 8 vuotiaana (edit S60 D5 '02). Senkin tein ihan kaiken varala kun siyä edellinen talvi oli aika kova ja olihan viime talvikin. Ei ole ollut mitään ongelmaa. Nyt on sinisen akku autossa ja käynnistyy ongelmitta.
-
No jos se sulla oli jo monta vuotta vanha akku niin onko tuo mikään ihme, ettei kovalla pakkasella enää toimi? ::)
Kyllä ne akut vaan käytön myötä vanhemmiten jossain vaiheessa huononevat käyttökelvottomiksi, niin myös laadukkaat akut ja kylmiin oloihin suunnitellut sellaiset ja tämä siitä riippumatta, montako akkua on kytketty sarjaan.
Vuoden vanha akku. Että ei ainakaan pitäs vanha olla..