Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: duster - 03.02.2012, 17:56:17

Otsikko: 850 2.5 10v -95 nokka-akselin asentotunnistin, vaihto?
Kirjoitti: duster - 03.02.2012, 17:56:17
vikavalo möllöttää ja antaa koodia 3-1-4 eli nokka-akselin asentotunnistin. missä moinen sijaitsee, vaatiiko vaihto jotain erityistoimenpiteitä/osaamista, onko paha rasti vaihtaa itse?
Otsikko: Vs: 850 2.5 10v -95 nokka-akselin asentotunnistin, vaihto?
Kirjoitti: Grahik - 03.02.2012, 18:19:27
Se on kahdella pultilla kiinni pakonokka-akselin päässä kuskin puolella.
Liitin irti, pultit auki, vanha pois, uusi tilalle, koodien nollaus, kovaa ajoa.
Viiteen minuuttiin vaihtaa vaikka rivarin pihassa.
Otsikko: Vs: 850 2.5 10v -95 nokka-akselin asentotunnistin, vaihto?
Kirjoitti: duster - 03.02.2012, 19:36:06
Se on kahdella pultilla kiinni pakonokka-akselin päässä kuskin puolella.
Liitin irti, pultit auki, vanha pois, uusi tilalle, koodien nollaus, kovaa ajoa.
Viiteen minuuttiin vaihtaa vaikka rivarin pihassa.
ok, hyvä tietää että on helppo juttu. saako osaa muualta kuin siniseltä, pikainen tutkailu motonetin sivuille ei tuottanut tulosta!
Otsikko: Vs: 850 2.5 10v -95 nokka-akselin asentotunnistin, vaihto?
Kirjoitti: Grahik - 03.02.2012, 19:51:56
Motonetin sivuilla on kategoriassa sytytys ja hehkutus -> herätinanturit.
Motonet (http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=10-9212)
Bilia (http://verkkokauppa.bilia.fi/epages/SSP.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/13022008-35531/Products/9146108)
Otsikko: Vs: 850 2.5 10v -95 nokka-akselin asentotunnistin, vaihto?
Kirjoitti: duster - 03.02.2012, 19:54:46
ooo aika suolaset hinnat... no motonet on 100e halvempi joten ei tarvitse ehkä montaa kertaa harkita kummasta ostaa.
Otsikko: Vs: 850 2.5 10v -95 nokka-akselin asentotunnistin, vaihto?
Kirjoitti: tatman - 03.02.2012, 19:59:39
Tossa selkee ohje
http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=24925&p=219981
Otsikko: Vs: 850 2.5 10v -95 nokka-akselin asentotunnistin, vaihto?
Kirjoitti: sheiggi - 03.02.2012, 20:03:26
Ei sitte kannata pelästyä jos motonetistä ostettu on alkuperäsee verraten todella paljon hintelämmän olonen. Ite vanhaa ton uusin ja motonetistä ostin, painoa oli arviolta puolet vähemmän ku alkuperäsessä. Mutta toimi kyllä ilman mitää ongelmia.
Otsikko: Vs: 850 2.5 10v -95 nokka-akselin asentotunnistin, vaihto?
Kirjoitti: duster - 03.02.2012, 20:18:25
Ei sitte kannata pelästyä jos motonetistä ostettu on alkuperäsee verraten todella paljon hintelämmän olonen. Ite vanhaa ton uusin ja motonetistä ostin, painoa oli arviolta puolet vähemmän ku alkuperäsessä. Mutta toimi kyllä ilman mitää ongelmia.
ahaa joo, no ei anna kovin hyvää laatuvaikutelmaa? voishan tietysti jostakin purkuautosta sellaisen, mutta sekin ihan tuuripeliä että kauanko sitten kestää. toisaalta voihan sellainenkin hyvässä lykyssä kestää ihan niin kauan kuin uusikin, tai sen aikaa mitä auto minulla onkin.

muokkaus: ylläolevasta linkistä kattelin, että kannattaa varmaan vaihtaa se stefa samalla jos on öljyä näkyvissä siellä.
Otsikko: Vs: 850 2.5 10v -95 nokka-akselin asentotunnistin, vaihto?
Kirjoitti: sheiggi - 03.02.2012, 20:29:34
ahaa joo, no ei anna kovin hyvää laatuvaikutelmaa? voishan tietysti jostakin purkuautosta sellaisen, mutta sekin ihan tuuripeliä että kauanko sitten kestää. toisaalta voihan sellainenkin hyvässä lykyssä kestää ihan niin kauan kuin uusikin, tai sen aikaa mitä auto minulla onkin.

muokkaus: ylläolevasta linkistä kattelin, että kannattaa varmaan vaihtaa se stefa samalla jos on öljyä näkyvissä siellä.

Kyllä pohdittii sillon motonetin tiskillä että kehtaako ottaa ku oli alkuperänen vieressä ja vertailtii. Mutta sillon köyhänä varusmiehenä piti motonetin osa ottaa. Toimi hyvin ainakin sen vähän vajaan vuoden kun ajelin ja auto lähti vaihdossa coupe myyjälle. Välillä ollu äijän kanssa yhteydessä ja ei mitään ongelmia kuulemma ollu.

Juu kyllä kannattaa. Itellä oli ainaki se anturi menny huonoks juurikin ton stefasta hikoilevan öljyn takia.
Otsikko: Vs: 850 2.5 10v -95 nokka-akselin asentotunnistin, vaihto?
Kirjoitti: duster - 04.02.2012, 15:40:27
noniin hain purkaamolta "uuden" osan ja säästin 148e. oli hyvännäköinen eikä ollut kovasti öljyssäkään se kolonen. laitan sen tänään myöhemmin paikoilleen ja kerron miten kävi.
Otsikko: Vs: 850 2.5 10v -95 nokka-akselin asentotunnistin, vaihto?
Kirjoitti: duster - 05.02.2012, 17:01:15
jep jep, valo ei möllötä enää eli vika korjattu. tosin ei ollu ihan 5 minuutin homma, oli ne pultit aika pyöreäksi väännetty ja jollakin lukitteella sinne vedetty, että sai aika lailla tapella että ne sai irti. sitten se liitin oli jossakin aivan ihmeellisessä rautahäkkyrässä kiinni siellä virranjakajan alla pahassa paikassa, hajotin koko häkkyrän kun en keksinyt mikä virka sillä muka on, ja hermotkin vähän meni  :-[
ei vissiin ole sama osa 20v ja 10v, oli tuo korvaava osa 20v koneesta ja oli vähän erilainen ja eri numerollakin vielä. mutta pelaa silti joten väliäkö sillä  :)
Otsikko: Vs: 850 2.5 10v -95 nokka-akselin asentotunnistin, vaihto?
Kirjoitti: Heinämies - 16.09.2015, 08:05:20
Nostan tätä ketjua koska ongelma on omassa kasipätkässä nyt päällä.

Tuo tekee aina välillä startatessa sen että "tukehtuu" ja sen jälkeisillä muutamilla starteilla ei meinaa joko käynnistyä tai sitten hörpöttää. Aiemmin tuo oli satunnaista, mutta nyt kun auto oli amiksella syylärinvaihdossa ja käyttämättä viikon niin nyt se tekee sitä yhtenään. Kaikki liittimet on kiinni kunnolla. Vikakoodien luku abs-mysteeriä selvitettäessä antoi myös herjan nokka-akselin asentotunnistimesta.

Voiko tuota jotenkin putsailla vai pitääkö se vaihtaa? Näyttää olevan Bosch. Motonetissa joku tarvikeosa on reilut 80 € ja Bosch yli 120 €. Yhden tuttavan kautta saisin 50 € käytetyn, mutta ei vielä tiedä mikä se on. Boschista tarjouduin maksamaan sen viiskymppii mut tarvikerimpulasta haluan tinkiä...

Ajossa siis käyttäytyy ihan kunnolla mutta nuo käynnistykset on nyt mitä sattuu. Joskus ihan ok mutta usein myös tuo "tukehtumisreaktio". Näitä sattuu sekä lämpimällä että kylmällä koneella.

Mitä kannattaisi tehdä?
Otsikko: Vs: 850 2.5 10v -95 nokka-akselin asentotunnistin, vaihto?
Kirjoitti: Heinämies - 16.09.2015, 10:47:30
Löysin netistä Boshin vehkeen varaosahaun kautta, tulee Matkahuollon pakettina parissa päivässä. Hinta 40 + 12 toimituskuluja  ;)
Otsikko: Vs: 850 2.5 10v -95 nokka-akselin asentotunnistin, vaihto?
Kirjoitti: Heinämies - 21.09.2015, 16:13:49
...se liitin oli jossakin aivan ihmeellisessä rautahäkkyrässä kiinni siellä virranjakajan alla pahassa paikassa...

Tuo rautahäkkyrä...... Miten se otetaan pois?

Miun älykkyys ei riitä tuota pulmaa ratkaisemaan.... ei viittis viedä korjaamolle sen takia.
Otsikko: Vs: 850 2.5 10v -95 nokka-akselin asentotunnistin, vaihto?
Kirjoitti: Heinämies - 21.09.2015, 20:47:48
Amiksen pojat saa tapella ton paikalleen huomenna kun vaihtavat nesteet.....

Vanhasta ketjusta lainaukset....

Lainaus
3-1-4 ABS vikakoodi, muistaakseni oikea eturenkaan anturi
.....

Miten toi abs vika liittyy tähän? Itellä täysin samoin, mutta ihmettelen vaan miksei abs toimisi nokan takia... ?

Olen itsekin huomannut yhteyttä näiden vaivojen kanssa. Aina kun startti tukehtuu niin absivalo jää päälle, joka kerta.

Miten se on mahdollista vai onko vain sattumaa?
Otsikko: Vs: 850 2.5 10v -95 nokka-akselin asentotunnistin, vaihto?
Kirjoitti: Heinämies - 22.09.2015, 14:25:49
Anturi on vaihdettu. Auto lähtee käyntiin todella "hyvällä äänellä". Ennen jos ei jokaisella niin lähes jokaisella starttauksella tukehtui ja jäi rumpsuttamaan.

Absivalo sammuu nyt myös normisti. Seuraillaan....

Ps. Onko tolla anturilla jotain tekemistä absijärjestelmän kanssa?
Otsikko: Vs: 850 2.5 10v -95 nokka-akselin asentotunnistin, vaihto?
Kirjoitti: sheiggi - 22.09.2015, 14:42:53
Ei ole. Onko autossa kuinka vanha akku? Jos vaan akku jo sen verran rajoilla että siitä viallisesta anturista johtuva pitempi/tahmainen käynnistys vetää jännitteen liian alas. On toi ABS tosi tarkka sen suhteen.
Otsikko: Vs: 850 2.5 10v -95 nokka-akselin asentotunnistin, vaihto?
Kirjoitti: Heinämies - 23.09.2015, 10:41:17
Oisko tuo akku kolmisen vuotta.... viime talvena se mitattiin ja oli erinomaisessa kunnossa.

Kyllä tuo absivalo on taas alkanut palamaan....
Otsikko: Vs: 850 2.5 10v -95 nokka-akselin asentotunnistin, vaihto?
Kirjoitti: laatikkovika - 23.09.2015, 11:55:10
Samaa mieltä sheiggi:n kanssa.Mittaapa lepojännite akun navoista kun auto on seissyt vaikkapa yön yli.
Joskus tosiaan jos napajännite on luokkaa 12.3-12.4V niin alkaa abs kummittelemaan.
Kyllä hyvässä akussa lepojännite pitää olla jotain 12.6 tai enemmän.

Juuri itsellä oli samaa vikaa ja valo paloi miten sattui mutta ei enää kun latasin akun täyteen. On ollut nyt niin lyhyttä ajoa että oli Sznajderin silmä tummunut ja jännite vain reilut 12.3V. Ei siis enää mikään talviakku.