Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: kartanobox - 05.02.2012, 22:45:33

Otsikko: 940 ilman kylmäkäynnistyssuutinta
Kirjoitti: kartanobox - 05.02.2012, 22:45:33
Olen tässä ihmetellyt hiljakkoin hankitun -94 940 farmarin huonohkoa käynnistyvyyttä
kylmänä verrattuna edelliseen 240 kaasarivolvoon.
Ensimmäisellä starttauksella ei kylmänä edes lupaa. Toisella yrityksellä lähtee yleensä heti.

Nyt kun saatiin nauttia välillä yli 20ast pakkasista alkaa käynnistys onnistua vasta vaivoin kolmannella
yrityksellä. Ja tietenkin lohkolämppäri pitää olla päällä. Ilman sitä ei mitään mahiksia.

Tänään tutkin tältä palstalta haulla systeemin mekaniikkaa ja vikapaikoiksi mainittiin lämpöanturi/kylmäkäynnistyssuutin tms.

Mutta eihän tosta volvosta löydy koko suutinta imusarjasta. Ei edes koneistettua reikää ko. paikasta. Mikälie välimerenmalli tuontiauto??

Onko näissä jetronik malleissa muuta kylmäkäynnistys systeemiä, vai pitääkö nyt pärjätä vai tälläisellä "kesäautolla"?
Meinaan vaan että, jos joutuu reissulla jättämään auton paikkaan jossa ei lämpötolppaa, voi olla ettei tämä pohjoisiin oloihin
suunniteltu aito ruotsalainen lunastakaan lupauksiaan.
Otsikko: Vs: 940 ilman kylmäkäynnistyssuutinta
Kirjoitti: hevonen - 06.02.2012, 14:47:45
Ei näissä "uudemmissa" lh-2.4 ruiskullisissa enää olekaan erillistä kk-suutinta, rikastus hoidetaan ihan normisuutinten kautta antamalla enemmän ruokaa. Ei oo mitään eri versioita.
Sinuna vaihtaisin suosista sen anturin, ihan tarvikemallikin on pelannut hyvin. Hinta jotain kympin luokkaa.
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=37-3309

Vaihtamista helpottaa 19mm pitkä hylsy. Huomaa että laitat sen tiivisteprikan sinne, kaikissa uusissa antureissa sitä ei tule mukana.
Kun kone on vielä haalea ajon jälkeen, päästä paisarista paine pois korkkia avaamalla, laita korkki kiinni ja vaihda anturi. Nestettä tulee ehkä vajaa kahvikupillinen ulos, koska alipaine pitää nesteen koneessa. ;)

Anturi on kolmos imukanavan alla.
Otsikko: Vs: 940 ilman kylmäkäynnistyssuutinta
Kirjoitti: deicarus - 06.02.2012, 16:48:54
Pitää itekkin testata tota anturin vaihtoa. Samaa ongelmaa ollut omassa kotterossa  :)
Otsikko: Vs: 940 ilman kylmäkäynnistyssuutinta
Kirjoitti: kartanobox - 08.02.2012, 19:12:10
Vähän tilannekatsausta alkuperäiseen kysymykseen.

Kävin siis ostamassa uuden lämpöanturin,, ja samalla uudet boschin 4-kärkitulpat.
matkalla kotiin hain vielä siniseltä tiskiltä virranjakajan kannen/pyörijän.

Tulpat ja v-jakajaosat kerkesinkin vaihtaa ensimmäisenä iltana.
Nyt on pari päivää ajeltu ja auto on lähtenyt käyntiin aina ekalla startilla aivan kuin kuluukin.
Ennen sitä ensimmäinen startin pyöritys oli aina ilman,että kone edes lupaili.

Mitään ihmeellistä ei vanhoissa osissakaan näkynyt, vanhat 1-kärki tulpatkin tasasesti harmaat, vähän mustaa
kierreosan päissä. kärkivälit 0.8mm.

Lämpöanturi on vielä vaihtamatta, ja jos viikonloppuun asti starttailee ilman temppuja, niin voipi jäädä anturi
odottamaan ens talvea hyllyyn.
Otsikko: Vs: 940 ilman kylmäkäynnistyssuutinta
Kirjoitti: hevonen - 08.02.2012, 19:20:05
No hyvä homma jos noin helpolla mennee... :)
Tuolla vinokoneella on taipumusta vaatia neljä puristusta läpi ennen kuin käynnistyy. En oo yhtäkään vinokonetta tavannut joka käynnistyy metodilla vou..vou..--> käy.(Hieno kuvaus startista mutta en muutakaan keksinyt...) :idiot2:
Otsikko: Vs: 940 ilman kylmäkäynnistyssuutinta
Kirjoitti: The_OttoB - 08.02.2012, 23:25:34
Huono YKK-anturi aiheuttaa kanssa käynnistysvaivoja, mulla oli vanhalla anturilla tosi vaikeaa saada käyntiin edes pikku pakkasilla. Tulpat kastui.

Niin ja kylmäkaynnistyssuutin on vain ekoissa 940:sissä. Poistuikkohan 92-93?
Otsikko: Vs: 940 ilman kylmäkäynnistyssuutinta
Kirjoitti: kempula - 08.02.2012, 23:40:24
Ainakaan omassa -93:ssa ei enää ole.
Otsikko: Vs: 940 ilman kylmäkäynnistyssuutinta
Kirjoitti: Petteri - 14.02.2012, 19:44:17
Sama pata sama tauti vm-91 sillä erolla että kun lähtee ajaan niin nykii ihan v...sti kunnes moottori vähän lämmennyt.Maaginen lämpötila missä oireet alkaa on -5 astetta.Anturit on vaihdettu,kokeiltu toisella ECU:lla,IMM vaihdettu ym ym.Pitäiskö vikaa etsiä sytty puolelta kun toi nykiminen tuntuu kuin kipinä loppuis?
Otsikko: Vs: 940 ilman kylmäkäynnistyssuutinta
Kirjoitti: volB230ET - 21.02.2012, 22:59:36
täällä olis kanssa vähän ongelmia tuon kotteron kanssa. kone vaan nyt 230et mut kumminkin. loppu käyntiin lupaaminen kokonaan nyt tässä ku auto seissy tallissa. no otimpa tuon kylmäkäynnistys suuttimen letkun irti ja tukin ettei ainakaan siitä pensaa tulvi oli meinaan sarja aika pensassa ku käytin irti. no saimpahan käyntiin mut nyt ongelmana 2-3 tonnin tyhjäkäynti mikä välillä kumminki putoo alle tonnin. tahtoo käyä vajaalla koneella eikä kestä ruoskaa yhtään. jakoki tarkistettu ja kohallaan on. pensa käryää aivan tajuttomasti jatkuvasti. kiinnostas kovin tietää vaan nyt mistä johtuu tuo järkyttävä pensan sotkeminen ja miks käynti aivan v****llaan. immuki testattu ja toimii. boksiin tosin vaihettu viking racingin lastu et voiko se tehä tepposia...?
Otsikko: Vs: 940 ilman kylmäkäynnistyssuutinta
Kirjoitti: volB230ET - 21.02.2012, 23:40:10
hop hop unohtu mainita vielä sellainen ilmiö että ku tuo käyntihäiriö alko tosissaan pahenemaan tuoss vuojen vaihteessa. tallilta oli tarkotus illalla lähteä kotio ni eipä lähettykkään. sai sahata ja sahata ja yhtäkkiä mahoton poksaus ja väläys konehuoneesta sarjan alta... no päätettiin antaa olla ja lähettiin toisella kulkineella pois ja seuraavana päivänä tutkittiin. ruiskun alta lämpöanturi oli kirjaimellisesti räjähtäny... se anturi oli siis jo kertaalleen vaihettu ihan koe mielessä. no nyt on se anturi jälleen kumminki vaihettu mut ei auttanu mihinkään.. mut mikä tuon anturin räjähtämisen aiheutti :D
Otsikko: Vs: 940 ilman kylmäkäynnistyssuutinta
Kirjoitti: volB230ET - 22.02.2012, 13:42:12
auttakee hyvät immeiset :(
Otsikko: Vs: 940 ilman kylmäkäynnistyssuutinta
Kirjoitti: s73 - 23.02.2012, 06:16:17
anturi meni oikoseen paljon starttailun takia. Haiseeko bensa moottoriöljyn seassa? Heiluuko kiekkamittari startatessa? Jos vakio osia löytyy kokeile niillä.  jaa, vuoden vaihteessa joko se pyörii?
Otsikko: Vs: 940 ilman kylmäkäynnistyssuutinta
Kirjoitti: hevonen - 23.02.2012, 18:26:42
anturi meni oikoseen paljon starttailun takia. Haiseeko bensa moottoriöljyn seassa? Heiluuko kiekkamittari startatessa? Jos vakio osia löytyy kokeile niillä.  jaa, vuoden vaihteessa joko se pyörii?
Miten se anturi simahtaa starttauksesta?

Onhan sulla oikeet liittimet niissä lämpöanturissa ja lisäilmaventtiilissä. On et:ssä värikoodilla ja EI mene väri väriin.
Otsikko: Vs: 940 ilman kylmäkäynnistyssuutinta
Kirjoitti: volB230ET - 23.02.2012, 21:10:36
tuossa ku viimeks katoin ni näytti kovin siltä et ne ei päikseen mene koska venttiilissä kolme pinniä ja anturissa kaks jos en aivan väärin nyt muista... tänään koitettiin toisella motronic boksilla ja hiukan lupaili taas ja hetken käviki taas kolmella mut siihe jäi.. sammu itekseen.. ja kyllä.. pensa haisee öljyn seassa et pensaa menee vähän sanosinko LIIKAA:D sit tänään tuossa sammumisen jälkeen aloin kipinää tsekkailemaan ni kas kas eipä tullu enää puolallekkaan virtaa.. mistäköhän moinen oire tähän sotkuun viel.. kiekkamittariki hyppii nätisti ku starttaa.. omat ja naapurin keinotki alkaa olla lopussa mut päätöksen olen tehnyt... tuo farkku herätetään vielä.. makso sitte kuinka monta lavaa kaljaa vaan-_-
Otsikko: Vs: 940 ilman kylmäkäynnistyssuutinta
Kirjoitti: hevonen - 23.02.2012, 21:56:54
tuossa ku viimeks katoin ni näytti kovin siltä et ne ei päikseen mene koska venttiilissä kolme pinniä ja anturissa kaks jos en aivan väärin nyt muista...
Molemmissa kaksi.
Otsikko: Vs: 940 ilman kylmäkäynnistyssuutinta
Kirjoitti: volB230ET - 23.02.2012, 22:03:48
täytyyypä tsekata tuo asia uudemman kerran...
Otsikko: Vs: 940 ilman kylmäkäynnistyssuutinta
Kirjoitti: TVS - 23.02.2012, 23:06:03
Tarkoitus oli varmaan todeta, että lämpöanturin ja starttisuuttimen johdoissa on kaksi pinniä, ja niissä menee musta siniseen ja sininen mustaan, loogisesti. Lisäilmaluistissa on ET:ssä 3 pinniä.
Otsikko: Vs: 940 ilman kylmäkäynnistyssuutinta
Kirjoitti: volB230ET - 23.02.2012, 23:31:31
starttisuutin=kylmäkäynnistysuutin(ko)?
Otsikko: Vs: 940 ilman kylmäkäynnistyssuutinta
Kirjoitti: volB230ET - 24.02.2012, 00:10:17
kappas vain nuohan olivat juurikin väri väriin paikollaan... no nytpä on oikein päin.. seuraava kysymys sitten kuuluuki et mitä tää mun kämmäys mahollisesti kerkis rikkoa"/ vielä ei kovinkaan heränny käyntiin. ja tuo kipinän hukkuminen hieman ihmetyttää myös nyt"/
Otsikko: Vs: 940 ilman kylmäkäynnistyssuutinta
Kirjoitti: hevonen - 24.02.2012, 18:06:02
Tarkoitus oli varmaan todeta, että lämpöanturin ja starttisuuttimen johdoissa on kaksi pinniä, ja niissä menee musta siniseen ja sininen mustaan, loogisesti. Lisäilmaluistissa on ET:ssä 3 pinniä.
Eikö se tullut selväksi kirjoittamastani loistavasta vastauksesta? :) Molemmissa kaksi, kun kaveri tarjoaa vaihtoehdoiksi kaksi ja kolme...
Kirjoitin että ei mene väri väriin. Mikähän se toinen vaihtoehto on kun töpseleitä on kaksi...
Joo, joskus tää on helppoa ja joskus ei ihan niin helppoa... :nuhtelu

kappas vain nuohan olivat juurikin väri väriin paikollaan... no nytpä on oikein päin.. seuraava kysymys sitten kuuluuki et mitä tää mun kämmäys mahollisesti kerkis rikkoa"/ vielä ei kovinkaan heränny käyntiin. ja tuo kipinän hukkuminen hieman ihmetyttää myös nyt"/
Sitä ei tiedä varmasti kukaan. Mittaa tuleeko lämpöanturille jännite...
Otsikko: Vs: 940 ilman kylmäkäynnistyssuutinta
Kirjoitti: volB230ET - 25.02.2012, 01:15:37
no nytpä näytti kipinäki ittesä tosin testattua tuli vaan pöyältä löytyneellä tulpalla ja ekan pannun johon päähän tuikkasin kiinni ja pyöräytin ni kipinän anto mut väri oli aikas keltanen "/ tosin tuo saatto johtua paskasta tulpastaki... kumminki kipinä näky. pensakaan ei enää tuoksunu niin kovin mut käyntiin ei vanhus viel jyrähtäny"/ ihmetteleminen jatkuu huomenissa..
Otsikko: Vs: 940 ilman kylmäkäynnistyssuutinta
Kirjoitti: hevonen - 25.02.2012, 08:18:52
Paa tulpanrei'istä pikku luraus öljyä sylintereihin ja sitten uutta yritystä. Jos bensa ja kipinä tulee oikein, pitäis jyrähtää.
Tuo öljy sen takia että jos on saanut bensaa lujasti ilman kipunaa, on voinut huuhtoa öljykalvon sylintereistä eikä tiivistä.
Otsikko: Vs: 940 ilman kylmäkäynnistyssuutinta
Kirjoitti: volB230ET - 26.02.2012, 23:58:14
juu u. kipinä oli viiä melkein tajun multa ku otti maita vähän auton kylestä ku tulppanippu oli käsissä :D ja pensa haisee edelleen startatessa... koitettiin myös vetämällä käyntiin muttei mitään vaikutusta...
Otsikko: Vs: 940 ilman kylmäkäynnistyssuutinta
Kirjoitti: The_OttoB - 27.02.2012, 10:17:22
Tarkista nyt että sulla on johdot oikein kytketty.

Suuttimen johdot irti, tulpat pois ja sahaa startilla sylinterit kuiviksi.

Uudet tulpat. Tarkista myös jakajan kansi ja pyörijä.

Otsikko: Vs: 940 ilman kylmäkäynnistyssuutinta
Kirjoitti: volB230ET - 06.03.2012, 15:06:15
haluisko joku tähän väliin vielä kertoo et mikä on noitten tulpan johtojen OIKEA järjestys :D ihan tarkitusmielessä. yks kaveri tuossa kävi väittämässä et ne on väärin mut kirjan mukaan oli taas oikein. no netistäki kuukelilla hain ni näytti jälleen olevan väärin XD kohta saa alkaa tarjoilee tänne suunnalle megaruuttaa :D
Otsikko: Vs: 940 ilman kylmäkäynnistyssuutinta
Kirjoitti: Dartteri - 06.03.2012, 16:51:09
Katselet konetta auton edestä, jolloin jakajan vasemmasta reunasta alkaen 4-3-1-2, eli takaa eteenpäin ja etummaiset ristiin.
Otsikko: Vs: 940 ilman kylmäkäynnistyssuutinta
Kirjoitti: volB230ET - 06.03.2012, 23:18:31
olimpa kerranki oikeessa siispä :D no mutta ihmettely jatkukoon. ei tää laitos vieläkään suostu käymähän.
Otsikko: Vs: 940 ilman kylmäkäynnistyssuutinta
Kirjoitti: volB230ET - 12.03.2012, 14:42:50
noniiin pikkuhiljaa alkaa selkiimään:) vieläkään ei tosin oo kk suutin toiminnassa mukana mut käyntiin suostu viimeinki :) tosin pikku suostuttelun jälkeen. olipa ampunu jarrutehostimen letkun irti sarjasta ja siitä pieni imuvuoto ja samaan syssyyn otin samasen koneen vanhat tulpat ja testasin niillä. täytys jahka kerkiää ni uuet vielä hakia ku muuten pelaa mut vähän meinaa vajaana hakata tyhjäkäynnillä mut kevyessä vedossa pelaa täysin. ja toinen ni jos on valmiiks huonot tulpat ja nostaa ahoille ni sit se pätkiminen vasta alkaaki? tämä tekee tällä hetkellä juurikin sitä.