Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: jak900 - 06.02.2012, 18:54:11
-
siis otsikkon mukainen ongelma. Mistä voi johtua että puhallin toimii ok moottorin käydessä tyhjäkäyntiä mutta heti kun antaa kierroksia koneelle niin puhaltimen kierrokset laskee ?? Lataus jännitteet ok.
-
Millaisesta kulkineesta kyse?
Autom. ilmastointi?
Kannattaa aina kirjoittaa auton tietoja paremmin,
niin tietää jotain vastaa... ja kuten tässä ilma-hommista kyse, niin tuo ilmastoinnin malli olisi hyvä tietää.
-
Kappas vaan kun tärkein info jäi puuttumaan, siis: V70 1998 ja automaatti-ilmastoinnilla varustettuna.
-
Eikö automaatti ilmastointi nosta ja laske puhaltimen kierroksia jos sisätilan anturit haluaa lisää lämmintä tai kylmää?
Vai lisääkö se vaan lämpimän tai kylmän ilman määrää, mutta ei puhallin tehoa lisäämällä?
Onko vaikutusta sillä jos vivusta lisää puhallin tehoa ja sitten kierrättää konetta?
Ja onko moottori ollut norm. lämpöinen jäähdytinvesineen ominaisuuden huomatessasi?
Muuten tulisi mieleen esim. hiilien loppuminen puhaltimesta, joka reagoi virtamäärään.
Jos esim. tyhjäkäynnillä virtaa vähemmän, kuin kierroksilla.
Outo on ja tämä on mutuiluu kyllä ???
-
Puhaltimen automatiikka toimmii kyllä, mutta jos puhaltimen kytkimen säätää esim täysille niin puhaltimenmoottorin kierrosluku nousee auton tyhjäkäynnillä ja laskee moottorin kierroksia nostamalla.
-
:idiot2: outo ominaisuus...
Niin vikojahan näissä koskaan vaan ominaisuuksia :D
-
Mittaapas akun jännitettä samalla kun annat kierroksia. Lämppärin puhaltimen kierrosten laskeminen on usein oire latausjännitteen hyytymisestä. Yleensä kyllä alhaisemmilla kierroksilla lataa huonommin.
-
Latausjännite mitattu --> ok
-
motonetissa uusi puhallin 79.90e , nuo puhaltimet eivät ole ikuisia.
-
Eli laturilta lähtevä jännite ok, mutta puhaltimelle tuleva jännite ei, jos puhaltimen teho laskee. Eli jos vetäisi piuhan suoraan sulakerasialta katkaisijan kautta puhaltimelle, puhaltaisi täydellä teholla. Kytkentäkaaviosta voisi saada vihjettä mikä säätää puhaltimen jännitettä, eli voisi mitata missä kohtaan jännite tipahtaa.
-
Puhallin lopetti sitten toimintansa kokonaan ja ei muuta kuin hanskalokelo veks ja ihmettelemään. Vikahan löytyi suht helposti kun liikutteli johtoja niin puhallin moottorin päässä oleva liitinhän se vialla. Vähän kun liikautti johonkin suuntaan niin puhallin nopeus muuttui, ajossa teki myös tämän koska johdot siellä täristeli. Ensiapuna nyt liittimien kiristys ja pönkätty asentoon jossa toimii. Liitin moottorissa on niin umpinainen että sille ei ole tehtävissä mitään joten uutta moottoria kun lopettaa toimintansa.
-
Puhallin lopetti sitten toimintansa kokonaan ja ei muuta kuin hanskalokelo veks ja ihmettelemään. Vikahan löytyi suht helposti kun liikutteli johtoja niin puhallin moottorin päässä oleva liitinhän se vialla. Vähän kun liikautti johonkin suuntaan niin puhallin nopeus muuttui, ajossa teki myös tämän koska johdot siellä täristeli. Ensiapuna nyt liittimien kiristys ja pönkätty asentoon jossa toimii. Liitin moottorissa on niin umpinainen että sille ei ole tehtävissä mitään joten uutta moottoria kun lopettaa toimintansa.
Ei se vika siinä liittimessä ole. Kommutaattori on kulunut syville urille ja hiilet ei sitten enää kunnolla kosketa.
(http://i37.photobucket.com/albums/e51/Muuttohaukka/IMG_6194.jpg)
(http://i37.photobucket.com/albums/e51/Muuttohaukka/IMG_6201.jpg)
-> vaihtoon vaan, mutta nuo Moponetin on suurin osa iha kuraa.
Tuo piti olla korvaava:
(http://i37.photobucket.com/albums/e51/Muuttohaukka/IMG_6216.jpg)
Siivillä väärä pyörmissuunta,väärä siipikulma, liian pieni ropeli ja hirvee meteli.
Eli suosittelen alkuperäistä.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=2125.msg49168#msg49168
-
Kuulostaa järkeen käypältä selitykseltä, kiitos! Miten tuo tarvike voi poiketa alkuperäisestä noin hitosti ?!? Tietoa alkup. hinnasta?
-
Saa sieltä moponetista ihan ok puhaltimiakin. Ite laitoin -98 seitenkymppiin ja tohon nykyseen 850:n moponetin puhkun ja hyvin pelaa.
Ehkä vähän äänekkäämpi kuin alkuperäinen mutta eipä oo hintakaan hirvee.
Yleensä on just toi kommutaattori kaput vaikka hiiliä on vielä jäljellä...
Kannattaa ottaa kuva vanhasta tai mennä mallin kanssa hakemaan.
-
Pitää vaihtaa kun tulee ajankohtaiseksi.
-
Toi kuvissa olevien puhaltimien erohan on ihan selkeä, eli ne kuuluu ihan eri autoihin.
Tuskin tarvikkeessakaan mitään vikaa olisi, jos vain joku osaisi myydä autoon oikean puhaltimen :)
-
Uusittua tuli puhallin ja toimii. Motonetin malli, vanha mallina mukana ja kyllä sieltä oikea löytyi siipineen, hinta vajaa 80€.
-
Toi kuvissa olevien puhaltimien erohan on ihan selkeä, eli ne kuuluu ihan eri autoihin.
Tuskin tarvikkeessakaan mitään vikaa olisi, jos vain joku osaisi myydä autoon oikean puhaltimen :)
Edelleen motonet kauppaa tuota samaa tuohon 960:een.
Ja mitä tulee tarviikkeen latuun, niin kyllä tuossa tapaukessa ollaan kaukana toisistaan, siis pyörimisnopeuden ja äänen suhteen.
-
Edelleen motonet kauppaa tuota samaa tuohon 960:een.
Ja mitä tulee tarviikkeen latuun, niin kyllä tuossa tapaukessa ollaan kaukana toisistaan, siis pyörimisnopeuden ja äänen suhteen.
Motonet kauppaa 960;iin kahta eri puhallinta. (Se, että kumpi on oikea, riippuu siitä, että mikä autossa on alunperin ollut)
Delco 13-1960: siipi ø140x70mm, mittojen puolesta vaikuttaisi juuri tuolta, joka sullakin on kuvassa se pienempi.
Eli jos autossa on alunperin ollut delcon puhallin tuon kokoisella siivellä, niin sinne laitetaan sitten se.
Toinen vaihtoehto on sitten bosch 13-1878, mikäli autossa on ollut sellainen alunperin, niin sitten tuo tilalle.
Jos kumpikaan ei natsaa, niin motonetista ei saa sopivaa, jokatapauksessa kuvien perusteella väärä osa siellä on paikallaan nyt.
-
Motonet kauppaa 960;iin kahta eri puhallinta. (Se, että kumpi on oikea, riippuu siitä, että mikä autossa on alunperin ollut)
Delco 13-1960: siipi ø140x70mm, mittojen puolesta vaikuttaisi juuri tuolta, joka sullakin on kuvassa se pienempi.
Eli jos autossa on alunperin ollut delcon puhallin tuon kokoisella siivellä, niin sinne laitetaan sitten se.
Toinen vaihtoehto on sitten bosch 13-1878, mikäli autossa on ollut sellainen alunperin, niin sitten tuo tilalle.
Jos kumpikaan ei natsaa, niin motonetista ei saa sopivaa, jokatapauksessa kuvien perusteella väärä osa siellä on paikallaan nyt.
Oikea osa on nyt paikallaan, ostin käytetyn Delcon.
Eipä noita harakirejä tuntunut silloin löytyvän sopivia mistään muualtakaan.
Yhtä mallia puhallinta Volvo 30676870 on tuohon vuosimalliin alkuperäisenä tarjolla.
Tiedä sitten mistä nuo Motonetin sopivuus tiedot on oikein peräisin.
Mutta kasipätkässä ja mahdollisesti 70:ssä olis sama moottori, siihen sitten sovittaa tuon alkuperäisen ropelin.
-
Kahta eri mallia näyttäisi löytyvän ja molemmista malleista on vielä erikseen vastapäivään ja myötäpäivään pyörivät mallit... tarkemmin en sitten tiijä, että mikä kertoo, että missä on mikäkin.
Hinnat vaihtelee eri mallien välillä, väliltä reilu 90€ - vajaa 170€
(http://mikael.fsck.fi/volvo/puhaltimet.jpg)
Kuvassa tuo oikeanpuoleinen on myötäpäivään pyörivä malli, vasemmanpuoleisesta oli sama kuva molemmissa
-
Kahta eri mallia näyttäisi löytyvän ja molemmista malleista on vielä erikseen vastapäivään ja myötäpäivään pyörivät mallit... tarkemmin en sitten tiijä, että mikä kertoo, että missä on mikäkin.
Hinnat vaihtelee eri mallien välillä, väliltä reilu 90€ - vajaa 170€
(http://mikael.fsck.fi/volvo/puhaltimet.jpg)
Kuvassa tuo oikeanpuoleinen on myötäpäivään pyörivä malli, vasemmanpuoleisesta oli sama kuva molemmissa
Niin, mutta kirjoitinkin, että mun vuosimalliin (1993) ei ole muuta vaihtoehtoa, siis tarkoitin alkuperäistä varaosaa.
-
Niin ja saa tuon pyörimissuunnanvaihdettuakin. Tuo vasemman puoleisessa ei ole ropelilla väliä mihin päin pyörii, mutta ihan väärän mallinen siipi on.
-
Volvon varaosa-ohjelma osaa erotella sen sopivuuden oikein, tätä ei tarvike-luettelot kykene tekemään, koska ei ole riittävän tarkkoja tietoja siitä, että koska joku osa on vaihtunut toisenmalliseen, tarvikkeena tarjotaan kaikkia malleja, joita löytyy 960:iin vuosimallista riippumatta. Valmistajalla sensijaan on tiedossa juuri se tietty auto, missä on alettu käyttämään toisenmallista osaa, eli esim. tietystä valmistenumerosta eteenpäin muuttunut.
Tuolla alkuperäisellä volvon osanumerolla löydän tarvikeosan siten, että jää vain yksi vaihtoehto, se on mun laittaman kuvan oikeanpuoleisesta puhaltimesta juuri se toiseensuuntaan pyörivä malli.
Jos etsii pelkästään auton mallilla, niin silloin tulee se neljä eri vaihtoehtoa.
-
Taitaa tämä jo löytyä palstoilta, mutta taas tässä jos vaikka jollekkin olisi apuja(?): http://www.youtube.com/watch?v=frZl49p2quk
-
Taitaa tämä jo löytyä palstoilta, mutta taas tässä jos vaikka jollekkin olisi apuja(?): http://www.youtube.com/watch?v=frZl49p2quk
Esimerkillinen vastaus!
Mieluummin tästä topikista löytäisi juurikin vinkkejä 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) Volvojen puhaltimen vianetsintään tai puhaltimen vaihto ohjeita kuin kaksi tyyppiä jotka kinastelee 960 volvon puhaltimen koosta ja sen saatavuudesta Motonetistä.
-
Esimerkillinen vastaus!
Mieluummin tästä topikista löytäisi juurikin vinkkejä 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) Volvojen puhaltimen vianetsintään tai puhaltimen vaihto ohjeita kuin kaksi tyyppiä jotka kinastelee 960 volvon puhaltimen koosta ja sen saatavuudesta Motonetistä.
Niin alunperin viittasin tuohon vikaan, joka on ihan sama kuin 960:n puhaltimessa. Lisäksi niissä näyttäisi olevan alkuperäisenä samat moottoritkin, joten ehkä tästä oli jollekin parempaa, kuin harakiripuhallinta etsiskelevälle apua ja vian hakuun myös.
Sai vain sitten sivujuonteita tämä juttu...
Mun puolesta modet voi poistaa kaikki minun kirjoitukseni tästä topiikista, jos joku niistä on mielensä pahoittanut.
Over and out :hello:
-
Eiköhän nää kaikki kirjoitukset ole olleet hyödyllisiä?
No peas in the nose.
Relax mään... :D
-
Nyt sopii 960:n puhallinkin sekaan keskusteluun, kun topic on oikeassa kategoriassa :)
-
Esimerkillinen vastaus!
Mieluummin tästä topikista löytäisi juurikin vinkkejä 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) Volvojen puhaltimen vianetsintään tai puhaltimen vaihto ohjeita kuin kaksi tyyppiä jotka kinastelee 960 volvon puhaltimen koosta ja sen saatavuudesta Motonetistä.
Joo... noh... V:>... muutama sekuntti hakua netistä ja lontoollakin, niin noita löytyy vaikka kuinka paljon.
Tälläinekin löytyy ja ihan ykkönen ohjeen laadussa: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=187.0
Itselle vaihdoin 850:seen motonetin pelkän puhaltimen moottorin ilman "ropellia" n. 3v. sitten ja toiminut moitteetta.
Volvon oma "ropelli" oli hyvä kuntoinen ja oman käyttö kokemuksen mukaan tasapainossa eli ei ollut odotettavissa mitään resonointia tai muuta koetaulun räminöitä.
Olen kuullut/lukenut, että joillakin kokonaan uusilla puhallin "ropelleilla" on ilmennyt hieman kovempaa ääntä ja resonointia.
Tämä nyt oli vaan mun mielipide ja ei tarvi ottaa kantaa... ;).