Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: pupponen - 07.02.2012, 07:57:55
-
Emäntö käynyt jakamassa lehteä parina yönä toissa yönä abs:t meni täysin lukkoon ja auto penkkaan. Ite lähin aamulla töihin, niin sai vähän nytkytellä edestakaisin että jumi hellitti. Viime yönä oikea takapyörä meni täysin jumiin ja emännän oli ajettava kotiin autoa vaihtamaan. sain sen kyllä tuossa aamulla auki, mutta semmoinen jumputus jäi päälle, niin kuin hankaisi johonkin? Voisiko olla vikana se, että lunta mennyt jarruihin, toissa yönä tuli aikasen reippaasti ja lämmetessään jäätänyt, mi9elestäni sen jarrujen suojakilven takana oli ainakin iso jääkalikka, mitä en sieltä pimeässä ja kylmässä -32 saanut kuitenkaan irti. Onko tutun kuuloista? ai niin molemmilla kerroilla myös abs valot tärähtäneet palamaan, kuitenkin ihan normaalisti nuo tuntuivat toimivan, kun maantievauhdista niitä tuossa kokeilin...
JUMPUTUS TULI RENKAASTA, JOKA OLI KULAHTANUT MELKEIN KANKAALLE ASTI, nyt sai tarkastettua, kun pakkanen lauhtui sen verran, että pystyi olee ulokona. Oli siellä kyllä jäätäkin, mutta tuntuu toimivan normaalisti. Nyt sitten etsimään rengasta, että silleen tällä kertaa. Kiitokset kommenteista, pannaan neuvot korvan taakse.
NIIN KUIN VIISAAT VELJET KERTOIVAT: Apukuskin puolelta pinnat irti ja kuskin puolelta "kappaleina". Muuta ei näyttänyt olevan, onneksi oli osat kontissa valmiina. Toivotaan, että tuo riittäisi. Kiitokset avusta 8)
-
Ettei vaan olisi tämä tyyppivika eli käsijarrukenkien pinnan irtoaminen - pinnoitepalat ABS-tunnistimien tiellä?
Tämä ei taida olla ihan samasta autosta mutta havainnollistamiseksi:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=64.0
-
Empä tiiä, kun en ole mikään tekniikan ihmelapsi, mutta ainakin käsijarru toimii oikein hyvin ja normaalisti.
-
kuitenkin ihan normaalisti nuo tuntuivat toimivan, kun maantievauhdista niitä tuossa kokeilin...
Jos ne kerran on jo lukkoon menneet, niin kannattanee selvitellä muuten kuin maatievauhdissa kokeilemalla... :idiot2:
-
Ettei vaan olisi tämä tyyppivika eli käsijarrukenkien pinnan irtoaminen
Ääni tälle
-
Empä tiiä, kun en ole mikään tekniikan ihmelapsi, mutta ainakin käsijarru toimii oikein hyvin ja normaalisti.
Varmaan satula mennyt vaihtokuntoon. Vanhemmiten tuppaa jumittamaan männän huolella. Itselläkin jäi matka kesken tämän vian takia joku tovi sitten.
Toinen vaihtoehto on sitten pahempi, eli hajonnut abs-yksikkö, joka päättää jarrutella itsekseen. Näitä vikoja joissakin saksalaisissa...
-
ja jos palat ehtoo puolella niin silloinhan mäntä on niin ulkona satulasta kuin voi ja voipi olla ettei enään palaudu vaan jää juntturaan..
-
Ettei vaan olisi tämä tyyppivika eli käsijarrukenkien pinnan irtoaminen
Täältä kans ääni tälle, ei olis taatusti eka kerta kun näin käy.
Juttelin yhden Yrittäjä/Asentajan kanssa, jolla myös hinauspalvelu
ja se sanoi et oli yks kesä hakenut useemmankin "tien päältä" Vollen juuri ym. syystä.
-
JUMPUTUS TULI RENKAASTA, JOKA OLI KULAHTANUT MELKEIN KANKAALLE ASTI
Ymmärrä ystävä hyvä, että tämä oli oire, ei syy. Syy löytyy hyvin todennäköisesti sieltä jarrurummun sisältä, missä hihnat ovat irrallaan sikin sokin. Hyvällä tuurilla hihnat menee murusiksi ja huonolla ne jumittaa pyörän kuten oli käynyt. Itsellänikin on pari kertaa ollut tämä vika.
Näiden autojen kässäriä ei kannata käyttää kuin pysäköintiin (joo siihen ne on suunniteltukin...) ja silloinkin on jäätymisen tms yhteydessä riskiä, että hihnat irtoaa.
-
Ymmärrä ystävä hyvä, että tämä oli oire, ei syy. Syy löytyy hyvin todennäköisesti sieltä jarrurummun sisältä, missä hihnat ovat irrallaan sikin sokin. Hyvällä tuurilla hihnat menee murusiksi ja huonolla ne jumittaa pyörän kuten oli käynyt. Itsellänikin on pari kertaa ollut tämä vika.
Näiden autojen kässäriä ei kannata käyttää kuin pysäköintiin (joo siihen ne on suunniteltukin...) ja silloinkin on jäätymisen tms yhteydessä riskiä, että hihnat irtoaa.
Juuri näin, ei kulunut rengas mitään jumia voi aiheuttaa...
-
Ymmärrä ystävä hyvä, että tämä oli oire, ei syy. Syy löytyy hyvin todennäköisesti sieltä jarrurummun sisältä, missä hihnat ovat irrallaan sikin sokin. Hyvällä tuurilla hihnat menee murusiksi ja huonolla ne jumittaa pyörän kuten oli käynyt. Itsellänikin on pari kertaa ollut tämä vika.
Näiden autojen kässäriä ei kannata käyttää kuin pysäköintiin (joo siihen ne on suunniteltukin...) ja silloinkin on jäätymisen tms yhteydessä riskiä, että hihnat irtoaa.
Ja onneksi renkaiden alla ei ollut kuiva asfaltti ja vauhtia esim. +100km/h :(.
Siinä vaiheessa katotaan ihan tosissaan kuka on ratti-mies :)
-
Empä tiiä, kun en ole mikään tekniikan ihmelapsi, mutta ainakin käsijarru toimii oikein hyvin ja normaalisti.
Miten ne jarrukengät voi olla kappaleina rummun sisällä, jos omistaja sanoo, että käsijarru toimii oikein?
-
Miten ne jarrukengät voi olla kappaleina rummun sisällä, jos omistaja sanoo, että käsijarru toimii oikein?
Käsijarru voi silti pitää auton mäessäkin, vaikka toiselta puolelta on palikat irti, niin eikös se silloin toimi oikein 8)
Näin voi käydä, jos ei tiedosta todellista syytä.
-
Miten ne jarrukengät voi olla kappaleina rummun sisällä, jos omistaja sanoo, että käsijarru toimii oikein?
Siksi, että omistaja ei ole hölkkäsen pöläystä tietoinen mitä siellä auton alla tapahtuu. Se käy ilmi hyvin selvästi alkuperäisestä kirjoituksesta vaikka lukisi pöllönsilmällä.
Auttaa tässä yritetään. On melko vakava paikka, että autolla ajetaan pyörä lukossa ja penkat pölisee. Huonolla tuurilla lintta kimpoaa vastaantulevan kaistalle.
-
Miten ne jarrukengät voi olla kappaleina rummun sisällä, jos omistaja sanoo, että käsijarru toimii oikein?
Ei välttämättä sillain kappaleina eli ihan palasina, vaan voi olla kyseessä sama, kuin itsellä muutama vuosi sitten, kun vaihdoin renkaita ja samalla keväisin aina jarrurummun sisään katottuani.
Jarruliina oli irti kengästä siten, että oli vain hieman toisesta päästä kiinni ja sormen päällä se siitä sitten lattialle putosikin.
Jos tässä tapauksessa olisi samalainen kyseessä ja vaikka lunta/jäätä mennyt liinan ja kengän väliin kiilaten jarrurummun jumiin, mutta sulattuaan toiminut normaaliin tapaan... siis mun mielipide tämä.
Suosittelisin tosissaan katsomista jarrurumpujen sisään ennen pahempia yllätyksiä.
Kuten Justuskin tuossa edellä asian lyhyemmin ja selvemmin ilmaisee...
-
Miten ne jarrukengät voi olla kappaleina rummun sisällä, jos omistaja sanoo, että käsijarru toimii oikein?
Kekien pinta voi olla irti vaikka molemmin puolin, ne vaan kiilautuu piukkaan, kun käppärin vetää päälle ja toimivat silti, mutta ennen pitkää voi tulla suuri pamaus.
Omas oli tuolleen, takaperin liikkeelle lähtiessä paukahti aivan julmetusti, siitä ne vasta hokasinkin.
-
Ei kyllä minulle auvennut, mikä se lopullinen syy oli? Mutta jos rengas on mennyt joltakin kantilta kankaille on se varmaan pyörä ollut pari kertaa jumissa :o Itselläni paukahti kässärikengät niin että tuli 600€ remontti, mutta onneksi Volvo makso 8)
Kuivalla kelillä 80km/h vauhdissa yritti jumittaa, mutta insinöörit suunnitelleet turvallisuuden, laukee tosiaa tuo em. osa eikä heitä auto ojaan
-
mutta insinöörit suunnitelleet turvallisuuden, laukee tosiaa tuo em. osa eikä heitä auto ojaan
Mikäs se insinöörin suunnittelema kukkanen on, eli mikäs sieltä sitten kuuluis laueta, ennen kun auto heitetään ojaan ? 8)
Jos käsijarrukengän pinta irtoaa vauhdissa, ja kiilautuu pahaan väliin, niin sillon perä lähtee saman tien liikkeelle, ja useassa tapauksessa jopa hajoittaa tuolla takapäässä jotain.
Niin, mikäs se turvallisuus näkökohta oli ?
-
Mikäs se insinöörin suunnittelema kukkanen on, eli mikäs sieltä sitten kuuluis laueta, ennen kun auto heitetään ojaan ? 8)
Takanapa. ;)
-
Takanapa. ;)
Juu, eikä mitenkään hajotessaan vaikuta auton käyttäytymiseen ;)
-
Juu, ei se auto penkassa ole jos rengas on kulunut epätasaisesti... :buck2:
Jospa se rengas kului siinä kun rouva sen jumissa kotiin ajoi? Jarrussahan se vika silloin on ja jos se sen ajossa tekee, polkimeen koskematta, silloin siellä tosiaan on käsijarrupuolella tuhon alku...
Ota se oikea takalevy irti ja katso itse, ellet muuten usko. Jos vaan ajellaan, kohta on kalliimpaa korjattavaa...
-
Joopa joo, rengas kului, kun rouva ajoi kotiin, niin kuin kirjoitin ja renkaan vaihtamalla jumputus loppui, siis oire, ei vika, joka on menossa huomenna laittoon, viikonlopun jälkeen kallistun itsekin tuohon käkkärivikaan, onneksi on osat valmiina. Kiitokset vain kommenteista, palaan astialle, kun todellinen syy jumiin löytyy :hello:
-
Jos ei vika korjaannu niin laita taakse uudet satulat ja uudet jarruletkut. ittellä oli 855 että oikea takarengas jumittu kun neste ei päässyt virtaamaan normaalisti ja vika oli letkussa.
-
Missä vika oli? :)
-
NIIN KUIN VIISAAT VELJET KERTOIVAT: Apukuskin puolelta pinnat irti ja kuskin puolelta "kappaleina". Muuta ei näyttänyt olevan, onneksi oli osat kontissa valmiina. Toivotaan, että tuo riittäisi. Kiitokset avusta 8)
[/quote]Hyvä että vika selvisi ;)
Tätä varten täällä ollaan, ( ainakin viisaammat ) että saadaan viat selvitettyä.