Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Sawo - 07.02.2012, 20:14:11

Otsikko: AW71 laatikon ja B280E koneen irrotus toisistaan
Kirjoitti: Sawo - 07.02.2012, 20:14:11
Elikkäs kyseessä taas tuo mun 760 vuosimallia 1988, koneena tuo B280E ja laatikkona AW71.

Hommana olis sellanen että pitäs kone napata pois keulilta, ja ropleemana se että miten erotan lootan ja koneen toisistaan??
Jos joku osais kertoo rautalangasta väännetyt ohjeet joissa olis kuviakin havainnollistamassa, niin helpottais kummasti.

Tällä hetkellä mennään siinä että neljä lootan ja koneen yhdistävää pulttia on löysätty ja startin peitelevy irrotettu. Vissiin starttikin pitäs irrottaa?

Koitin myös googlella ettiä aiheesta tietoo, mutta ei kovin kummosesti löytyny :(

Jotain vinkkejä oon jo tuonne showroomin puolelle saanu, mutta sellaset kokonaisvaltaset ohjeet helpottais aikalailla. Ei menis hyvää työskentelyaikaa siihen pään raapimiseen ja kahvin juontiin..

Konetta vissiinkin tarttee pyörittää tuon homman aikana? Eli pitää napata ketjut irti alapyörältä.. Noh, pitää jotenki koittaa merkitä ne ettei ainakaan kovin pahasti olis jako hukassa kasausvaiheessa..

Kiitän jo etukäteen!
Otsikko: Vs: AW71 laatikon ja B280E koneen irrotus toisistaan
Kirjoitti: 244 V8 - 07.02.2012, 22:06:29
eälä etes leikilläänkään ota lootaa koneesta ennen kuin turbiini on koneesta irti jos et halua särkiä lootaa ja turbiiniä. Mustakseni 4 bulttia irti startin reiästä konetta joutuu pyöräyttä että pultit tulee näkyviin kun pultit  on irti pukkaat turbiinin lootaan päin sitten voit irrotella lootan niin ja öljyputket irti ettei väänny ja vaihe kepiltä tuleva vipu irti
Otsikko: Vs: AW71 laatikon ja B280E koneen irrotus toisistaan
Kirjoitti: Sawo - 07.02.2012, 22:32:56

Jos joku osais kertoo rautalangasta väännetyt ohjeet joissa olis kuviakin havainnollistamassa, niin helpottais kummasti.

Jotain vinkkejä oon jo tuonne showroomin puolelle saanu, mutta sellaset kokonaisvaltaset ohjeet helpottais aikalailla.
Tartteeko tämä vääntää rautalangasta?
Tollasia epämääräsiä pikkuvinkkejä satelee sieltä täältä, ikinä ei oo varmaa tietoo ja jokanen tekis erilailla.
Vielä kerran, ei tartte ihan oppikirjasta olla ohjeet, kunhan on vaan selkeet. Ja laittakaa järjestyksessä alusta loppuun, numeroikaa vaikka.

Kiitos.
Otsikko: Vs: AW71 laatikon ja B280E koneen irrotus toisistaan
Kirjoitti: TOK - 07.02.2012, 22:40:41
Runsaat kuvalliset ohjeet löytyy esim. Motonetin myymästä englanninkielisestä 740 & 760 korjausoppaasta. Suomenkielisessä 740-kirjassa ei ole käsitelty V6-konetta.

Tuossa tulikin jo sanalliset ohjeet. PRV:ssä on startille paikka molemmin puolen lohkoa, riittää avata toiselta puolen peitelevy, starttimoottori saa olla paikassaan.
Otsikko: Vs: AW71 laatikon ja B280E koneen irrotus toisistaan
Kirjoitti: Sawo - 08.02.2012, 11:38:58
Pitäis ajaa turkuun asti hakemaan yksi 30e kirja tai vaihtoehtoisesti tilata postin kautta jolloin kirjalla olis hintaa apauttirallaa 40-50e.

Taidan käydä kattomassa löytyiskö vaikka kirjastosta.
Otsikko: Vs: AW71 laatikon ja B280E koneen irrotus toisistaan
Kirjoitti: AnttiR - 08.02.2012, 12:25:33
Ei se ole niin vaikeaa! Jos olet jo purkanut noin paljon niin jäljellä on seuraavat vaiheet:

Ensin kuten edellä jo mainittiin irroitat turbiinin vetolevystä, esim startin aukon kautta kuten neuvottiin ja joudut tässä tilanteessa pyörittelemään konetta että saat ne kaikki auki. Avainkokoja tai pulttien määrää en tiedä kun en juuri tuollaisesta ole laatikkoa irrottanut.

Sen jälkeen laatikon ja koneen väliset pultit auki ja vetää laatikon irti koneesta. Tässä huomioitavaa se että turbiini todella lähtee laatikon mukana eikä jää kiinni moottoriin.

En usko että tuohon kukaan kirjoja tarvitsee, paitsi jos osien nimet on hukassa?
Otsikko: Vs: AW71 laatikon ja B280E koneen irrotus toisistaan
Kirjoitti: Sawo - 08.02.2012, 12:47:24
Tjoo, mites mää varmistan sen että turbiini jää lootaan eikä irtoo/tipu sieltä minnekkään?

Laatikolle tarttee joku tuki askarrella, ettei se kiiku siinä pelkän kardaanin ja sen yhen kumityynyn varassa. Vai luuletteko että se pysys ihan noilla konsteilla siinä mukisematta?
Otsikko: Vs: AW71 laatikon ja B280E koneen irrotus toisistaan
Kirjoitti: TOK - 08.02.2012, 13:22:20
Pitäis ajaa turkuun asti hakemaan yksi 30e kirja tai vaihtoehtoisesti tilata postin kautta jolloin kirjalla olis hintaa apauttirallaa 40-50e.

Tilaa samalla muuta niin postikulut jää pieniksi, ja korjausopas on hyvä olla jatkoa ajatellen, siinähän käydään koko auto läpi.

Esim. öljynsuodattimia Motonet myy ihan Volvo-merkkisiä ja hinta on per kpl jopa halvempi kuin Volvon omalla tiskillä. Noitahan kuluu aina, sama ottaa isompi määrä kerralla varastoon.

Tjoo, mites mää varmistan sen että turbiini jää lootaan eikä irtoo/tipu sieltä minnekkään?

Tähänkin on kuvitetut ohjeet korjausoppaassa ;)  Sitä täytyy pitää paikallaan sen aikaa kun vetää koneen erilleen ja sit esim. puupalikka momentinmuuntimen eteen ja naruilla kiinni turbiinikopan ympäri.
Otsikko: Vs: AW71 laatikon ja B280E koneen irrotus toisistaan
Kirjoitti: Sawo - 08.02.2012, 18:48:11
Kuopiossa on motonet josta saan suodattimia yms, olen tietoinen noista orkkissuodattimista. Motonetin orkkiksen sinne keväällä vaihdoinkin.

Mutta kun meet mätänetin sivuille ja katsot omilla silmilläsi, niin saatat huomata että Haynesin korjausopasta löytyy yksi kpl Turusta. Muualla saldona on 0kpl.

Keksin jotain patenttia siihen tai sitten paskon paikat ja pistän romut sulattoon. Tai lainaan kirjastosta kirjan ja teen siitä tarvittavia muistiinpanoja. Aattelin vaan, että kun monelta varmasti tältä foorumilta se kirja löytyy, niin sen verran olis apuja saanu. Mutta kun ei niin ei.

On sitä ennenki tehty yrityksen ja erehdyksen kautta, tehdään tääkin sitte sillee :D
Otsikko: Vs: AW71 laatikon ja B280E koneen irrotus toisistaan
Kirjoitti: hevonen - 08.02.2012, 18:58:50
eälä etes leikilläänkään ota lootaa koneesta ennen kuin turbiini on koneesta irti jos et halua särkiä lootaa ja turbiiniä. Mustakseni 4 bulttia irti startin reiästä konetta joutuu pyöräyttä että pultit tulee näkyviin kun pultit  on irti pukkaat turbiinin lootaan päin sitten voit irrotella lootan niin ja öljyputket irti ettei väänny ja vaihe kepiltä tuleva vipu irti
Mikä tässä ohjeessa on epäselvää?
Turbiini irti vetolevystä(pultit), kampeat turbiinia laatikkoon päin, samalla kun irroitat laatikkoa moottorista. Siinä se.
Harva kai täällä enempi osaa vääntää neuvoa ???
Otsikko: Vs: AW71 laatikon ja B280E koneen irrotus toisistaan
Kirjoitti: TOK - 08.02.2012, 19:01:21
Kuopiossa on motonet josta saan suodattimia yms,

Mutta kun meet mätänetin sivuille ja katsot omilla silmilläsi, niin saatat huomata että Haynesin korjausopasta löytyy yksi kpl Turusta. Muualla saldona on 0kpl.

Kyllä ne tuo sen sulle Kuopion liikkeen tiskille ilman toimituskuluja.

Jopa sellaisia saa ilman toimituskuluja joilla on varastosaldo 0 kpl joka paikassa, edellyttäen että ne pystyy vielä hankkimaan tukkurilta sitä kampetta.
Otsikko: Vs: AW71 laatikon ja B280E koneen irrotus toisistaan
Kirjoitti: Sawo - 08.02.2012, 19:10:35
Noh, tilasin sen kirjan jokatapauksessa sieltä verkkokaupasta. Ei tässä kerkee kummiskaan sinne Kuopioonkaan ajella. 11,40e näytti tulevan postimaksuja.

On sille kuiteskin tulevaisuudessakin käyttöö :)
Otsikko: Vs: AW71 laatikon ja B280E koneen irrotus toisistaan
Kirjoitti: Sawo - 16.02.2012, 14:58:05
Oli kyllä todella hyvät kuvat koneen irrotuksesta juu, yks kuva missä kone roikkuu moottorinostimen nokassa ja toisessa oli sitten kuvattu miten turbiinin saa pysymään kolossaan kun kone uupuu. Noh, tekstikin on melko sekavaa, kun englantia en täysin sujuvasti ymmärrä, mutta onneks jotain.

Mutta Julelle kiitokset, häneltä sain hyvät kirjalliset ohjeet tähän hommaan!