Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: JTO - 08.02.2012, 09:19:53

Otsikko: Ardic ja pakkanen
Kirjoitti: JTO - 08.02.2012, 09:19:53
Ardic ei suostu toimimaan -20 asteen pakkasessa kuin 5-10min.Kun pakkasta on vähempi kuin -20 toimii aivan normaalisti,on huollettu ja tutkittu ja polttoaine ei jäädy ja laitettu uutta osaa,pitäiskö ruveta epäilemään polttoaine pumppua vai ohjain yksikköä,ilmavuotoja ei ole.Onko kellään ollut vastaavia murheita,auto on VOLVO V70 D5 vm 2006
Otsikko: Vs: Ardic ja pakkanen
Kirjoitti: eetukka - 08.02.2012, 09:59:53
On ollu :tickedoff: tai siis on. Ongelmat alko ku pakkanen kiristy tonne -20 ja yli. Nyt on taas vikatilassa ku on yritetty käynnistellä :-\ Kiva ois ku pystys kuittaamaan kotikonstein pois vikatilasta. Pitää vähän väliä ajella huoltoliikkeeseen kuitattavaks. Ongelma selvittelyn alla. Perjantaina vaihtuu liekkivahti ja varmaan puhalletaan pa-linja puhtaaks. Katotaan mitä sit seuraavaks. Enää ei ookkaan vaihtamatta ku tyyliin kiertovesipumppu ja polttoainepumppu.

Eipähän tota ardikkia tarviis ku just noilla keleillä millon ei suostu toimimaan :2funny:
Otsikko: Vs: Ardic ja pakkanen
Kirjoitti: Taavi.H - 08.02.2012, 10:04:40
Lämmittimen polttoaineputket voivat olla yksi ongelman aiheuttaja? Sopivasti likaantuneet / painuneet puristuksiin tms. niin kovemmilla pakkasilla ei enää mene diesel läpi muutenkin pienestä putkesta.

Tämä vanhan webaston kokemuksien perusteella, joku osannee kertoa onko sama mahdollista myös aloittajan ardicissa?
Otsikko: Vs: Ardic ja pakkanen
Kirjoitti: javel - 08.02.2012, 10:37:16
Minun tutulla oli noita samoja käynti ongelmia .Suutinputki pitää olla auki sillä se ajan oloon pikeyntyypolttoaineesta siiheen yleensä auttaa kun käyttää polttaineen seassa Forttea tai vasttaavaa.Sitten laittoi vielä volvolta sen keeli akun sen jälkeen on lähtenyt käyntiin yli -30 asteen paakkasillakin ja on toiminut 3 vuotta ihan hyvin Fortte saa sen aikaseen ettei parahviini tuki ohkasia lämmittimen putkiaja suutinta
Otsikko: Vs: Ardic ja pakkanen
Kirjoitti: Ryde85 - 08.02.2012, 11:08:51
Omassa volvossa lisälämmitin paukkui ja poksui kovalla pakkasella (-20 ja alle). Vikakoodi liekkivahdista tuli.

Nollasin koodin ja akku lataukseen. Loppui poksunta ja lämpöä riittää hyvin. Mutta viikkoon jos ei lataa akkua, niin oireet alkaa taas ja liekkivahti ilmoittelee. Tuntuu olevan herkkä akun jännitteelle. Muita akku ongelmia ei ole.

Lisäksi jäähdytinnestettä pääsi vuotamaan webaston vesipumpun lähdöstä, koska klemmari oli huuloksen päällä löysällä ( Oli huollettu sinisellä vuosi sitten :nohnoh ). Tämäkin varmaan vaikutti lämpenemiseen, koska järjestelmästä hävisi painetta jne...

V70 2006 2.4D
Otsikko: Vs: Ardic ja pakkanen
Kirjoitti: javel - 08.02.2012, 12:55:55
Tuo keeli akku pitää jännitteen tarpeeksi korkealla paljon paremmin kuin tavallinen akku
Otsikko: Vs: Ardic ja pakkanen
Kirjoitti: JTO - 08.02.2012, 13:18:42
Eikös auton laturin pitäis pitää akun jännitteen oikeana kun auto on käynnissä,auto lähtee hyvin käyntiin ja toimii muuten ok,mut kun pakkanen saavuttaa-20 rajan niin ongelmat alkavat.On vaihdettu suutin putkea,paineentasaaja,hehkua,liekkivahtia,ja on sama laittaako käsin käyntiin vai automaatti käynnistyksellä.Alkaa usko mennä jo tähän autoon,edelliset D5 on toimineet hyvin joka suhteessa ja lämmintä on riittänyt.Vielä vois kokeilla tuota akun vaihtoa jos se auttais.Kaikki neuvot ovat tervetulleita :-\
Otsikko: Vs: Ardic ja pakkanen
Kirjoitti: javel - 08.02.2012, 13:50:32
Jos sammuu auton käynissä ollessa niin poltto aineen saanissa on vikaa joko imu vuotoa tai polttoaineen jähmettyminen käytä Forttea
Otsikko: Vs: Ardic ja pakkanen
Kirjoitti: Grimmy - 08.02.2012, 22:56:43
Eikös auton laturin pitäis pitää akun jännitteen oikeana kun auto on käynnissä,auto lähtee hyvin käyntiin ja toimii muuten ok,mut kun pakkanen saavuttaa-20 rajan niin ongelmat alkavat.On vaihdettu suutin putkea,paineentasaaja,hehkua,liekkivahtia,ja on sama laittaako käsin käyntiin vai automaatti käynnistyksellä.Alkaa usko mennä jo tähän autoon,edelliset D5 on toimineet hyvin joka suhteessa ja lämmintä on riittänyt.Vielä vois kokeilla tuota akun vaihtoa jos se auttais.Kaikki neuvot ovat tervetulleita :-\

Hyytyskö sulla pakkasella PA pumppu. Kuulostas kuitenkin polttoaineen puutteeseen sammuvan...
Otsikko: Vs: Ardic ja pakkanen
Kirjoitti: eetukka - 11.02.2012, 12:05:17
Nyt on liekkivahti vaihdettu ja polttoainelinja puhallettu paineilmalla. Hyvin tuntus toimivan :) Tosin pakkasta vaan -10. Liekkivahti oli ihan musta. Olis varmaan putsauksellakin tullu toimivaks mut vaihettiin kuitenkin ku oli jo uus hommattuna. Katellaan kuinka käy ku kovemmat pakkaset iskee ::)
Otsikko: Vs: Ardic ja pakkanen
Kirjoitti: JTO - 11.02.2012, 19:17:40
Ens viikolla otan pa-pumpun käsille ja polttoaine putken myös.Tuntuu siltä että pumpusta ei löydy mitään vikaa koska se on sähkö pumppu,mutta pa-linja on sitten oma lukunsa.Kertoilen sitten kuinka kävi.Onhan sitten vielä se ohjema kortti. ;)
Otsikko: Vs: Ardic ja pakkanen
Kirjoitti: V70 D5-07 - 11.02.2012, 19:55:38
10/06 rekisteröity -07 D5 ja on pelannut lämppärin suhteen ok!Pakkasta parhaimmillaan olut -32 ja silti pelaa.Parin viikon päästä huolto ja samalla putsaavat ton lämmittimen ja päivittävät sen(huoltoneuvoja suositteli lämmittimen päivitystä) :hello:
Otsikko: Vs: Ardic ja pakkanen
Kirjoitti: Liekkio - 25.02.2012, 15:08:55
Veikkaan polttoainepuolta. Fortea kehiin ja pa linjan tarkastus (ja jos saa asemalta niin ehdottomasti arktista laatua).
Nämä nykypäivän talvidieselit on mitä on..
Jos kerta paineentasaaja on vaihdettu niin pa linja seuraavaksi. Pumppukin saattaa mennä mekaanisesti jumiin jos pientä roskaa ajan kanssa pääsee sen pumpun sisään. Sehän on sellainen mäntäpumppu.
Toivottavasti vika löytyy. Onhan tässä vielä talvea jäljellä. :)
Otsikko: Vs: Ardic ja pakkanen
Kirjoitti: mullikka - 16.01.2016, 18:17:54
Mulla on Volvo v70 2.4d d5 vm.2006
Ardic lämppäri toimii niinkuin aikaisemmissa teksteissä on kuvailtu eli välillä vähän aikaa ja välillä saa suorakäynnistyksellä pysymää vähä pitempää päällä. Miten olette korjanneet? Polttoaine pumppu nakuttaa välillä tasaseen ja välillä pätkien.
Otsikko: Vs: Ardic ja pakkanen
Kirjoitti: mullikka - 16.01.2016, 18:19:42
Ja sisuskalut on vaihdettu kaikki toho ardicciin. Alkaa ole mittari jo aika täysi noin 500euroa köyhempänä.... ja mikään ei ole muuttunut
Otsikko: Vs: Ardic ja pakkanen
Kirjoitti: Kojontti - 16.01.2016, 19:21:52
Noissa polttoainepumpuissa saattaa olla siinä imuliittimessä sisäpuolella pieni suodatinsihti, satunnaisesti tullut vastaan eberin ja webaston lämmittimissä kun on polttoaineen puutetta ihmetelty.

Sitä ei ole ollut kaikissa edes uutena eikä oikein mitään logiikkaa siihen löytynyt että missä tuollainen sihti on ja missä ei mutta nuo annostelupumput lienee merkistä riippumatta todennäköisesti samoilta tehtailta lähtöisin.
Otsikko: Vs: Ardic ja pakkanen
Kirjoitti: mullikka - 16.01.2016, 19:35:49
Siis siinä ardicin pumpun imupuolella? Eikä missään tankin puolella?? Pystyykö puhaltamaan puhtaaksi? Vai mikä olisi helpoin konsti saada toimimaan? Uusi pumppu aika tyyris ostaa kokeilu mielessä. Viime yön auto sisällä ja kolme kertaa kokeilin yöllä ja joka kerta toimi hienosti. Olin töissä enlä siis heräilly testailee
Otsikko: Vs: Ardic ja pakkanen
Kirjoitti: Beagle - 16.01.2016, 20:08:55
eberissä oli just siinä imupuolella pikku sihti, ardicin pumppua en ole käsissäni pyöritellyt. Välillä minullakin tekee sen ettei kovalla pakkasella syty, toisella yrityksellä yleensä jää päälle. Uskosin että hyytää putkissa sen verran diesel, että ei välttämättä jää päälle ekalla kerralla.
Otsikko: Vs: Ardic ja pakkanen
Kirjoitti: Swolle60 - 16.01.2016, 20:30:35
Veikkaan polttoainepuolta. Fortea kehiin ja pa linjan tarkastus (ja jos saa asemalta niin ehdottomasti arktista laatua).
Nämä nykypäivän talvidieselit on mitä on..
Jos kerta paineentasaaja on vaihdettu niin pa linja seuraavaksi. Pumppukin saattaa mennä mekaanisesti jumiin jos pientä roskaa ajan kanssa pääsee sen pumpun sisään. Sehän on sellainen mäntäpumppu.
Toivottavasti vika löytyy. Onhan tässä vielä talvea jäljellä. :)

Mistä aineesta kysymys?
Otsikko: Vs: Ardic ja pakkanen
Kirjoitti: mullikka - 16.01.2016, 20:34:48
Mistä tota fortea saa?? Abc?? Nesteeltä?? Teboililta??
Otsikko: Vs: Ardic ja pakkanen
Kirjoitti: Toasty - 16.01.2016, 23:14:24
Ardicissa on kuulemma hyvin ohuet pa-letkut/putket ja herkästi jäätyy...sanoivat korjaajat  :P

Mun nykyisessä (1 kk ollut) lämmitin toimii jopa kovilla pakkasilla MUTTA puhaltimen laakeri (?) pitää hirmu raakaa ja pahaa ääntä joten saa nähdä milloin se leviää... :(

Lahden Autosalvassa ois 350 euroa Ardicin varaosapaketti johon kuuluu kaikenlaista osaa (halvempi kokonaisuus kun osat erikseen ostettuna)
Otsikko: Vs: Ardic ja pakkanen
Kirjoitti: mullikka - 17.01.2016, 09:08:35
Voisikohan sinne vaihtaa isomman  putken vai mitä on mahdollisuuksia? Mielessä jo auton vaihto
Otsikko: Vs: Ardic ja pakkanen
Kirjoitti: sami_k - 17.01.2016, 09:20:31
Mulla ei ole ollut ardicin kanssa mitään ongelmaa 30 pakkasillakaan, eli en usko että johtuu liian pienistä polttoaine putkista.
Otsikko: Vs: Ardic ja pakkanen
Kirjoitti: Beagle - 17.01.2016, 14:04:10
Mistä tota fortea saa?? Abc?? Nesteeltä?? Teboililta??

Hyvin varustelluilta varaosaliikkeistä. Itse suosin X1R lisäainetta.

Edit. Halpa kokeilu lisäaineella, syttyykö lämmitin. Jos ei vikaa korjaa, niin ainakin suuttimet tykkää.
Otsikko: Vs: Ardic ja pakkanen
Kirjoitti: Kojontti - 17.01.2016, 14:50:39
Ardicissa on kuulemma hyvin ohuet pa-letkut/putket ja herkästi jäätyy...sanoivat korjaajat  :P

Ihan samaa pilliä on eber/webankin polttoaineputket.
Otsikko: Vs: Ardic ja pakkanen
Kirjoitti: Kojontti - 17.01.2016, 14:53:40
Siis siinä ardicin pumpun imupuolella? Eikä missään tankin puolella?? Pystyykö puhaltamaan puhtaaksi? Vai mikä olisi helpoin konsti saada toimimaan? Uusi pumppu aika tyyris ostaa kokeilu mielessä. Viime yön auto sisällä ja kolme kertaa kokeilin yöllä ja joka kerta toimi hienosti. Olin töissä enlä siis heräilly testailee

Jos siellä on sihti, siinä pumpun imuliittimen sisäpuolella niin eberin pumpusta lähti kun sormin kiersi puuruuvia hieman siihen sisään ja nykäisi. Ei laitettu takaisin ja toimi vuosia senkin jälkeen ilman ongelmia.
Otsikko: Vs: Ardic ja pakkanen
Kirjoitti: Nixu - 19.01.2016, 10:50:57
Ardic ei suostu toimimaan -20 asteen pakkasessa kuin 5-10min.Kun pakkasta on vähempi kuin -20 toimii aivan normaalisti,on huollettu ja tutkittu ja polttoaine ei jäädy ja laitettu uutta osaa,pitäiskö ruveta epäilemään polttoaine pumppua vai ohjain yksikköä,ilmavuotoja ei ole.Onko kellään ollut vastaavia murheita,auto on VOLVO V70 D5 vm 2006

Mulla oli edellisen auton (V70 D5 -06) ihan sama ongelma. Ardic sammu sankan savun saattelelmana kun oli kovat pakkaset (-15 tai enemmän). Lämmitintä putsattiin, vaihdettiin liekkivahtia, tiivistettä imupuolelle (tankinpäähän) jne. Todettuja vikoja kukin, mutta lopulta kun vaihdettiin uus naftapumppu, niin rupes Ardic pelittää myös kovillakin pakkasilla.
Otsikko: Vs: Ardic ja pakkanen
Kirjoitti: Beagle - 19.01.2016, 16:11:05
Avasiko kukaan sitä ardicin pa-pumppua, oliko siellä sihtiä sisällä?
Otsikko: Vs: Ardic ja pakkanen
Kirjoitti: mullikka - 19.01.2016, 19:27:08
Oli sellainen pieni sihti imupuolella. Ota varovasti imupuolen letku irti ettei mene kulma poikki.(mulla meni) valkosista napeista painamalla pitäisi lähteä.
Missähän päin sijaitsee lämmittimen imupuolen letku joka menee tankkiin?? Sanoi sinisellä et siinä on imuvuoto!! Sanoi et olisi takapenkillä repsikan puolella mut ei kerton et paljo pitää purkkaa. Ei viittis suinpäin lähtä repii tavaraa pois.
Otsikko: Vs: Ardic ja pakkanen
Kirjoitti: Lapari - 20.01.2016, 16:33:48
Noniin. Täältä löytyi ohje sihdin tarkistukseen. Kiitos siitä.

 Se tankkiin menevä letku löytyy sieltä takapenkin alta vänkärin puolelta. Siinä pyöreän luukun alla on kolme letkua pikaliittimellä kiinni pumpun "korissa". Se on yksi niistä se ardicin, en nyt muista mikä :). Niissä liittimissä on O-rengas tiivistys, O-renkaat voi vaihtaa. Siitä korista menee tankin pohjalle sitten sellainen pilli josta aine ardicille. Jostain muistan lukeneeni että jollakin on ollut se pilli käpristyneenä mutkalle vanhuuttaan ja silloin ei arDick lähde päälle jos ei ole tankki täynnä.
Otsikko: Vs: Ardic ja pakkanen
Kirjoitti: mullikka - 20.01.2016, 20:19:10
Joo tänään katoin sinne mut ei mulla päässy tankkiin menevän letkun käyryyttä katsomaan kun oli kiinteä... kyl tää on vaikeeta
Otsikko: Vs: Ardic ja pakkanen
Kirjoitti: Lapari - 21.01.2016, 06:54:21
Se on sellainen kova muovinen pilli. Ei siihen taida passata muu kuin samanlainen osa tilalle, en tiedä. Kun itse vaihdoin sen koko polttoainetankin sisällä olevan hässäkän niin siinä tarvikeosassa ei edes ollut sitä pilliä, vaan uuteen hässäkkään piti puhkaista reikä ja ottaa se pilli vanhasta. Kyllä se oli irrotettavissa. Mutta minullakin vm 2002 auto ja suora se oli, en ekana sitä päätä epäilisi. Ennemminkin jos pumpun imuvuotoa pitäisi epäillä, niin niitä tankille tulevia liittimiä katsoisin tarkemmin.
Otsikko: Vs: Ardic ja pakkanen
Kirjoitti: N1ks - 29.01.2016, 07:47:39
Joo tänään katoin sinne mut ei mulla päässy tankkiin menevän letkun käyryyttä katsomaan kun oli kiinteä... kyl tää on vaikeeta

Se pilli mikä on siinä tankkilaitteessa kiinni (näkyy sellanen pieni kirkas metallinen osa) siinä päällä kun otat polttoaineletkun irti ensin, Lähtee ihan kun otat pihdeillä kiinni ja varovasti vedät ylös se on pienellä puriste sovituksella siinä vain ja sit sulla onki N.3-4mm paksu pilli kädessä
Otsikko: Vs: Ardic ja pakkanen
Kirjoitti: Toasty - 07.12.2016, 01:20:43
Edellisessä V 70 D5:ssa vm.2003 oli Ardicissa ongelmii usein pakkasella...ja jäähdytysnestettäkin hävisi...

Nykyinen V70 vm.2007 2,4D ollut kohta vuoden päivät ja Ardic toiminu moitteetta jopa -20 pakkasilla...Mutta joku puhaltimen laakeri pitää karkeaa pahaa ääntä. Josko viisaammat osaa kertoo oisko paloilmapuhallin tms?

Eli kun Ardicin laittaa päälle niin joku puhallin/pumppu menee ensin päälle ja sen moottori/laakeri pitää hirveetä ääntä...poikii varmaan jossain kohtaa :) Tarvii varmaan tilata Autosalpaan huoltoaika ennenku kokonaan hiljenee laite...lisäksi kun liekki syttyy niin melkoisen paksun ja ison sinisen savupilven päästää... :D ;)