Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: REX - 08.02.2012, 10:07:06
-
Millainen tuollainen GT6-nokka on ajossa? En hae hienostunutta kauppakassia vaan voimaa :) Tarkoituksena olisi laittaa sellainen H-nokan tilalle B23E koneeseen. Kuvittelisin teholukemat johonkin 160-200heppaa riippuen toki muista muutoksista ja vedon alkavan 4000rpm?
-
-Tyhjäkäynnillä alipainetta ei ole ollenkaan.
-Tyhjäkänti noin 1300-1500rpm alle tämän kone ei käy.
-Pohjavääntö melko huono. Turbo käytössä toimii vallan mainiosti jos ei halua ajaa alipaine alueella.
-Jos sulla on ruiskuna k-jet niin ei tule toimimaan. Säädettävällä ruutalla toimii mutta tosiaan on todella raju nokka katukäyttöön.
Itsellä oli tämä nokka 8v turbo koneessa ja tuotti 620hv tehoa ja todella alhaalta kone heräsi ahtamaan.
-
Dyno arkistostani löytyisi käppyrä B23E (530), K-jet, 4-2-1 peltisarja ja 290/107/11 nokka:
http://crazyracing.pp.fi/Kilpuri/Tekniikka/Kuvat/B23E_290_107_11_peltisarja.jpg
Mittaus on tehty alueella 1800-5800 rpm. Tehoa tuosta irtosi 158 hv.
Kilpureissa on ollut kiinni myös noita 300+ asteisia nokkia ja kyllä nekin käyvät 1000 rpm tyhjäkäyntiä, K-jetin kanssa käynti ei ehkä ole kovin tasaista mutta sähköruiskuna monireikäisillä suuttimilla käy tosi nätisti kuten "erhe"-auton moottori.
Kovin taloudellisia nuo eivät sitten ole ajaa, viritetty B23 kuluttaa matkassa 12-13 l/100 km ja poljettaessa 30-40 l/h.
Liian isoilla läppärungoilla (55) sama paketti tuottaa vähän paremmin vääntöä ala-kierroksilla, 38-40mm olisivat olleet paljon sopivammat, muutenkin tuo budjetti 530 kannen imupuoli ahdisti...
http://crazyracing.pp.fi/Kilpuri/Tekniikka/Kuvat/B23_290_108_11_peltisr_4x55mm.JPG