Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: TVS - 10.01.2011, 23:40:24

Otsikko: S70 koneenvaihto, ylä- vai alakautta?
Kirjoitti: TVS - 10.01.2011, 23:40:24
Siinäpä se lyhyesti, eli kysymyksen idea on siinä, että kun ei ole nosturia, mutta moottorinosturi on, mahtuisiko kone+automaagi bensakoneen kanssa heilahtamaan yläkautta konehuoneesta pois, vai pääseekö vähemmällä kun nostaa korin niin korkeelle kun ikinä ja pudottaa voimalinjan alaspäi?
Otsikko: Vs: S70 koneenvaihto, ylä- vai alakautta?
Kirjoitti: Huikkoster - 10.01.2011, 23:45:57
Molemmin tavoin onnistuu. Alakautta on vähemmän pujottamista kun ottaa koko apurungon irti mutta ilman kunnon nosturia hankala toteuttaa. Näin ainakin 850:ssä.
Eiköhän sinun tapauksessa ole yläkautta parempi keino :)
Otsikko: Vs: S70 koneenvaihto, ylä- vai alakautta?
Kirjoitti: TVS - 27.01.2011, 17:00:33
Ilmeisesti näitä ei korjata vaan työnnetään vaan paaliin? Eli oletan ettei toveri hembaland ole tällaista remonttia tehnyt, niin olisi kiva kuulla talkoon tehneeltä kokemuksia kummallako tavalla on vähempi ilkee homma nykiä kone ja vammalaatikko (aw-mitälieneekään) irti autosta jotta pääsee vaihtamaan tuohon lohkon?

Tarkennettakoon, että pukkeja yms löytyy, ja vanhoja peltivanteilla olevia renkaita, eli korin saa tarvittaessa nostettua melko korkealle, eli alakautta pudottaminenkin lieneepi mahdollista. Sensijaan oletettavasti tuo paketti ei ainakaan mahdu katkeamaan keulalla, eli jättäisi askin kiinni ja irrottaisi pelkän koneen?
Otsikko: Vs: S70 koneenvaihto, ylä- vai alakautta?
Kirjoitti: j_tapio - 27.01.2011, 18:58:49
Minun mielestä helpompi tapa on ronkkia yläkautta. Useamman kerran kone-vaihteisto paketin yläkautta nostaneena ja kerran apurungon kanssa irrottaneena suosisin yläreittiä varsinkin jos oikea moottoripilkkikin on käytössä.

Apulaitteet kannattaa purkaa pois konetilassa, se antaa nostamiseen hyvin pelivaraa ja ilmastoinnin kompura varsinkin kannattaa jättää autoon niin ei kaasut karkaa.
Otsikko: Vs: S70 koneenvaihto, ylä- vai alakautta?
Kirjoitti: AtAi - 27.01.2011, 20:12:54
ilman nosturin käyttöä apurunkopaketin alakautta paikalleen sörkkiminen on ainakin  niin rectaalihommia että suosiolla pilkkii yläkautta.

Nosturillakaan se ei aina oo ihan herkkua.

Itse vaihdoin poloon joskus 90-luvulla koneen alakautta, kone irti kiinnikkeistään ja piuhoista, iskarin tolpat irti ja tunkilla auto pikkuhiljaa vanteita apuna käyttäen niin ylös, jotta koneen sai rullavaunulla vedettyä pois. Uusi kone takaisin käänteisessä järjestyksessä.

Autotallissa tuon yksi puljasin ja ei ollut kuin hallitunkki nostokaluna.
Paitsi että Polon paketti painaa varmaan alle kolmanneksen siitä mitä Volvon paketti.
Otsikko: Vs: S70 koneenvaihto, ylä- vai alakautta?
Kirjoitti: jaskajokunen - 27.01.2011, 21:03:27
Itse vaihdoin poloon joskus 90-luvulla koneen alakautta, kone irti kiinnikkeistään ja piuhoista, iskarin tolpat irti ja tunkilla auto pikkuhiljaa vanteita apuna käyttäen niin ylös, jotta koneen sai rullavaunulla vedettyä pois. Uusi kone takaisin käänteisessä järjestyksessä.

Autotallissa tuon yksi puljasin ja ei ollut kuin hallitunkki nostokaluna.
Otsikko: Vs: S70 koneenvaihto, ylä- vai alakautta?
Kirjoitti: TVS - 27.01.2011, 23:54:33
Minun mielestä helpompi tapa on ronkkia yläkautta. Useamman kerran kone-vaihteisto paketin yläkautta nostaneena ja kerran apurungon kanssa irrottaneena suosisin yläreittiä varsinkin jos oikea moottoripilkkikin on käytössä.

Apulaitteet kannattaa purkaa pois konetilassa, se antaa nostamiseen hyvin pelivaraa ja ilmastoinnin kompura varsinkin kannattaa jättää autoon niin ei kaasut karkaa.
Kiitoksia, nyt kuulostaa kokemuspohjaiselta. Täytynee siis purkaa konehuoneessa turhia hiluja poies ja nostaa paska keulalta pois, jos vaikka sais tutkittua mikä mokomaa riepoo. Tai olis tutkimatta ja iskee vaan toisen koneen ::)
Otsikko: Vs: S70 koneenvaihto, ylä- vai alakautta?
Kirjoitti: don - 28.01.2011, 10:20:29
Minä nostaisin kanssa yläkautta...ei ole paha rasti kun ylimääräiset apulaitteet ottaa pois. Tuolta mun sivuilta löytyy jotain vinkkejä (kohta automaatti manuaaliksi) http://www.doninmaailma.com/23253380 (http://www.doninmaailma.com/23253380)
Otsikko: Vs: S70 koneenvaihto, ylä- vai alakautta?
Kirjoitti: HTK - 29.01.2011, 01:16:14
Muistathan mitata nostovaran ennalta ettei tule yllätyksiä/vammoja. Jos ei riitä niin keulaa purkamalla lisätilaa sitten.
Otsikko: Vs: S70 koneenvaihto, ylä- vai alakautta?
Kirjoitti: j_tapio - 29.01.2011, 09:43:55
Muistathan mitata nostovaran ennalta ettei tule yllätyksiä/vammoja. Jos ei riitä niin keulaa purkamalla lisätilaa sitten.

Tuollanen tehdastekoinen moottoripilkki kyllä nostaa koneen lukkopellin yli kunhan kiinnitys on tehty kohtuu läheltä konetta.
Motonetin nostimella kestää olla näin paljon löysää välissä.

(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20vrcf/moottorinnosto.jpg)
Otsikko: Vs: S70 koneenvaihto, ylä- vai alakautta?
Kirjoitti: HTK - 29.01.2011, 14:37:11
Tuollanen tehdastekoinen moottoripilkki kyllä nostaa koneen lukkopellin yli kunhan kiinnitys on tehty kohtuu läheltä konetta.
Motonetin nostimella kestää olla näin paljon löysää välissä.


Kyllähän asiallisissa nostureissa yleensä riittää kun on oikein kiinnitetty. Pari kertaa törmännyt tilanteeseen jossa apuna omatekoinen/tehdastekoinen nosturi jossa vara ei ihan riittänyt. Keulahan nousee myös hieman kun koneen paino siirtyy siltä pois.
Otsikko: Vs: S70 koneenvaihto, ylä- vai alakautta?
Kirjoitti: TVS - 30.01.2011, 19:37:48
Kiitoksia hyvistä neuvoista, täytyy pistää kettinki lyhyelle kun nostaa, kyllä se sieltä varmaan ylös heilahtaa, käytössä IKH versio tuosta motonettinosturista, eli väri on sininen ja siinä on kaksi nostoketjua sakkeleilla varustettuna. Motivaatio on vielä hukassa, se on varmaan siellä samassa metrin hangessa kun tuo koko ryjäkin, täytyy motivoitua kaivamaan se sieltä esiin ja ajaa talliin ja ruveta perkaamaan hilkkeitä koneenkupeesta irti.
Otsikko: Vs: S70 koneenvaihto, ylä- vai alakautta?
Kirjoitti: TVS - 22.04.2011, 22:59:36
Vanhan aiheen nostelua, näin kokemuksena nyt kahden tekniikkapaketin noston jäljiltä että on tuo kyllä totaalisen kenkälusikkahommaa saada mitään rikkomatta ylös konehuoneesta, vasitenkin kun abs-mötikkä pääsylkän kupeeseen on pistetty sillaite, että on ihan tasan varmasti eka mihinkä paketti osuu nostaessa, tarttee nostaa jonkun verran vinossa, ja sillonkin on ahtaanlaista. Mutta yläkautta homma toimi hyvin kun otti renkaat edestä irti ja löi pukit alle sillaite, että auto jäi aavistuksen ylemmäs kun mitä se olis normaalisti pyörillään. Ei ahistanu nostovarojen suhteen tai muutenkaan.
Otsikko: Vs: S70 koneenvaihto, ylä- vai alakautta?
Kirjoitti: Huikkoster - 23.04.2011, 00:53:19
Yksi vaihtoehto on vielä olemassa. Pudottaa apurungon kuskinpuolelta alas roikkumaan, vaihdelaatikko pois pyöräkotelon kautta ja sitten vasta moottori ylös. ::)
Otsikko: Vs: S70 koneenvaihto, ylä- vai alakautta?
Kirjoitti: TOK - 23.04.2011, 01:09:44
Yksi vaihtoehto on vielä olemassa. Pudottaa apurungon kuskinpuolelta alas roikkumaan, vaihdelaatikko pois pyöräkotelon kautta ja sitten vasta moottori ylös. ::)

Toiseen suuntaan eli paikalleen laittaessa varmaan tosi mukava linjata lootaa ja lohkoa siellä konehuoneessa... Mikä taitaa muutenkin olla syy #1 nostaa ne pakettina pois ja asentaa myös pakettina.

on tuo kyllä totaalisen kenkälusikkahommaa saada mitään rikkomatta ylös konehuoneesta, vasitenkin kun abs-mötikkä pääsylkän kupeeseen on pistetty sillaite, että on ihan tasan varmasti eka mihinkä paketti osuu nostaessa, tarttee nostaa jonkun verran vinossa, ja sillonkin on ahtaanlaista.

Mulla on ollut kaverilta lainassa nostohommissa sellanen ruuvattava tasapainorauta, sillä on kätevä kallistaa. Eli sen päistä lähtee ketjut alaspäin ja kannatuslenkin paikkaa voi ruuvia kiertämällä siirtää pituussuunnassa vaikka päästä päähän. PRV + AW71 -paketin saa sillä melkeen vaateriin vaikka ripustus on kansien päistä.
Otsikko: Vs: S70 koneenvaihto, ylä- vai alakautta?
Kirjoitti: Huikkoster - 23.04.2011, 01:13:46
Juu, kerran yrittäny TDI:tä pujottaa paikalleen loota paikallaan autossa. Alkoi jo kaverilla jakoavaimet lentelemään joten potkaisin pihalle rauhoittumaan. Nostin auton ylös jättäen apurungon lattialle. Alkoi remontti etenemään :)
Otsikko: Vs: S70 koneenvaihto, ylä- vai alakautta?
Kirjoitti: jussin78 - 31.05.2011, 01:39:28
Itse vaihdoin juuri V70 2.5 TDI automaattiin koneen yläkautta ja tuli todettua ettei vissiin tarvi tehdä manuaalivaihteiseen... Mutta miksi ne piti pakettina nostaa? Siis jos lohkon vaihtaminen ajatuksena niin eikö olisi päässyt vähemmällä kun startin rei'än kautta turbiinin pultit irti ja sitten vain mylly ylös... Ja kasatessa uudet turbiinin pultit... Noin 1,10eur/kpl...
Otsikko: Vs: S70 koneenvaihto, ylä- vai alakautta?
Kirjoitti: Taavi.H - 31.05.2011, 08:07:50
Riittikö tila vetää lohkoa oikealle? Ei se tdi lohko automaatista muistaakseni ihan pelkästään nostamalla irtoa.
Otsikko: Vs: S70 koneenvaihto, ylä- vai alakautta?
Kirjoitti: TVS - 31.05.2011, 14:34:25
Itse vaihdoin juuri V70 2.5 TDI automaattiin koneen yläkautta ja tuli todettua ettei vissiin tarvi tehdä manuaalivaihteiseen... Mutta miksi ne piti pakettina nostaa? Siis jos lohkon vaihtaminen ajatuksena niin eikö olisi päässyt vähemmällä kun startin rei'än kautta turbiinin pultit irti ja sitten vain mylly ylös... Ja kasatessa uudet turbiinin pultit... Noin 1,10eur/kpl...
Koska en alkanut irrottelemaan autosta apurunkoa, ja tuolla paketilla ei ole mitään toivoa katketa keulalle ennenkun koko pakettia on nostettu vähän matkaa, ja siinä vaiheessa kuulostaa äärihyvältä idealta alkaa katkasemaan sitä pakettia kun se jo killuu ilmassa ::)
Otsikko: Vs: S70 koneenvaihto, ylä- vai alakautta?
Kirjoitti: Huikkoster - 31.05.2011, 21:17:40
Vaihdelaatikon saa muuten kuskin pyöräkotelon kautta pihalle. Apurungon kun irroittaa vain kuskin puolelta, se antaa niin paljon periksi että vaihteisto mahtuu tulemaan korin ja apurungon välistä. Ihan vaan jos kytkinremonttia joku miettii ;)
Otsikko: Vs: S70 koneenvaihto, ylä- vai alakautta?
Kirjoitti: jussin78 - 16.11.2011, 22:23:22
Tila riitti kyllä! pidempi vetari kannattaa irroittaa kun se ahdistaa muuten... Turbiinihan painuu aika paljon laatikkoon päin jolloin ei tarvitse vetää konetta kuin niiden ohjainholkkien verran ulos! :hello: