Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: tempo91 - 08.02.2012, 15:08:09
-
Terve, nyt olisi hyvät neuvot tarpeen;
ongelmat alkoivat siitä, kun olin eräänä pakkasaamuna lähdössä työvuoron jälkeen kotiin. Auto starttasi ja lähti käyntiin, mutta sammui lähes heti. Sen jälkeen se ei edes yrittänyt käyntiin. Myöhemmin samana päivänä lähdin sitten hakemaan autoa kaverin kanssa parkkipaikalta, ja volle lähti käyntiin muutaman starttauksen jälkeen. Sitten vaihdoin autoon uuden akun ja tulpat. Hetken taas lähti käyntiin jollakin lailla, kunnes auton pätkimisen takia vaihdoin polttoaineen suodattimen, ja vaihdon jälkeen ei enään käynnistynyt. Vein auton ensin paikalliselle korjaamolle, jossa autoa ei saatu käyntiin, bensapumpun toimivuus tarkistettiin ym. Sieltä tie vei kemin wetterille. Muutaman tunnin ajan auto siellä oli, ja siihen sytytysvikaa ilmoittavan diagnoosin jälkeen vaihdettiin tulpat jälleen. Ajoin autolla kotiin, ja se pätki edelleen, ei kierrä yli 4000 rpm, ja kaasua ei voinut laittaa pohjaan kun taas alkoi hyytymään. Nyt olen vaihtanut autoon edestä katsottuna vasemman sytytyspuolan (valkoinen liitin) ja auto lähti pari kertaa käyntiin, mutta sammui aina ja nyt ei edes yritä. Kokeilimme myös että jokainen tulppa antaa kipinää. Pitäisikö minun vaihtaa myös toinen puola, joka on vasemmasta poiketen mustalla liittimellä, ja onko oikein että puolat ovat erilaisia, motonetissä kun myydään puolia pareina joista molemmat ovat saman värisellä liittimellä? Kiitoksia neuvoista jo etukäteen.
-
Ota puolat irti ja kato onko ne halki siis siitä varrestaan mikä männöö tulppaan... ei tarvii olla kummonen kun alkaa pätkiä tai herkee pelloomasta kokonaan.
-
Mun mielestä ei kuulosta puolavialta. Mulla nimittäin kävi kerran niin, että toinen puola (oikeanpuoleinen) simahti ajossa kokonaan, ja kone kyllä jatkoi käymistään "tsupsutellen" siten, että sain onneksi ajettua läheisen korjaamon pihaan. Tosin tässä on katalysaattori kovilla, kun kahden pytyn palamattomat bensiinit yrittää mennä raakana läpi. Sen huomasi 'mielenkiintoisesta' hajusta 8).
Tämä puola kuitenkin varoitteli hajoamisestaan kuukauden päivät ennen lopullista hajoamista. Se meinaan teki aika ajoin sellaisen nykäyksen, kun kiihdytti esim. risteyksen jälkeen pienillä kierroksilla 2 tai 3-vaihteella.
(Tässä koneessa on vaan noi kaksi puolaa, eivät siis ole tulppien yhteydessä kuten vaikkapa T4:ssa)
Ainiin.. Kyllä Motonet myy ihan oikeanlaisia tumma- ja vaalealiittimisiä puolia erikseen. Ei mitään pareja.
kauppa.motonet.fi/motonet/renderProductList.jsp?vehicleGroup=659&year=-1 (http://kauppa.motonet.fi/motonet/renderProductList.jsp?vehicleGroup=659&year=-1)
Puolajakaja Renu -98 tummaliit 10-1133 1,6-77kW/1,8-85kW/2,0-103kW ->99: KAKSI puolaa/TUMMA pikaliitin [1996 - 1999] 33.50 €
Puolajakaja Renu -98 vaalealii 10-1134 1,6-77kW/1,8-85kW/2,0-103kW ->99: KAKSI puolaa/VAALEA pikaliitin [1996 - 1999] 33.50 €