Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: lateleo - 08.02.2012, 21:09:01
-
Kellään räjäytyskuvaa, mitä sisäpäästä löytyy. Katsastuksessa kehotti kuskinpuolen sisäpään vaihtaman, alkavaa klappia. Olen vain noita ulompia joskus johonkin vaihtanut, niin eipä ole kokemuksia. Aurauskulmista ei varmaan tartte huolehtia kuten ulompien kanssa? Ja mistähän tietää oikean tuotteen (ilmeisesti toisin sanoen, mistä tunnistaa CAMG tai FZ tehostajan):
Raidet sisäp Volvo240 CamG 86- 17-2827 240-s 87->93 Sisäpää v/o CAM-tehostin (Sisäpään kierre uros M14) [1987 - 1993] 19.90 €
Raidet sisäpää Volvo ZF 17-2105 240-s 74->93 Sisäpää v/o ZF-tehostin (Sisäpään kierre uros M14) [1974 - 1993] 16.90 €
Edit.
Ja meni vahingossa ohi googlettaessa... näinkö: "Huoltokyltin vasemmassa alakulmassa kohta "styrväxel" numero 2 = Cam Gears ja 3 = Zahnradfabrik (ZF). Kyltti löytyy konehuoneesta, lukkopellistä."
Onko muuten kuinka kettumainen vaihtaa? Onkos fiksua vaihtaa toinen puoli samalla?
-
ZFssä hammastangon suojakumi tulee kiinni siihen kolikon kokoiseen ja muotoiseen muoviin. Camissa kumi kiinnittyy raidetankoon.
-
Mikäli haluat varmasti oikean osan ja olet valmis maksamaan siitä n. 75€ niin marssi siniselle tiskille. Samassa paketissa (ainakin 700-sarjaan) tulee myös raidetangon pää sekä tuo kiinnikekumi. Raidetankoja saattaa olla ZF:llä 2 eri mallia ja Cam:lla ainakin 2-3 eri mallia.Vaihtotyö ei ole mitenkään ihmeellistä, mikäli omistat pallonivelen avaustyökalun ja norm.hallitunkin. Vanha raidetanko aukeaa ohjausvaihteesta kunnon pihdeillä. Raidetangon suojakumeja ei sitten saa enää siniseltä muttä tarvikkeena vielä löytyy.
-
Vaihtaminen itsessään ei ole kummoinen homma. Ulkopää irti navasta, suojakumi irti ohjausvaihteesta ja sisäpää irti hammastangosta. Uudet osat päinvastaisessa järjestyksessä paikoilleen. Ja aurauskulmat joutuu tarkastamaan, koska muuttuvat aivan varmasti. Ulkopään joutuu ottamaan vanhasta raidetangosta ellei uusi sitäkin samalla.
Tämän näköinen on ZF:
(http://www.biltema.fi/ProductImages/72/large/72-062_l.jpg)
Tässä yksi malli CAM-mallista (kuvan nivelessä naaraskierre sisäpäässä):
(http://www.biltema.fi/ProductImages/72/large/72-064_l.jpg)
-
Jaahas, täytyy siis yhdistää tuo homma kun tekee muutakin. Ajatellu vaihtaa joskus myös nuo koiranluut ja ulommat raidetangonpäät ku kumiosat on jo aika haperon näköstä. Varmaan tuonne nuo madallusjousetkin eksyy... Paras laittaa kerralla, niin saa yhdellä aurauskulmien säädöllä kuntoon.