Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jazu79 - 09.02.2012, 11:40:43

Otsikko: D5 turbon vihellys 1500rpm + menon hyytyminen
Kirjoitti: jazu79 - 09.02.2012, 11:40:43
Tapaus on ollut aktiivinen jo pidemmän aikaa, mutta rupeaa jo senverta harmittamaan että jotakin pitäisi tehdä.

Eli konehuoneesta kuuluu todella korkeaääninen vihellys. Alkaa hieman ennen 1500rpm, ja jatkuu vielä ainakin 2000rpm asti, mutta saattaa jatkua senkin jälkeen, mutta on niin korkea ettei kuule + moottorin ääni ylittää sen.

Joskus kiihdytyksen jälkeen antaa ilmoituksen että moottori vaatii huoltoa pysäytä auto, eikä autolla enää pääse yli 60km/h. Eli matkanteko hyytyy, mutta uudelleenkäynnistyksen jälkeen voi taas jatkaa ilman tuota ilmoitusta.
Antaa vikakoodin: Turbo control valve. ja taisivat huollossa siihen saada hieman tarkemman vikailmoituksen, että vika olisi turbon ahtopaineen säätimen lukemassa joka on väärä (?)

Mielestäni letkut ei näytä vuotavan, mutta enpä kyllä tiedä mistä tuollainen turbo control valve löytyy. Voisiko tuo olla viallinen (tiedän että uusi osa maksaa n.160e) vai kertooko vain että jossakin muualla olisi vikaa ja tuo venttiili lukee sen takia väärää tietoa?

Jos jollakulla olis tästä veikkauksia tai kokemuksia, niin kertokaa ihmeessä -> kaikki veikkaukset otetaan vastaan

Auto on sininen V70 D5 automaatti -04 ja löpöä on tankissa 8)
Otsikko: Vs: D5 turbon vihellys 1500rpm + menon hyytyminen
Kirjoitti: S 80 TDI - 09.02.2012, 12:40:29
Oletko tarkastanut kaikki ahtoputket ja niiden liitokset kunnolla? Mulla ei ole samalla koneella mutta mulla putket muovia joten voi olla esim. halki! Tarkasta alipaineletkut ettei mikään oo irronu jne...

Viisaat korjatkoon! Seuraa alipaineletkua turbon hukkaportilta, kun löydät pienen venttiilin niin se on ahtopaineensäädin(venttiili).
Mun autossa S80 2.5D -00 se venttiili on ilmansuodatin kotelon päällä.

Edelleen viisaammat korjatkoon!
Tuo venttiili ei anna mitään tietoa ahtopaineesta, se ohjaa sitä. Imusarjalta menee alipaineletku painelähettimelle joka kertoo moottorinohjaukselle millainen paine imusarjassa vallitsee. Moottorinohjaus tämän tiedon perusteella avaa tuota venttiilia ja näin säätää ahtopainetta.
Mitä tuohon venttiiliin tulee niin se voi olla: hajoamassa tai tukossa tai letkut vuotaa.
En tiedä onko tuossa D5 moottorissa vielä nuo alipainejäykistetyt moottorityynyt, jos on niin koneehuoneessa keulastapäin katsottuna syylärin oikeassa reunassa on venttiili johon menee 3 letkua, tämäkin venttiili voi olla tukossa ja tältä venttililtä alipaine ohjataan ahtopainetta säätävälle venttiilille (tästä en ole 100% varma, selviää letkuja seuraamalla).
Otsikko: Vs: D5 turbon vihellys 1500rpm + menon hyytyminen
Kirjoitti: Kulmamies - 09.02.2012, 19:31:31
Mä laittaisin rahani likoon tämän vian puolesta.

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=7274.msg149790#msg149790 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=7274.msg149790#msg149790)
Otsikko: Vs: D5 turbon vihellys 1500rpm + menon hyytyminen
Kirjoitti: jazu79 - 09.02.2012, 21:43:17
Jeh, pittääpä katella tuota lyttyynmenevää imuletkua kunhan pakkaset hellittää. Vikakoodi on ainakin sama (6805 boost pressure control faulty flow).
En ole ainakaan vuotavia letkuja onnistunut paikallistamaan, mutta tarttee katella noita venttiilejä ja letkuja tukoksien varalta vielä.
Kiitoksia näistä nyt ensialkuun!