Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Miala - 09.02.2012, 16:42:01
-
Autosta syttyi ajaessa kaikki punaiset varoitus valot (laturi ei ladannut). Hyytyi koti pihaan, sitten diesel jäätyi, laitoin jäänestoa tankkiin. Laitoin auton laturiin ja roikkaan jossa oli viikon. Starttailin kunnes hörähti käyntiin ja ajelin. Välillä sammui varoitusvalot ja taas syttyivät.
Nyt auto ollut viikon roikassa ei lähde käyntiin.
Onko vika laturissa, väljässä koneessa vai onko montakin muuta vaihtoehtoa??
-
Varoitusvalojen syttyminen viittaisi laturiin. Ja jos laturi ei lataa, jossain välissä loppuu virta. Jos virta loppuu niin syöttöpumpun sammutinsolenoidi sulkeutuu ja auto ei käy.
Siis pyörittääkö startti konetta mutta auto ei käynnisty, vai eikö startti jaksa pyörittää?
Mistä päättelit että vika voisi olla väljässä koneessa?
-
Startti pyörittää hehkutuksen jälkeen, mutta ei jaksa käynnistyä.
Korjausmies sanoi et ois väljä kone... Itse olen laturin kannalla, mutta hän on toista mieltä.
-
Mistä se korjausmies tietää sanoa, että kone on väljä? Onko mitannut puristuspaineet tai ohivuodot? Kuluttaako auto paljon öljyä? Jos syö yli litran tuhannella kilometrillä on väljä, mutta pitäisi lähteä käyntiin jos ei aivan mahdottoman väljä ole.
Jos useampia hehkuja on pimeänä niin ei aivan helposti lähde käyntiin. Tuleeko hehkuille virtaa hehkuttaessa? Hehkujen kuntoa voi päätellä mittaamalla niiden vastuksen. Imuputki imusarjasta irti ja kuumailmapuhaltimella puhaltaa imusarjaan samalla kun starttailee niin lähtee helpommin. Jos siellä on ollut vettä naftan seassa saattaa olla suodatin tukossa ja ei siksi lähde käyntiin, lämmitä kuumailmapuhaltimella suodatin ja laske vedet pois suodattimen pohjassa olevasta propusta (ja vaihda suodatin mahdollisimman pian uuteen), samalla voi lämmittää syöttöpumpunkin. Syöttöpumpun ajoitus voi olla myös myöhäisellä, ei aivan helposti lähde käyntiin on pahasti myöhäisellä. Kannattaa mitata latausjännite kun saat auton käyntiin, yli 13 volttia pitäisi olla akun navoista mitattuna tyhjäkäynnillä, jos on vähemmän vaihda laturiin uusi hiili/säädinpaketti.
-
kaikki varotusvalot jos syttyy niin moottorin johtosarja tod.näk. oikosessa, ja kohta on notski pellin alla.
Ainakin bensakoneisessa moottorin alimenevä johtonippu yleensä on aika finaalissa noilla vuosilla/metreillä.... nimimerkillä 3volvoon jumpannu uuden johtosarjan koneenympärille.
-
Startti pyörittää hehkutuksen jälkeen, mutta ei jaksa käynnistyä.
Korjausmies sanoi et ois väljä kone... Itse olen laturin kannalla, mutta hän on toista mieltä.
Kuulostaa erikoiselta diagnoosilta näin ainakin näillä fatkoilla mitkä on tiedossa.
Kuten jo mainittiinkin niin vika voi olla myös johtosarjassa siihen valojen syttymiseen liittyen. Usein vanhemmiten johtojen kuoret muuttuvat koppuraksi ja murtuvat.
Jos akussa on virtaa ja startti jaksaa pyörittää konetta hyvin, vika on todennäköisesti jokin näistä:
-Polttoainesuodatin tai polttoainelinja jäässä
-Pumpun ajoitus myöhäsellä tai kylmäkäynnistyssäädin ei toimi, eli ei säädä ajoitusta aikaisemmalle kylmänä
-Hehkuja pimeänä
-Sammutinsolenoidi ei saa virtaa. Johtuen joko johtosarjaviasta, tai viallisesta virtalukonpohjasta, joka selittäisi myös varoitusvalojen syttymisen kojetaulussa.
Laittamalla hyppylangan väliaikaisesti suoraan akulta sammutinsolenoidille, saa testattua onko solenoidi auki. Jos lähtee käyntiin näin niin vika on johdoissa tai virtalukonpohjassa. Jos ei vaikuta mitään niin joku noista muista vaihtoehdoista ja varoitusvalojen syttyminen johtuu jostain eri viasta.
-
Tiedossa olevien fatkojen nojalla voidaan sanoa seuraavaa:
1. Laturi tarvitsee huomiota, tai vaihtolaitteen. Suosittelen uutta säädinpakettia tai vaihtoehtoisesti kunnostettua vaihtolaitetta, purkuosa ei välttämäti ole sen häävimpi kun nykyinenkään.
2. Korjausmiehellä on hyvä mielikuvitus.
3. Moottorissa on hyvin todennäköisesti polttoaineensaantiongelmaa, sikälimikäli ennen tuota laturivikaa laitteet lähti hienosti käyntiin. Toimiihan lohkolämmitin?
-
Diesel rupes kulkemaan, eikä suuttimissa ole kuulemma vikaa.
Lohkolämmitin toimii..
-
mikä autossa oli vikana?