Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 440 / 460 / 480 => Aiheen aloitti: Ari E - 09.02.2012, 17:08:16
-
Pistäkääs tänne tietoa rellun koneiden kansien ristiin sopivuudesta ja siitä millainen palotila ja missä.
Seuraukset jakohihnan katkeamisen seurauksista olis kanssa tervetullutta tietoa.
Vanhan kunnon landian puolella oli hyvät tiedot, mutta nyt nekin hävinneet bittiavaruuteen, palvelin rikon seurauksena.
kai tästä saisi selvän faqin aikaan :hello:
-
Taitaa ne venttiilin varret vaan olla natrium-täytteiset ;)
-
Taitaa ne venttiilin varret vaan olla natrium-täytteiset ;)
kyllä eikä argonilla ;)...ja vielä tarkennuksena että vain pakoventtiilit ovat B18FT moottoreissa natrium täytteiset...
sekä B20F moottorissa on erilainen imusarja ja suutintukki, kuin muissa 4-pisteruiskuissa...
-
kyllä eikä argonilla ;)...ja vielä tarkennuksena että vain pakoventtiilit ovat B18FT moottoreissa natrium täytteiset...
sekä B20F moottorissa on erilainen imusarja ja suutintukki, kuin muissa 4-pisteruiskuissa...
onko noissa eroja? B18E:ssä kyllä on ihan erilainen imusarja mutta luulin että kaikissa muissa oli ihan sama, ja sitten turbossa on jäähdytys suuttimille.
-
onko noissa eroja? B18E:ssä kyllä on ihan erilainen imusarja mutta luulin että kaikissa muissa oli ihan sama, ja sitten turbossa on jäähdytys suuttimille.
on koska B20F imusarja on aivan erinäköinen kuin vaikkapa B18FT:ssä...on myös mielestäni vähän pidempikin ja kaasuläppäkin on vähän erilainen...
tuo suuttimienjäähdytys taitaa olla sama kuin vapareissa tuo valupakosarja/peltisarja, koska tuossa 460 turbossa ei sellaista ole, eikä myöskään -89 mallisessa irrallisessa B18FT moottorissa :D
edit: tuolta se B20F imusarja näyttää..
(http://www.volvoadventures.com/440tpengine.jpg)
sekä B18FT imusarja, jollainen on muissa 4-pisteruiskuissa, paitsi tosiaan tuossa B18E koneessa...
(http://images26.fotosik.pl/204/7b0e0fa3c588e148.jpg)
noista näkee selvästi että eroja noissa on ;)
-
Eli isolohkossa näyttäs olevan jyhkeempi imusarjan alkuosa. mutta tuossa nyt mitään dramaattista eroa ole...
Pitäs jaksaa vissiin kattoa autodatasta/volvolta noi tarkemmat tiiot tuosta suutin jäähytyksestä olen kyllä ihan samaa mieltä... tosin melkein vois sanoa että jokainen 400-sarjalainen voi sisältää ullatyksen ;)
-
Tutkin tuota irtomoottoria tarkemmin, niin ilmeisesti siinä on ollut suuttimienjäähdytys-systeemi mutta jostakin syystä joku on repinyt sen mäkeen sieltä :P
-
lisätään tähän, että ainakin b18U pitäisi olla vapaastipyörivä :juhau:
-
lisätään tähän, että ainakin b18U pitäisi olla vapaastipyörivä :juhau:
Jos näin niin silloin myös B20F on vapaasti pyörivä koska molemmissa on sama iskunpituus mutta B20F:ssä on 2mm korkeampi lohko...
-
tuota käykös sitten b18U ja b20F kannet ristiin, vai onko venttiileissä tai palotilassa eroja
-
tuota käykös sitten b18U ja b20F kannet ristiin, vai onko venttiileissä tai palotilassa eroja
B20F kannessahan on suuttimien paikat ja B18U:ssa taas ei ole.... ;)
-
B20F kannessahan on suuttimien paikat ja B18U:ssa taas ei ole.... ;)
Mutta jos haluaa tehdä matalapuristeisen 1.8 MPI koneen niin ei ole mitään estettä... se sama 9.5 puristus pitäs teoriassa säilyä... tosin muistan hämyisesti että B20F:n kannen palotila olisi hitusen isompi vaikka ihan mitätönhän se siltikkin on... mutta minusta ei pitäs olla noin perustoiminnan kannalta suurta eroa.
Tuosta vapaasti pyörimisestä olen kyllä vielä skeptinen että samalla lohkolla olevat 1.7 ottaa venaan jos hihna katkee ja sitten 1.8 ei ottas...
-
Mutta jos haluaa tehdä matalapuristeisen 1.8 MPI koneen niin ei ole mitään estettä... se sama 9.5 puristus pitäs teoriassa säilyä... tosin muistan hämyisesti että B20F:n kannen palotila olisi hitusen isompi vaikka ihan mitätönhän se siltikkin on... mutta minusta ei pitäs olla noin perustoiminnan kannalta suurta eroa.
Tuosta vapaasti pyörimisestä olen kyllä vielä skeptinen että samalla lohkolla olevat 1.7 ottaa venaan jos hihna katkee ja sitten 1.8 ei ottas...
1.7 pitäisi olla heronhead tyyppisellä kannella
http://www.volvo300mania.com/forum-uk/viewtopic.php?t=3456
tälläinen löytyi
-
Mutta jos haluaa tehdä matalapuristeisen 1.8 MPI koneen niin ei ole mitään estettä...
mielummin laittaisin suoraan joko B18FT:n tai B20F moottorin pellin alle, niin olis edes jonkin verran vääntöäkin/tehoa... :P
nuo ovat kyllä ehdottomasti parhaimmat koneet mitä 400-satasiin on saanut...
-
otin tuosta b18u koneesta kannen pois ja seuraavanlaiset mitat sieltä sain: mäntä jää 1.8 mm dekkitason alapuolelle, vena nousee 2 mm kannen tiivistepinnan yli ja männässä 3.4 mm monttu
ja palotilahan on männässä ja kannessa
(http://i751.photobucket.com/albums/xx156/retroterska/relvo/30052012388.jpg)
(http://i751.photobucket.com/albums/xx156/retroterska/relvo/30052012385.jpg)
-
lisätään tähän, että ainakin b18U pitäisi olla vapaastipyörivä :juhau:
Juu kyllä on, katkesi remmi ja ei tullut mitään tuhoja ja moottorihan on B18U