Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: sorsastaja - 09.02.2012, 18:07:48
-
Täs kylmillä ilmoilla alko koneesta kuulua ns. ulinaa sitä mukaa kun kierroksia nosti. Huomas ku mankka oli pois päältä. Sitte äsken se johti siihe et valoissa ku olin paikoillaan alko nousta vitusti savua konehuoneen puolelta. Ajoin sitte parkkiin ja jätin auton käyntii ni hiton paha jonkin nesteen haju alko tulla ja tuli viel sitä savua. Mikäs voi olla syy ja uskaltaako autolla nyt ajaa? Eikä ollu h-suodatin kyseessä, erilainen haju.
-
Ja autohan oli V50 2.0D -08.
-
Ekaks tulee mieleen että oiskos se laturi siellä ulissut.
-
ehkä. mut mites noi saatananmoiset savut? ja se nesteen käry. oisko joku letku irti?
-
savu voi tulla hajonneesta hihnasta ja haju samoin. Ei kannata ajella ennen vian korjaamista.
-
mistä hihnasta? toi on ketjulla. Lisäänpä vielä et autolla ajettu 117000km. Frendi sano et sillä ollu bemarissa näil keleillä ongelmia ja ääntä ohjaustehostimesta, liippaiskohan läheltäkään?
-
moottorin apulaitteita tarkoitin, laturi kompura? :o pakkasella auto voi ulista, savua ja hajua ei saa tulla.
-
Kannattaisko avata konepelti ja katsoa missä näkyy roiskunutta nestettä tai rikkinäisiä osia ;) Ja ainakin tarkistaa, että moottorissa on öljyä ja jäähdytinnestettä ennen kuin käyttää yhtään enempää.
-
Just kävin kattoos, ei ollu vuotanu ainakaa maahan mitään. Noh, toivon mukaan huoltoon asti pääsen.
-
Ilmastoinin kaasut pihalla, veikkaisin vahvasti! Kivi tai nasta etu kennosta läpi. Tuoksuu veikeälle...(vaalea savua) ei sotke paljon. Olisko kompura ilman magneetti kytkintä eli pyörii vaikka ei ole kaasua.
-
jaahas. akku mukamas liian tyhjä ku koitin eeperii päälle laittaa. Eli oisko se sitten laturi mistä ne savut ois tullu? Kaikki hihnat yms kyllä oli kunnossa.
-
Itsellähän meni laturi jokin aika sitten. Alko uliseen ikävästi, oli vishii laakeri paskana eli jumitti. Voihan se periaatteesa savutakin jos jotain vettä tai vastaavaa pääsee sinne ja jumituksen johdosta lämpenee. 400€ keikka oli laturin vaihto. Eli S¤%¤%#n kallista.
-
ne savut tulee suhteellisen keskeltä. alko nimittäin käryttää miltei heti kun laitto käyntii. Enpä laita siis enää. Eiköhä siin mee tyylii kone paskaks meikän tuurilla.
-
Ei kojelaudassa palanut mikään varoitusvalo? Hinaamista pajalle suosittelisin.
Täytyy sanoa ettei taas hetkeen ole epämääräisempää vikakuvausta tullut vastaan.
-
Enpä osaa tota paremminkaan kuvailla. Hinautin sen auton kaivokselaan. siellä ne laitto käyntiin ja luki koodit yms. ei mitään vikaa, eikä edes savuttanu. Mut se saamarin ulina jatkuu edelleen, katotaas mitä käy lähiaikoina.
-
Eihän kyseessä ollut lisälämmittimen päällekytkeytyminen. Monesti näkee juuri kaupunkiin tullessa liikennevaloissa tilanteen että oma järjestelmä ei jaksa enää pitää autoa lämpöisenä ja "webasto" käynnistyy. Sehän laskee kaasunsa juuri konehuoneen alle ja varsinkin ensimmäiset turpaukset voivat olla hyvin kitkeriä sekä väriltään harmaa-valkoiset.
-
no 4 vuotta tolla jo ajanu ja nähny sen ku menee päälle. Et aika saamarinmoiset savut sitte sillä kertaa laitto, ja ekaa kertaa tuli ihme hajutkii koppii asti. Edelleen askarruttaa se ulina vaan, ja se mitä siintä nyt sitten seuraa. Noh, merkkihuollon mukaan kunnossa. "luotetaan" siihen.
-
Eeberi kyllä savuttaa joskus aika kiitettävän mahtavasti :D
-
no 4 vuotta tolla jo ajanu ja nähny sen ku menee päälle. Et aika saamarinmoiset savut sitte sillä kertaa laitto, ja ekaa kertaa tuli ihme hajutkii koppii asti.
Jos neljä vuotta ajettu niin lisälämppäri voi hyvinkin tehdä juuri nuo mainitsemasi ilmiöt, savun ja käryn...
-
Olisko puhallin moottori leipomassa kiinni lämmittemestä. Haraa vastaan ja vonkuu laakerit. Käryä tulee kun ei pala oikein. Voi se laturikin olla. kylmänä kuormaa enempi ja vetää hihnaa kireämmälle ja joko laturin tai hihnakiristimen laakeri alkaa naukumaan. haju voi olla sitten ihan mitä välillä vain.
-
Ja autohan oli V50 2.0D -08.
mistä hihnasta? toi on ketjulla. Lisäänpä vielä et autolla ajettu 117000km. Frendi sano et sillä ollu bemarissa näil keleillä ongelmia ja ääntä ohjaustehostimesta, liippaiskohan läheltäkään?
Itse vikaan puuttumatta pakko noiden lainausten verran tähän puuttua, että osaat jatkossa suunnitella tuota auton huoltoa paremmin.
Moottoristahan siis löytyy 2 hihnaa, toinen on apulaitehihna ja toinen on JAKOHIHNA, eli ei ole ketjukone.
Se, mikä on ketjukone näissä malleissa käytetyistä moottoreista, on 2 litrainen bensamoottori, ei siis diesel.
-
Oisko jotain huohotin tukkoisuutta? Mites muuten näissä tämä moottorin huohotus toteutettu(d koneissa?)
Tuossa törmäsin bensa version vinkumisen aiheuttajaan sattumalta...FAQ osiossa ääninäytekkin.
-
Oisko jotain huohotin tukkoisuutta? Mites muuten näissä tämä moottorin huohotus toteutettu(d koneissa?)
Tuossa törmäsin bensa version vinkumisen aiheuttajaan sattumalta...FAQ osiossa ääninäytekkin.
Kysytään näin päin,että onko mahdollista sama d koneissa mitä tuossa bensa versiossa?