Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: olOee - 09.02.2012, 23:39:42

Otsikko: V40 2.0T ahtopaineet?
Kirjoitti: olOee - 09.02.2012, 23:39:42
Mitä ahtoja kannattas laittaa että kone vielä kestäis?
Otsikko: Vs: V40 2.0T ahtopaineet?
Kirjoitti: veikko - 10.02.2012, 08:35:21
Mitä ahtoja kannattas laittaa että kone vielä kestäis?
laita lastu.
manuaalisäätimellä 0,7bar
Otsikko: Vs: V40 2.0T ahtopaineet?
Kirjoitti: hevonen - 13.02.2012, 15:57:28
Eiks se oo sitten vähän niinkuin vakio T4?
Semmosta vaan kuullu että toi 2.0T on periaatteessa sama kuin T4. Tehoero vain n. 40hp johtuen paineista?
Otsikko: Vs: V40 2.0T ahtopaineet?
Kirjoitti: hevonen - 13.02.2012, 21:47:30
Okei, kuullut sitten vaan huhuja. :) Eikös peruskone oo kuitenkin samaa rautaa? Hä?
Mitä ne paljot muut erot on?
En itteeni varten kysele kun ei mielenkiinto riitä noihin mutta jos jotakuta sattuis jopa kiinnostaan... :P
Otsikko: Vs: V40 2.0T ahtopaineet?
Kirjoitti: Wortex - 14.02.2012, 06:57:10
Okei, kuullut sitten vaan huhuja. :) Eikös peruskone oo kuitenkin samaa rautaa? Hä?
Mitä ne paljot muut erot on?
En itteeni varten kysele kun ei mielenkiinto riitä noihin mutta jos jotakuta sattuis jopa kiinnostaan... :P
Matalapaineessa on eri kytkin, 83mm poraus ja pienempi turbo.
Otsikko: Vs: V40 2.0T ahtopaineet?
Kirjoitti: Taavi.H - 14.02.2012, 07:02:50
Eikös peruskone oo kuitenkin samaa rautaa? Hä?

Iskutilavuudessa on eroa. T4 on pienempi koska 81mm poraus vs. 83mm poraus 2.0T.

Sitten kun oikeasti tehoja otetaan irti, tuolla on kestävyyden kannalta merkitystä. Kuulemma. :)
Otsikko: Vs: V40 2.0T ahtopaineet?
Kirjoitti: Wortex - 14.02.2012, 07:14:44
Iskutilavuudessa on eroa. T4 on pienempi koska 81mm poraus vs. 83mm poraus 2.0T.

Sitten kun oikeasti tehoja otetaan irti, tuolla on kestävyyden kannalta merkitystä. Kuulemma. :)
Jotkut 83mm porauksella olevat on antautunu jo ihan vakio tehoilla. Jos virittään lähtee niin 2.0t 250hp on maximi sen jälkeen rupee sylinterin putket paukkun ja T4 270-280 rupee oleen kanget jo kovilla ja nokat estää tehon noston päälle 280.
Otsikko: Vs: V40 2.0T ahtopaineet?
Kirjoitti: hevonen - 14.02.2012, 08:39:25
Saisko vielä noi molempien tarkat tilavuudet tähän, jos niissä eroa on?
Poraushan ei aina kerro tilavuuseroa, jos on eroa männissä, kangissa, kammessa.

Aa, löytykin jo. T4   R4 DOHC 16V Turbo   B4194 T2   1885 cm3
                       2.0    R4 DOHC  16V    B4204 S   1948 cm3
Otsikko: Vs: V40 2.0T ahtopaineet?
Kirjoitti: connyl - 14.02.2012, 09:38:13
Matalapaineessa on eri kytkin, 83mm poraus ja pienempi turbo.
Puristus on eri.
T4 =˃  1:8.5
2.0T = 1:9.0
Otsikko: Vs: V40 2.0T ahtopaineet?
Kirjoitti: Sute - 14.02.2012, 12:03:04
Saisko vielä noi molempien tarkat tilavuudet tähän, jos niissä eroa on?
Poraushan ei aina kerro tilavuuseroa, jos on eroa männissä, kangissa, kammessa.

Aa, löytykin jo. T4   R4 DOHC 16V Turbo   B4194 T2   1885 cm3
                       2.0    R4 DOHC  16V    B4204 S   1948 cm3

T4:ää löytyy myös 83mm porauksella ja tämä koskee 2001 ja uudempia. Koneen koodi on B4204T5. Rakenteeltaan tällöin lähes sama (kankia ja mäntiä lukuunottamatta), kuin B4204T3 ja Pohjois-Amerikan markkinoiden B4204T4 kone.
Otsikko: Vs: V40 2.0T ahtopaineet?
Kirjoitti: SPL20t - 21.03.2012, 18:35:47
Muokkaamatta varmaan tuo 0,7 on vielä ok

Itsellä oli noin vuoden päivät 0,9bar
autossa kertova (lähinnä arpova  :buck2:) bensanpainesäädin malpassi ja bensanpaluulinja

18T:llä on nyt ajeltu yli 2vuotta softaamatta. bensanpaineella säädetty kohdilleen
afr täysvedossa sinne 12hujakoille ja pelaa kivasti (Innovate laajakaista)
Otsikko: Vs: V40 2.0T ahtopaineet?
Kirjoitti: M_N - 05.09.2012, 00:14:35
Boostteelläkö sitä painetta saisi säädettyä..?!
Aattelin jos joku 0,8 bar laittas ku kone kuitenki hyvässä iskussa vielä...
Otsikko: Vs: V40 2.0T ahtopaineet?
Kirjoitti: Tops - 13.09.2012, 23:54:55
Itseltä löytyy samainen auto 2.0t siis. Ja kun on toisena autona 850 t5, niin pientä piristystä kaipais välillä v40:seen.

Kysymykset kuuluukin, passaako nykyautoissa ns. hukkaportin letkuun asennella huijausruuvia, että onko heti seokset pielessä, vai löytyykö pientä pelivaraa auton omasta ecusta poikkeavalle ahtopainetilanteelle?

Vai onko ainoa järkevä konsti optimointi firman kautta hoittaa homma?

 Ja mitä mahtanee kyseisessä moottorimallissa olla vakiona niitä ahtoja? Olisi mukava kytkeä ahtomittari ja tarkastaa, niin näkeepi onko turbo puoli kunnossa, mut ekaks pitäs tietää mitä siellä vakiona on. Hmm.. mitäs muuta... Eipä kait muuta, ja onko teillä jotka ootte optimointia jo kokeilleet niin oikeesti samalla kulutus rauhallises ajos pudonnu vaikka tehot/väännöt ovatkin nousseet?

Kiitoksiva.
Otsikko: Vs: V40 2.0T ahtopaineet?
Kirjoitti: veikko - 14.09.2012, 18:42:51
Ja mitä mahtanee kyseisessä moottorimallissa olla vakiona niitä ahtoja?
0,5bar
Otsikko: Vs: V40 2.0T ahtopaineet?
Kirjoitti: jv70 - 03.10.2012, 14:27:35
Mitä ahtoja kannattas laittaa että kone vielä kestäis?
Omassa 0,9bar karalan jäljiltä ja ei ongelmia.
Otsikko: Vs: V40 2.0T ahtopaineet?
Kirjoitti: kreator - 27.09.2020, 22:49:55
Omassa 0,9bar karalan jäljiltä ja ei ongelmia.
toimiiko vieläkin? Aika mikki-hiiri tuo t12 ahdin?