Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: kempula - 12.02.2012, 00:05:02

Otsikko: 940 B230FT käyntihäiriö
Kirjoitti: kempula - 12.02.2012, 00:05:02
Tänään ilmautu 940:iin sellainen vika, että aluksi sammu ristaukseen. Ei meinannu käynnistyä ja kävin konepellin alle vilkasemassa ihan muodon vuoksi. Menin uudestaan starttailemaan ja lähti muutamalla pytyllä käymään ja kuului kalkatus ja kierrokset nousi itekseen johonki kolmen tonnin kieppeille ja sammui taas. Kerkesin kirota, että nyt särky koneesta jotakin oikeasti. Sain käyntiin ja ajelin huoltoaseman pihaan. Kävi taas normaalisti mitä nyt vähän pätki ja käynnistyminen vaikeaa. Tutkailin, että konepellin alla kaikki letkut ja piuhat paikollaan. Vikakooditkin luin ja antoi 1-1-1. Kaasua ei kestä antaa "reilusti", koska sammuu. Pintakaasulla kiertää hyvin. Kolinoitakaan ei ole kuulunut sen yhden kerran jälkeen. Sain myös pintakaasulla ajeltua auton kotiin.
Kostautukohan lyhyt e85 kokeilu ja vetäsi suodattimen tukkoon? ??? Immun testasin nyppäämällä piuhan irti ja käynti muuttui raskaammaksi. Vai olisko klassinen imusarjan tiiviste? Kaikki sytkäosat vaihdettu viime kesänä. Suutinrele muutamia viikkoja vanha ja pumpun rele uusittu kesällä. Ykk-anturi vaihdettu pari kk sitten. Tankissa on nyt siis 98 pensat. Tuo pa-suodatinkin on kesällä vaihdettu. Voishan se kyllä olla lambdakin. Pumput kuulosti surisevan. Voi esittää veikkauksia.
Otsikko: Vs: 940 B230FT käyntihäiriö
Kirjoitti: peehoi - 14.02.2012, 19:01:08
Jos jossain sähköisessä osassa on vikaa, niin vikakoodin antaa.
Jos taas bensasuodatin tukos, niin seos laihalla ja antaa vikakoodin.

Että sellaasta....onnea vian etsintään.

Bensa lopus, vaikka mittari näyttääki, jotta olis.
Bensamittarista ei tuu vikakoodia......  ::)

Jos nokkaremmi hypänny, niin pitääs antaa vikakoodin.
Otsikko: Vs: 940 B230FT käyntihäiriö
Kirjoitti: Dartteri - 15.02.2012, 09:07:43
Mikäli se vetää hyvin alipainealueella, mutta simahtaa heti, kun menee paineen puolelle, veikkaisin väsähtäneitä ahtoletkuja. Sinne kun tulee palkeenkieli, se pitää jotenkuten alipaineella, mutta luonnollisesti paine puhaltaa pois.
Otsikko: Vs: 940 B230FT käyntihäiriö
Kirjoitti: kempula - 16.02.2012, 00:13:45
Tankkasin vähä ennen täyteen ennen kuin alko juonimaan. Ahtoletkutkin tuntuu olevan ihan ok kun puristelin ja kopeloin niitä kun auto oli käynnissä. Jaksasko tuota jo huomenna alkaa tutkimaan kunnolla, että mikähän kiikastaa :D
Otsikko: Vs: 940 B230FT käyntihäiriö
Kirjoitti: hevonen - 16.02.2012, 10:29:14
Onko joku oikeesti ajellu e85 bensalla näillä turboilla... :P
Otsikko: Vs: 940 B230FT käyntihäiriö
Kirjoitti: Dartteri - 16.02.2012, 13:53:08
Onko joku oikeesti ajellu e85 bensalla näillä turboilla... :P

Vaparissa koitin keskinkertaisin tuloksin ja onhan tuolla ihan E85-topikkikin, nykyään jopa haku löytää sen.
Otsikko: Vs: 940 B230FT käyntihäiriö
Kirjoitti: hevonen - 16.02.2012, 14:59:32
Vaparissa koitin keskinkertaisin tuloksin ja onhan tuolla ihan E85-topikkikin, nykyään jopa haku löytää sen.
:D No löytää, mähän sen topikin sulle joskus linkkasinkin.. Ihmettelin vaan että toimiiko ilman mitään lisähärpäkkeitä? Ei kai? Jos ahdot vaikka 1 bar, tai vaikka ois vakio.

Tähänhän vois kokeilleet laittaa juttua mutta veikkaan ettei mee noin vain. Kulutusta ei ainakaan litroina kannata mittailla. ;)
Otsikko: Vs: 940 B230FT käyntihäiriö
Kirjoitti: kempula - 17.02.2012, 00:13:20
Tuli tänään taas käyteltyä tuota autoa. Ihan normaalisti pelasi kun annoin käydä vartin ja kaasuttelin :P Lambdan piuhan irrotin enkä huomannut mitään vaikutusta. Pitäskö tuossa tyhjäkäynnillä tapahtua jotain kun piuhan irrottaa?
Otsikko: Vs: 940 B230FT käyntihäiriö
Kirjoitti: Dartteri - 17.02.2012, 08:43:13
Lambda mittaa hapen määrää pakokaasussa ja sen mukaan hienosäädetään seosta. Vakiosuuttimilla ja oikeilla antureilla seos on ilmankin lambdaa erittäin lähellä oikeaa, joten korjaustarve on erittäin vähäinen.

Vastauksena kysymykseesi, jos ajat tankinllisen lambdan piuha irti, saatat huomata muutaman desin eron kulutuksessa, kun seuraavan kerran tankkaat. Eli ei vaikuta kuultavasti käyntiin.
Otsikko: Vs: 940 B230FT käyntihäiriö
Kirjoitti: kempula - 21.02.2012, 22:10:02
Vaihdoin imusarjan tiivisteen. Ei ollut vaikutusta. Kävin ajelemassa 15km ja toimi siihen asti kunnes olin tulossa kotipihaan. Sammu risteykseen ja ampu putkeen. Soppaa ainaki saa pakokaasun hajusta päätellen :D
Otsikko: Vs: 940 B230FT käyntihäiriö
Kirjoitti: EVO8 - 21.02.2012, 22:21:56
Lambdan johdon jos irrottaa niin vikavalo ei välttämättä syty heti mutta sitten kun syttyy niin ECU menee limp home modeen ja huomaat takuulla kulutuksessa eroa.
Otsikko: Vs: 940 B230FT käyntihäiriö
Kirjoitti: TVS - 21.02.2012, 22:59:00
Lambdan johdon jos irrottaa niin vikavalo ei välttämättä syty heti mutta sitten kun syttyy niin ECU menee limp home modeen ja huomaat takuulla kulutuksessa eroa.
Eipä se vakiopadassa tee kulutukseen mitään eroa, se viimenen päästösäätö jää poies mutta hyvin pelaa ja vetää ilmankin. Vikavalo syttyy muutaman kilometrin ajolla.
Otsikko: Vs: 940 B230FT käyntihäiriö
Kirjoitti: The_OttoB - 22.02.2012, 00:02:42
Eipä se vakiopadassa tee kulutukseen mitään eroa, se viimenen päästösäätö jää poies mutta hyvin pelaa ja vetää ilmankin. Vikavalo syttyy muutaman kilometrin ajolla.
+1. Vaihdoin vanhan ja väsyneen (yli 10 v) (orggis?) lambdan joka vielä tiputti lämmitysjohtonsa pakoputken päälle uuteen Boschilaiseen. Rikkinäisellä lambdan lämmityksellä motti toimi ihan ok, mutta   sytytteli vikavaloa. Uudella anturilla tuntuu vetävän todella tasaisesti. Kai ne lambdat on oikeasti kulutustavaraa?
Otsikko: Vs: 940 B230FT käyntihäiriö
Kirjoitti: HembalanD - 22.02.2012, 09:00:21
+1. Vaihdoin vanhan ja väsyneen (yli 10 v) (orggis?) lambdan joka vielä tiputti lämmitysjohtonsa pakoputken päälle uuteen Boschilaiseen. Rikkinäisellä lambdan lämmityksellä motti toimi ihan ok, mutta   sytytteli vikavaloa. Uudella anturilla tuntuu vetävän todella tasaisesti. Kai ne lambdat on oikeasti kulutustavaraa?
Boschin kataloogista, vaihtoväli 100tkm
Otsikko: Vs: 940 B230FT käyntihäiriö
Kirjoitti: ToniA - 22.02.2012, 15:39:51
Boschin kataloogista, vaihtoväli 100tkm

Paljonkohan mä menen yliajalla, kun '97 B230FK:ssa on 291000km mittarissa :) Alkuperäinen turbo, lambda ja katalysaattori, pakokaasuarvot ovat aina olleen hyvin kohdallaan.
Otsikko: Vs: 940 B230FT käyntihäiriö
Kirjoitti: kempula - 22.02.2012, 19:56:16
Voiskohan vika olla tuossa ilmamäärämittarissa? Voiko se hajota osittain, että välillä toimii ja välillä ei?
Otsikko: Vs: 940 B230FT käyntihäiriö
Kirjoitti: seiskanelonen - 25.02.2012, 01:05:54
Ainakin oma FT -94 oireili samoin toimi ja ei toiminut mutta antoi aina häiriön tullessa imm:n vikakoodin. Uusi imm ja viat häipyi ja kulutuskin laski n.litran/100km.
Otsikko: Vs: 940 B230FT käyntihäiriö
Kirjoitti: TVS - 25.02.2012, 02:21:50
Yksi IMM meni kaverin ysistä sillai, että ajottain veti kivasti ja välillä tuntu että mopoautot menee karkuun, ihan valoista toisiin pyrähdyksen aikana saatto puolet tehoista karata johonkin tai vaihtoehtoisesti ilmestyä takasin.
Otsikko: Vs: 940 B230FT käyntihäiriö
Kirjoitti: kempula - 01.03.2012, 11:53:40
Auto toimii taas. Vaihdoin lambdan ja immun. Mittailin yleismittarilla lambdan signaalijohdosta niin pysytteli 0,8v:ssä ja uudella(käytetyllä) jännite vaihtelee kuten pitääkin. Sain vian päälle autoon eli kävi huonosti tyhjäkäyntiä ja ei kestänyt kaasua ja kun nyppäsin immun piuhan irti niin käynti helpottui. Minkäänlaista vikakoodia ei antanut missään vaiheessa eikä lambdavalokaan palanut :idiot2:
Otsikko: Vs: 940 B230FT käyntihäiriö
Kirjoitti: havock - 09.03.2012, 16:43:07
Voisinkohan hiukan lainata aihetta, vaikkakin oma on vapari jossa samankaltaista ongelmaa?

Eli alkoi ajossa nykimään eli bensa oli loppumassa(mittari kun näyttä väärin ja kilometreistä ei osaa laskea), kannusta lisää ja meno jatkui.
Tosin tyhjäkäynti seilaa n. 600-1000, ajossa käy kohtalaisen hyvin tosin tehoa kateissa.
Parkissa testattu lambda irti käy todella rumasti, imm irti käy paremmin muttei normaalisti.
Vikakoodeja ei ollut, mutta tuli sinne tietenkin nyt testaillessa 1-1-3 ja 1-2-1.
Rikkaalla tuntuu olevan koko ajan ainakin putkesta tulevan tuoksun puolesta.
Bensa filtterikään tuskin on jos tuntuu olevan rikkaalla?

Otsikko: Vs: 940 B230FT käyntihäiriö
Kirjoitti: havock - 09.03.2012, 21:54:29
Jos tuohon edelliseen päivittäisin koodit nollattu, ja ei ilmennyt uusia/vanhoja vikakoodeja.
Jakopää näyttää ihan hyvältä hihna ja kireys ihan silmämääräisesti käsikopelolla.
Tulpat oli mustat putsattu, jakajaa ei katsottu(millä helv.. sen edes saa auki) tuskimpa siellä mitään.
Ei käy tyhjäkäyntiä, kaasua pakko antaa jotta saa pysymään käynnissä ja 98 tuoksuu.
Otsikko: Vs: 940 B230FT käyntihäiriö
Kirjoitti: jen - 09.03.2012, 21:59:43
jakajankansi kolmella 8mm kannalla olevalla ruuvilla kiinni,lenkillä pääsee hyvin!
Otsikko: Vs: 940 B230FT käyntihäiriö
Kirjoitti: -SP- - 03.04.2012, 19:02:09
Olisikohan jollain jotain ideaa kyseiseen ongelmaan:

Eli iteltä löytyy tuo B230FT koneinen ja -91 vuosimallia oleva 940.
Auto ollut reilun vuoden pienehkössä säilytyksessä ja kun sitä lähdin kotia päin vihdoin tuomaan, niin normaalin parin kymmenen kilometrin jälkeen alkoi vittuilu.. Vilautteli välillä ABSivaloa ja sammahteli välillä ihan kuin olisi päävirtoja katkaissut? Noh, välillä sai sahata hetkisen käyntiin ja kun sai käyntiin, niin toimi taas hetken ihan normaalisti, mutta sitten taas jatkui, ei kiinnostanut siihen vitutukseen muuta paljon tsekata, kuin kaikki sulakkeet yms..?  :-\
Otsikko: Vs: 940 B230FT käyntihäiriö
Kirjoitti: hevonen - 03.04.2012, 19:29:33
Olisikohan jollain jotain ideaa kyseiseen ongelmaan:

Eli iteltä löytyy tuo B230FT koneinen ja -91 vuosimallia oleva 940.
Auto ollut reilun vuoden pienehkössä säilytyksessä ja kun sitä lähdin kotia päin vihdoin tuomaan, niin normaalin parin kymmenen kilometrin jälkeen alkoi vittuilu.. Vilautteli välillä ABSivaloa ja sammahteli välillä ihan kuin olisi päävirtoja katkaissut? Noh, välillä sai sahata hetkisen käyntiin ja kun sai käyntiin, niin toimi taas hetken ihan normaalisti, mutta sitten taas jatkui, ei kiinnostanut siihen vitutukseen muuta paljon tsekata, kuin kaikki sulakkeet yms..?  :-\
Kyllä on taas ihan hakuammuntaa... Vanha bensa/ vettä bensassa+ ne normaalit releviat, pumpun- ja suutinrele.
Sytkän päätevika/huono liitos, jakajassa vika. Virtalukonpohjavika, moottorin maadoitukset huonot.
Otsikko: Vs: 940 B230FT käyntihäiriö
Kirjoitti: s73 - 03.04.2012, 20:00:28
tarkista myös akun kunto.