Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: juarola74 - 12.02.2012, 13:49:46
-
Onkohan tämä hihna helpohkosti/kotikonstein vaihdettavissa, vai kannattaako vaihdattaa merkkihuollossa?
Apulaitehihntan vaihtoikä on tullut eteen. Hihna on kohtalaisen ahtaaseen paikkaan laitettu, joten kovin helpolta tuon vaihto ei äkkiseltään katsottuna kuitenkaan näyttänyt.
-
Pyörä pois, sisälokasuoja pois, sitäkautta on suht helppo pääsy apulaitehihnalle.
-
Pyörä pois, sisälokasuoja pois, sitäkautta on suht helppo pääsy apulaitehihnalle.
Kiristinpyörän vaihto onnistune samaa kautta ?
-
Kiristinpyörän vaihto onnistune samaa kautta ?
Joo, sieltäpä sekin onnistuu.
-
Joo, sieltäpä sekin onnistuu.
Kiitokset neuvoista :hello:
-
Laitetaas kuva näkymästä taannoisen sisälokarin poiston jälkeen, ahdasta näkyy olevan...
(http://i284.photobucket.com/albums/ll23/toivoalarik/lammitin%20ja%20pyyhinkoneisto/013.jpg)
Onko tuolla lyhyellä hihnalla mitään vaihtoväliä vai samalla kertaa molemmat?
-
Saian kutsun siniseltä; vm -08, V70, D5, apulaitehihna kiristimineen vaihdettiin takaisinkutsuna noin tunnissa. Eli odottele rauhassa niin homma hoituu näppejään rasvaamatta.
-
Saian kutsun siniseltä; vm -08, V70, D5, apulaitehihna kiristimineen vaihdettiin takaisinkutsuna noin tunnissa. Eli odottele rauhassa niin homma hoituu näppejään rasvaamatta.
Juu, samoin mulla, kutsu tuli joulukuussa, ja nimenomaan 2008 vuoden D5 kyseessä.
-
Laitetaas kuva näkymästä taannoisen sisälokarin poiston jälkeen, ahdasta näkyy olevan...
(http://i284.photobucket.com/albums/ll23/toivoalarik/lammitin%20ja%20pyyhinkoneisto/013.jpg)
Onko tuolla lyhyellä hihnalla mitään vaihtoväliä vai samalla kertaa molemmat?
[/quote
Onko tuolla lyhyellä hihnalla minkälainen kiristys?
-
Ilmastointikompuran remmillä ei erillistä kiristintä, kannattaa vaihtaa samalla kuin apulaitehihnankin.
Asennus: http://www.gatesautocat.com/pdf/5PK628-620SF-IS.PDF
Ja muut hilut ja ohjeet: http://www.gatesautocat.com/drive/VOLVO/V70/135/D5244T4/08-07_03-10/36950
-
Ilmastointikompuran remmillä ei erillistä kiristintä, kannattaa vaihtaa samalla kuin apulaitehihnankin.
Asennus: http://www.gatesautocat.com/pdf/5PK628-620SF-IS.PDF
Ja muut hilut ja ohjeet: http://www.gatesautocat.com/drive/VOLVO/V70/135/D5244T4/08-07_03-10/36950
Hyvä ohje kiitoksia :)
-
Pari kysymystä. Onko hihnalla itsessään väliä miten päin sen laittaa.
Onkohan vm.2008 v70 2.0d:ssä automaattinen kiristäjä?
Oisko kellään ohjetta heittää.
-
Itse laitan aina niin päin että teksti on luettavissa. Uudella hihnalla ei ole väliä mietn päin pyörii, mutta vanha pitäisi pyöriä aina samaan suuntaan jos irroittaa.
On kiristin ja noissa on niin hyvä jakopään suojaus että apulaitehihna ei kyllä sinne väliin pääse.
-
Kiitos nopeasta vastauksesta. Omaani tosiaan vaihdettu hkirjan mukaan viimeksi 139tkm. ja nyt mittarissa 330tuhatta. Pieniä pintahalkeamia remmissä sisäpuolella.
Eli kiristintä hieman löysälle ja uus remmi tilalle vai kannattaako kiristinkin vaihtaa?
-
Eli kiristintä hieman löysälle ja uus remmi tilalle vai kannattaako kiristinkin vaihtaa?
Kannattaahan sitä kiristimen rullaa pyöräyttää kun hihna on pois. Jos ei laakeri pidä ääntä eikä tunnu välystä niin ei muutakuin uusi hihna paikalleen ja vetoja.
-
Kiitos nopeasta vastauksesta. Omaani tosiaan vaihdettu hkirjan mukaan viimeksi 139tkm. ja nyt mittarissa 330tuhatta. Pieniä pintahalkeamia remmissä sisäpuolella.
Eli kiristintä hieman löysälle ja uus remmi tilalle vai kannattaako kiristinkin vaihtaa?
Jos apulaitteilla on jo ajettu n. 330 000km ilman, että niistä mitään on vaihdettu, niin nyt olis jo aika tarkastaa muutakin kuin pitkän remminkiristimen laakerit. Siellä on muutama remmipyörä, joiden klappi ja rahinat hyvä tsekata ilman remmijännityksiä. Itelläni korkkas lyhyemmän AC-kytkimen hihnapyörän laakeri, ja kansiremonttihan siitä sitten tuli l. olen kyllä eri mieltä siitä, että Volvon jakoremmit olis hyvin suojattu (D5244T5). Katkenneen remmin purut ja roiskeet löytävät 2 reittiä remmikotelon sisään; toinen on kampiakselin alapuolen onneton "puolikuu" suojaus - muovilipare, ja toinen remminkiristäjän juuressa peukalon mentävä reikä remmikotelossa. Lisäksi remmien linjaus osuus just noihin aukkoihin vrt. moni muu kärry, missä on "off-set" apulaiteremmien ja jakoremmin linjoissa. Itseasiassa Volvon jakoremmin suojaus on ihan törkeän huono, kun vertaan niitä riisikuppeihin ja ooppeleihin, joiden kanssa tee-se-itse hommina tullut touhuttua. Premiumkärry, minkä min 2kEUR diy-kansirempan saa aikaiseksi kympin AC-remmi. Siis pelkät remminvaihdot ei volvolle riitä. Pitää tarkastaa kaikkien remmipyörien laakerit myös; AC-kytkinpyörä!, kiristin, laturi & o.tehostin. Säästää pitkän pennin kun tarkastaa nämä ja vaihtaa klapista ja rahinoista kärsivät laakerit ajoissa, eikä vasta kansiremontin jälkeen.
Mutta tuurillahan noi laivatkin seilaa, että voi olla ettei vahinkoa tule, vaikka remmit poikki.
t ei-merikapteeni
-
Hihna vaihdettu. Uus jonkin verran kireämpi laittaa kuin vanha. Kaikki rullat tuntu hyviltä mutta voihan se olla eri asia kun tulee kuormaa ja onkin.