Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: StoLA - 12.02.2012, 16:06:50

Otsikko: 740 ja virranjakajan kansi
Kirjoitti: StoLA - 12.02.2012, 16:06:50
Morjens!

Ihan vaan vinkkiä kysyisin kun vaihtelin tossa joku aika sitten virranjakajan kannen ja menin siinä ohessa sitten vahingossa säätämään kipinän v**uiks niin onko jotain helppoa kotikonstia saada taas kipinä kohdalleen kun käy taas miten sattuu :D sen verran sitä kohdalleen sain että pysyy tyhjäkäynnillä ja sillä pystyy ajamaan mutta rötää ja paukkuu kylmänä ja lämpimänäkin kun laittaa kaasun nopeesti pohjaan niin hetken se kestää että reagoi ja pienen poksahduksen kera..

Moottori on b200k.
Otsikko: Vs: 740 ja virranjakajan kansi
Kirjoitti: sekokupu - 12.02.2012, 16:58:29
No perstuntumalla sen kyllä pystyy säätämään kohilleen, ellei ole sytytysjohdot väärässä järjestyksessä.
Otsikko: Vs: 740 ja virranjakajan kansi
Kirjoitti: StoLA - 12.02.2012, 17:18:26
No perstuntumalla sen kyllä pystyy säätämään kohilleen, ellei ole sytytysjohdot väärässä järjestyksessä.

Eli pitää vaan jaksaa säätää enemmän tollee tuntumalla. Kai se siitä sitten asettuu  :buck2:
Otsikko: Vs: 740 ja virranjakajan kansi
Kirjoitti: Matson66 - 12.02.2012, 17:22:00
Onko jakaja koneen kyljessä vai kannen peräpäässä ?
Otsikko: Vs: 740 ja virranjakajan kansi
Kirjoitti: StoLA - 12.02.2012, 18:36:28
Onko jakaja koneen kyljessä vai kannen peräpäässä ?

eikös se tuolla kannenperässä mahda olla :o
Otsikko: Vs: 740 ja virranjakajan kansi
Kirjoitti: Matson66 - 12.02.2012, 20:40:19
Jos se on siellä, niin sytyksen ajoitukseen ei juurikaan pysty vaikuttamaan kotikonstein, et siis saa sitä säädettyä pieleenkään. Oliko sulla tulpan johdot irti kuulostaa oireet vähän sille, että järjestys on muuttunut, tai sitten jakajan kannesta on keskeltä hiili karannut ?
Otsikko: Vs: 740 ja virranjakajan kansi
Kirjoitti: StoLA - 12.02.2012, 21:49:16
Jos se on siellä, niin sytyksen ajoitukseen ei juurikaan pysty vaikuttamaan kotikonstein, et siis saa sitä säädettyä pieleenkään. Oliko sulla tulpan johdot irti kuulostaa oireet vähän sille, että järjestys on muuttunut, tai sitten jakajan kannesta on keskeltä hiili karannut ?

Kyllähän tuohon voi vaikuttaa kun sitä kääntelee niin tuo käynti muuttuu. En nyt osaa arvioida montako astetta tuota kantta pystyy vääntämään mutta pystyy kuitenkin. Vanhaa virranjakajan kantta kun irrotin niin avasin turhan paljon ruuveja ja kansi irtosi kaikkine siihen liittyvine osineen ja kun sen takaisin yritin laittaa samallatavalla kun se siellä oli niin kyllä se johonkin suuntaan oli siellä liikahtanut eikä pysynyt tyhjäkäynnillä käynnis ja kun kaikki osat oli paikoillaa kääntelin kantta sen verran että se kuulosti että jaksaisi käydä tyhjäkäyntiä ja jaksaakin mutta vähän tuo nyt tykkää pätkiä kun sillä kaasuttelee tai lähtee kylmänä ajelemaan. pirun vaikeeta selittää kun ei näistä mitään tiedä mutta toivottavasti nyt jotain saa selvää mitä yritän kertoa :D voin yrittää täsmentää jos ja kun tästä nyt jotain epäselväksi jää  :-\
Otsikko: Vs: 740 ja virranjakajan kansi
Kirjoitti: Matson66 - 12.02.2012, 22:34:17
Siellä virranjakajan sisällä on asentotunnistin, joka seuraa nokka-akselin asentoa ja antaa sytytyksen ohjausyksikölle tietoa. Ohjausyksikkö säätää sytytyksen optimaaliseksi virranjakajan asennosta riippumatta. Jos käännät virranjakajaa niin seuraavalla käynnistyskerralla boksi säätää sen kuitenkin takaisin ohjelman mukaiseksi, eli kone käy hetken tekemilläsi säädöillä. Ohjausyksikönkin saa sekaisin, mutta se edellyttää jakajan kääntämistä enemmän kuin ne ruuvit antava myöten.
Otsikko: Vs: 740 ja virranjakajan kansi
Kirjoitti: pikatraktori - 12.02.2012, 22:36:48
B220K -moottorissa pitäisi kyllä olla itsesäätävä järjestelmä sytytysennakolle. Virranjakajassa on kai alunperin kaksi muovista "prikkaa" jotka takaavat sen että virranjakaja menee soikeisiin reikiin siihen oikeaan asentoon. Nämä tippuvat pois tai asiaa tuntematon korjaaja ottaa ne pois, että "voi säätää sytytystä".  Nyt virranajakajan voi kääntää sellaiseen asentoon, jossa sytytys saattaa mennä väärään tulppaan vaikka sytytysjärjestys on oikein. Ja paukkuu, etenkin jos on vanha kansi. Peilillä saattaa nähdä sieltä takapuolelta jäljet joissa kiinnityruuvit ovat joskus olleet ja kokeilla siirtää jakaja niiden kohdalle. Helpommin ne näkee jos ottaa koko jakajan irti ja käteen.

Tämän lisäksi jää kyllä lukematon joukko asioita, jotka antavat samat oireet, mutta eri syistä. Helppoa, vai mitä  ;)?
Otsikko: Vs: 740 ja virranjakajan kansi
Kirjoitti: StoLA - 12.02.2012, 23:54:46
B220K -moottorissa pitäisi kyllä olla itsesäätävä järjestelmä sytytysennakolle. Virranjakajassa on kai alunperin kaksi muovista "prikkaa" jotka takaavat sen että virranjakaja menee soikeisiin reikiin siihen oikeaan asentoon. Nämä tippuvat pois tai asiaa tuntematon korjaaja ottaa ne pois, että "voi säätää sytytystä".  Nyt virranajakajan voi kääntää sellaiseen asentoon, jossa sytytys saattaa mennä väärään tulppaan vaikka sytytysjärjestys on oikein. Ja paukkuu, etenkin jos on vanha kansi. Peilillä saattaa nähdä sieltä takapuolelta jäljet joissa kiinnityruuvit ovat joskus olleet ja kokeilla siirtää jakaja niiden kohdalle. Helpommin ne näkee jos ottaa koko jakajan irti ja käteen.

Tämän lisäksi jää kyllä lukematon joukko asioita, jotka antavat samat oireet, mutta eri syistä. Helppoa, vai mitä  ;)?

Erittäin helppoa :D Eli siin nuo "prikat" ovat todennäköisesti joskus olleet siinä kohtaa jossa oli sen näköinen kohta johon tuo on joskus kiristetty ja siihen sen yritin takaisinkin laittaa josta voin päätellä että olin oikeilla jäljillä ajatukseni kanssa MUTTA ei se tainnut ihan niin mennä kuin elokuvissa. Eli käynti häiriö voi johtua jostain muustakin. johtojen pitäisi olla kyllä oikeassa järjestyksessä kun uudet laitoin ja sitä mukaa niitä siihen pistin kun poiskin otin eli vanha pois ja uusi tilalle juuri siksi ettei ne mene väärin vaikka sekin voi olla mahdollista kun tämmönen tee ensin ja mieti sitten ihminen pääsee asialle  :idiot2: Lisätään nyt sekin että se tuskin on normaalia että pakkasilla joutuu käyttämään autoa ryypyllä jonkun aikaa että voi lähteä ajamaan? Eli siis jos pistän auton käymään ja lykkään vaihteen silmään (auto siis automaatti) niin auto sammuu jos en anna sen hetkeä käydä ryypyllä. Tämä ongelma oli pahempi ennen kuin noita sytkä osia vaihtelin, silloin auto kävi kolmella ja tökki ja pätki ja ties mitä sitten vaihdoin ensin tulpat ongelma oli poissa. Nykyinen oire muistuttaa tätä mutta käy kyllä kaikilla eikä pidä sellasta traktoria muistuttavaa ääntä eikä myöskään tärise niinkuin enne tulppien vaihtoa. Voiko tätä enää vaikeemmin kirjottaa? :D Kysykää vaan kun jää jokin epäselväksi niin yritän kirjottaa vähän selkeämmin.
Otsikko: Vs: 740 ja virranjakajan kansi
Kirjoitti: patera - 13.02.2012, 00:15:45
Ennemmin mä ihmettelisin sitä, et toi karpuraattori jaksaisi pitää auton käynnissä pakkasella heti ilman ryyppyä...
Otsikko: Vs: 740 ja virranjakajan kansi
Kirjoitti: StoLA - 13.02.2012, 00:29:35
Ennemmin mä ihmettelisin sitä, et toi karpuraattori jaksaisi pitää auton käynnissä pakkasella heti ilman ryyppyä...

Totta sekin :D
Otsikko: Vs: 740 ja virranjakajan kansi
Kirjoitti: HembalanD - 13.02.2012, 11:18:18
Ei siellä jakajassa kyllä pitäisi olla mitään ennakoihin vaikuttavaa anturia. Katsopa tuleeko sinne jakajaan muita johtoja kuin sytkäjohdot (5kpl)

Ettei olisi jokin johto/letku jäänyt irti tai tulpan päässä olevat pienet mutterit löystyneet tms.
Otsikko: Vs: 740 ja virranjakajan kansi
Kirjoitti: StoLA - 13.02.2012, 11:30:12
Ei siellä jakajassa kyllä pitäisi olla mitään ennakoihin vaikuttavaa anturia. Katsopa tuleeko sinne jakajaan muita johtoja kuin sytkäjohdot (5kpl)

Ettei olisi jokin johto/letku jäänyt irti tai tulpan päässä olevat pienet mutterit löystyneet tms.

pitää tarkastaa nuo mutta mielestäni sinne ei muita tullut kuin nuo 5 johtoa.
Otsikko: Vs: 740 ja virranjakajan kansi
Kirjoitti: 745insports - 13.02.2012, 11:37:17
Näitä pääty jakajiahan on kaksi erilaista, toisessa on "integroituna" nokka-akselin asento tunnistin, ja toisessa tuota tunnistinta ei ole sisällä, on vain ktyhjä kotelo.

Oiskohan sillee että Lh-jetronic 2.2 ois tuo tunnistimella varustettu ja Lh-jetronic 2.4 ilman. Itsellä ainakin ollut tällänen tuo jakauma...

Kaikki tunnistimella varustetut jakajat ollut B230F koneissa mitä oon purkanu...

Korjailkaa jos oon väärässä. :hello:
Otsikko: Vs: 740 ja virranjakajan kansi
Kirjoitti: HembalanD - 13.02.2012, 12:42:02
Näitä pääty jakajiahan on kaksi erilaista, toisessa on "integroituna" nokka-akselin asento tunnistin, ja toisessa tuota tunnistinta ei ole sisällä, on vain ktyhjä kotelo.

Oiskohan sillee että Lh-jetronic 2.2 ois tuo tunnistimella varustettu ja Lh-jetronic 2.4 ilman. Itsellä ainakin ollut tällänen tuo jakauma...

Kaikki tunnistimella varustetut jakajat ollut B230F koneissa mitä oon purkanu...

Korjailkaa jos oon väärässä. :hello:
Sähköruiskuissa juuri noin, kaasari ja mekaanisissa ruiskuissa voi sitten olla vähän mitä sattuu mutta muistaakseni B2x0E ssä ainakin on hall jakaja. Enivei sillä selviää, tuleeko sinne 3 johtoinen liitin.
Otsikko: Vs: 740 ja virranjakajan kansi
Kirjoitti: TVS - 13.02.2012, 16:28:17
Oletettavasti tässäkin on hallianturillinen jakaja, ja juurikin sitä kääntelemällä sytkä menee ihan persiilleen, minkäs mukaan se boksi muka sytkän säätäsi kohdilleen jos sen anturitiedot säädetään pieleen? Ajotuslamppua vaan siis hakemaan, varmistat että tyhjäkäyntikytkin toimii ja kääntelet sen 12 astetta tyhmäkäynnillä sinne ennakoks. Perstuntumalla sen saa tontille, mutta jos kuntoon haluat niin lamppua lainaamaan ihan suosiolla.

Toinen vaihtoehto on sitten se, että tässä versiossa on renixin sytkä, joka lukee kampiakselilta asentotiedon, eikä sitä kiinnosta jakajan asento sen enempi, eli jos jakajan oikeaan kohtaan ohjaava muovinpala on hukkunut matkalle, jakaja noin hahlonsa puoliväliin kiinni ja vetoja. Koska jakajan kääntely vaikuttaa selkeästi käyntiin, on tässä versiossa hallijakaja aika hyvällä todennäkösyydellä.
Otsikko: Vs: 740 ja virranjakajan kansi
Kirjoitti: StoLA - 13.02.2012, 18:12:51
Oletettavasti tässäkin on hallianturillinen jakaja, ja juurikin sitä kääntelemällä sytkä menee ihan persiilleen, minkäs mukaan se boksi muka sytkän säätäsi kohdilleen jos sen anturitiedot säädetään pieleen? Ajotuslamppua vaan siis hakemaan, varmistat että tyhjäkäyntikytkin toimii ja kääntelet sen 12 astetta tyhmäkäynnillä sinne ennakoks. Perstuntumalla sen saa tontille, mutta jos kuntoon haluat niin lamppua lainaamaan ihan suosiolla.

Toinen vaihtoehto on sitten se, että tässä versiossa on renixin sytkä, joka lukee kampiakselilta asentotiedon, eikä sitä kiinnosta jakajan asento sen enempi, eli jos jakajan oikeaan kohtaan ohjaava muovinpala on hukkunut matkalle, jakaja noin hahlonsa puoliväliin kiinni ja vetoja. Koska jakajan kääntely vaikuttaa selkeästi käyntiin, on tässä versiossa hallijakaja aika hyvällä todennäkösyydellä.

No se varmaan parantaa todennäköisyyttä kun tänään tota taas vääntelin ihan testiksi niin auto joko sammuu tai kun kierroksia antaa niin käy ihan pisin **ttua ja poksahtelee. Eli siis kyllä tässä tota pystyy säätämään. Tollasta lamppua oon tässä kaipaillut juu mutta ei oo vielä löytynyt keltään tutulta eli pitää joltain korjaamolta käydä kyselemässä lainaksi  ::) Enkä kyllä huomannut että olis joku letku/johto jäänyt laittamatta takaisin kiinni ja tulpissa tuntui kaikki olevan ihan kireällä johdot sekä mutterit ja yhden tulpan irrotin ihan vaa kurkatakseni miltä ne vaikuttaa niin ihan uuden veroisilta vieläkin vaikuttaa tosin eihän ne ole kuin pari kk paikallaan ollut.