Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: jukka300 - 12.02.2012, 20:27:56
-
eli kuinka vaikea homma on ottaa 142 vm70 lämmityslaitteen moottori irti koska lakkasi pelittämästä.. vielä tarkenee vanhuksella ajaa kun ei ole pakkasta kuin -2 astetta mutta olisi kiva saada kuntoon ennenkuin tulee kovemmat pakkaset ..
-
Aika työläs hommahan se on. Samanlainen kuin 200 srj. Keskikonsolin purku ekaks ym. Vesiä ei tarvi laskea pois jos saat halkaistua klipseistä sen lämppäri paketin siellä alla repsikan puolelta. Pari kertaa tuon tehny ja ekalla kerralla meni purkaessa koko päivä, kasaessa puolikas.
-
Paitsi että kun kyseessä on vm. -70, niin homman tekee noin tunnissa ;)
Kojetaulun alamuovin irroituksen jälkeen lämppäri on helposti käsillä. Lämmitin on kiinni korissa neljällä ruuvilla ja ilmaläppiin menee kaksi vaijeria, jotka ovat niin ikään kiinni ruuveilla. Letkut antavat sen verran periksi, että puhaltimen saa sieltä välistä pois, mutta ei se letkujen irroittaminenkaan niin paha homma ole, etteikö kannattaisi tehdä. Sitten saa koko lämppärin pöydälle ja siinä mukava puuhailla ja putsailla koko keksintö.
-
Juu tosiaan vm-70 säätimet siinä ylhäällä. Ei ole keskikonsolia ;)
-
kyllähän tuota varmaan alkaisi ihan innolla purkamaan jos olisi joku lämmin talli kun ei viitsisi millään mennä lumihankeen polvilleen ja alkaa purkamaan.. no jossain vaiheessa se on kuitenkin edessä.. kiitokset infosta kaikillle...
-
Aika työläs hommahan se on. Samanlainen kuin 200 srj. Keskikonsolin purku ekaks ym. Vesiä ei tarvi laskea pois jos saat halkaistua klipseistä sen lämppäri paketin siellä alla repsikan puolelta. Pari kertaa tuon tehny ja ekalla kerralla meni purkaessa koko päivä, kasaessa puolikas.
Juu kokemusta on ja siinä kun purin tuota, niin kiroilin, että onko tämä koko hiton auto kasattu tuon lämppärin ympärille :D
-
itse ajattelin ihan samaa kun ensimmäisen kerran kurkkasin kojetaulun alle. pitää ottaa tänään illalla pari virkistys <Kippis> juomaa jos jaksais huomenna edes vähän purkaa tuota..
-
Mulla oli letkun irroitus aika tuskan takana kun alempaa niistä vaihdoin. Tosin lämppäri oli tietenkin kiinni, jolloin sitä letkua ei oikein mahdu kitkuttamaan. Ratkoin lopulta letkun halki mattopuukolla, oli helppo päätös kun se kerran kumminkin vuosi.
E: Mutta siis aika hyvin käsillä se lämppäri, ainakin jos verrataan uudempiin vuosimalleihin/200-sarjaan. :D
-
Joo, 200-sarjan lämppärin on selvästi suunnitellut kostonhimoinen insinööri. Sori kaikille insinööreille. :)
-
mikähän v..tu tuota lämppäriä vaivaa kun aamusin kääntää virrat päälle niin puhallin alkaa pyörimään, mutta sitten kun auton starttaa ja on käynnissä niin puhallin ei enää pyöri, sitten kun sammuttaa ja kääntää taas virrat päälle niin ei pyöri vieläkään.. kahtena aamuna tehny nuin.. kertokaa te viisaammat mikä siinä on vikana.. sulakkeet on ehjät katkasijalle tulee kyllä virta >:( hermothan tuon kanssa menee.. ja vieläkun tämä myrsky iski niin ei huvita alkaa pihalla ruuvaamaan..
-
Laakeripesät kuluneet tai hiilet loppu, laita sinne kuulalaakerit.
Mä olen tuon homman tehnyt varmaan noin kymmenen kertaa ja on kyllä aika simppeli homma.
Suosittelen että ottaa ne nesteet pois ja koko paketin sieltä pois...
-
no pitänee yrittää kunhan saa jostain lämpösen paikan missä ruuvata..
-
Sieltä kennosta tulee sitten yllättävän paljon vettä (tai ainakin mä yllätyin ;D).
Vois kai toi pätkimisvika olla kytkimessäkin? Toisaalta pitäshän sen kai vipua ronklaamalla sillon lähteä toimiin.
-
Joo, 200-sarjan lämppärin on selvästi suunnitellut kostonhimoinen insinööri. Sori kaikille insinööreille. :)
Mä olen ajatellu ottaa sellaisen valokuvan missä 200-sarjan lämppärinmoottori roikkuu rautalangalla ilmassa.
Kuvaan teksti: Volvo 200-sarjan kokoonpanolinjan alkupää
-
Ja sitten jos ottaa koko lämppärin irti, niin kennohan kannattaa samalla pestä jollakin sopivalla aineella sisältä ja päältä, niin tulee lämmintä vieläkin mukavammin.
-
no tänään oli operaatia lämppärin irroitus noh kaikki alkoi siitä että ensin poltteli pari sätkää ja ihmetteli että kuinka vi..u tuon mahtuu ottaa pois.. noh eihän siinä mennyt kuin 40 minuuttia niin oli lämppäri kädessä sitten putsailtiin kennot sun muut ja kokeilin akulta suoralla virralla että toimiiko. no sehän toimi jokaisella asennolla moitteetta. no sitten alettiin laittaa lämppäriä paikoilleen siinä meni noin tunti, kun kaikki oltiin saatu taas nippuun niin lämppäri vain inahti vähän eikä taaskaan toiminut. yritin vielä suoralla virralla mutta ei toiminut..
voisiko olla että, kun sillon kokeilin suoralla virralla niin lämppäri oli "väärin" päin kun se toimi mutta sitten kun sen laittoi oikeen päin paikoilleen niin saattaisiko siellä olla joku laakeri väljä ettei pyöri oikeenpäin??? hermot tuon kanssa menee.. no illaksi piti hakee pari mallas pitoista juomaa.. <Kippis>
-
Olisiko niin että kun lämppäri paikoillaan, siivet ottaa kiinni koteloon?
Löysytä niitä neljää ristipääruuvia ja yritä rempoa koko lämppäriä puhallin päällä, pyöriikö?
Onko se 140-sarjan puhallinmoottori?
Kahdella nopeudella, ei kolmatta johtoa/muovisuojat abikoissa (240:sen moottori)
240sen moottori nostaa siipeä ylemmäksi ja ottaa siipi helposti kiinni..
Mittaa ottaako moottori virtaa?
-
kaksi nopeuksinen puhallin on. joo pitänee huomenna taas ajella kylälle kylmällä vanhuksella ja yrittää.. jossei toimi niin sitten lähtee lämppäri taas irti ja ihmettelemään.
-
no niin tänään menin taas tuttavan hallille ja aloin irrottelee puhallinta irrottamisessa ei mennyt kuin 25 min niin oli puhallin kourassa sen jälkeen purin sen, putsasin ja laitoin laakereihin vähän voiteluainetta ja sähkö osiin semmosta ainetta joka poistaa hapettuman.. ja nyt puhallin toimii joka vaihteella ja puhaltaa paljon paremmin.. isot kiitokset kaikille neuvojille.. :hello:
-
Vanha ketju mutta ajankohtanen. Mitenkäs tämä homma tapahtuu 73 vuotisesa 142:ssa ? Lämppärin moottori ei pyöri sähköt tulee ja lähtee kytkimeltä eteenpäin.
-
Sehän on jo tuo ns. uudempi malli jossa on keskikonsoli ja vaakatasossa liikkuvat säädöt? Jos kyllä niin aika lähelle 200- sarjan ohjeilla, eli työläs.
-
Kiitos! Ohjeet löytyikin sitten haulla 200 sarjan puolelta. Yritetään ensin sieltä mistä aita on matalin ja puretaan vasta sitten koko höskä irti. Eli yritetään halkaista ensin.