Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: make1993 - 13.02.2012, 12:52:13

Otsikko: Volvo760 vesipumpun vaihto ja vuotaa tomaattilootaöljyä
Kirjoitti: make1993 - 13.02.2012, 12:52:13
Koneeltaan B280f vm 89 . Olis vesipumpun vaihto tiedos kun kiljuu aika pahasti . Kummonen työ ? Imusarja pois ni pääsee käsiksi ? Huomioitavaa ?
Tietty sit uudet letkut ja klemmarit sinne imusarjan alle kun välillä vuotaa sinne lohkojen väliin ...

Sitten toinen vika kun vuotaa sieltä kardaanin juuresta atf öljyä aika reippaasti,niin siellä on sitten jonkilainen stefa ? Onko kummonen työ ?

Kylmänä kun auton käynnistelee joku säksähtää konehuoneessa mistä vois johtua ? Ei venttiileistä johtuis ?
Otsikko: Vs: Volvo760 vesipumpun vaihto ja vuotaa tomaattilootaöljyä
Kirjoitti: Dartteri - 13.02.2012, 18:12:47
Kahteen ensimmäiseen en ota kantaa, mutta säksätys suattaapi loppua venttiilin välyksien säädöllä. Siellä on ruuvisäätöiset keinut, kohtuu helppo säädellä.
Otsikko: Vs: Volvo760 vesipumpun vaihto ja vuotaa tomaattilootaöljyä
Kirjoitti: googe 2.0 - 14.02.2012, 10:37:27
Sitten toinen vika kun vuotaa sieltä kardaanin juuresta atf öljyä aika reippaasti,niin siellä on sitten jonkilainen stefa ? Onko kummonen työ ?
Onko laatikko ZF vaiko AW71(L)?
Jos laatikko on AW, niin aika suoraviivanen homma:
Kardaani irti laatikosta.
Laatikon päässä olevasta laipasta keskipultti auki.
Laippa lähtee irti vetämällä.
Stefa irti ja uusi paikoilleen.
Romut takaisin paikoilleen.

Mutta:
Onkohan stefa ainoa mikä on hajalla? Laatikon perässä on liukulaakeri/holkki, joka voi olla väljä. No, eipä tuonkaan vaihdon pitäisi kummonen projekti olla. Peräosa pitää silloin ottaa irti ja ruttailla uusi holkki kuluneen tilalle. Samalla vaihtuu tuo stefakin näppärästi, kun ei ole mitään tiellä ja osa on kourassa. Vanhan tiivisteen irti rapsuttelu laatikon päästä voi olla ikävä homma. Likaa ei saa päästä laatikon sisälle. Öljyn suodatin on pelkkä metalliverkko.

AW:n holkin vaihtojuttua:
http://www.brickboard.com/FAQ/700-900/TransmissionAuto.htm#Trans_Output_Shaft_Bushing

Toyotan "sama" laatikko, mutta erilaisella peräosalla:
http://www.youtube.com/watch?v=23VaFy5PMug

Räjäytyskuva lähes identtisestä Toyotan laatikosta:
http://www.makcotransmissionparts.com/mm5/graphics/Catalog-pdf/A40.pdf
Otsikko: Vs: Volvo760 vesipumpun vaihto ja vuotaa tomaattilootaöljyä
Kirjoitti: HembalanD - 14.02.2012, 13:37:20
AW:n holkin vaihtojuttua:
http://www.brickboard.com/FAQ/700-900/TransmissionAuto.htm#Trans_Output_Shaft_Bushing
Saakos tuota holkkia ja tiivistettä vielä mistä?
Otsikko: Vs: Volvo760 vesipumpun vaihto ja vuotaa tomaattilootaöljyä
Kirjoitti: make1993 - 14.02.2012, 13:45:01
AW71 loota löytyy. Pitänee ottaa auki tässä kun aikaa löytyy.
Otsikko: Vs: Volvo760 vesipumpun vaihto ja vuotaa tomaattilootaöljyä
Kirjoitti: googe 2.0 - 14.02.2012, 15:22:27
Saakos tuota holkkia ja tiivistettä vielä mistä?

Holkin saa Motonetistä (18-5014). Stefa varmastikin kannattaa ostaa originaalina ja samalla vaivalla se paperitiiviste?

Uudemmissa AW -laatikoissa on tosiaan sitten vähän erilainen se peräosa. Niissä on holkki korvattu kuulalaakerilla ja stefaa suojaa laipan metallikaulus.
Otsikko: Vs: Volvo760 vesipumpun vaihto ja vuotaa tomaattilootaöljyä
Kirjoitti: HembalanD - 14.02.2012, 17:33:33
Holkin saa Motonetistä (18-5014). Stefa varmastikin kannattaa ostaa originaalina ja samalla vaivalla se paperitiiviste?

Uudemmissa AW -laatikoissa on tosiaan sitten vähän erilainen se peräosa. Niissä on holkki korvattu kuulalaakerilla ja stefaa suojaa laipan metallikaulus.
Mulla on vuoden -90 AW kyseessä ja tosiaan tuon stefan kertaalleen vaihtanut, nyt vasta huomasin että holkkihan on ihan väljä, hyvin on kyllä 5tkm pitänyt öljyt sisällä uusi stefa. Ei vaihdossa mitään laipan kaulusta tainnut olla joten kai siis "vanhaa mallia" ?

Tartteespas kysästä tiivistettä, saa jämptin lootan vielä ajoon  :)
Otsikko: Vs: Volvo760 vesipumpun vaihto ja vuotaa tomaattilootaöljyä
Kirjoitti: googe 2.0 - 15.02.2012, 11:40:54
Mulla on vuoden -90 AW kyseessä ja tosiaan tuon stefan kertaalleen vaihtanut, nyt vasta huomasin että holkkihan on ihan väljä, hyvin on kyllä 5tkm pitänyt öljyt sisällä uusi stefa. Ei vaihdossa mitään laipan kaulusta tainnut olla joten kai siis "vanhaa mallia" ?

Tartteespas kysästä tiivistettä, saa jämptin lootan vielä ajoon  :)

Sen akselin tiivistys varsinaiseen laatikon runkoon hoituu metalli tai muovi rinkuloilla (räjäytyskuvassa osa# 180), jotka ovat akselissa olevissa urissaan. Akseli heiluu todella väljässä reiässä, mutta nuo tiivisteet pitävät suurimmat öljynpaineet kanavissa. Eli, kun tuon perän ottaa irti, heiluu se akseli todella väljänä ja vaikuttaa siltä, että koko roska menee uusiksi, mutta jos kaikki vaihteet toimii eikä luista ei ole suurempaa huolta ja murhetta.