Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Sakki - 13.02.2012, 17:42:49
-
Terve,
Missähän voisi syy olla, kun Vollen (850, bensa, 2,5 L, vm. -94. autom.) moottori toisinaan onnahtaa pieneksi hetkeksi auton ollessa tyhjäkäynnillä jarrulla pidellen paikoillaan (vaihde D-asennossa)? Onnahdus näkyy myös kierroslukumittarissa. Moottori ei kuitenkaan sammu, mutta ei sekään varmaan kaukana ole. Muuten moottori käy tasaisesti. Hiukan sähkövialta tuo minusta vaikuttaa, mutta onkos vastaavasta oireesta ja sen syystä kellään kokemusta.
-
Itsellä täysin vastaava murhe parani yksinkertaisesti tulppien sekä tulpanjohtojen vaihdolla. Eli siitä on varmaan hyvä lähteä liikkeelle :)
-
Terve taasen,
Tulpat ja tulpanjohdot sekä virranjakaja vaihdettiin Volleen noin vuosi sitten samanlaisen onnahtelun takia. Vaihdot paransivat vaivan, mutta näköjään vain vuodeksi. Oiskohan noin, että olisivat jo vaihtokunnossa....
-
Mitkä tulpat laitettiin vuosi sitten?
Näissäkin on aika suuria eroja laadun suhteen, volvon alkuperäisiä moni on suositellut eivätkä ne ole edes pahan hintaisia...
-
Kuten Taavi sanoi, laatueroja löytyy niin tulpissa, kuin tulpanjohdoissakin.
Miten lienee puolan kunto?
Vaihdettiin varmaan myös puolanjohto viimeksi ?
-
Itsellä tuo onnahtelu oli selvästi sellaista, että jostain sylinteristä jäi välissä sytytys puuttumaan. Ja kun tulpanjohdot otti esille niin lähemmällä tarkastelulla sieltä löytyi selvä läpilyönti :( Ovat ne johdot siellä kannen "sisällä" varmaan melkoisissa lämpötiloissa ja halpa tarvikemalli saattaa siellä jo vuoden aikana antautuakkin.... Itse lähtisin sytytysosien tutkimisesta liikenteeseen jo senkin takia, että nopea ja helppo vaihtaa eivätkä osatkaan älyttömän hintaisia :)
-
Terve,
Kiitoksia kommenteista. Biliassa nuo kaikki vaihdettiin. Vaan voihan sitä olla joskus uusikin "laatuosa" valmiiksi viallinen. Tänäänpä tilanne olikin sitten se, yllätys yllätys, että moottorin käynnin onnahtelut olivat tipotiessään. Eivät tulleet esille vaikka jäin oikein pidemmäksi aikaa käyttämään moottoria tyhjäkäynnillä. Hyvä, etten ehtinyt ajaa Vollea korjaamolle. Nyt vain tarkkaillaan....Mainittakoon, että vaihdoin vasta aivan hiljattain 95-bensaan. Voisikohan sillä olla edes teorissa yhteyttä ilmiöön?
-
No niin....moottori käy edelleen hienosti ilman mitään oireita, mutta nytpä autossa jäi aivan ensi kertaa lambda-valo palamaan. Eli on siellä kumminkin otain häikkää. Varasin jo autolle huollon, mutta ajattelin kysäistä, että tapaako tuo valo syttyillä vanhemmissa volleissa (850, bensa) ihan vaan kosteuden aiheuttamien häiriöiden vuoksi? Nyt just kun on tosi märkää. Eli voiko valo hävitä kelien kuivuessa? Ei tekis mieli hypätä huollossa ihan mitättömien vikojen takia.
-
En mee väittämään, mut voi se johtuu tosta 95E10 bensastakin.
Ittelläni vanha Audi alko kiukutteleen tyhjäkäyntiä ja välillä pientä nykimistä/miettimistä kun kokeilin ko. bensaa
oireet loppu kun siirryin takas E98:aan.
Ko. Audiinkin olisi pitänyt toi 95 käydä, muttei vaan tykännyt kumminkaan siitä.
-
Kampikammion asentoanturihan se siellä vaan kenkkuili. Anturi vaihdettiin ja samalla kiinnitettiin pakosarjan päällä osittain irrallaan ollut pelti. Pelti voi löysällä olleessaan aiheuttaa vaikeasti paikallistettavaa pientä resonanssiääntä jota erehdyin luulemaan edelleen alkuperäisen katin/pakoputken vanhuudenääntelyksi. Hiljaista tuli. Vanhus ei nitise, natise eikä särise yhtään eikä mistään. On vielä kaukana paalista... 8)