Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: kapteeni-kopelo - 13.02.2012, 19:22:24
-
eli kysymys kuuluu paljoko muuttuu perävälitykset jos otan 940 turbo automaatista perämurikan 940:seen turbo manuaaliin. kannattaako etes miettiä? ja passaako etes toi perä?
-
Noita välityksiä on taidettu asennella vähän tuurilla, mutta tässä pari esimerkkiä omiin kokemuksiin perustuen :)
-97 b230ft moottorilla ja manuaalilla. Välitys 3,54.
-98 b230fk moottorilla ja automaatilla. Välitys 3,73.
Mekaanisesti akselit sopivat keskenään miten vaan, mutta kierroslukualue saattaa muuttua epämielyttäväksi.
-
oon nuista välityssuhteista vähän pihalla eli mihin päin se muuttuis jos ois nuin noi välitykset? eli jos ajan 100km/h niin onko kierrokset jotain 4000? :D
-
Mulla on B230F + AW71L tilalle laitettu M47 ja nykysellään kierrokset huutaa hitusen reilu 100km/h = 3000rpm. AW:llä oli 2500rpm. Joku viisas osaisi laskea mikä välitys siellä on? Jokatapauksessa pakko se on vaihtaa ei tuota huutoa kuuntele kukaan
Välitykset menee siten, että esimerkiksi 100km/h esim. 4.1 välitysellä kierrokset 3000rpm ja 3.54 välityksellä 2500rpm (arvot hatusta heitettyjä)
-
Mikäs on sitten kaikista pisin perä? olisiko järkeä vaihdella jos sillä säästäisi muutaman litran tuota halpaa polttoainetta
-
niin no kun mul on pakko rako vaihtaa perä kun hajos entinen. ja nyt tuli myyntiin kokonainen auto halvalla. ja se on automaatti. mielellään sitä pitemmän perän ottas kun et se huutaa vitusti ja syö bensaa vitusti...
-
Mikäs on sitten kaikista pisin perä? olisiko järkeä vaihdella jos sillä säästäisi muutaman litran tuota halpaa polttoainetta
3.54 lienee vielä jossain määrin yleinen "pitkä" perä. Löytyy ainakin saksaan viedyistä 2.3 manuaaleista ja manuaali-dieseleistä.
Polttoainetta et pitkällä perällä säästä. Paras tulos tulee sopivalla välityksellä, eli kun saat moottorin käymään yleisimmässä matkanopeudessa optimaalisen hyötysuteen kierroksilla. Ylipitkällä perällä (esim. B230E + aw71L + 3.54, 92 km/h ja 2000 rpm turbiini lukossa) oikein pitkässä maantieajossa 95-110 km/h nopeuksissa pääsee kyllä nätteihin lukemiin, mutta tien tarttee olla luokkaa Ruotsin itärannikko (8,3 l/100km). Suomen oloissa menee sit enemmän, harvoin oli alle kympin talvella. Tähän optimivälitys ois varmaan 3,7. M46 kanssa 3,54 oli oikein hyvä välitys.
Sitten taas, kun tuostakin muutetaan jotain, esim. ahdin kylkeen, pitkä perä on oikein hyvä. Toisessa esimerkkipaketissa (B230FT, AW71 ja ilmeisesti 3,54, paha sanoa kun lukoton loota :D) pitkä perä taas toimii oikein hyvin. FT vetää "vähän" alempaa hyvällä hyötysuhteella
-
Omassa kontissa on 3,54 välitykset kitkalukolla ja edessä AW71L B230FK yhdistelmä.
Pitkä perä on oikein oiva, koska turbo pannu vääntää alkaalta oikein mukavasti.
No, tänään momentin muuntimesta ja suuresta väännöstä oli haittaa, sillä kaverin pihaan ei mäkeä päässyt ylös, eikä vauhtiakaan voinut ottaa kovin suuresti. Pito lipesi mäen puolessä välissä tasakaasulla tuossa puuterissa. Ja kaasun hölläämisellä vauhti uupui ennen mäen lakea.
Mäkeä en kiivennyt, ennenkuin nöyrryin kaivamaan yhden lumiketjun takapyörään, niin johan nousi ilman vauhtejakin.
Lukottomalla perällä olisi pitänyt molemmat renkaat ketjuttaa... ;)