Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Suicidesanta - 11.01.2011, 22:13:37
-
Elikkä kardaani taitanee ainakin olla väärän mittanen... Ja sitten kun siellä auton pohjassa olevissa runkopalkeissa on niitä reikiä mihin sen laatikon perässä olevan kannattimen saa kiinni, niin onkos niissä kaikissa kierteet? Vai kuuluuko noihin laatikoihin erilainen kannake ? Vaihto on tosiaan se aw71 laatikko pois ja m47 tilalle. mitä muuta voi tulla vastaan ongelmia ? Polkimet on jo vaihdettuna sentään ;D
Edit: jaa niin kuuluisko tämmönen johonkin tekniikan rakentelu osioon oikeesti ?
-
Oletan, että niissä on kierteet valmiina, ainakin 240:ssä on.
Kannakepalkista en osaa sanoa, mutta tukikumeissa on ilmeisesti eroa tuossa dieselautomaatissa:
http://www.motonet.fi/motonet/renderProductList.jsp?vehicleGroup=655&year=-1
-
On kierteet valmiina, ainakin omissa lankuisssa on ollut. Automaatissa saattaa olla erilainen kannake, en ole perehtynyt noihin tomaatteihin.
En kyllä suosittelisi laittamaan sitä M47:a turbotirsselin jatkoksi, ei tahdo kestää kestää vakionkaan D24T:n perässä ja jos vähän ruuvaa ahtoja/syöttöjä niin ei ole pitkäikäinen. Itsellä on hieman ruuvatun D24TIC:n jatkona jo kolmas M47 ja ei ne kestä, rupeaa laakerit ujeltamaan jo kymppitonnin jälkeen. Seuraavaksi taidan etsiä getrakin ja sovittaa sen tuon D6:n jatkoksi.
-
onkos noissa riisseleissä ollu vakiona tota aw lodjuu vai zf?
mulla ainakin hyvin pelittänyt m46 d24tdic jatkeena, mitä nyt aina maanantaisin vitonen kateissa ;D
-
mulla ainakin hyvin pelittänyt m46 d24tdic jatkeena, mitä nyt aina maanantaisin vitonen kateissa ;D
Juu m46:sta onkin ollut alkuperäisesti turbojen laatikkona (niin diesel- kuin bensaturboissa). M47:aa on käytetty vain vapaastihengittävissä malleissa. Tuo m47 on heikoin noista manuaalilaatikoista. M46 on periaatteessa sama kuin M45, perään on vain lisätty sähköinen ylivaihde.
-
Ostin aikoinaan jonkun 700 sarjan M47 laatikon riäselin perästä ja se oli kyllä ihan sohjona. 3 ja 4 vaide ei pysynyt päällä, muuten kuin kädellä pitämällä.
Öljytkin haisi sellaiselta, että meinas oksennus tulla.
Tiedä sitten oliko joku sellaisen siihen vaihtanut, vai oliko alkuperäinen kombinaatio.
En kyllä tuollaista vammaista turbodieseliin laittaisi.
-
Tiedä sitten oliko joku sellaisen siihen vaihtanut, vai oliko alkuperäinen kombinaatio.
En tiedä, että M47-laatikkoa olisi koskaan saanut tehtaalta turbodieseliin.
-
En tiedä, että M47-laatikkoa olisi koskaan saanut tehtaalta turbodieseliin.
Juu, en tiedä oliko tuo turbo vai vapari, kun laatikko oli irti koneesta, mutta dieselistä se kuitenkin oli peräisin, lienee vaparista sitten.
-
Tuolla näkyy heti olevan Volvo 740, Vaihdelaatikko 5-vaihteinen
2,4 TD IC M47
http://tinyurl.com/6gwa8ny
No tiedä noista, virheitä romiksien tiedoissa on välillä.
-
Mun mielestä ei liioin lähtenyt tehtaala M47 + turbomoottori yhdistelmää, turboissa on ollut M46. Mutta nämähän ovat vanhoja autoja ja vaihteistot ovat kerinneet vaihtumaan moneen kertaan.
Mulla on sentään pykälät pysyneet kaikissa M47:ssa päällä mutta kova "laulu" on kuulunut kolmosella ja etenkin vitosella, vapaalla ovat pitäneet melkoista rallatusta. Kakkosen ja kolmosen synkrotkin ovat kaikissa olleet enemmän vähemmän loppu, vaihteet sai päälle paremmin raakana ilman kytkintä.
Minkähänlainen LT volkkarin laatikko olisi? Onkos niitäkin neli- ja viisilovisia? Luulisi olevan hieman kestävempi kuin henkilöautojen laatikot. Ikinä en ole tutkinut, että miten iso se LT:n laatikko on ja miten vaihteensiirtovivusto on toteutettu, mutta luulisi sen laatikon istuvan Volvon kardaanitunneliin. Koneen peräänhän sen pitäisi istua heittämällä. Luulisin, että LT:n laatikon saa halvemmalla (ja löytyy helpommin) kuin dieselin perään sopivan M90:n, ehjiä M46:siakaan ei ihan joka nurkalta löydy ja hintapyynnöt niissäkin välillä kohtuuttomia. Getrakit ovat hinnoissaan ja lisäksi pitää tehdä kytkinkoppa tai tehdä sovitelaippa.
-
Ainakin kun vadista katselee, niin sieltä tarjoaa aina D24T:n tai D24TIC:n kaveriksi M46 laatikkoa, D24:n perään taas aina M47 lootaa.
Mutta näihin on tietenkin voitu vaihtaa matkan varrella vaikka mitä perään.
-
Ainakin kun vadista katselee, niin sieltä tarjoaa aina D24T:n tai D24TIC:n kaveriksi M46 laatikkoa, D24:n perään taas aina M47 lootaa.
Mutta näihin on tietenkin voitu vaihtaa matkan varrella vaikka mitä perään.
Tai turbottaa...
-
Minkähänlainen LT volkkarin laatikko olisi? Onkos niitäkin neli- ja viisilovisia? Luulisi olevan hieman kestävempi kuin henkilöautojen laatikot. Ikinä en ole tutkinut, että miten iso se LT:n laatikko on ja miten vaihteensiirtovivusto on toteutettu, mutta luulisi sen laatikon istuvan Volvon kardaanitunneliin. Koneen peräänhän sen pitäisi istua heittämällä. Luulisin, että LT:n laatikon saa halvemmalla (ja löytyy helpommin) kuin dieselin perään sopivan M90:n, ehjiä M46:siakaan ei ihan joka nurkalta löydy ja hintapyynnöt niissäkin välillä kohtuuttomia. Getrakit ovat hinnoissaan ja lisäksi pitää tehdä kytkinkoppa tai tehdä sovitelaippa.
Se mikä lt-loodasta tulee heti mieleen on ihan pässi vaihde-kaavio.
1. vas alas jne..
Minusta loota ei itsessään näytä sen suuremmalta kuin m46 mutta ison auton alla kaikki on pientä.
pitääkin sillä silmällä katella kun seuraavan kerran lt alle menen :)
-
Minkähänlainen LT volkkarin laatikko olisi? Onkos niitäkin neli- ja viisilovisia? Luulisi olevan hieman kestävempi kuin henkilöautojen laatikot. Ikinä en ole tutkinut, että miten iso se LT:n laatikko on ja miten vaihteensiirtovivusto on toteutettu, mutta luulisi sen laatikon istuvan Volvon kardaanitunneliin. Koneen peräänhän sen pitäisi istua heittämällä. Luulisin, että LT:n laatikon saa halvemmalla (ja löytyy helpommin) kuin dieselin perään sopivan M90:n, ehjiä M46:siakaan ei ihan joka nurkalta löydy ja hintapyynnöt niissäkin välillä kohtuuttomia. Getrakit ovat hinnoissaan ja lisäksi pitää tehdä kytkinkoppa tai tehdä sovitelaippa.
LT:ssä on ollut 4 ja 5 vaihteisia laatikoita, mutta mulla on käsitys että se 5 vaihteinenkin on suoralla vitosella. Ainakin siinä on ykkönen takana vasemmalla, ja se on todella tiheällä välityksellä, huiput ykkösellä luokkaa 10km/h, luonnollisesti myös tiheä perävälitys vaikuttaa osansa.
-
Kaaviohan on parempi kun on ykkönen takana, sellainenhan se kuuluu urheiluautossa ollakin :D Välitykset on sitten taas arsesta jos ykkönen tosiaan on joku maastovaihde ja vitonen suora >:(
-
Ite purin 670000 ajetusta vaparidieselistä m47:n ja asensin td volvoon ja hyvin on pelannu mitä nyt synkrot vähän tahmoo joskus.
Viitosta ei kannata käyttää vääntävän koneen kanssa alle 80kmh ni hyvin kestää.
-
Mun mielestä ei kestä kuin huonosti >:( Vitosta en alle 90:n ole tarjonnut mutta silti laulaa kaikilla muilla vaihteilla paitsi nelosella ja vapaalla rallattaa. Ilmeisesti sivuakselin laakerit antautuu. No kestihän se alle 400 tkm ajettu B230A moottorin perästä otettu laatikko uusilla öljyillä parikymmentä tuhatta äänettömänä :( Kepin juuresta kun ottaa suojapussin ja äänieristeet pois niin kuulostaa kuin satoja hammasporia ulisisi laatikon sisällä ;D oikeasti mikään suorahampainen laatikkokaan ei pidä yhtä kovaa laulua.
-
Jännä ku toi mun m47 ei äännä ku vitosella jos jurraa alle 70kmh mitä en kyllä harrasta kovin paljoo. Näissä on muuten aika pieni öljytilavuus joten niitä öljyjä kannattaa vaihella aina joskus.
-
Juu elikkä laatikko on nyt menestyksekkäästi vaihdettu ja ainoaksi ongelmaksi koitui lähinnä erimittainen kardaani, jota en huomannu mitata ennen projektia. ::) Noh jokatapauksessa loota toistaiseksi toiminu hyvin ja äänettömästi, mitä nyt vähän lyhköseltä tuntuu noi välit diisseliin vaikka diisselistä on tuo laatikko otettukkin. Ilmeisesti pitänee perä vaihdella pidemmän välityksen toivossa vai kuuluuko ton muka kiertää 60 nelosvaihteella ajaessa 2150 rpm ja sataa ajaessa 5 vaihteella oli 3000 rpm paikkeilla ? Voi olla etten vaan oo tottunu vielä ;) Niin tai no voi se olla, että on noi laturin välityksetkin päin persettä niin mittari huijaa.
Saas nähdä kauanko kestää loota. :pomo:
Niin ja on muuten nyt sitten ehkä aw-71 automaattiloota kaikkine hilppeineen 740:seen myynnissä jos joku tarvii ?
-
tais olla jo tuon automaatinkin takia perävälitys erilainen, kuin kovalla askilla.
Oottaako dieselissä nopeussignaalin muka laturilta, perästä kai, vai minkäs vuotinen tämä oikein on?
-
Oottaako dieselissä nopeussignaalin muka laturilta, perästä kai, vai minkäs vuotinen tämä oikein on?
Kierroslukutieto tulee laturilta tirsseleissä.
-
Kierroslukutieto tulee laturilta tirsseleissä.
Sähköinen signaali kai sitten. Mikähän siinäkin on, että ei ole voitu sitä ottaa taka-akselilta, kuten muissakin, vai onko sitten sitä ikää, joissa manuaaleissa oli vaijerilla laatikon persiistä.
Tuota laturin välitystä tuossa vaan mietin, että sehän ei tässä nyt mihinkään ole muuttunut.
Jollain on varmaan heittää faktaa noista koneen ottamsta kierroksista/nopeus.
En tarkkaan muista, mutta jotain samansuuntaista se oli 240:ssäkin 5-vaihteisen ja 3.73:1 perän kanssa.
-
Sähköinen signaali kai sitten. Mikähän siinäkin on, että ei ole voitu sitä ottaa taka-akselilta, kuten muissakin, vai onko sitten sitä ikää, joissa manuaaleissa oli vaijerilla laatikon persiistä.
Tuota laturin välitystä tuossa vaan mietin, että sehän ei tässä nyt mihinkään ole muuttunut.
Siis:
- moottorin kierroslukutieto kierroslukumittarille tulee laturilta
- auton nopeustieto nopeusmittarille tulee perästä
Ymmärsinkö nyt väärin mitä tarkoitit?
-
Muillakin näköjään lukuhäröä :P
mulla dieselissä ainakin 3.54 perä, lootana m46
nelosella kun huudattaa 100km/h kiepit jossain 3000r/min paikkeilla, loikkarilla putoaa sen 500r/min
-
Ihan vaan väliaikakommenttina, haluaisin nähdä tämän dieselin perästä irrotetun AW-71:n tyyppikilven.
Tuohon kierroslukuasiaan, automaagin loikkari on 0.69, manuaalin 0.82, jotenka isoimman välitys kyllä tiheni jonkunverran nyt. Tomaagissa on melko varmasti 3.73, td/tdic manuaalissa 3.54. Ja kierroslukunäyttämä heittää pirusti kun siellä on se giljoona km ajettu hihnapyörä, johonka se 12mm hihnakin melkein pohjaa :P. Muuttuu meinaan oikeesti paljon näyttämä kun hakee vaikkapa adhd:sta uuden hihnapyörän.
-
Siis:
- moottorin kierroslukutieto kierroslukumittarille tulee laturilta
- auton nopeustieto nopeusmittarille tulee perästä
Ymmärsinkö nyt väärin mitä tarkoitit?
No niin lukihäiriö täälläpäin, kuvittelin, että nopeusmittari kusee, mutta se olikin kieppimittari...
My bad.
-
Mulla on omassa 760 volvossa muutettu aw-71 automaatti m47 manuaaliksi ja kiekat mittarisatasessa 2700. Varmaan 760 on harvemmalla perällä tai sit mullakin heittää kiekkamittari.