Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: marko - 16.02.2012, 03:00:25
-
Auto on vuoden 2005 S60 2.5T Geartronic, mittarissa 80.000km. ja ajatuksena olisi teettää vuosihuolto, kun vuodessa ei riitä kuukaudet jotta 30.000km huoltoväli tulisi täyteen. Ongelmana on, että mitä lisätöitä tuolle olisi näillä kilometreillä asiallista teettää. Automaattivaihteistoisena ajattelin, että vaihteiston öljyt vaihtoon, mutta olisiko jotakin muuta mitä olisi hyvä teettää tässsä samassa konkurssissa?
Auton mukana ei tullut kunnollista dokumentaatiota mitä vuosien varrella autoon on teetetty, huoltokirjassa on leimat kilometreineen, mutta sen tarkemmin ei ole jakopäänhihnan vaihtoa lukuunottamatta merkittynä.
-
Auto on vuoden 2005 S60 2.5T Geartronic, mittarissa 80.000km. ja ajatuksena olisi teettää vuosihuolto, kun vuodessa ei riitä kuukaudet jotta 30.000km huoltoväli tulisi täyteen. Ongelmana on, että mitä lisätöitä tuolle olisi näillä kilometreillä asiallista teettää. Automaattivaihteistoisena ajattelin, että vaihteiston öljyt vaihtoon, mutta olisiko jotakin muuta mitä olisi hyvä teettää tässsä samassa konkurssissa?
Auton mukana ei tullut kunnollista dokumentaatiota mitä vuosien varrella autoon on teetetty, huoltokirjassa on leimat kilometreineen, mutta sen tarkemmin ei ole jakopäänhihnan vaihtoa lukuunottamatta merkittynä.
No, eipä tuossa muuta kannata mielestäni tehdä, kun vaihteiston ja moottorin öljyt vaihtaa,,ja jos kilometrit/vuodet on jakohihnalle tullut täyteen, niin sitten sekin leluineen kannattaa vaihtaa.
Tietenkin suodattimet, tulpat ym. ja jos jotain muuta löytyy, niin se on toinen juttu.
-
No, eipä tuossa muuta kannata mielestäni tehdä, kun vaihteiston ja moottorin öljyt vaihtaa,,ja jos kilometrit/vuodet on jakohihnalle tullut täyteen, niin sitten sekin leluineen kannattaa vaihtaa.
Tietenkin suodattimet, tulpat ym. ja jos jotain muuta löytyy, niin se on toinen juttu.
Asia selvä, vaihdatetaan laatikkoon öljyt normihuollon lisäksi. Jakopäänremppa on edessä muistaakseni vasta ensi vuonna.
-
Takajarrut vois katsoa, jos levy ei näytä puhtaalta, palat, levyt ja käsijarruhihnat vaihtoon + satulan puhdistus.
Itelläni saman vuotinen tosin km vähän enemmän. Uloimmat takapalat ihan jumissa, ei jarruttanut kuin vähän sisemmillä.
Yhtä toistakin jota ajoin, ihan sama vika mutta vielä pahempana.
Etualatukivarren etupusla on myös kulutustavaraa. Taitavat liikkeessä vaihdella koko tukivartta. Aina ei edes katsastuksessa pomppaa. Omassakin vuosi sitten huollon jälkihuomautuksena kirjoitettu, että hela repeämässä, mutta kuitenkin katsastettu ½ vuotta myöhemmin huomautuksitta.
http://www.autopartsnetwork.com/images/catalog/wp/full/W01331603604STP.JPG (http://www.autopartsnetwork.com/images/catalog/wp/full/W01331603604STP.JPG)
Kilometrejä on vähän, mutta aikakin tekee tehtäväänsä :P
-
Missäköhän kilometrilukemassa se jakopää olisi syytä hoitaa omalla s60 143 tuh. mittarissa..olisiko jo syytä vai?
-
Missäköhän kilometrilukemassa se jakopää olisi syytä hoitaa omalla s60 143 tuh. mittarissa..olisiko jo syytä vai?
Tämän aiheen aloittajan tarvisi vaihtaa jakohihna 180 000km tai 4 vuoden välein, kumpi ensin täyttyy, mutta sun autosta en ossoo sanoa, ellei se ole sitten saman ikäinen ja samalla moottorilla?
-
Tämän aiheen aloittajan tarvisi vaihtaa jakohihna 180 000km tai 4 vuoden välein, kumpi ensin täyttyy, mutta sun autosta en ossoo sanoa, ellei se ole sitten saman ikäinen ja samalla moottorilla?
-05 -> 180.000km tai 6 vuoden välein, -01 - 04 160.000km tai 8 vuoden välein
-
-05 -> 180.000km tai 6 vuoden välein, -01 - 04 160.000km tai 8 vuoden välein
Mistäs tuollainen aikamääre
-
VIDAn huolto-ohjelmasta suoraan luettu
-
VIDAn huolto-ohjelmasta suoraan luettu
Maahantuojathan määrittelee omien markkina-alueiden mukaan sitten erikseen noi ajat, joten vielä mennään neljällä vuodella tämän ikäisissä autoissa, kilometrit kuitenkin pitää paikkaansa.
Mutta todellisuudessa se kesto riippuu paljon ajotavasta/käyttäytymisestä, vidalle ei kuitenkaan ole määritelty tuota väliä ajatellen sitä, että jossain maassa on -30 pakkasta välillä :)
Tosin, periaatteessa vida on raamattu ja sen mukaan pitäisi mennä, maahantuojan määritys on oikeastaan suositus, mutta jos sitä ai aio mitenkään noteerata, niin silloin kyllä pitä mennä omalla riskillä.
-
Tottahan sen on että maahantuoja näin määrittelee omien maiden ympäristön mukaan mutta toisaalta kun vidassa valittee autoprofiili ja vielä pohjoismaat niin tällainen huolto-ohjelma tulee kuitenkin esiin. Vielä siinä lukee että jokaisessa moottorityypissä vaihtoväli ihan maksimissaan on 10 vuoden välein.... No, tää nyt oli vaan vidasta luettu. Eiköhän noi korjaamoiden suositukset on hyvä noudattaa.
-
Tottahan sen on että maahantuoja näin määrittelee omien maiden ympäristön mukaan mutta toisaalta kun vidassa valittee autoprofiili ja vielä pohjoismaat niin tällainen huolto-ohjelma tulee kuitenkin esiin. Vielä siinä lukee että jokaisessa moottorityypissä vaihtoväli ihan maksimissaan on 10 vuoden välein.... No, tää nyt oli vaan vidasta luettu. Eiköhän noi korjaamoiden suositukset on hyvä noudattaa.
Sen yhteistyöryhmän vaihtaminen vaikuttaa oikeastaan vain siihen, että mitä automalleja löytyy siitä vasemmalta listasta,
-
143 tuh mittarissa huoltofirma kertoi et öljyt+suodatin ja raitisilmasuodattimen vaihto automaatin öljyjen tarkastus (löytynee tikku?) kytkin jarru nesteiden tarkistukset, siinä kaikki ja hintaa 300€...
Joten jos tuon huollon tekis ite. Mutta mistä löydän sen raitisilmasuodattimen autosta? onkohan hankala paikka..eikös sen huoltokutsuvalon voi kuitata jotenkin..Jakopää 180 tuhannessa vaihto sillä ei viel kiirettä.
Automaatin öljyistä sanoi et 90tyh välein vaihto...
Volvo s60 2.4 diesel 180hp jotain.. 08 autom.
-
Tomaatin öljyt kannattaa kyllä vaihtaa/vaihdattaa säännöllisesti. Parantaa laatikon toimintaa ja kestävyyttä.
Raitisilmasuodatin on repsikan jalkatilassa, suojamuovi kahdella T25 ruuvilla ja suodattimen kansi neljällä T25 ruuvilla. Kaksi viimeistä ruuvia helpoin avata pienellä räikällä tmv.
Huoltovalon kuittaukseen taitaa löytyä ohje yleisimmistä kysymyksistä (en muista ulkoa).
-
Ok kiitos enpä olisi osannut sitä sieltä etsiä..
Onkohan mitään keinoa tarkistaa että onko tuohon automaattiin vaihdettu öljyjä koskaan, olisiko tuossa jonkinlainen huoltohistoria olemassa koneen uumenissa? automaatti toimii kyllä ihan hienosti. Ja huoltokirjasessa siitä ei ole mitään mainintaa.
-
Onkohan mitään keinoa tarkistaa että onko tuohon automaattiin vaihdettu öljyjä koskaan, olisiko tuossa jonkinlainen huoltohistoria olemassa koneen uumenissa? automaatti toimii kyllä ihan hienosti. Ja huoltokirjasessa siitä ei ole mitään mainintaa.
Koneen uumenissa ei ole mitään. Ainoa keino on kysellä niistä liikkeistä, joissa aiempia huoltoja on tehty. Vaihtaisin kyllä silti sinuna ne öljyt, ei ole kovin kallis homma, mutta erittäin suositeltavaa tehdä aika-ajoin.
Itse vaihdoin huuhtelemalla mobil atf 3309 öljyllä ja hintaa tuli jotain 150 euroa sisältäen öljyä 9 litraa, uudet tiivisteet ja klipsun öljyletkuun, paksua kumiletkua huuhtelua varten ja pari mitta-astiaa öljyn mittailua varten. Nyt kun on puhtaat tavarat sisällä niin jatkossa ajattelin vaihdella hieman tiheämmin vain propusta valuttamalla öljyt. Öljyä menee tällöin n. 3,5 litraa ja vaihtaa vaikka samalla kun moottoriöljytkin.
Tuo huoltoliikkeen automaatiaskin öljyjen tarkastuskin on kyllä aika turha, sillä askin pitää olla käyntilämmin öljyn tarkastusta varten. Käytännössä pitäisi tarkistaa suoraan kun asiakas ajaa pihaan ja tällöinkin asiakkaan on pitänyt ajaa autolla hieman pidempään. Itselläni n. 50km/h keskinopeudella ajettu 20km työmatka ei riitä +10 asteen lämpötilassa lämmittämään askia tarpeeksi kuumaksi, että saisi luettua tikulla öljymäärän.