Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Taavi.H - 16.02.2012, 08:47:30
-
Tässä ketjussa ei nyt puhuta virallisista merkkiedustusliikkeistä tai maahantuojan valtuuttamista korjaamoista, vaan niistä "villeistä" yrityksistä, jotka kuitenkin ovat erikoistuneet Volvoihin. PK-seudulla esim. Volvoks (ent. VolvoPro), monia muitakin varmasti on jotka markkinoivat itseään Volvoihin erikoistuneena.
Millaisia kokemuksia näistä huoltoliikkeistä/korjaamoista foorumin lukijoilla on? Onko hinta/laatusuhde virallisiin merkkiliikkeisiin verrattuna kohdallaan? Merkkiliike lienee se kalliimpi vaihtoehto yleensä, mutta näistä merkkiin erikoistuneista korjaamoista saattaa saada yhtä hyvän tai parempaa palvelua kuin merkkiliikkeestä hieman edullisempaan hintaan? Vai saako?
Millaisia palveluita hankkisitte tällaisesta erikoistuneesta pajasta, mitkä palvelut taas merkkiliikkeestä? Mitä palveluita mielestänne tällaisen yrityksen pitäisi tarjota? Millainen ero hintatasossa saisi teidät harkitsemaan siirtymisen merkkiliikkeestä uuden yrityksen asiakkaaksi?
Sanomattakin lienee selvää, että tässä viittaan lähinnä uusien ja uudehkojen Volvojen huoltoihin ja korjauksiin. Sellaisiin töihin, joita normaalisti teetettäisiin merkkiliikkeessä. Tämän topicin taustasta kerrottakoon sen verran, että muutama "sinisellä" Volvojen parissa työskentelevä henkilö suunnittelee tällaisen yrityksen perustamista ja ovat myös mahdollisia yhteistyökumppaneita yhdistyksellemme ja foorumille. Minuun otettiin yhteyttä ja lupasin hieman selvitellä foorumilla kirjoittelevien näkemyksiä tällaisesta palvelusta.
Heitänkin nyt pallon teille, hyvät foorumin käyttäjät! Tässä on mahdollista vaikuttaa hyvän Volvo-palvelun saamiseen sekä korjaamona että foorumille muutenkin. Itse korjaamosta en voi vielä kertoa sen enempää, suunnitelmat ovat alkuvaiheissaan, turha siis myöskään arvuutella koska en aio asiasta mitään kertoa. ;)
Foorumilla on jo topic (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=266.0), jossa näitä volvoihin erikoistuneita korjaamoja on lueteltu, mutta ei sotketa sitä tällaisella yleisellä pohdiskelulla.
-
Hyvä ketju
Viimeisen 20v aikana olen ns. merkkiliikkeitä pyrkinyt välttämään. Opelin ja VAG:n kohdalla olen tässä suht. hyvin PK-seudulla onnistunutkin, eikä takuuasioissa tai jälleenmyynnissä ole koskaan ollut mitään ongelmia.
Ns. merkkiliikkeissä (ainakaan testien mukaan) ei ole varmuutta mitä tehdään, mutta hinnoittelu on aina 'kohdallaan'. Vapailla markkinoilla toimijoilla toiminta on paljon joustavampaa, huollot tehdään odottaessa ja itse näkee, että hommat myös tehdään.
Nyt kun olen siirtynyt Volvo-leiriin, niin onko suunnattava yleisiin bosch/ad/jne. pajoihin teettämään huollot, vaikko minne?
-
Nyt kun puhutaan uuden tai uudehkon auton huollosta , niin itselle avainasemassa ovat seuraavat kriteerit huoltoa valittaessa:( tärkeys järjestys)
- Lähellä kotia/työpaikkaa
- Mahdolisuus sijaisautoon ( mikään ei ole turhauttavampaa kuin tarpoa jossain teollisuusalueen perukoilla ja odotella taksia )
- Joustava ajanvaraus
- Saa helposti jonkun kiinni puhelimitse
- Asiantunteva ote ja palvelu
- Hinta
- Alkuperäiset varaosat
Tässä tarkeimmät.
-
Nyt kun puhutaan uuden tai uudehkon auton huollosta , niin itselle avainasemassa ovat seuraavat kriteerit huoltoa valittaessa:( tärkeys järjestys)
- Lähellä kotia/työpaikkaa
- Mahdolisuus sijaisautoon ( mikään ei ole turhauttavampaa kuin tarpoa jossain teollisuusalueen perukoilla ja odotella taksia )
- Joustava ajanvaraus
- Saa helposti jonkun kiinni puhelimitse
- Asiantunteva ote ja palvelu
- Hinta
- Alkuperäiset varaosat
Tässä tarkeimmät.
Aika samanlainen lista itselläni, mutta mikäli huollon saa teetettyä odottaessa niin puolet tuosta listasta on turhia. Normihuoltoon menee noin tunti, joten erikseen auton vieminen, sijaisauto säädöt ja hakeminen, vievät enemmän aikaa.
En ymmärrä miksi ns. merkkiliikkeisiin auto pitää jättää koko päiväksi. Eihän hammaslääkärilläkään tarvitse 1/2h jutun takia istua koko päivää.
-
Aika samanlainen lista itselläni, mutta mikäli huollon saa teetettyä odottaessa niin puolet tuosta listasta on turhia. Normihuoltoon menee noin tunti, joten erikseen auton vieminen, sijaisauto säädöt ja hakeminen, vievät enemmän aikaa.
En ymmärrä miksi ns. merkkiliikkeisiin auto pitää jättää koko päiväksi. Eihän hammaslääkärilläkään tarvitse 1/2h jutun takia istua koko päivää.
Vai että hammaslääkärillä.... ;D
Ei siellä huollossa minuuttiaikataululla oikein voida pelata ja siksi auto otetaan mielellään hieman pidemmäksi aikaa. Kyllä useimmat huollot vie aikaa reilusti enemmän kuin ne puolen tunnin hammaslääkäri jutut.
Huoltopaikan "värillä" ei ole merkitystä vaan asentajan motivaatiolla kun autoasi laittaa.
-
En ymmärrä miksi ns. merkkiliikkeisiin auto pitää jättää koko päiväksi. Eihän hammaslääkärilläkään tarvitse 1/2h jutun takia istua koko päivää.
En minä ole ainakaan tarvinnut jättää merkkiliikkeessä ( Volvolla) autoa koko päiväksi huoltoon. Kun olen tilannut ajan niin mennyt noin puoli tuntia ennen ja auto otettu sisään aika tarkalleen sovittuna aikana.
Aina huoltoaikaa tilattaessa saanut kelloajankin valita mihin aikaan haluan auton jättää.
Aikoinaan VAG.n huollossa piti jättää mielellään koko päiväksi.
-
Mulle on tärkeämpää saada nimenomaan sitä palvelua kun merkkiliikkeen leima paperiin. Vaikka kyseessä on jo vanha yhteistyökumppani, niin silti mainostan Debiliä koska ainakaan mulla ei ole heidän palvelustaan valittamista. Myös "väärän" merkin asiat ovat hoituneet kondikseen.
Näistä oikeista merkkiliikkeistä tulee melkein ensimmäisenä mieleen jutut jolloin suurinpiirtein pissapojan säiliö on ollut 2dl vajaana ja sen täytöstä on laskutettu täysi hinta jollain kipeellä litrahinnalla. Toisaalta oikeista vianhakujutuista löytyy loputtomiin tarinoita kun on vaan vaihdeltu osia ilman sen kummempaa analyysiä.
Mulle käy vallan mainiosti että tuon auton aamusta ja haen illalla, jos ylimääräistä huoltoa tulee ilmi niin odotan että siitä ilmoitetaan. Harvemmin olisi aikaa ventata keskellä arkipäivää autoa jostain pajalta.
Itsekin olen sen tyylisessä työssä että välillä parin tunnin homma venyykin seuraavalle päivälle, kohtuullisen nahkeeta on selitellä odottavalle asiakkaalle vähän väliä että "tuli nyt taas ilmi sitä ja tätä".
-
Olen antanut itseni ymmärtää, että tämä nykyään yleistymässä oleva "omamekaanikko"-toiminta olisi aika monen mieleen. Tällaistahan toiminta se tietysti olisikin jossain pienemmässä kahden miehen korjaamossa, kun asiakaspalvelu hoidetaan siinä rasvaisen työn ohella.
Tuohon huollon kestoon sen verran, että lienee paljon asiakkaasta kiinni, että tuoko auton koko päiväksi vai määrätyksi ajaksi. Kannattaisi ehkä suosia molempia vaihtoehtoja, niin saisi tehtyä ne koko päivän paikalla olevat autot sitten niiden ajanvaraustöiden välissä. Tällöin ei pienet viivästykset ja yllätykset haittaisi.
-
(bensa) ruiskusuuttimen testaus ja pesu mahis olisi ihan kiva. Monessa pajassa testin mahdollisuuksia ei ole. En olisi valmis maksamaan yli 60e. Tunti.
-
Toi otsikossa oleva "Merkkikorjaamo" on hämäävä, näin alan ammattilaisen näkökulmasta. :nohnoh
Kenties pitäisi olla vain merkkiin erikoistuneita korjaamoja.
Merkkikorjaamo yleensä käsitetään juuri maahantuojan valtuuttamaksi ja tukemaksi korjaamoksi jossa käytetään valmistajan erikoistyökaluja ja testereitä, sekä henkilökunta on käynyt valmistajan vaatimat koulutukset. Ja merkkikorjaamosta saa ne ajoneuvon takuuseen liittyvät korjaukset. Ja merkkikorjaamot löytyvät osoitteineen ja muine yhteystietoineen merkin kotimaisilta nettisivuilta.
-
Vielä yksi lisäys aikaisempaan listaani , sillä Jenkeissä ainakin joissain mersun huolloissa voi asiakas katsoa suoraan huoltohallin yläpuolella olevan kahvion lasisen lattian läpi oman auton huoltoa , ja kaikki huolto toki tapahtuu odottaessa.
Tämän konseptin kun joku tuo Suomeen , niin vien auton heti sinne huoltoon :P
-
Vielä yksi lisäys aikaisempaan listaani , sillä Jenkeissä ainakin joissain mersun huolloissa voi asiakas katsoa suoraan huoltohallin yläpuolella olevan kahvion lasisen lattian läpi oman auton huoltoa , ja kaikki huolto toki tapahtuu odottaessa.
Tämän konseptin kun joku tuo Suomeen , niin vien auton heti sinne huoltoon :P
Lisää lasipalatseja ja hinnat nousee.
Tuollaisia on myös Audilla Saksassa. Toivon kaikkien mekaanikkojen puolesta, ettei tuollaista tule. Sanotte mitä sanotte, mutta työrauha kärsii, kun joku kyttää niskan takana.
-
Lisää lasipalatseja ja hinnat nousee.
Tuollaisia on myös Audilla Saksassa. Toivon kaikkien mekaanikkojen puolesta, ettei tuollaista tule. Sanotte mitä sanotte, mutta työrauha kärsii, kun joku kyttää niskan takana.
Läpinäkyvyyttä nääs. Omakohtainen kokemus eräässä pk-seudun korjaamossa oli , kun poikkesin yllättäen katsomaan oman auton kytkinrempan edistymistä , niin huoltosälli siellä päivitteli facebookkia huollon nurkassa olevalla läppärillä, ja tietysti minum maksamalla ajalla.
-
Toi otsikossa oleva "Merkkikorjaamo" on hämäävä, näin alan ammattilaisen näkökulmasta. :nohnoh
Kenties pitäisi olla vain merkkiin erikoistuneita korjaamoja.
Merkkikorjaamo yleensä käsitetään juuri maahantuojan valtuuttamaksi ja tukemaksi korjaamoksi jossa käytetään valmistajan erikoistyökaluja ja testereitä, sekä henkilökunta on käynyt valmistajan vaatimat koulutukset. Ja merkkikorjaamosta saa ne ajoneuvon takuuseen liittyvät korjaukset. Ja merkkikorjaamot löytyvät osoitteineen ja muine yhteystietoineen merkin kotimaisilta nettisivuilta.
Olette periaatteessa oikeassa, hyvä herra, mutta.... ;)
Kyse ei siis ole maahantuojan valtuuttamasta merkkikorjaamosta, mutta siinä mielessä merkkikorjaamosta kuitenkin, että henkilökunnan osaaminen ja erikoistyökalut/testerit ovat merkkikohtaisia.
Vaikea keksiä sellaista hyvää nimeä kuvaamaan tällaista yritystä, joka ei ole se virallinen ja valtuutettu korjaamo, mutta jolla kuitenkin on erikoistyökaluja, testerilaitteistot, osaamista ym. miltei sen virallisen merkkikorjaamon verran, joissain tapauksissa ehkä jopa enemmän osaamista kuin sillä merkkiliikkeellä.
Ehdotan kuitenkin hieman kieli poskessa käyttöön termiä merkkipainotteinen ehjäämö. :smoke:
EDIT: muokkasin kuitenkin hieman tuota otsikkoa, jotta väärinkäsityksiltä vältytään.
-
Joku vuosi sitten kun Bilia avasi Tukholman pohjoispuolella uuden liikkeen ja huollon niin sielläkin oli lasiseinä huoltohallin ja asiakastilan välissä.
Työt oli aikataulutettu niin, jotta jos jättäessä / haettaessa joutu odottamaan enemmän kuin olikohan muistaakseni joku 10 minuuttia sovitusta ajasta niin pistivät tankin täyteen polttoainetta, lieneekö sitten ollut kuinka pysyvä tuo polttoaineen jako , tai sitten sitä ei tarvittu koskaan antaa, sitä en tiedä
Siinä sitten sai katella seinän läpi ja odottaa tai tehdä läppärillä etätöitä. Tämän luin netistä jostain sikäläisestä lehdestä.
-
Omakohtainen kokemus eräässä pk-seudun korjaamossa oli , kun poikkesin yllättäen katsomaan oman auton kytkinrempan edistymistä , niin huoltosälli siellä päivitteli facebookkia huollon nurkassa olevalla läppärillä, ja tietysti minum maksamalla ajalla.
No tuohan ei ole oikein.
Mutta siltikään en tahdo asiakkaita niskaan hiostamaan, vaikkei minulla mitään salattavaa olekkaan. Olen huomannut että hommat tulee tehtyä huolellisemmin ja nopeammin kun saa keskittyä vain omaan työhönsä.
Hinta on kuitenkin kiinteä.
Ehkä karkaamme jo hieman aiheesta.
-
Läpinäkyvyyttä nääs. Omakohtainen kokemus eräässä pk-seudun korjaamossa oli , kun poikkesin yllättäen katsomaan oman auton kytkinrempan edistymistä , niin huoltosälli siellä päivitteli facebookkia huollon nurkassa olevalla läppärillä, ja tietysti minum maksamalla ajalla.
Kun auton vie kytkinremonttiin kannattaa hinta ja valmistumisajankohta sopia etukäteen niin ei tarvitse miettiä että tupakoidaanko siellä jossain välissä.
-
En nyt koko aikaa jaksa auton vieressä seistä, mutta sen aikaa että pääsee alle vilkaisemaan.
Näkee alustan kunnon, mahdolliset ruosteen alut, kolhut, nivelien suojakumit, hikoilut jne.
-
Minä taas odotan osaavalta huollolta, että mulle kerrotaan luovutuksen yhteydessä asioista, kun auto ylös hissatuna siellä alustassa / pohjassa, kuin myös muuallakin jotain poikkeavaa ilmenee niin saa sitten itse päättää jatkotoimenpiteistä.
Tätä minä kutsun hyväksi palveluksi ja osaavaksi huolloksi tehköön sen sitten kuka hyvänsä, silloin minun ei tartte mennä ollenkaan sinne hallin puolelle, niinkun ei ole ollut tapana käydäkkään.
Tiedän erään Bosch ketjuun kuuluvan 3-4 miehen korjaamon jossa työn vastaanoton ja hallin välissä on lasiseinä ja taitaa itse kukin tehdä myös huoltamansa auton paperihommatkin sitten lopuksi.
-
Loppusanana vielä sellainen, että jos sinne halliin täytyy päästä katsomaan koko prosessi alusta loppuun siksi, että haluaa varmistua, että kaikki tehdään, eikä tule huijatuksi, niin eihän sen auton kuuluisi alunperinkään olla sielä vaan ihan muussa korjaamossa, jossa asiakkaan ja firman välinen luottamus toimii??
En mä ainakaan käy asiakkaana paikassa, jossa pelkään tullevani vaan huijatuksi.
Tai samoin jos yritys muuttaa kuviotaan niin, että tulee se lasikatto ja kahvila sinne yläkertaan ja uusi työnkuva ei mekaanikkoa miellytä, niin sitten joutuu vaihtamaan firmaa. Jos on niin hyvä tilanne, että päättää firmansa asioista, niin kaikkihan on silloin hyvin kun voi valita asiakkaat. Eikai tämä nyt niin vaikeaa ole? Eli jos sinne halliin halutaan ja siitä maksetaan, niin toki näin varmasti jossain toimitaan: oli siitä työntekijä mitä mieltä hyvänsä.
Meillä kanssa eräs työntekijä, jonka työnkuva muuttunut kun muutti Helsingistä ja aina jaksaa napista omasta tittelistään.
Aiheeseen liittyen, niin onnistuuko noiden alkuperäisten varaosien hintojen polkeminen sitten ei-siniseltä liikkeeltä? Moni pienempi kai hakee osat juurikin Siniseltä ja hinta on mikä on (sama kuin heillä?). Eli Onko hintakilpailuvalttina ainoastaan työ? Epäilemättä hyvällä tällaista firmaa varmaan katsottaisiin!
-
Aiheeseen liittyen, niin onnistuuko noiden alkuperäisten varaosien hintojen polkeminen sitten ei-siniseltä liikkeeltä? Moni pienempi kai hakee osat juurikin Siniseltä ja hinta on mikä on (sama kuin heillä?). Eli Onko hintakilpailuvalttina ainoastaan työ? Epäilemättä hyvällä tällaista firmaa varmaan katsottaisiin!
Korjaamot saavat jotain alennusta orkkisosista, prosentit riippuu merkistä. Toisilla on joku kiinteä, toisilla vaihtelee sen mukaan mitä ostetaan ja kolmansilla sen mukaan kuinka paljon ostetaan.
Nyrkkisääntönä voi pitää, ettei orkkisosasta jää korjaamolla juuri mitään. Ellei ole hyvää diiliä jotenkin saanut tehtyä, yleensä vaatii sen, että ostetaan paljon tavaraa.
Eli valttina on työn edullisuus. Ja ehkä se parempi palvelu kuin merkkikorjaamolla, ainakin monien foorumien kautta saadun kuvan mukaan.
-
Eli valttina on työn edullisuus. Ja ehkä se parempi palvelu kuin merkkikorjaamolla, ainakin monien foorumien kautta saadun kuvan mukaan.
Niin juuri, eli hintansa puolesta työstä. Toki varmaan tuollaisessa firmassa sitten olisi ehkä mahdollisuus myös käyttää tarvikeosia...
Sitten hinnan ulkopuolelta niin tietysti palvelu ja itse ainakin olen valmis maksamaan hyvästä palvelusta enemmän ja toisaalta halvasta paikasta, jossa palvelu ei pelaa niin kävelen ulos.
Mitä tuohon asiakkaan pällistelyyn tulee, niin siitä en olisi valmis maksamaan itse ylimääräistä saati olisi edes halua moiseen, mutta meitähän on joka lähtöön..
-
Toki varmaan tuollaisessa firmassa sitten olisi ehkä mahdollisuus myös käyttää tarvikeosia...
Varmasti hyvin moni käyttää nimenomaan tarvikeosia, koska ovat edullisempia. Ja kun valitsee tarvikeosat huolella, on ne yhtä laadukkaita kuin viralliset merkkiosatkin, mutta edullisempia.
Itse en myy asiakkaalle Motonetin halpis osia lainkaan, vaan niitä, ikävä kyllä, kalliimpia tarvike osia, jotka ovat tunnetusti laadukkaita.
Toki jos asiakas tuo omat osat, niin asennan mitä vaan mikä sopii.
-
Itse arvostan sitä, että on mahdollisuus sijaisautoon tai työhuone, jonne voi mennä tekemään läppärillä töitä huollon ajaksi. Itselleni ainakin tuli yllätyksenä, että Tampereen Veholla ei ollut työhuonetta, eikä edes kahvilaa... Pakko lähteä sitten pois koko paikasta ja mennä uudestaan noutamaan autoa.
Sitten vielä asiat jotka on jo sijaisauton lisäksi tulleetkin keskustelussa, eli työt sovittuna aikana valmiit tai sitten puhelu ajoissa että työ voi venyä. Myös alkuperäisten osien käyttö suotavaa ja että auto tulee kerralla kuntoon. Mikään ei ole turhauttavampaa kuin käydä saman vian takia useita kertoja korjaamolla.
-
Oma kokemukseni V50 1,6D vuosihuollossa mekanikko totesi tyhjäkäynnillä ylimääräistä ääntä, ja jokin turbon putki oli rikki, hän korjasi väliaikaisesti ilmastointiteipillä, sain uuden ajan korjaamolle ja jakopää homma tehtiin vuosi ennenaikaisesti vesipumppuineen, koska ylimääräinen ääni tuli jostain. Auto tuli kuntoon, ja Volvo osallistui vielä kuluihin, koska oli mennyt ennen aikaisesti eikä rahallisesti se ollut sata, eikä kaksisataa €. Mitenkähän tämä olisi mennyt asiantuntevassa Volvoihin erikoituneissa korjaamoissa. Lisäksi minulla oli sijais auto pelkillä polttoainekuluilla, vielökö jossain muualla on parempi palvelu.
Joku vaan tuossa kertoili muilla olevan parempi palvelu kuin Volvo merkkikorjaamolla, tämä kokemus oli minulla Auto-killasta.
-
Vähän siistitty keskustelusta pois noita huoltohallissa kyttäämis ym. rönsyileviä juttuja, eli jatketaan ihan normaalisti taavin aloittaman aiheen mukaisesti.
-
Olen antanut itseni ymmärtää, että tämä nykyään yleistymässä oleva "omamekaanikko"-toiminta olisi aika monen mieleen. Tällaistahan toiminta se tietysti olisikin jossain pienemmässä kahden miehen korjaamossa, kun asiakaspalvelu hoidetaan siinä rasvaisen työn ohella.
Olen samaa mieltä. Moni asiakas varmaan osaa arvostaa sitä, että auton huoltoon/korjaukseen tuodessaan voi keskustella vioista/ muusta autoa koskevasta suoraan sen työntekijän kanssa. Sama juttu autoa luovutettaessa. Lisäksi korjaamon kulurakenne pysyy järkevämpänä, kun jää yksi "turha" väliporras pois tuottavasta työstä.
Mikäli asentajia on tarkoitus palkata työntekijöiksi yrittäjien lisäksi, pyrkisin palkkauksessa eroon urakkaprovikoista. Eli kunnon peruspalkka ja työn laatuun ja ammattitaitoon perustuva henkilökohtainen lisä päälle tai jotakin siihen suuntaan. Tämähän näkyy asiakkaalle parempana työnlaatuna, kun kiusaus oikoa työvaiheissa jää pienemmäksi (eli ei kuutta 2 tunnin huoltoa=12h työtä 8 tunnissa) Hieman karrikoitu esimerkki tästä oli eräs merkkihuolto ( ei sininen vaan eräs saksalaismerkki) jossa asentaja takoi parintunnin huoltoja alle puolessa tunnissa työnjohdon puuttumatta asiaan :nohnoh
Toki tällainen asentaja takoo taaloja korjaamonkin kassaan, mutta homma kosahtaa ennemmin tai myöhemmin...
Eli tärkeimpänä pidän laatua ja yksilöllistä asiallista palvelua ts. vähän yrmeä ja karskikin saa olla :peetu: tärkeintä on että homma toimii sovitusti. Niillä hienoilla puitteilla ei ole niin väliä.
Loppuun pakko vielä todeta, että ymmärrän hyvin jos asenta kiusaantuu huoltohallissa pyörivästä asiakkaasta. Ajatelkaas jos sihen auton viereen tulisi pyörimään joku missityyppinen blondi ja kyselemään autostaan niin vähemmästäkin asentajalla menee työkalut ihan sekaisin eikä huollosta tule sitten yhtään mitään (tosin harvemminhan tällaisia hallissa näkyy *taavih-> ).