Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: artturi - 16.02.2012, 21:07:21
-
- ostimme tuommosen 740 vm- 88 b200e käyntihäiriö vikasena.. ei käynyt tyhjäkäyntiä ja pysynyt oikein käynnissä. nyt saimme viikonloppuna sen käyntiin. otimme tulpat pois, ja puhdistin ne. olivat aikasen mustat ja märät. alussa käynti oli vähän huonoa, paukku vähän putkessa , mutt sitten parani ja kävi myös tyhjäkäyntiä. auto oli nyt muutaman päivän taas ulkona ja menin nyt kokeilee käyntiin niin eihän se lähtenyt.. eikun työntämällä halliin.. seuraavaksi virranjakajan kansi ja pyörijä irti.. osat vaikutti ihan ok.. hall anturista on ilmeisesti se lukitus haitat hajonneet kun se ei tuntunut pysyvän oikein siinä kiinni... no osat paikoilleen ja starttausta.. ei mitään... ei tuu kipunaa. eikun kansi taas irti ja katsomaan jotta tuliko se hall anturi paikoilleen.. eikun taas osat kasaan ja samalla vaihdoimme muutaman tulpan johdon... auto lähti käyntiin ja pysy jotenkin käynnissä... oisko jollain kuvaa miten se hall-anturi tulee siihen ja onko miten hankala vaihtaa... pitää hakee huomenna uudet tulpat+johdot...
-
muistelen jonkun hakeen niitä hall-anturin kiinnikkeitä siniseltä, maksaa muutaman euron. Ei ole tietoa miten se sinne asettuu. Viisammat saa oikasta jos olen väärässä.
-
- vika tais korjaantua nyt uusilla johdoilla+tulpilla...
-
Vähän myöhässä tulee vastaus, mutta ainakin tarvike-Hall-anturit (en muista hainko Motonetistä vai mistä) tulee kiinni niiteillä.
Mitään niittaustuurniahan ei tähän maailmanaikaan saa mistään, joten tein niistä Dremelillä haaraniitit ja varmistin vielä 2-komponenttiepoksilla...
Toinen tarkistettava kohde (jos se vika uusiutuu) on sytkän pääteaste. Löytyy lokasuojan ja ilmanputsarikotelon välistä.
-
Käykö sama Hall -anturi myös kaasarikoneiseen, eli B200K moottorilla varustettuun Volvoon?
Motonetin listauksessa ei ole erikseen merkintää että kävisi, mutta eikös noissa ole samanlainen sytytysjärjestelmä?
https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/109054/199087?ajoneuvo=655
-
Minusta B200k koneen jakajassa ei ole hall anturia. Harrasteautona minulla 740 B200k koneella, ei löydy hall anturia minun virranjakajasta ainakaan. Kone kertoo kampiakselin (vauhtipyörän) asennon sytytykselle erillisen anturin avulla, joka sijaitsee vauhtipyörän ylä-puolella.
-
Minusta B200k koneen jakajassa ei ole hall anturia. Harrasteautona minulla 740 B200k koneella, ei löydy hall anturia minun virranjakajasta ainakaan. Kone kertoo kampiakselin (vauhtipyörän) asennon sytytykselle erillisen anturin avulla, joka sijaitsee vauhtipyörän ylä-puolella.
(https://i.ibb.co/cYLzXNZ/20210513-101652.jpg) (https://ibb.co/cYLzXNZ)
On siinä B200K koneessa hall. Ainakin 240 asennetussa moottorissa. Tuossa kuvassa on just purettu virranjakajan hall mun työpöydällä ja vieressä Motonetista ostettu uusi. Kysymys kuuluukin että toimiiko se tossa? Fyysisesti se sopii paikoilleen vanhan alkuperäisen tilalle.
-
Menipä mielenkiintoiseksi tosiaan tämä asia. En tosiaan osaa sanoa sitten, että miksi minulla ei ole hall anturia. Tiedän asian aivan varmasti, ostin volvolta jakajan kannen, sekä pyörijän jokunen vuosi sitten ja vaihdoin vanhan tilalle, eikä ollut vanhassakaan hall anturia. Sytytysjärjestelmä minulla on se Renix, johon tulee tietoa koneesta kytkinkopan yläpuolella olevalta sensorilta, sekä alipainetietoa imusarjalta.
-
Skandix.de. b200e 88 anturi volvon numero 1346792 ja sama ois 88 b200k .jos asiaan luottamista.hakuna oli volvo 740 sedan.vm 88 laatikko m47.yks on kl-varaosat rekkarilla jos on myyntiosa .varma tieto sitten gcp.se .
-
^Kiitoksia. Näin vähän arvelinkin että todennäköisesti ovat samat.
-
740 B200K ja 240 B230K on Renixillä. Hall on 740 B230K:ssa ja 240 B200K:ssa. E-koneet on molemmissa Hall-anturilla, kuten myös LH2.2:lla varustetut.
-
740 B200K ja 240 B230K on Renixillä. Hall on 740 B230K:ssa ja 240 B200K:ssa. E-koneet on molemmissa Hall-anturilla, kuten myös LH2.2:lla varustetut.
740 K-Jet moottorit ovat erillisellä EZK sytkäboksilla jossa on mappianturi.
88-89 vuosimallien Volvoissa taisi olla kaikki Boschin valmistamat moottoriohjausjärjestelmät. Plus Renixit.
-
740 K-Jet moottorit ovat erillisellä EZK sytkäboksilla jossa on mappianturi.
Näin on. Sen takia sytkäpääte on niissä sama kuin LH-autoissa.
-
Vika oli kuin olikin Hall-anturissa. Auto käynnistyi iloisesti heti rempan jälkeen, jes!
Yksi isoimmista hommista oli vain saada kiinnitettyä toi Motonetista ostettu uusi anturi sen vanhan paikalle. Siinä Motonetin anturissa oli kumpaankin suuntaan n.5mm tapit, enkä vain ymmärrä että miten se olisi pitänyt saada niiden avulla kiinni. Vanha osa oli niitattu, joten laitoin sitten niittaamalla se uudenkin kiinni.
Piti vain ensin ajaa Dremelillä ne tapit pois ja porata auki, ja sen jälkeen tein kiinnityslevyn takapuolelle senkkauksen että kupariniitti laajenee kunnolla kiinni siihen. Kartiomallinen vaste piti myös väsätä että sai sen kupariniitin lyötyä, eli kyllä siinä kiinnityksessä hommaa oli.
Pop -niitillä en uskaltanut edes kokeilla (todennäköisesti olisi anturin muovirunko haljennut) eikä sen taustalevyn ja sen toisen levyn välissä olisi ollut edes tilaa pop-niitille.
(https://i.ibb.co/RDNt1sk/20210515-082020-1.jpg) (https://ibb.co/RDNt1sk)
Vanhan reiän taustapuolelle senkkaus (eli upotus).
(https://i.ibb.co/0t18Vhp/20210515-082111-1.jpg) (https://ibb.co/0t18Vhp)
Kupariniiteillä vetivät anturin tiukasti kiinni.
(https://i.ibb.co/68JYJTD/20210515-091940-1.jpg) (https://ibb.co/68JYJTD)
Uusi anturi paikoillaan. Se otti vielä kiinni tuohon reunaan, en tosin ole varma olisiko sillä ollut merkitystä, mutta alkuperäinen oli sen verran kapeampi ettei ottanut. Viilasin siitä muutaman millin pois niin kääntyy samalla tavalla kuin alkuperäisen osan kanssa.