Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: voimavolvo - 16.02.2012, 23:33:07
-
Ei nyt jaksa tehdä tälle omaa aihetta, kun luulen ainakin diagnosoineeni oikein vian. Jos tähän alkaa tulemaan liikaa vastauksia, niin voi tämän varmaan omaksi topiciksi siirtää. :hello:
Onkohan mulla yhdessä tai useammassa pakoventtiilissä väärä välys ja/tai muuten vaan venttiili tms. kansikoneisto tiensä päässä.
Kone B200F lh2.4 Y-nokalla
Oireita:
Kone toimii normaalisti kylmäkäynnistyksen jälkee, mutta hetken käynnin ja ajon jälkeen tyhjäkäynti alkaa "pätkyttämään" jonkin verran, eli käy huonompaa/epätasaisempaa nytkähtelevää tyhjää ja vähän väliä putkesta kuuluu "tups".
Tämä myös tasakaasulla ajaessa isolla vaihteella maantiellä, sekä paikallaan korkeammilla kierroksilla tasakaasulla pitäessä. Kokeilin pitää paperia tänään pakoputken päässä ja kyllähän se aina "tupsahtaessa" imaisi paperia putken päähän kiinni... Vika on ilmennyt pikkuhiljaa.
LH antaa vikakoodina 2-3-1 eli liian rikas tai laiha seos osakuormalla. Sopis sekin vähän kuvaan. Seoksia oon koittanut seurata yleismittarilla, mutta kun tuo kapeakaista on niin onneton (ja muutenkin viitteellinen), mitä lähemmäs mennään ääripäitä, niin aika turha on tulkita. Ongelman aikana kyllä välillä seos käväisee normaalin noin 250-750 mV vaihtelun ulkopuolella. Lähinnä alapuolella eli laihalla. Liekö lambdakorjaus yrittää korjata pakovenalta karkaavaa "rikasta" seosta.
Korkeilla kierroksilla laulattaessa (yli 3500-4000) ei tuntuisi olevan ongelmaa tai ainakaan sitä ei ilmeisesti havaitse + kaasujen vaihto on muutenkin nopeaa. Eikös nuo välykset pienene nimenomaan kuumentuessa, eli joku niukalla välyksellä oleva vena jää kantamaan? Moottorin ei siis tarvitse käydä/lämmetä kauaa, kun vika ilmenee (seoksia seuraten vielä kylmärikastuksen ollessa päällä ja kun lambda ei edes ole käytössä).
Pitäs varmaan tehdä asialle jotain ennen kuin talvihurjastelu polttaa jonkun venttiilin. Saa meinaan melkosta sikaa toi kone. :2funny:
-
Venttiilivälykset on ainakin helppo tarkistaa. Ventiilikoppa auki ja rakotulkilla mittaa, että on 0,30 mm välys (kylmänä), välillä pyörittää kammesta, että saa mitattavan nokan osoittamaan ylöspäin. Venttiilikoneiston viat ja kuluminen on ymmärtääkseni harvinaista vinokoneessa. Putkessa tupsahtelu on yleensä merkki myöhäisellä olevasta sytytysennakosta tai palamattomasta bensasta (putkessa palava bensa tarvitsee ilmaa, imee putken päästä -> imaisee paperin putkeen). Itse veikkaisin syylliseksi viallista lamda-anturia, toinen vikapaikka voisi olla ruiskun lämpöanturi kannessa.
-
Vika ilmenee vaikka lambdan piuha on irrallaan, eli sulkee lambdavian pois mun mielestä (+ vaihdettu syksyllä NTK).
Tässä on kyllä ollut lambdavikoja ja jonkin sortin sytkävikaakin. Joskus antanut vikakoodia satunaisesti puuttuvasta ykk signaalin puuttumisesta. Eipä ole näkynyt pitkään aikaan saati nyt. Voishan noita eri antureita koittaa ronkkia ja vaihdella. Tai sitten mulla on vaa johtosarja rotansyömä/boksissa asuu joku. :2funny:
Bensapumppukin on vaihdettu uuteen tarvikkeeseen, kun vanha bosch piti epätasaista soraääntä. Niin kyllä pitää tuo uusikin. Liekö kavitointi kyseessä, kun tankin pumpun ääntä ei kuulu (eli on ilmeisesti pimeenä ollu aina mun aikana) :D
Rupesin itsekkin vähän epäilemään tota venttiiliteoriaa. Voishan ne toki katsoa. Eiköhän tässä odoteta vian pahentumista. :D
-
Vika ilmenee vaikka lambdan piuha on irrallaan, eli sulkee lambdavian pois mun mielestä (+ vaihdettu syksyllä NTK).
Tässä on kyllä ollut lambdavikoja ja jonkin sortin sytkävikaakin. Bensapumppukin on vaihdettu uuteen tarvikkeeseen, kun vanha bosch piti soraääntä. Niin kyllä pitää tuo uusikin. Liekö kavitointi kyseessä, kun tankin pumpun ääntä ei kuulu (eli on ilmeisesti pimeenä ollu aina mun aikana)
Rupesin itsekkin vähän epäilemään tota venttiiliteoriaa. Voishan ne toki katsoa. Eiköhän tässä odoteta vian pahentumista. :D
Mulla on kyllä samanlaisia oireita, ei vaan lyö vikakoodia eikä tota huomaa kun tyhjäkäynnillä ja bensaa menee rajusti :o
-
Kulutuksesta on itellä paha sanoa, kun tulee ajeltua niin raskaalla jalalla näin talvisin. Ehkä nää on näitä LH-jetin henkimaailman juttuja. Joku päivä jää tien päälle.
Tosta venttiilihommasta tuli vielä mieleen, että sen aiheuttama vika tuskin aiheuttaisi niin voimakkaita nykäisyjä. esim. 60km/h nelosella joskus nykäisy on semmonen, että koko auto nytkähtää. Eli ehkä sieltä kuitenkin puuttuu joku hetkellisesti. Ilman, bensan ja kipinän pyhä kolminaisuus. :facepalm: Pitäsköhän vaihtaa tiisseliin.
-
millonka tulpanjohdot on vaihdettu uusiin ? tai edes volvon omiin ehjiin käytettyihin ?
-
Vika ilmenee vaikka lambdan piuha on irrallaan, eli sulkee lambdavian pois mun mielestä (+ vaihdettu syksyllä NTK).
Tässä on kyllä ollut lambdavikoja ja jonkin sortin sytkävikaakin. Joskus antanut vikakoodia satunaisesti puuttuvasta ykk signaalin puuttumisesta. Eipä ole näkynyt pitkään aikaan saati nyt. Voishan noita eri antureita koittaa ronkkia ja vaihdella. Tai sitten mulla on vaa johtosarja rotansyömä/boksissa asuu joku. :2funny:
Bensapumppukin on vaihdettu uuteen tarvikkeeseen, kun vanha bosch piti epätasaista soraääntä. Niin kyllä pitää tuo uusikin. Liekö kavitointi kyseessä, kun tankin pumpun ääntä ei kuulu (eli on ilmeisesti pimeenä ollu aina mun aikana) :D
Rupesin itsekkin vähän epäilemään tota venttiiliteoriaa. Voishan ne toki katsoa. Eiköhän tässä odoteta vian pahentumista. :D
vika saattaa olla tarvike lambdassa tai ykk-anturi hajoamassa.
-
Tulihan tästä tosiaan kuitenkin vähä laajempi aihe. Lambdan irroitus ei tosiaan vaikuta joten sen ei pitäisi olla vian aiheuttaja. :idiot2: Täytyy kiskoa yksitellen töpsöleitä irti ja koittaa toista ykk-anturia ja IMM kun semmoisetkin löytyy. Molemmat ykk-anturit tosin jotain italian tarvikkeita.
Mitä mieltä ootte tosta ruiskupumpusta ilman siirtopumppua? Nythän se ei ilmeisestikkään toimi ja on periaatteessa vaan esteenä välissä. Kyllä se soppa kuitenkin tuntus vedossa riittävän. Ruiskupumppu pitää mukavaa surinaa, kuten vanhakin.. Tais se tosin ex-230ft:ssäkin pitää melkosta ääntä.
-
Kulutuksesta on itellä paha sanoa, kun tulee ajeltua niin raskaalla jalalla näin talvisin. Ehkä nää on näitä LH-jetin henkimaailman juttuja. Joku päivä jää tien päälle.
Tosta venttiilihommasta tuli vielä mieleen, että sen aiheuttama vika tuskin aiheuttaisi niin voimakkaita nykäisyjä. esim. 60km/h nelosella joskus nykäisy on semmonen, että koko auto nytkähtää. Eli ehkä sieltä kuitenkin puuttuu joku hetkellisesti. Ilman, bensan ja kipinän pyhä kolminaisuus. :facepalm: Pitäsköhän vaihtaa tiisseliin.
Joo ei kyllä ajossa oikein huomaa mitään, ainetta vaan menee se 14-15l ::)
Alkaa olemaan melkein kaikki vaihdettu tosta LH jetistä, tulpat, johot, jakaja, IMM on joskus vaihdettu kun tarra kyljessä, lambda, tiivisteitä vaihdettu imusarja, pakosarja, etuputki, jako ok, bensansuodatin, ilmansuodatin, venttiilivälykset, suutinrele, järjestelmärele, LH boksi, tyhjämoottori putsattu, kaasuläppä putsattu ja säädetty......
Alkais jo riittämään :idiot2: Muuten tosiaan ihan ok mutta se pieni nykiminen ja supsutus tyhjäkäynnissä ja järjetön kulutus :idiot2:
-
Mitä mieltä ootte tosta ruiskupumpusta ilman siirtopumppua?
Aiheuttaa nykimistä kun bensaa on alle puolen tankin.
-
Tässä viideo tuosta omasta supsutuksesta, ikäänkuin sytkä pätkäsisi jollain ajoittain?
http://www.youtube.com/watch?v=wjDoXckfp_0&feature=youtu.be
Kylmänä ei tee tuota vaan käy tasaista ???
-
Jotain tuommosta se munkin on! Koitin ottaa videota itekkin mutta ei tosta kännykän videosta oikeen kuule sitä.
Vaikee sanoo kumpi sieltä katoo bensa vai kipuna. :-\
-
Tänään lisää tutkimuksia.
Lambda irti - ei vaikutusta
Uudella puolalla - ei vaikutusta
Virranjakaja kansi - ei vaikutusta
Suuttimet tsekattu kaikki 5kpl, eivät vuoda
Kai sitä voisi sen YKK anturin vielä tsekata.
-
löytyykö map-anturia, tarkastettu? Viallinen ruiskuanturi aiheuttaa nykimistä, tutkittu? Eihän ole jäänyt tomaatin osia jos siitä on tehty manuaali?
-
Ainiin, katoin lämpöanturin, otin irti ja takas, poistin välistä kierreteipit. Ei vaikutusta.
Ei ole mitään maatin osia mikä vaikuttaisi.
-
mittasitko anturia? Viallinen anturi aiheuttaa nykimistä yleensä kylmänä, eikä anna koodia.
-
mittasitko anturia? Viallinen anturi aiheuttaa nykimistä yleensä kylmänä, eikä anna koodia.
Oon mä joskus mittaillu arvoja ja ihan ok oli, tarvii mitata vielä uudestaan. Kylmänä toimii hyvin, aina käyntiin jne ::)
-
kyllä se käyntiin lähtee ilman ongelmia vaikka anturissa vika olisikin.
-
kyllä se käyntiin lähtee ilman ongelmia vaikka anturissa vika olisikin.
Juu mutta ei siis nyi tai mitään. Uusintalistalla tuokin on kun ei hirveitä maksa mutta..
Ei vaan o varaa siihenkään, tälläkertaa pamahti syyläri
-
laitetaan tämä nyt tännekin jos joku keksii mistä lähteä tonkimaan.
4kk seissyt välillä ryskytelty ja ajeltu talven mittaan ja B200F kuulostaa tältä:
http://www.youtube.com/watch?v=ls4wxx5iLTM
tankissa jäänestoainetta ollut ja 98:a, sähköpuoli uusittu nyt revitään imupuolta auki ja etsitään jotain rikkinäistä, kunnei tietoa missä ois vika.
-
laitetaan tämä nyt tännekin jos joku keksii mistä lähteä tonkimaan.
4kk seissyt välillä ryskytelty ja ajeltu talven mittaan ja B200F kuulostaa tältä:
http://www.youtube.com/watch?v=ls4wxx5iLTM
tankissa jäänestoainetta ollut ja 98:a, sähköpuoli uusittu nyt revitään imupuolta auki ja etsitään jotain rikkinäistä, kunnei tietoa missä ois vika.
Kuulostaa varaosavolvoltani, joten uteliaana kyselen, että onko syy selvinnyt? Osaako kukaan kertoa, missä vika piilee?
-
Noniin eihän se räyskä leimasta läpi mennyt. Joutokäynnin ja korotetun käynnin HC (reilu 660 ppm) ja CO liian korkeat + lambda-arvo poikkeaa sallitusta (1,06). Liian rikkaalla mennään. Viime leimalla ei tullut sanomista päästöistä, eli vika on tullut kuluvan vuoden aikana. Laiskana ei ole vaan tullut tehtyä sille mitään, kun toi roskapönttö liikkuu.
Eli syy on sama kuin topiccia aloittaessani: Oireita:
Kone toimii normaalisti kylmäkäynnistyksen jälkee, mutta hetken käynnin ja ajon jälkeen tyhjäkäynti alkaa "pätkyttämään" jonkin verran, eli käy huonompaa/epätasaisempaa nytkähtelevää tyhjää ja vähän väliä putkesta kuuluu "tups". Lämpimällä koneella esim. risteyksessä odotellessa tyhjäkäynti on välillä melkoisen pätkivää.
Tämä myös tasakaasulla ajaessa isolla vaihteella maantiellä, sekä paikallaan korkeammilla kierroksilla tasakaasulla pitäessä.
Lisätään tähän vielä, että joskus satunaisesti (kuten tänään kaupan pihasta) lämpöisenä sahatessa ei lähde käyntiin ekalla sahauksella vaikka kuinka pyörittää (ei saa ykk-anturin signaalia?). Muutoin tää peli lähtee aina laakista käyntiin oli keli mikä tahansa. Myös joskus vähän ennen normaalilämmön saavuttamista esim. risteyksestä kiihdyttäessä on pätkinyt hetkellisesti ihan pirusti, että on meinannu melkein jalkoihin jäädä.
Vaikuttaisi niin kovin YKK-anturin vialta, kun kuullostaa juuri siltä että tahteja jää välistä -> lambda korjaus rikastaa seosta. Kahdella eri motonetin tarvikkeella (joista toinen "uusi") olen kokeillut muttei vaikutusta. Tankin siirtopumppua ei myöskään ole edelleenkään korjattu. Lambdan tai imm töpselin irroitus ei vaikuta. Bensapumpun rele on kokeiltu vaihtaa, ei vaikutusta. Joitakin mittauksia olen boksien liittimistä tehnyt, kuten esim. YKK-anturin vastus ja immun kuormitustieto. Lambdan arvot vaihtelee normaalisti 0.2-0.7 V välillä, mutta päksytys aiheuttaa selvästi laihaa seosta -> mittari näyttää hetkellisesti melkein nollia.
Hauskinta tässä on, että vikakoodeja ei yleensä ole. Joskus satunaisesti lähinnä YKK-anturiin liittyviä vikakoodeja (esim. 131 = signaali puuttuu startatessa, 214 = signaali puuttuu satunaisesti, 144 = ei kuormitustietoa eculta) 144 takia koitin vaihtaa relettä.
Siirtopumppu on tarkoitus korjata, mutta edelleenkään se ei ole toiminut oikeastaan koskaan auton omistuksen aikana ja toisekseen kakkua kuitenkin tuntuu riittävän täyskaasulla. Kovemmilla kierroksilla YKK-signaalikin ilmeisesti paranee ja vikaa ei voi havaita ihmisaistein. "Vetoja" on. Tankkia pidän yleensä lähes täynnä tai min. puolitankkia.
Onkohan noi tarvike YKK-anturit nyt ihan susia vai onko mulla jompi kumpi tai molemmat boksit sököjä vai onko tää joku pirun johtosarjavika. Tarvikeantureiden vastus n. 170-180 ohm. Käsittääkseni Boschin anturissa on enemmän, liekö vaikutusta? Mistä kaikkialta kannattaa/pitää tarkistaa koneen yms. maadoitukset? YKK-anturi on antureista mielestäni ainut joka voi tuommosen vian aiheuttaa. Ei kenelläkään olis Hyvinkään lähistöltä lainata aitoa Boschin anturia ja/tai ruisku/sytkäbokseja toimivasta F koneesta?
EDIT: Odotusten mukaisesti sytytyksen vahvistimen/pääteasteen vaihdolla ei ollut vaikutusta.
-
Voi perkule. Tuntuu ettei Boschin antureita tuoda maahan enään ollenkaan. Siniselläkin pyydetään nimettömästä "made in france" tuotteesta 54e. Paikallisessa varaosaliikkeessä joku Hellan valmistama 65e. >:( Yhtä hyvin kai sitten voi tyytyä mätänetin parin kympin "made in italyyn"
Eikö kellään ole mitään uusia ideoita pätkimisen aiheuttajaksi? (Jos joku nyt oireet ymmärsi ;D) Ei viitis suinpäin ruveta ostelemaan eri osia kokeeksi. Ajattelin kokeilla seuraavaksi jos tuota anturia saisi viilailtua vähän lähemmäksi vauhtipyörää. Greenbook sanoo 1 +- 0.5 mm airgap. Sekin tuli mieleen että anturin pienempi vastushan voisi aiheuttaa matalemmilla kierroksilla liian heikon jännitteen ajoittain.
Edelleen Hyvinkään lähiseudulta olisi kiva saada lainaan hetkeksi molemmat boksit. Voin vaikka itse ajaa paikan päälle kokeilemaan.
-
Ei kyrväke. Tänään ei kirveelläkään käyntiin siitä mihin sen eilen ajoin. Pyörii muttei käynnisty, ei oikeastaan edes yritä. Aluksi löytyi jopa vikakoodi 1-3-1, että RPM tieto puuttuu startatessa. Nyt en saa sitäkään enää vaikka kuin pyörittelee. Diagnostiikkamoodi 2 kyllä väittää saavansa sekä bensa että sytkäpuolelta signaalin kampuran anturilta, mutta ei tuo edes yritä käynnistyä. Täytyy tehdä lisätutkimuksia tuolla vesisateessa. Voi sen vapaapäivän näinkin viettää. >:(
-
siin imusarjassa on maadotuskarvoja. mul oli ne löysällä,niin matkanteko hyytys.
-
Joo maadotuksiakin tuli kateltua. Kaikenlaista muutakin, kunnes viimeisenä tuli sitten kuitenki se IMM vaihettua toiseen putsattuun ja ykkös sylinteriin toinen tulppa kun vanhasta oli kärkiväli mitätön. Avot.. :facepalm: Ei pitäis kai vielä hihkua onnesta mut nyt käy nätisti.. Kannattas näköjään ostaa joku ehjä ja kunnollinen kartioputsari ton reikäsen bilteman tilalle. ;D Ilmeisesti vinokoneelle on pienehkö satunainen epätasaisuus tyhjäkäynnissä ihan normaalia? Päksytyksestä päästiin ainakin toistaseksi eroon.
-
suositan vakiokoteloa ja siihen vaikka toinen reikä ja putki ulos. nuo tötteröt on syvältä.. :buck2: