Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: brozi - 12.01.2011, 15:23:49

Otsikko: V70 2.4T Aut. -01 nykii kylmänä
Kirjoitti: brozi - 12.01.2011, 15:23:49
Iltapäivää
Kysytäämpä nyt täältä uudelta saitiltakin, olisko ehdotuksia moisen aiheuttajaksi?
Tätä jonkin aikaa jatkunutta "nyintää" on hieman hankala kuvailla,  mutta lähdettäessä lämpimästä parkkihallista tai kylmästä katoksesta huomasin sattumalta mittarivalojen himenevän nykäisyjen tahtiin ja nimenomaan liikennevaloissa seistessä. Jonkin matkaa kun ajelee niin nyintä katoaa, autolla mittarissa 190tkm. Onko tietoa mistä saattaisi johtua ja miten korjataan?
Otsikko: Vs: V70 2.4T Aut. -01 nykii kylmänä
Kirjoitti: eki_j - 12.01.2011, 15:45:57
Sekö nyhtää paikallaankin?
Otsikko: Vs: V70 2.4T Aut. -01 nykii kylmänä
Kirjoitti: brozi - 13.01.2011, 08:02:45
Huomenta

Jep paikallaan nimenomaan (liikkeessä ei ainakaan huomaa) ja vaihe myös N- asennossakin
Otsikko: Vs: V70 2.4T Aut. -01 nykii kylmänä Update
Kirjoitti: brozi - 18.01.2011, 07:38:41
Nyt tämä nyintä on lisääntynyt, elikä nykii  vaikka kone on jo varmasti lämmennyt  ja sen huomaa siis ainoastaan pysähdyksissä ollessa. Kävin tuossa paikallisella merkkikorjaamolla kyselemässä, mutta hekään eivät olleet moisesta kuulleet, uniikki tapaus.
Otsikko: Vs: V70 2.4T Aut. -01 nykii kylmänä
Kirjoitti: eki_j - 18.01.2011, 21:43:26
Kuullostaapa tosissaan outoa tekevän... Onko siinä nykimisessä tietty taajuus, vai onko satunnaista? Ovatko teräviä, vai lähinnä kierroslukumittarista todettavia? Yrittääkö auto mennä eteenpäin?
Otsikko: Vs: V70 2.4T Aut. -01 nykii kylmänä
Kirjoitti: brozi - 19.01.2011, 08:22:56
Ei säännöllistä vaan nykii ihan miten sattuu --   --- - jne, sanoisin nykäyksiä teräviksi ja ne esiintyvät myös N asennossa eli vapaalla eikä juurikaan kiekkamittari reagoi ainoastaan valot välkkyvät ja liikenteessä tuota ei ainakaan huomaa.
Otsikko: Vs: V70 2.4T Aut. -01 nykii kylmänä
Kirjoitti: brozi - 19.01.2011, 20:18:52
Voisikohan kyseessä olla ilmamassa/määrämittari, kumpikohan ja tuossa nyt mahtaa olla?
Otsikko: Vs: V70 2.4T Aut. -01 nykii kylmänä
Kirjoitti: eki_j - 19.01.2011, 20:58:26
Hieman vielä tekevi mieli kysyä täsmennyksiä oireisiin:
Eli moottori käy niin korvin, kuin kierroslukumittarin mukaan tasaista joutokäyntiä oireen aikana, ja mittarivalojen välkyntä on ainoa oireen ilmentymismuoto?
Välkkyykö ajovalot tai erityisesti sisätilan valot?
Otsikko: Vs: V70 2.4T Aut. -01 nykii kylmänä
Kirjoitti: Taavi.H - 19.01.2011, 21:50:45
Mitään vikailmoitustako ei ole tullut näytölle? Onko autoa käytetty piuhan päässä, löytyisikö vikakoodeja?

Oireista tulisi kyllä mieleen, että sähkö ei jossain kohtaa kulje niinkuin sen pitäisi kulkea. Mutta asiantuntijat jatkakoot tästä arvailua.
Otsikko: Vs: V70 2.4T Aut. -01 nykii kylmänä
Kirjoitti: brozi - 20.01.2011, 07:51:31
Mitään vikailmoitusta ei ole näkynyt, piuhan päässä ei ole vielä käynyt. Moottori käy tasaisesti niin korvin kuin kiekkamittarinkin mukaan, "nykäisyjen" aikana mittarivalot ja ajovalot välkkyvät ja jottei menisi liian simppeliksi niin oireet saattavat pysyä välillä poiskin jonkin aikaa ja sitten taas ja nimenomaan pysähdyksissä olessa.
Otsikko: Vs: V70 2.4T Aut. -01 nykii kylmänä
Kirjoitti: V70T02 - 20.01.2011, 08:20:14
Mittarin valojen himmeminen ja kirkastuminen saattaapi johtua siitä, että kohta sammuvat ja syttyvät, elikkä mittaristo huoltoon.

Katso täältä elektroniikan korjaajat.

Meinaan itsellä kun ennen joulua reistasi mittaristo ja kaiken maailman koodia pukkas, korjuutin. Sen jälkeen kun kiinnitin huomiota niin valot olivat kirkkaamat sekä ns. vaeltelu loppui.
Itse testasin jännitteen ne oli kohdallaan mitä laturi työnti.

Mulla oli samaa kylmänä todella ilkee, käytin "pajalla" ajoivat jotain softaa sekä poistivat jonkun "vapaa" tai mikä lienette nyt pitää jarrulla paikallaan ajon ollessa päällä.
Otsikko: Vs: V70 2.4T Aut. -01 nykii kylmänä
Kirjoitti: eki_j - 21.01.2011, 15:18:03
Joteskin kuulostaa siltä, jotta latausjännite heittelee - tosin ei se kovin äkkiä mittariston valoissa näy - sisävaloissa kaikkein selvimmin...

Yleismittarilla voisi testata akun navoilta jännitteen auton käydessä - heitteleekö kovin. Jos heittelee, katseet kohdistuvat laturia kohti: johtoliitoksissa voi olla korroosiota, mutta todennäköisesti lataussäädin on tiensä päässä.

Jos näin on, niin säätimiä saa kyllä erikseen, mutta kannattaa ennen sitä kurkata sinne hiiliharjojen alle - todennäköisesti liukurenkaat ovat jo sen verran urille kuluneet jotta joko laturin kunnostus tai uusi laturi on edessä.
Otsikko: Vs: V70 2.4T Aut. -01 nykii kylmänä
Kirjoitti: brozi - 27.01.2011, 08:52:46
Käytin eilen testerissä: Akun diodi vika, latausteho ei riitä kuormalla. Huomenna vaihtuu laturi, katsotaan sitten.
Otsikko: Vs: V70 2.4T Aut. -01 nykii kylmänä
Kirjoitti: eki_j - 27.01.2011, 15:02:52
Toivotaan jotta näin olisi... Itselläni meinaan on saman tyyppistä ongelmaa myös.

Liekkö näitä enää nykypäivänä suomessa kukaan korjailee (diodien & liukurenkaiden vaihtoja)? Uusi kun kuitenkin on toista sataa...
Otsikko: Vs: V70 2.4T Aut. -01 nykii kylmänä ja nyt myöskin lämpimänä
Kirjoitti: brozi - 28.01.2011, 20:42:54
Laturi vaihtui Boch, nyhtäminen jatkui. Ilmoittelis nyt jonkinlaista vikaa, täytyy viedä piuhan päähän 47e ja toivoa parasta/pahinta. :(
Otsikko: Vs: V70 2.4T Aut. -01 nykii kylmänä
Kirjoitti: eki_j - 28.01.2011, 23:24:19
Vieläkö ajovalotkin välkkyvät?

Voisi olla oiretta valokytkimessä, siellä jokin kylmäjuotos kenties...
Otsikko: Vs: V70 2.4T Aut. -01 nykii kylmänä ja nyt myöskin lämpimänä
Kirjoitti: brozi - 03.02.2011, 07:56:48
No niin, käytin eilen pikahuollossa piuhan päässä ja ainoa vika 5-pytyn puola. Puola vaihdettiin , mutta yllätys yllätys satunnainen nyhtäminen paikallaan ollessa jatkuu :o
Otsikko: Vs: V70 2.4T Aut. -01 nykii kylmänä
Kirjoitti: brozi - 02.03.2011, 13:13:51
Päivitystä

Käytimme auton viime kuun puoli välissä volvo-korjaamolla. Saivat vian havainnoitua kerran (huh), mutta siihen se sitten jäikin. 60 km olivat ajelleet, vaikka nimenomaan tähdensin kirjallisesti vian ilmestyvän paikallaan oltaessa (liikennevaloissa yms) ja tyhjäkäynnillä. Laskun kirjoituksen jälkeen saimme neuvon, ajakaa niin kauan kunnes sammuu johonkin hevon kuuseen niin sitten osaamme korjata sen kuntoon. Heti korjaamolta lähdettyämme nyintä palasi kuvioihin ja on nyt kovempaa kuin aikaisemmin, mutta edelleen satunnaista. Mihinkähän tuo pitäisi pk-seudulla viedä, että saataisiin kuntoo? :-\
Otsikko: Vs: V70 2.4T Aut. -01 nykii kylmänä
Kirjoitti: brozi - 29.06.2011, 00:25:43
Nykiminen jatkuu, oli juuri Biiliassa eikä sielläkään selvinnyt. Olisiko uusia ideoita :-\
Otsikko: Vs: V70 2.4T Aut. -01 nykii kylmänä
Kirjoitti: Volvo Fani - 30.06.2011, 09:49:18
Ajele toisiaan niin kauan kunnes joku isonpi vika tulee.
Otsikko: Vs: V70 2.4T Aut. -01 nykii kylmänä
Kirjoitti: heijani - 01.07.2011, 23:23:44
Itsellä nyki käynnistyksen jälkeen risteyksissä paikallaan seistessä. Mittarivaloja ei tullut katottua, eikä valoisalla olisi varmaan huomannutkaan mitään. Melkein hakisin Motonetista (n.130e, sinisellä n.400e) uuden ilmamassamittarin, joka on sama Bosch kuin alkuperäinenkin. Viallinen aiheutti mielenkiintoisia vikoja. Helppo vaihtaa itsekin kunhan saa vanhan revittyä putkesta irti. Noilla kilsoilla vaikuttanee kuitenkin jo tehoihinkin jonkin verran eli rahat ei mene täysin hukkaan vaikka ei vikaa korjaisikaan.
Otsikko: Vs: V70 2.4T Aut. -01 nykii kylmänä
Kirjoitti: brozi - 10.07.2011, 21:53:50
Otin tuossa taannoin ilmamassamittarin liittimen irti, mutta vaikutusta nykimiseen ei ollut.
Otsikko: Vs: V70 2.4T Aut. -01 nykii kylmänä
Kirjoitti: RauMan - 11.07.2011, 17:29:26
Tervehdys kaikille,

s60 2001 2.4t. Tuollaisessa on ilmeisesti kaasuläppävikaa, nykii pirusti ja kierrokset seilaa. Tilanne on nyt se että osaava kaverini repi boksin auki ja putsasti sen. Testereillä kuulemma näytti lukevan arvoja oikein eikä enää tule virheilmoitusta kaasuläppäongelmasta niinkuin ennen putsausta. Ongelma on siinä että oireet eivät kuitenkaan poistuneet. Volvolla ehdottivät "nollausta" ottamalla akunkenkä puoleksi tunniksi irti. Ei apua.

Mietinkin että voisiko vika vielä olla jossain muualla, koska vikakoodeja ei tule. Vai onko vaan niin että se boksi kuluu ja pitää vaihtaa?

Ideoita ennenkuin lyön ~400€ + asennukset tuohon boksiin?

Lisätään sen verran että ongelma pahenee sen mukaan mitä lämpimämpää on. Helteellä käy todella huonosti, talvella ei oireillut oikeastaan ollenkaan. Kokeilin myös ottaa ilmastoinnin pois päältä, ei vaikutusta.

Otsikko: Vs: V70 2.4T Aut. -01 nykii kylmänä Ratkaisu löytyi
Kirjoitti: brozi - 13.08.2011, 22:07:59
No niin, vika selvisi. Elikä se mitä Volvon merkkikorjaamot eivät löytäneet löytyi Savonrannalla lomareissulla pikku-
pajassa.Elikä  4. puola temppuili. Ei voi kuin suuresti ihmetellä, minkälaista rahastusta nuo merkkikorjaamot harras-
tavat tuolla koodienlukulaitteella, joka ei kertaakaan ilmoittanut mitään aiheeseen liittyvää vikakoodia. Pikkupajassa
kytkivät kompuutterin kiinnni ja voila DTS 3503 ja 3543 piirtyivät ruudulle lisäksi vielä 6806 eli ahtopaineen säätö kat-
konainen. Rahaa veloittivat ko. testistä murto-osan. Heillä ei kuitenkaan ollut heti saatavilla ko puolaa, joten eikun
Motonettiin puolaostoksille Bosch hinta 1/2 Volvo-leimalla varustetusta, vaihto oli helppo tehdä itsekin ja nyt kärry
kehrää kuten kuuluukin.
Otsikko: Vs: V70 2.4T Aut. -01 nykii kylmänä
Kirjoitti: RauMan - 03.10.2011, 12:59:20
Dodii,

annoin periksi ja tilasin Jenkkilästä uuden (käytetyn) boksin. Kysymys kuuluu: kun boksi saapuu niin se ilmeisesti pitää softata tähän autoon herra Volvolla? Eli boksi kainaloon ja liikkeeseen ja kaverit laittaa softan sisään, sen jälkeen vaihtamaan ko. osaa?
Otsikko: Vs: V70 2.4T Aut. -01 nykii kylmänä
Kirjoitti: cmalino - 03.10.2011, 13:32:52
Dodii,

annoin periksi ja tilasin Jenkkilästä uuden (käytetyn) boksin. Kysymys kuuluu: kun boksi saapuu niin se ilmeisesti pitää softata tähän autoon herra Volvolla? Eli boksi kainaloon ja liikkeeseen ja kaverit laittaa softan sisään, sen jälkeen vaihtamaan ko. osaa?

En tiedä miten käytetyn ETM:n parittaminen autoon onnistuu... Jostain jäänyt sellainen mielikuva ettei onnistuisi, mutta toivottavasti olen väärässä. Uuden boksin kanssahan itse toimin niin, että soitto pari päivää ennen Debiliin ja tilasivat softan sinne valmiiksi. Sitten auto nilkuttamalla viallisella boksilla sinne jossa pihalla askartelin wanhasta ETM:stä kaapelin irti ja kiinni uuteen yksikköön. Sitten kaveri läppärin kanssa auton OBD-töpselistä päivitteli softaa auton kautta ETM:ään. Tarvii naittaa ne yhteen. Kaapeli taas takasin wanhaan ETM:ään ja sitten autolla taas nilkuttaen kotiin jossa vaihto-operaatio ja uusi ETM paikalleen.

Tuohan ei itselläni mennyt ihan noin hyvin kun ETM ei suostunut ottamaan ohjelmaa ollenkaan vastaan. Oli paljon muutakin vikaa silloin. Nyt on mm. CEM vaihdettu ja viat kaikonneet, joten pitäisi käydä uudestaan yrttämässä ETM:n softaamista. Ei _pitäisi_ olla enää ongelmia ;)
Otsikko: Vs: V70 2.4T Aut. -01 nykii kylmänä
Kirjoitti: Hermes - 03.10.2011, 21:11:02
Dodii,

annoin periksi ja tilasin Jenkkilästä uuden (käytetyn) boksin. Kysymys kuuluu: kun boksi saapuu niin se ilmeisesti pitää softata tähän autoon herra Volvolla? Eli boksi kainaloon ja liikkeeseen ja kaverit laittaa softan sisään, sen jälkeen vaihtamaan ko. osaa?
Jos se käytetty ETM, niin täytyyhän siellä ohjelma olla sisällä, tuskin kukaan sitä on poistanut. Itse en ainakaan käynyt sinisellä kun vaihdoin boksin käytettyyn mutta paranneltuun versioon.
Otsikko: Vs: V70 2.4T Aut. -01 nykii kylmänä
Kirjoitti: RauMan - 05.10.2011, 09:34:58
Elikkä onko ymmärrettävissä niin, että koska boksi on käytetty (malli 8644347, se keltaetikettinen, ilmeisesti paranneltu versio?) niin sitä softausta ei tarvitsisi enää tehdä?
Otsikko: Vs: V70 2.4T Aut. -01 nykii kylmänä
Kirjoitti: cmalino - 05.10.2011, 12:30:21
Elikkä onko ymmärrettävissä niin, että koska boksi on käytetty (malli 8644347, se keltaetikettinen, ilmeisesti paranneltu versio?) niin sitä softausta ei tarvitsisi enää tehdä?

Samaa Magneti Marellin pa*kaa se keltaetikettinenkin on. Väri ymmärtääkseni meinaa vaan että se ei ole enää alkuperäinen vaan varaosa. Sen näkee autosta sitten varsin helposti että onko ETM:ää koskaan vaihdettu vai ei.

Softahan siellä ETM:ssä kai varmasti on, ainakin jonkinlainen, mutta eiköhän sinne jotain osoitteita, vin-numeroa tms. tauhkaa kirjoiteta, joka parittaa sen yksikön kyseiseen autoon. Ainakin Xemodexin modatut ETM:t on ohjelmoitu valmiiksi jo pajalla, mutta nekin haluaa auton VIN-koodin jotta voivat sen ohjelmoida valmiiksi.
Otsikko: V70 2.4T Aut. -01 nykii kylmänä
Kirjoitti: RauMan - 07.11.2011, 23:36:10
Dodiin, hyvinhän tää homma etenee. Sain tilattua jenkeistä uuden (käytetyn) boksin ja se asennettiin ja softattiin paikallisella Volvon korjaamolla.

Maksoi 200€ ja toimi arviolta kilometrin. Nyt auto on käytännössä ajokelvoton nykimisen ja sammuilun takia.

Nyt tarvitsisin kipeästi ohjeet tuon äskettäin asennetun boksin irroitukseen jotta voin lähettää sen myyjälle vaihtoa varten. En prkle siitä vaihdosta enää maksa korjaamolle yli sataa euroa.

Pääseekö lootaan käsiksi jotenkin alakautta irrottamatta imusarjaa vai mennäänkö (taas) pitkällä kaavalla?
Otsikko: V70 2.4T Aut. -01 nykii kylmänä
Kirjoitti: RauMan - 11.11.2011, 11:30:03
Jenkkiloota on irti ja kohta postissa, lupasivat antaa rahat takaisin.

Vinkkasivat Xemodex- nimisen firman uudelleen kasatuista koteloista. Onko kellään niistä kokemuksia?
Otsikko: Vs: V70 2.4T Aut. -01 nykii kylmänä
Kirjoitti: V70S40 - 11.11.2011, 11:56:45
Jenkkiloota on irti ja kohta postissa, lupasivat antaa rahat takaisin.

Vinkkasivat Xemodex- nimisen firman uudelleen kasatuista koteloista. Onko kellään niistä kokemuksia?

No mulla on huonoja kokemuksia Autotronixin kautta tulleesta uudelleenlaitetusta ETM:stä. Ei saatu toimimaan.. käytin Volvolla. Siellä koitettiin kaikkia konsteja ohjelmistolatausta ym. Ku ei ni ei  :) Silloin ei tosin naurattanut.

Päädyin sitten ostamaan tehdasuuden boksin 450e:n hintaan samaisesta liikkeestä.