Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Tuplakontti - 18.02.2012, 10:16:41
-
Morjens,
Turbo alkanut laskea öljyä läpi aika reippaasti, joten uutta hankkimassa (ei tule siis huohottimesta). Näissä on vissiin useammanlaisia ahtimia ja turbokauppias haluaisi tietää jotain osanumeroita. Ainut mitä löysin on pakopesässä oleva litania: 89-1122 sitten joku ihmemerkki ja 6. Osaako joku tästä sanoa, että onko tämä nyt se mitsun ahdin vai Garretti ? Eikös tuon turbon vaihto onnistu kohtuullisilla tee se itse taidoilla? Onko jotain mitä kannattaa vaihtaessa huomioida? Sapettaa, kun on melkein tonnin osa kun ei tuo auton arvo kovin korkea ole, mutta niinkuin usein, niin käyttöarvoa on vielä reippaasti, joten ajattelin homman tehdä....
-
Eikös FK:ssa ole joku mitsun 13 tai vastaava pikku hyrrä? Näin muistelisin. Vaihto onnistuu ihan kotikonstein eikä ole mikään ameriikan temppu.. Aina ei ole pakko uutta ostaa, vanhan voi kunnostaa tai ostat jostain käytetyn. Noi pikkumitsut ei paljoa käytettynä kustanna.
-
Mitsun ahdin mallia TD04-13C
Korvaavaksi esim. TD04H-19G ;)
-
Vanhan kunnostaminen olis tehnyt rahassa melkein saman kuin uusi (ainakin siellä missä kysyin). Muutenkin myyjä piti selvänä, että noilla kilsoilla siellä on kuitenkin pakopesät halki jne. (260 tkm), jos siis ahdinta ei ole aiemmin vaihdettu.
-
Vielä semmoinen, että onko mahdollista, että tukossa oleva huohotin lisää paineita turbon öljysyötölle ja aiheuttaa vuodon? Netistä kaivelin, niin tämmöiosestäkin ilmiöstä siellä oli puhetta.
Tuli vaan mieleen, kun ensinnä epäilin, että öljy voi tulla huohottimen letkusta turbon imupuolelle. Huohotinletku oli kuitenkin ihan rutikuiva. Mietityttää että onkos tuokaan ihan normaalia...
-
Ja taas...Kävin pihalla testailemassa. Öljykorkilla on selvästi imua, joten ei liene huohotinongelmaa.... :)
-
Vielä semmoinen, että onko mahdollista, että tukossa oleva huohotin lisää paineita turbon öljysyötölle ja aiheuttaa vuodon? Netistä kaivelin, niin tämmöiosestäkin ilmiöstä siellä oli puhetta.
Tuli vaan mieleen, kun ensinnä epäilin, että öljy voi tulla huohottimen letkusta turbon imupuolelle. Huohotinletku oli kuitenkin ihan rutikuiva. Mietityttää että onkos tuokaan ihan normaalia...
Tukkoinen huohotin ei lisää painetta turbon öljykiertoon.
Tosin se nostaa painetta kampikammiossa ja vaikeuttaa ahtimen voitelun paluukierron toimintaa...eli siis joko tai se saattaa nostaa öljynpainetta ahtimella koska paluukierto tavallaan kuristuu kampikammion ylipaineen takia.