Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: volle40 - 18.02.2012, 18:17:13

Otsikko: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: volle40 - 18.02.2012, 18:17:13
Mikähän riivaa tuota meikäläisen 960
oireet vikavalo palaa antaa vikakoodia 1-1-3
 "suihkutus venttiilit ryhmä1 -sylinterit 1,2ja4 vialliset"
Sammuu ihan yks kaks lman mitään pätkimisiä ja lähtee sen jälkeen käyntiin nikottelematta.
Sama vika oli kuukausi takaperin silloin vaihdoin lambda anturin ja anto kuitata vikakoodin pois mut teki saman taas parin viikon perästä  koodin saa pois suraavaan sammumiseen saakka!
tulpat aika vaaleet imuvuotoja en oo löytäny.
Kulutus luokkaa 15l\100 lyhyttä kaupunki ajoa joka päivä.
Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: hevonen - 18.02.2012, 23:02:10
Vaikeaa sanoa mitään varmaa mutta viallinen imm voi tuota tehdä. Tästä on omaa kokemusta.
Kannattaa vaihtaa ensin kyllä bensapumpun rele jos se on vanha/ alkuperäinen.
Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: volle40 - 19.02.2012, 20:30:10
Pystyykös tuota immua mitaamaan et onko kunnossa
Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: hevonen - 20.02.2012, 07:23:31
Ohje on lh 2.4 ruiskuun mutta et menetä mitään jos kokeilet tuota ohjetta:
IMM:n 1 terminaalin ja maan välillä pitää olla 0 ohm vastusta, IMM irtykytkettynä. IMM kytkettynä auton ollessa käynnissä, tyhjäkäynnillä, 3 terminaali pitäisi antaa 2,3 volttia. Terminaalinen numerot löytyy ku vetää liitoksien kumisuojan pois.

Lainaus pyyhkäisty faq osasta kohdasta lh 2.4 vikakoodit.
Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: volle40 - 20.02.2012, 17:17:45
Tänään kävin pajalla luetuttamassa koodit AUTO COM testerillä
hetti 113 -suihkutus venttiilit -sylinterit 1,2ja4.
nollattiin pois laitettiin pyörimään ni 5min ja sammu taas uus luku sama koodi nollatiin ja nyt toimiitaas!
Mutta pitkäänkö !?
Suutin rele se ei ilmeisesti ole koska vaihdoin viikonloppuna jo ilmastoinnin releen kans päikseen.
eli lisää kaivataan vinkkejä.
Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: Rusakko - 20.02.2012, 17:21:17
Antaako vaihdelaatikko mitään koodia?
Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: hevonen - 20.02.2012, 17:26:35
Suutin rele se ei ilmeisesti ole koska vaihdoin viikonloppuna jo ilmastoinnin releen kans päikseen.
Vaihda se pumpun rele, niinkuin jo sanoin.
Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: volle40 - 20.02.2012, 17:27:02
Ei anna muuta ku tuon 113
vai pitääkö laatikko lukea jotenkii erikseen?
Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: volle40 - 20.02.2012, 17:29:06
Vaihda se pumpun rele, niinkuin jo sanoin.

Joo menee seuraavaks vaihtoon
Kannattaako tarvikkeena vai suosiolla alkuperäinen?
Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: Rusakko - 20.02.2012, 17:38:50
Ei anna muuta ku tuon 113
vai pitääkö laatikko lukea jotenkii erikseen?
Juu
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=148.0
Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: volle40 - 21.02.2012, 17:58:14
Juu tänään on taas taisteltu auton kanssa.
Muummuassa pumpunreleen löytäminen ja tilaus vei kallisarvoista vapaa-aikaa tunninverran huh eikä sit sattunu vissiin oikeekaa minkä tilasivat
nyt kun kotiin tultua oman purin löysin vihreen releen 1362914 http://kuvablogi.com/nayta/3433517/ apparin jalkatila
rele (päivätty 02-03-2009)
ja kaiken huipuksi tätä ei saa tilattua enää volvon kautta
se rele mikä sinne on nyt tulossa on numerolla 9494787 liekkö sit käypänen onko jollain tietoo?

Sit mikä boksi ja rele sulakkeella on tuossa apparin jalkotilan oikeella puolen?
http://kuvablogi.com/nayta/3433520/
http://kuvablogi.com/nayta/3433518/
Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: sekokupu - 21.02.2012, 18:42:22
Juu tänään on taas taisteltu auton kanssa.
Muummuassa pumpunreleen löytäminen ja tilaus vei kallisarvoista vapaa-aikaa tunninverran huh eikä sit sattunu vissiin oikeekaa minkä tilasivat
nyt kun kotiin tultua oman purin löysin vihreen releen 1362914 http://kuvablogi.com/nayta/3433517/ apparin jalkatila
rele (päivätty 02-03-2009)
ja kaiken huipuksi tätä ei saa tilattua enää volvon kautta
se rele mikä sinne on nyt tulossa on numerolla 9494787 liekkö sit käypänen onko jollain tietoo?

Sit mikä boksi ja rele sulakkeella on tuossa apparin jalkotilan oikeella puolen?
http://kuvablogi.com/nayta/3433520/
http://kuvablogi.com/nayta/3433518/

Saattaa olla käypänen, muistaakseni tuo rele on ihan perus yleisrele oikeastaan (ainakin tuo uudempi), ei ole semmoinen mötikkä kuin vanhoissa vinokoneellisissa. Eli siis mikä sinulle on tulossa on uudempien linttojen bensapumpun rele.

Edit: pikasella googlauksella vaikuttaisi olevan hieman erilaisia releitä, jos kuvien kytkikset pitää paikkaansa.

Ja tuo jalkotilassa oleva boksi etttä rele/sulakeyhistelmä on ABS:n ohjausboksi, rele ja sulake.
Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: Justus - 23.02.2012, 18:41:58
Saattaa olla käypänen, muistaakseni tuo rele on ihan perus yleisrele oikeastaan (ainakin tuo uudempi), ei ole semmoinen mötikkä kuin vanhoissa vinokoneellisissa. Eli siis mikä sinulle on tulossa on uudempien linttojen bensapumpun rele.

Edit: pikasella googlauksella vaikuttaisi olevan hieman erilaisia releitä, jos kuvien kytkikset pitää paikkaansa.

Ja tuo jalkotilassa oleva boksi etttä rele/sulakeyhistelmä on ABS:n ohjausboksi, rele ja sulake.
Perusrele, siellä on suojadiodi, mutta jos en ihan täysin väärin muista, niin siellä oli joku kaksoisrele, joista oli kuitenkin vain toiset kärjet käytössä.
Tosin perusrele ei tuohon ilman hyppyjohtoja sovi.
Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: volle40 - 24.02.2012, 10:09:56
Ei ollu samallainen rele!
Just sain käypäsen varaosapuljun kautta ,pitääkii lähtee vaihtamaan ja testaamaan....
Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: volle40 - 24.02.2012, 13:24:09
Eipä ollu vika releessä! Edelleen samameno jatkuu mittees sitä sitten keksis?
Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: volle40 - 25.02.2012, 07:06:26
http://www.youtube.com/watch?v=Inj9IEiGJaE&feature=channel
http://www.youtube.com/watch?v=R0xFGepOPEk&feature=channel
http://www.youtube.com/watch?v=As7Amwz00ME&feature=channel
http://www.youtube.com/watch?v=l-3FNiLr_Ic&feature=channel

Siinäpä ois videoo ogelmasta ja kuten viimisestä videosta huomaa ni hetikun laittaa sytty virrat päälle ni rupee suutin rele huutamaan kone huoneessa.
Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: hevonen - 25.02.2012, 08:44:10
Sullahan on kieppakellokin pohjassa vaikka ei oo virrat päällä... :o
Ei kai se mittaristovika vaan oo. Ihan heitto vaan.
Toi pätkiminen mikä näkyy videollakin kun annat kierroksia on melko äkästä ja kieppakellokin putoo räpäyksessä, virtavika ainakin mun mielestä, eikä bensansaannissa. Vaikka toi kai olikin jo aika varmaa.
Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: volle40 - 25.02.2012, 08:52:26
Joo sähkö puolen vika. Tuolla mittaristolla mikä paikallaan on ajettu 25 tonnia
vaan eipä se ny mitään kerro rikkihän se voi silti olla.
vai pitääkö tässä ruveta motronic 1,8 boxsia tilailemaan!?
Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: s73 - 25.02.2012, 09:20:59
luultavasti mutteri irti kiekkamittarista (näin 740: ssä toimi takaperin) ilmeneekö  käyntiongelma kylmänä vai lämpinä? Vaikuttaako mittarivika boxien ohjaukseen, miten ne on kytketty? Maajohdot tarkastettu? Voiko kahden suuttimen johtoja vaihtaa, ehjän ja viallisen? Koodit nollattuna näkisi siirtyykö vika. Korjaa mittaristo ensin.
Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: volovonimun - 25.02.2012, 15:26:43
mulla sammuili kerran ja lähti heti käyntiin uudestaan...vika oli vanhat öljyt ja taso alhainen.vaihdoin öljyt ja lopetti.
Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: volle40 - 25.02.2012, 18:05:50
mulla sammuili kerran ja lähti heti käyntiin uudestaan...vika oli vanhat öljyt ja taso alhainen.vaihdoin öljyt ja lopetti.

Kiitos kommentista mutta ainakin oma mielipide on et ei öljyn vajaus tai huonous voi vaikuttaa auton käyntiin!
Ja omassa on kyllä öljyt max rajalla.
Päivitystä akku ladattu releet ei huuda... starttaa meinaa käynnistyä mut ei kuiteskaa ja varvikello jöpöttää kokoajan nollassa.
Ihan oikeesti saa heittää vinkkiä kaikkee mietitään ja kokeillaan.
Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: sjs - 26.02.2012, 01:55:00
Kampiakselin asentoanturi vois tehdä tollasta.

Onko manuaalilaatikolla?

Jos on, kytkinpöly on magnetoitunut anturiin, ja hionut tai vain liannut sen.
Jos on automaatti, tämä on harvinainen vika, koska siellä anturin ympärillä "kytkinkopassa" ei automaattipelissä pyöri kytkinpöly ollenkaan...

Asentoanturi on hankalassa paikassa sylinterikannen takana, paloseinän ja kannen välistä alaspäin, kytkinkopan päällä.

Selittäisi satunnaiset sammumiset, pätkimiset ja ettei kiekkamittari herää startatessa (jos tuo anturi toimii, mittarin pitäisi liikahdella ihan hitusen startatessa).

Toinen vika voi sit olla kuten kaverin 1991 mallisessa 960, kampuran asentoanturin liittin väljä. Kannen takapäässä on 2 liitintä imunokan takana, toinen kampuran asentoanturi, toinen nokan anturin liitin. Leveämpi liitin on nokalle, kapeampi kampuralle. Sieltä naarasliittimestä johtosarjan puolelta säädät liittimen "kynnet" tiukemmalle. Auttoi kaverin autoon just starttausongelmaan ja pätkimiseen.
Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: volle40 - 26.02.2012, 13:58:21
Automaatti laatikolla. Täytyy huomenna katella nuita liittimiä.
Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: hevonen - 26.02.2012, 14:31:57
Katoppa muuten akunkenkien kunto ja tiukkuus.

Nuo ed.mainitut anturijutut on kyllä vahvoilla...
Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: 1st - 26.02.2012, 16:56:50
Tää nyt ei liity samaan koneeseen, mut itellä oli kans nykyisessä seiskassa satunnaista pätkimistä oston jälkeen kuoppaan ajellessa tai muutenkin kiihdyttäessä, ja myyjäkin sanoi että on tehty vaikka mitä sen eteen, mut ei ollu löytyny vika, heiluttelin kerran käynnissä ollessa konehuoneen piuhoja, niin viaksi ilmeni että kampuran asentoanturin johto oli liittimen juuresta murtunut ja melkein poikki.

Hieman samantyyliset oireet oli, että kierroslukumittari laski nollaan ja varoitusvalot syttyi kunnes sitten jatkoi normaalisti toimintaa, tämä teki tosin ajaessa sen ::)
Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: 244 V8 - 26.02.2012, 21:18:23
Mulla oli omassa 960 samanlainen vika ja siellähän oli boksin maa joka pätki
Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: volle40 - 27.02.2012, 17:02:21


Toinen vika voi sit olla kuten kaverin 1991 mallisessa 960, kampuran asentoanturin liittin väljä. Kannen takapäässä on 2 liitintä imunokan takana, toinen kampuran asentoanturi, toinen nokan anturin liitin. Leveämpi liitin on nokalle, kapeampi kampuralle. Sieltä naarasliittimestä johtosarjan puolelta säädät liittimen "kynnet" tiukemmalle. Auttoi kaverin autoon just starttausongelmaan ja pätkimiseen.

Tämän tein tänään ja hörähti kerta laakista tulille! Olin jo ihan jes nytkövika löyty mut mut  tunti tyhjäkäyntiä ja kierroksia välillä ni eikö tuo taas sammunu ja vika koodi 1-1-3.

Auto on ollu mulla vuodenvaihteesta lähtien ja ite oon vaihtanu siihen lambaada -anturin (VOLVO) ja painepumpun releen.
Viikon loppuna sain kiinni auton entisen omistajan joka oli sen vaihtanu bemmiin liikkeessä josta tuon ostin ni se on tehny seuraavaa
-1 puola
-kansiremppa
-jakohihna remppa
-nokan asentotunnistin
-tankin pumppu
-pa suodatin
-tyhjäkäynti moottori
-sytty-yksikkö imusarjassa
-lambda tarvike
-mittaristo (uusi) ajettu nyt +25 tuhatta
Vieläköhän olis ollu jotain muuta mut joka tapauksessa samaavikaa oli yrittäny korjata eli sammuu ja koodi 1-1-3
Että semmosta juttua .
Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: volle40 - 27.02.2012, 17:05:03
Mulla oli omassa 960 samanlainen vika ja siellähän oli boksin maa joka pätki

Mistäs tuo löytyy vois tarkastaa.
Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: Juniku - 02.03.2012, 13:32:47
Jos Pukema olisi käynyt täällä, se olisi alkajaisiksi käskenyt vaihtaa sytkäkivet (imusarjapallon molemmin puolin), nimittäin sylintereille on omat ryhmänsä ja omat vikakoodinsa, nyt vain toinen ryhmä on "pimeä", molemmille ryhmille on oma sytkäkivi, mutta ei omaa bensarelettä immua lambdaa tms.

oireet vikavalo palaa antaa vikakoodia 1-1-3
 "suihkutus venttiilit ryhmä1 -sylinterit 1,2ja4 vialliset"
Sammuu ihan yks kaks lman mitään pätkimisiä ja lähtee sen jälkeen käyntiin nikottelematta.
Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: Justus - 02.03.2012, 13:42:17
Jos Pukema olisi käynyt täällä, se olisi alkajaisiksi käskenyt vaihtaa sytkäkivet (imusarjapallon molemmin puolin), nimittäin sylintereille on omat ryhmänsä ja omat vikakoodinsa, nyt vain toinen ryhmä on "pimeä", molemmille ryhmille on oma sytkäkivi, mutta ei omaa bensarelettä immua lambdaa tms.

Ääni tälle.

Ne kivet voi olla sitten jo uutenakin rikki. Nimittäin sain viallisen Boschilaisen Motonetista, onneks tajusin mitata sen heti ennen asennusta. Vaihtoivat sen ilman mutinaa, kun oli oma mittari mukana ja näytin myyjälle miten se mitataan.
Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: volle40 - 02.03.2012, 14:51:26
Jos Pukema olisi käynyt täällä, se olisi alkajaisiksi käskenyt vaihtaa sytkäkivet (imusarjapallon molemmin puolin), nimittäin sylintereille on omat ryhmänsä ja omat vikakoodinsa, nyt vain toinen ryhmä on "pimeä", molemmille ryhmille on oma sytkäkivi, mutta ei omaa bensarelettä immua lambdaa tms.

No niimpä tietysti! osaatko sanoo kumpi kivi on kumpaan ryhmään kun näkys edellinen omista ja vaihtaneen vain tuon keulanpuoleisen?
Saiskohan nuista kivistä vaihdettua johdot päiseen näkis siirtyykö vika toiseen ryhmään ja erivika koodille?
Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: Justus - 02.03.2012, 15:00:59
No niimpä tietysti! osaatko sanoo kumpi kivi on kumpaan ryhmään kun näkys edellinen omista ja vaihtaneen vain tuon keulanpuoleisen?
Saiskohan nuista kivistä vaihdettua johdot päiseen näkis siirtyykö vika toiseen ryhmään ja erivika koodille?
Ei riitä johdot päikseen vaihdolle, mutta ruuvaa yksiköt irti ja vaihtaa ne siten päikseen.
Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: Justus - 02.03.2012, 15:04:21
Tulta kaaviota:
http://www.matthewsvolvosite.com/downloads/1994_960_wiring_diagram.pdf
Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: volle40 - 02.03.2012, 15:11:55
Ei riitä johdot päikseen vaihdolle, mutta ruuvaa yksiköt irti ja vaihtaa ne siten päikseen.

Jaahan pitäsköhän tuo tehdä tuossa ilta jumpaks näyttäs nimittäin se takimmainen yksikkö olevan aikas veemäisessä paikassa. kuuluukos sinne joku lämmön johdin tahna väliin? Kunäyttäs et tuomikä on vaihdettu ni jotain valkeeta rotjattu alle...
Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: Justus - 02.03.2012, 15:13:06
4/38 maskin puolella Cyl 1, 5 ja 3
4/39 rintapellin puolella Cyl 6, 2, ja 4

Piitahnaa on välissä. Ahtaassa välissä on, mutta kuitenkin vaihdettavissa sen enempää purkamatta.
Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: Justus - 02.03.2012, 15:19:17
Tuosta vielä 1993 mallin kaavio, tuota 1991 mallista on hankala löytää, mutta kyllä tuollakin pärjää:
http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/960/1993/960-93.htm
Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: volle40 - 02.03.2012, 15:28:09
Mulla on semmonen vikakoodi lista missä on ryhmät jaettu

vikakoodi 1-1-3 suihkutus venttiilit ryhmä 1 pytyt 1,2,4
vikakoodi 1-1-5 suihkutus venttiilit ryhmä 2 pytyt 3,5,6

Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: volle40 - 02.03.2012, 15:33:01
Pii tahnaa ei tähän hätään löydy eli saako särettyä taas jotain jos nuo menee vaihtamaan päikseen ilman uutta tahnaa välissä?
Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: Justus - 02.03.2012, 15:47:09
Pii tahnaa ei tähän hätään löydy eli saako särettyä taas jotain jos nuo menee vaihtamaan päikseen ilman uutta tahnaa välissä?

No enpä usko, kaapii siitä vanhoja, jos ei ole ihan kauheesti kuivuneet.
Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: volle40 - 02.03.2012, 18:40:33
Äskön kävin vähä taas tutkailemassa konehuoneesa peilin kanssa
nokan asento anturin alimmainen pultti on puoliks auki!
Vaan on niin urosmehiläisen paikassa et täytyy huomenna päivänvalossa koittaa kiriä.
Voiskohan vika piillä siellä?
Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: volle40 - 03.03.2012, 14:33:30
Äskön kävin vähä taas tutkailemassa konehuoneesa peilin kanssa
nokan asento anturin alimmainen pultti on puoliks auki!
Vaan on niin urosmehiläisen paikassa et täytyy huomenna päivänvalossa koittaa kiriä.
Voiskohan vika piillä siellä?

Eipä löytyny vika sieltäkään käytin anturin irti ja puhistelin.
tulpille ei tule kipinätä bensaa näyttäs tulevan!
Oiskohan se nokan anturi sitten kaput.
Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: Juniku - 03.03.2012, 16:49:13
Eipä löytyny vika sieltäkään käytin anturin irti ja puhistelin.
tulpille ei tule kipinätä bensaa näyttäs tulevan!
Oiskohan se nokan anturi sitten kaput.

Vaihdoitko sen sytkäkiven?
Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: volle40 - 03.03.2012, 16:58:22
Vaihdoitko sen sytkäkiven?

En vaihtanu!
Mut äsken just luvin vikakoodit ykköspistokkeesta ni irtos
1-4-3
1-1-4
2-2-3
Muut poistu nollauksessa paitsi 1-4-3
Kumpaako tuo koodi nyt meinaa
"etummaisen nakutusanturin singaali puuttuu tai on virheellinen"  vai
"Kickdown"-kosketin. Oikosulku maattoon"
Ja eikös tuo naku anturi oo se nokan asentoanturi?
Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: Matson66 - 03.03.2012, 19:22:11
Ei ole sama asia. Nakutusanturi on lohkon kyljessä. Musta kiekko n. 20snt kolikon kokoinen.
Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: volle40 - 03.03.2012, 21:08:37
Ei ole sama asia. Nakutusanturi on lohkon kyljessä. Musta kiekko n. 20snt kolikon kokoinen.

Jos tuo naku anturi on porsinu ni pimentääkö se koko sytkä järjestelmän?
Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: Matson66 - 03.03.2012, 22:36:29
Mulla ei ole 960:stä sellaista hajonnut, mutta 700:sta on ja se kyllä sekoitti käynnin totaalisesti. 
Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: volle40 - 04.03.2012, 12:18:21
http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_product=0&ukey_assembly=235063&ukey_make=865&modelYear=1992&ukey_model=11969&ukey_driveline=499&ukey_trimLevel=0

Näyttäshän tuolla olevan naku antureita kaksinkappalein 9Knock sensor
Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: Matson66 - 04.03.2012, 21:16:28
Sen vanhan anturin johdon liitin kannattaa tarkistaa ja samalla, että se on kunnolla kiinni lohkossa. Se vedetään muistaakseni melko kovaan momenttiin.
Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: Tsuppari - 05.03.2012, 19:17:47
Moi
Tää on vähän kaukaa haettua mutta kokeileppas katsoa se iso liitos siinä vasemmalla puolella konehuoneessa. Päällä musta kansi. Siihen tulee ruiskun piuhat ja jatkaa boksille. Mulla oli kyseisessä paikassa saman tyyppisiä ongelmia männä kesänä.
Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: Justus - 05.03.2012, 19:30:30
Jos tuo naku anturi on porsinu ni pimentääkö se koko sytkä järjestelmän?

Ei mun mielestä, omas antaa takimmaisen naku anturin vian, kun mennään yli 3000rpm. En oo jaksanu siihen perehtyä, kun ei paljon tuu ajeltua ja yleensä pärjää kiepit alle tuonkin.

Keskittyisin kyl nyt siihen sytytysyksikköön.
Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: volle40 - 06.03.2012, 06:49:23
Moi
Tää on vähän kaukaa haettua mutta kokeileppas katsoa se iso liitos siinä vasemmalla puolella konehuoneessa. Päällä musta kansi. Siihen tulee ruiskun piuhat ja jatkaa boksille. Mulla oli kyseisessä paikassa saman tyyppisiä ongelmia männä kesänä.

katottu ensmäisten joukossa. 
Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: volle40 - 06.03.2012, 06:55:04
[quote

Keskittyisin kyl nyt siihen sytytysyksikköön.
[/quote]

Ei oikeen jaksas uskoo et niistä molemmat nyt ois pimentyny kerralla  :( varsinkii ku toinen niistä on vaihdettu uuteen.
Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: Justus - 06.03.2012, 09:27:03
Kandeis kumminkin vaihtaa ristiin, niin tietäis.
Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: Vauxi - 07.03.2012, 19:09:02
Bensanpaine mitattu ?
Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: volle40 - 08.03.2012, 09:34:21
Antaako vaihdelaatikko mitään koodia?

Antaa 1-4-3 "Kickdown"-kosketin. Oikosulku maattoon!
Mistähän päin tämä kosketin löytyy jostain kaasupolkimesta vai?

http://www.volvolandia.com/areena/index.php?topic=91.0
Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: volle40 - 08.03.2012, 09:35:48
Bensanpaine mitattu ?
Ei oo tarkastettu. Oisko tuohon joku helppokeino ilman erikoistyökaluja?
Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: Justus - 08.03.2012, 09:40:20
Ei oo tarkastettu. Oisko tuohon joku helppokeino ilman erikoistyökaluja?

joku oli mitannu ilamanpainemittarilla siitä nipasta siellä konehuoneen bensalinjassa.
Sen jälkeen tuskin tarvii sillä mittarilla ilman paineita mittailla..., mutta halpa kokeilu.
Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: hevonen - 08.03.2012, 14:34:17
Sen vanhan anturin johdon liitin kannattaa tarkistaa ja samalla, että se on kunnolla kiinni lohkossa. Se vedetään muistaakseni melko kovaan momenttiin.
Ai se nakuanturi vai? Jos anturista on kyse niin ei kyllä kovin iso momentti ole. Mallista riippuen 11 Nm tai 20 Nm, eli ei noita kovin isolla momenttiavaimella oikein kiristetä... Oireet on että kulkee pari kilsaa ja sitten hyytyy. Jos sammuttaa, pääsee taas pari kilsaa ja samat oireet.
Kiihtyvyys on huono koska syttyä myöhäistetään niin paljon.
Koodit viittaavat suoraan anturiin.
Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: StoLA - 09.03.2012, 01:31:33
http://www.youtube.com/watch?v=Inj9IEiGJaE&feature=channel
http://www.youtube.com/watch?v=R0xFGepOPEk&feature=channel
http://www.youtube.com/watch?v=As7Amwz00ME&feature=channel
http://www.youtube.com/watch?v=l-3FNiLr_Ic&feature=channel

Siinäpä ois videoo ogelmasta ja kuten viimisestä videosta huomaa ni hetikun laittaa sytty virrat päälle ni rupee suutin rele huutamaan kone huoneessa.

Noita videoita kun katselee niin tulee vaan mulla joskus ollut 460 mieleen missä mittari teki tota samaa kun oli maadotukset hiukan verran hapettuneet. Maadotukset tästä varmaan on katottu jo? (en lukenut kaikkia juttuja... selasin vaan läpi)
Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: volle40 - 09.03.2012, 18:59:03
Ai se nakuanturi vai? Jos anturista on kyse niin ei kyllä kovin iso momentti ole. Mallista riippuen 11 Nm tai 20 Nm, eli ei noita kovin isolla momenttiavaimella oikein kiristetä... Oireet on että kulkee pari kilsaa ja sitten hyytyy. Jos sammuttaa, pääsee taas pari kilsaa ja samat oireet.
Kiihtyvyys on huono koska syttyä myöhäistetään niin paljon.
Koodit viittaavat suoraan anturiin.

Nyt ois etummainen naku anturi vaihdettu ja boxsi ei vaikutusta kipinä hukassa edelleen.... ärkele...
Edellisiin viesteihin korjaten tähän ei oo vaihdettu nokan tunnistinta vaan kampuran tunnistin eli nokan tunnistin menee seuraavaks vaihtoon?

Niin ja mistä kaikkialta nuita maadotuksia löytyy?
Ite löysin kuskin jalkotilasta puolenkymmentä apikoo tulee siihen ja kone huoneessa akulta yks maadotus löyty!
Onko imusarjan alla millasia maa pisteitä ku sain vihiä et vois sillä vika piillä mut eihan sinne nää/pääse ennenku nyppää imusarjan irti vai?


Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: 244 V8 - 11.03.2012, 22:14:41
Ei tarvi imusarjaa irrottaa mun -95 on vnttiilikannen pulteissa kuskin puolen moottorin kannakkeessa ja kuskin penkin alla(maton alla) vanha koppassa on ainakin moottorin perässä kannesa mitä nyt yhtäkkiä tulee mieleen ja oisko ilmanputsarin vieressä
Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: volle40 - 12.03.2012, 15:41:31
Ei tarvi imusarjaa irrottaa mun -95 on vnttiilikannen pulteissa kuskin puolen moottorin kannakkeessa ja kuskin penkin alla(maton alla) vanha koppassa on ainakin moottorin perässä kannesa mitä nyt yhtäkkiä tulee mieleen ja oisko ilmanputsarin vieressä

Kiitosta tiedosta pitää katsella kuhan kehtaa taas pellin alle raahautua
Tänään pistin nokka-anturin tilaukseen et ilmeisesti huomenna sit vaihto öperäätio...
Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: Juniku - 13.03.2012, 15:42:35
Nyt ois etummainen naku anturi vaihdettu ja boxsi ei vaikutusta kipinä hukassa edelleen.... ärkele...
Edellisiin viesteihin korjaten tähän ei oo vaihdettu nokan tunnistinta vaan kampuran tunnistin eli nokan tunnistin menee seuraavaks vaihtoon?

Niin ja mistä kaikkialta nuita maadotuksia löytyy?
Ite löysin kuskin jalkotilasta puolenkymmentä apikoo tulee siihen ja kone huoneessa akulta yks maadotus löyty!
Onko imusarjan alla millasia maa pisteitä ku sain vihiä et vois sillä vika piillä mut eihan sinne nää/pääse ennenku nyppää imusarjan irti vai?

Miksi et ole vaihtanut sytkäkiveä?
Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: volle40 - 13.03.2012, 18:03:24
Miksi et ole vaihtanut sytkäkiveä?

Sen takia kun minun järkeen ei käy et molemmat sytkäkivet pimenis yhtäaikaa
tuosta nuin vaan...
Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: volle40 - 13.03.2012, 18:11:43
Mutta asiaan tänään vaihdoin nokka-akselin asento anturin
tulpat ja kävin maadotus pisteitä läpi ja niinhän siinä kävi et volvo hörähti käyntiin!
Kiitos kaikille neuvoa antaneille, toivon mukaan tälle vialle saatas lyötyä PISTE
ja volvo toimis taas  seuraavaan pettymykseen asti :idiot2: :2funny:
Niin ja kaikki vika koodit sain nollattua pois pistokkeista 1 ja 2
Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: ama-69 - 21.07.2014, 21:24:04
Missä muuten sijaitsee se nokka-akselin asentoanturi?
Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: Justus - 21.07.2014, 22:24:33
Pakonokan takapäässä, sähän mainitsit tuolla toisella foorumilla vaihtaneesi jo sen.
Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: ama-69 - 27.07.2014, 13:06:27
kyllä kyllä :),mutta aika sekoittavaa kun toiset puhuu siitä nokka-akselin anturina ja toiset puhuu siitä kampiakselin anturina. kaikki voisivat kutsua sitä vaikka ykk anturiksi :). tietääkö justus muuten mikä on siinä pakosarjan kylessä oleva anturi ,kahella erikokosella pultilla kiinni. ihan vaan mielenkiinnosta kysyn ku en tiiä mihin anturi vaikuttaa.
Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: Justus - 27.07.2014, 16:42:04
Mulla ei semmosta ole joten en osaa nyt yht äkkiä samoa. Google on ystäväsi.
Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: Vauxi - 01.08.2014, 15:28:39
kyllä kyllä :),mutta aika sekoittavaa kun toiset puhuu siitä nokka-akselin anturina ja toiset puhuu siitä kampiakselin anturina. kaikki voisivat kutsua sitä vaikka ykk anturiksi :). tietääkö justus muuten mikä on siinä pakosarjan kylessä oleva anturi ,kahella erikokosella pultilla kiinni. ihan vaan mielenkiinnosta kysyn ku en tiiä mihin anturi vaikuttaa.

No ykk ja nokan asentoanturi nyt on aina ollut 2 eri asiaa. Muutenkin toi YKK anturi nimike on jostain 80 luvulta peräisin kun kys anturi ei paljoa muuta tehnyt. Kampiakselin asentoanturi on kampiakselin asentoanturi, se ei siitä muutu nokka-akselin asentoanturiksi silläkään hyvällä vaikka joissain moottoreissa se on samanlainen molemmissa.

Pakosarjassa anturi ? Ei tuu paljoa muuta mieleen kuin egr putki. En kyllä muista oliko näissä pakolämpömittausta egr varten. Myöskin kannessa pakosarjojen välissä on venttiili ja kanava toisioilma puhallinta varten.
Otsikko: Vs: 960 3.0 R6, 24v
Kirjoitti: ama-69 - 14.08.2014, 14:39:17
jep jep,näin sitä viisastuu joka päivä lisää. eli olen vaihtanut nokka-akselin tunnistimen,siis täytyy vielä vaihtaa se kampuran tunnistinkin. ja on sekin taas kivassa paikassa. taisinkin yrittää puhua imusarjasta sen anturin suhteen,mutta sytkäkivethän ne siinä.