Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: hammer_man - 19.02.2012, 08:18:37

Otsikko: 740 turbotuksesta
Kirjoitti: hammer_man - 19.02.2012, 08:18:37
Olisi suunnitteilla hankkia 700-sarjalainen projektiksi tehonlisäys-projektiin. Tehoja saisi tulla pihalle 250-300hp...

Kannattaako etsiä jostain valmis turbo, jota alkaa rakentelemaan vai ihan peruskiesi johon vaihtaa tekniikka. Jos ei ole valmiiksi turbollinen niin onko ostettavan kohteen vuosimallilla/vähäpäästöisyydellä/alkup.tekniikalla vaikutusta turbotus-projektiin??

Ja jos taasen kannattaa suoraan panostaa alkuperäiseen turboon niin varmaankin b230ft olisi se ainoa vaihtoehto mitä etsiä?
Otsikko: Vs: 740 turbotuksesta
Kirjoitti: hammer_man - 19.02.2012, 10:46:07
Sen verran ihan yleisellä guuglauksella sain aikaiseksi, että ilmeisesti jos ostaa vähäpäästöisen auton niin joutuu vähäpäästöisestä luovuttajasta turbotekniikan sinne vaihtamaan.

Ja vissiin täytyisi katsastuskonttorilla käydä aina selvittämässä tuo vähäpäästöisyys, kun sellaistakin tuli vastaan että ei aina rekisteriotteeseen ole merkittynä... Tietääkö 700-sarjasta vähäpäästöisyyden jo tuosta "lambda-merkistä" maskissa vai voiko sellainenkin olla katsastettuna ei-vähäpäästöiseksi?

Saako alkuperäiseen turbomalliin alkaa vaihtamaan vaikkapa ruiskua/ahdinta/cooleria, jos on vähäpäästöinen ilman tuota kallista päästömittausta? Tietäisi vaan kerralla ostaa sen helpoimman vaihtoehdon tuohon virittelyyn. Eikä tarvitsisi kauheita paperisotia sun muita alkaa vääntelemään...
Otsikko: Vs: 740 turbotuksesta
Kirjoitti: Lankku - 19.02.2012, 12:33:57
Saako alkuperäiseen turbomalliin alkaa vaihtamaan vaikkapa ruiskua/ahdinta/cooleria, jos on vähäpäästöinen ilman tuota kallista päästömittausta?
Ei saa.
Otsikko: Vs: 740 turbotuksesta
Kirjoitti: hammer_man - 19.02.2012, 12:57:57
Lainaus
    Saako alkuperäiseen turbomalliin alkaa vaihtamaan vaikkapa ruiskua/ahdinta/cooleria, jos on vähäpäästöinen ilman tuota kallista päästömittausta?

Ei saa.

Näin vähän itsekkin kuvittelin. Eli täytyy siis olla ei-vähäpäästöinen ostos, jotta saa tehtyä vapaammin.
Onnistuuko tuo konttorilta varmistaminen ei-vähäpäästöisyydestä ihan soittamalla rekisterinumeron perusteella vai tarvitseeko siinäkin mennä papereiden kanssa konttorille utelemaan?
Otsikko: Vs: 740 turbotuksesta
Kirjoitti: Fileman - 19.02.2012, 18:10:03
no ostat vaikka 86vm auton niin varmasti on ei vähäpäästönen ei tarvi panikoida ja siitä niin raketamaan aivan sama onko vapari vai turbo lohko jos meinaat laittaa uusiks osat kuiteski.
Otsikko: Vs: 740 turbotuksesta
Kirjoitti: chrisse - 14.03.2012, 15:48:47
mulla 740 89 ilman katti b20 kaasarilla[/b] ..onko helppo turbottaa ..? millä kannattaa lähtee liikkeelle? ?
Otsikko: Vs: 740 turbotuksesta
Kirjoitti: 8-pätkä - 14.03.2012, 16:04:28
mulla 740 89 ilman katti b20 kaasarilla[/b] ..onko helppo turbottaa ..? millä kannattaa lähtee liikkeelle? ?

Helpoin tie on myydä tuo pois ja ostaa alkuperäinen turbomalli tilalle. Kaasutin ja turbo nyt ei ainakaan omaan korvaan kuulosta nimittäin miltään parhaalta yhdistelmältä ja ruiskukoneen vaihtaminen kaasarimalliinkin on todella työlästä.
Otsikko: Vs: 740 turbotuksesta
Kirjoitti: moikki - 14.03.2012, 16:42:08
Ja sitten kun ostaa sen ei-vähäpäästöisen korin niin kannattaa varautua ruostehommiin...  :P
Otsikko: Vs: 740 turbotuksesta
Kirjoitti: HembalanD - 14.03.2012, 17:26:11
Ja sitten kun ostaa sen ei-vähäpäästöisen korin niin kannattaa varautua ruostehommiin...  :P
Ompahan niitä vähäpäästöisessäkin. Seiskaan tuli sinkkaus -87.

Tuollaista B20 konetta ei 740:ssä ole ollutkaan.
Otsikko: Vs: 740 turbotuksesta
Kirjoitti: 8-pätkä - 14.03.2012, 17:40:42
Ompahan niitä vähäpäästöisessäkin. Seiskaan tuli sinkkaus -87.

Tuollaista B20 konetta ei 740:ssä ole ollutkaan.
Lienee tarkoitettu B200 konetta. Onko tosi että seiskaan tulikin jo -87? Jostain kuulin että olisi tullut vasta -89 malleihin. Jos kerran -87 on jo sinkityllä korilla niin sittenhän tuo omakin on, toisin kuin luulin! :D
Otsikko: Vs: 740 turbotuksesta
Kirjoitti: HembalanD - 14.03.2012, 18:00:24
-87 tuli kyllä.

B200K turbottamisessa onkin omat niksinsä, käytännössä vaihdetaan kone kaikkinen värmeineen, kytkin, rakennetaan moottorinohjaus, vaihdetaan jarrut, mahdollisesti jouset&iskarit jos vaaditaan, vakaajat jne. + muutoskatsastetaan ja todistellaan että vastaa turbomallia. Helpoin tosiaan kun ostaa valmiin turboseiskan ja laittelee sen kuntoon mutta rakentamisen ilohan se on. Käytännössä sama koskee kaikkia vapaastihengittäviä koneita.

Voorumilla paljon projektipäiväkirjojakin missä käsitellään aihetta, kannattaa lukasta.
Otsikko: Vs: 740 turbotuksesta
Kirjoitti: Veksi - 14.03.2012, 18:38:43
-87 tuli kyllä.

B200K turbottamisessa onkin omat niksinsä, käytännössä vaihdetaan kone kaikkinen värmeineen, kytkin, rakennetaan moottorinohjaus, vaihdetaan jarrut, mahdollisesti jouset&iskarit jos vaaditaan, vakaajat jne. + muutoskatsastetaan ja todistellaan että vastaa turbomallia. Helpoin tosiaan kun ostaa valmiin turboseiskan ja laittelee sen kuntoon mutta rakentamisen ilohan se on. Käytännössä sama koskee kaikkia vapaastihengittäviä koneita.

Voorumilla paljon projektipäiväkirjojakin missä käsitellään aihetta, kannattaa lukasta.

Tai sitte MAX 20% tehonnousulla ei laiteta muuta kuin stömppä ja ahtoja haisteleva bensa pumppu. Muutoskatastuksella menee läpi

740 koreja on 90-luvun puoleltakin ei vähäpäästöisiä. GLT koneisissä ei ole aina mainintaa kolmitiekatista tai vähäpäästöisyydestä
Otsikko: Vs: 740 turbotuksesta
Kirjoitti: chrisse - 17.03.2012, 21:56:33
volvo 740 b200 myyty Oli tod hyvä korinen ei mätä/ruostekasa
tulossa 90 740 2.3 onko yhtä työläinen muuttaa turboks?
meinaan leimauksen suhteen luin kyllä jutut foorumissa kaikilla  vähä eri
helppo ja ei
Otsikko: Vs: 740 turbotuksesta
Kirjoitti: HembalanD - 17.03.2012, 23:08:41
Tod näk vähäpäästöinen eli vaihdat koneen B230FK, FT tai B204FT ja luovutusautosta paprut. Ei kai siinä kummempia.
Otsikko: Vs: 740 turbotuksesta
Kirjoitti: chrisse - 18.03.2012, 09:37:46
tarviiko olla auton paprut ?meinasin ostaa koneen ruotsista?
Otsikko: Vs: 740 turbotuksesta
Kirjoitti: Xuppo - 18.03.2012, 13:55:13
tarviiko olla auton paprut ?meinasin ostaa koneen ruotsista?
Tarvitset luovuttaja autosta valmistenumeron. Sillä ei ole väliä millä paperilla se on kunhan on tiedossa. Jos hommaat koneen esim. romuttamolta niin varmasti laittavat merkinnän alkuperäisen auton valmistenumerosta esim kuittiin.
Otsikko: Vs: 740 turbotuksesta
Kirjoitti: Fileman - 18.03.2012, 14:08:58
-
Otsikko: Vs: 740 turbotuksesta
Kirjoitti: volle - 18.03.2012, 20:07:16
mistäs muuten jarrutehostajalle otetaan alipaine kun on vaparin tehostin ?   :-\
Otsikko: Vs: 740 turbotuksesta
Kirjoitti: Ari E - 18.03.2012, 20:16:57
mistäs muuten jarrutehostajalle otetaan alipaine kun on vaparin tehostin ?   :-\
ihan imusarjasta, letkun väliin tulee vaan takaisku, joka taitaa löytyä osasta vapareistakin  ???
imusarjassahan on alipaine kun kaasuläppä on yhtään kiinni ;)
Otsikko: Vs: 740 turbotuksesta
Kirjoitti: volle - 18.03.2012, 20:28:01
kiitos . onko motonetissä näitä venttiiliä ?
Otsikko: Vs: 740 turbotuksesta
Kirjoitti: Kisko - 18.03.2012, 20:46:12
Kaikissa tehostimissa se pitäisi olla. Sellainen pyöreä mötikkä josta lähtee alipaineletku sivulle päin.

Letku vaan imusarjaan niin hyvin rokkaa.
Otsikko: Vs: 740 turbotuksesta
Kirjoitti: volle - 18.03.2012, 21:07:38
niinpä muuten onkin ,ei ole tullut ajatelleeksi sitä mutikkaa sen kummemmin.kiitos kun valaisitte :buck2: