Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 440 / 460 / 480 => Aiheen aloitti: janne1984 - 19.02.2012, 15:07:41
-
eli tiedustelisin että millasella aineella saa koneesta karstat pois? miten esimerkiksi tämä paljon puhuttu forte toimii mikä kaadetaan öljyn sekaan ja annetaan käydä hetki ja lasketaan öljyt pois ja laitetaan uudet tilalle. autolla ajettu 312tkm niin ajattelin että karstan poisto olisi paikallaan :)
-
Forte toimii, ja tässä ohjeet.
Tarkista että tankki on n. puolillaan.
1. Kaada Forte Motor Flushia öljytilaan n. 20% öljytilavuudesta (esim. 4L öljytilaan kaadetaan 0,8L Motor Flushia)
2. Kaada Forte Gas Treatment puolikkaaseen tankilliseen.
3. Kaada Forte Fuel System Cleaner puolikkaaseen tankilliseen (valinnainen mutta suositeltava, tällä puhdistetaan tankki ja linjastot)
4. Nosta kierrokset n. 2000rpm ja pidä siinä n. 1 tunnin ajan. (muista seurata lämpöjä ja kierroksia, nämä saattaa vaihdella)
5. Kun tunti on mennyt, laske kierrokset tyhjäkäynnille n. 1 minuutin ajaksi, jonka jälkeen nosta kierrokset n. 3000rpm todella hitaasti ja pidä siellä n. 1 minuutin ajan. toista tämä 3 kertaa.
6. Vaihda öljyt ja öljyn suodatin.
7. Aja se puolikas tankillinen tyhjäksi ennen kuin tankkaat lisää, ja olet valmis.
HUOM!!!
Forte Motor Flushin käyttöä ei suositella oma toimisesti!
Jos autosi hajoaa toimenpiteen aikana, olet itse vastuussa siitä, jos et ole antanut forte valtuutetun huoltoliikkeen tehdä puhdistusta!
Forte Motor Flush öljytilassa EI SAA AJAA!
FORTÉ (http://www.tecalemit.fi/tuotteet/korjaamotarvikkeet/moottorin-sis%C3%A4puhdistus-fort%C3%A9)
Forté tuotteet (http://www.tecalemit.fi/sites/default/files/file/Korjaamotarvikkeet/Forte/Forte_Tuotteet.pdf)
-
Ite olen käyttänyt juuri Fortea noille huollossa käyville autoille, varsinkin Zetecit tykkää moisesta pesusta. Todellakin kantsii pitää huolta tuosta, jottei kone pikkuhiljaa nosta kierroksia itekseen - em koneiden kanssa tuohon on todellakin törmännyt.
Kaikenkaikkiaan kokemukset positiivisia.
Tuohon loppu-kommenttiin todeten, ainakaan osa (jos joku toimii maassa toisin, en voi yleistää) tuotetta myyneistä varaosaliikkeistä ei enää myy todellakaan Fortea yksityisille kuluttajille.
Hyvä niin, vaikka jonkun mielestä saattaa olla petosta toto-raveissa, mutta kyse on kuitenkin tuotevastuusta, ei alkomaisesta monopolista.
Niinpä tutkimaan vain keltaisia sivuja, ja metsästämään lähintä valtuutettua, tai sitten kokeilemaan jotain kilpailevaa tuotetta, ihan itse - niihin en ota mitään kantaa. ;)
-
Niin, siis Fortéahan myydään kutakuinkin kaikkialla yksityisille, missä sitä vaan on, mutta eritoten tota Motor Flushia ei myydä.
Johtuen siitä, että se ohentaa öljyjä niin paljon, että sattuu vahinkoja, jos ei ole tarvittavaa tietoo/taitoo näitten suhteen.
Ja jos ei osaa oikein tehä, ja kone ei puhistukkaan, niin sitten syytetään tuotetta ja tuotteelle tulee huonoa mainetta osaamattomien toimesta...
-
kiitos tiedosta. eli en taidakkaan itse tehdä tota karstan poistoa ettei vaan käy vahinkoa. autossa ilmennyt nykimistä ja pientä tyhjäkäynnin heittelyä. eli taidan tyytyä siiehen forte fuel system cleaneriin ja kokeilla jos siitä olisi apua. ja sitten keväämmällä käyttää öljyn vaihdossa ja tuossa kyseisessä koneen puhdistuksessa :) mutta hauskaa kevään alkua teille :pomo:
-
....tota Motor Flushia ei myydä.
Tuota just tarkotin, sormet oli vain näppistä nopeemmat taas kerran :)
-
Laita oikein dieselmoottorille tarkoitettu öljy koneeseen niin sekin puhdistaa sitä talkkunaa pois sieltä koneesta
kun öljyssä on peseviä aineita.
-
Jos nyt kuiteski vain jätettäisiin tollaset temput tekemättä, ja annetaan niiden kriisi-öljyjen pyöriä riisseleissä. ::) ::) ::)
Ja asialla ei oo mitää tekemistä sen kanssa, et mäkin olen sisäisiä esipesuja avattaville kuormaajien, k-a jne moottoreille tehny 50-50 seoksella tupajumin kanssa ....
Yleensäkin kannattaisi todellakin harkita, mitä tekee, kun öljymerkkejäkin vaihtelee pitkään käytetystä yhtäkkiä toiseen - voi tulla kalliita yllätyksiä vastaan.
Paitti asiakkaiden, niin myös yhden omaksi ostetun menopelin kohdalta löytyy katkeran kallista kokemusta....
-
mitähän tolla lystillä on hintaa O.o
-
Jos nyt kuiteski vain jätettäisiin tollaset temput tekemättä, ja annetaan niiden kriisi-öljyjen pyöriä riisseleissä. ::) ::) ::)
Ja asialla ei oo mitää tekemistä sen kanssa, et mäkin olen sisäisiä esipesuja avattaville kuormaajien, k-a jne moottoreille tehny 50-50 seoksella tupajumin kanssa ....
Yleensäkin kannattaisi todellakin harkita, mitä tekee, kun öljymerkkejäkin vaihtelee pitkään käytetystä yhtäkkiä toiseen - voi tulla kalliita yllätyksiä vastaan.
Paitti asiakkaiden, niin myös yhden omaksi ostetun menopelin kohdalta löytyy katkeran kallista kokemusta....
mitäs vaurioita tuo öljylaatujen äkillinen vaihtaminen mukamas on aiheuttanut ?...eipä ainakaan tuo traktori ole vielä kiinni leiponut, kun vaihdettiin 15W40 öljyt, 10W30 öljyihin syksyllä...
samoin vaihdoin tuohon allekirjoituksen 945:seen 15w40 öljyt, 5W40 öljyihin....sekin pelaa vielä ihan hyvin...
vinokoneeseenkin laitettiin 5W40 tilalle samaa 10W30 öljyä, kuin tuossa traktorissa....
tietysti jos sinne moottoriin menee kaatamaan vaikkapa hydrauliikkaöljyä, niin silloin varmasti tulee tuhoa... ;D
-
mitäs vaurioita tuo öljylaatujen äkillinen vaihtaminen mukamas on aiheuttanut ?...eipä ainakaan tuo traktori ole vielä kiinni leiponut, kun vaihdettiin 15W40 öljyt, 10W30 öljyihin syksyllä...
samoin vaihdoin tuohon allekirjoituksen 945:seen 15w40 öljyt, 5W40 öljyihin....sekin pelaa vielä ihan hyvin...
vinokoneeseenkin laitettiin 5W40 tilalle samaa 10W30 öljyä, kuin tuossa traktorissa....
tietysti jos sinne moottoriin menee kaatamaan vaikkapa hydrauliikkaöljyä, niin silloin varmasti tulee tuhoa... ;D
siis jos siellä on käytetty huonosti pesevää perusöljyä PITKÄÄN ja sen jälkeen vaihdetaan merkkiä tai kalliimmat öljyt jotka sattuukin pesemään tehokkaasti.
lähtee kaikki karstoituneet paskat liikkeelle ja siinä on äkkiä öljynpaine linjat tukossa ja laakereissakin sitä paskaa
-
siis jos siellä on käytetty huonosti pesevää perusöljyä PITKÄÄN ja sen jälkeen vaihdetaan merkkiä tai kalliimmat öljyt jotka sattuukin pesemään tehokkaasti.
lähtee kaikki karstoituneet paskat liikkeelle ja siinä on äkkiä öljynpaine linjat tukossa ja laakereissakin sitä paskaa
::) Tuota juuri tarkotin. Voin kertoa, että pahimmillaan saa katella päällekäin pyörähtäneitä kk/rl laakeriliuskoja, kun on vaihdettu peseviin öljyihin, ja öljykanavat ovat tukkeutuneet silkasta koneeseen kertyneestä kurasta.
Öljyillä ON eroja, ja käytettyjen koneiden kanssa olisi aina hienoa tietää, mitä liukkaria niiden sisuksissa on pyörinyt kolinaa vaimentamassa.
-
käytetyissä moottoreissa vaan ei yleensä ole laitettu ylös mihinkään että mitä öljyjä on käytetty aikaisemmin...
itse en mitään kalliita öljyjä ole noihin laittanut ja hyvin toimivat :P...tuskinpa vanhat koneet siitä paskaks menevät, jos laitat vaikkapa shellin 10w30 ja sen jälkeen vaikkapa teboilin 10w30 öljyjä...
tähänkään mennessä ole yksikään moottori öljyjen takia hajonnut..
-
käytetyissä moottoreissa vaan ei yleensä ole laitettu ylös mihinkään että mitä öljyjä on käytetty aikaisemmin...
itse en mitään kalliita öljyjä ole noihin laittanut ja hyvin toimivat :P...tuskinpa vanhat koneet siitä paskaks menevät, jos laitat vaikkapa shellin 10w30 ja sen jälkeen vaikkapa teboilin 10w30 öljyjä...
tähänkään mennessä ole yksikään moottori öljyjen takia hajonnut..
No sulla on ollu sitte hyvää tuuria.
Mut en mä ainakaan shellin öljyjen jälkeen muita koneeseen vaihtelisi - mut toihan on jokaisen oma asia, uskokoon jokainen mitä haluaa ;) - mä nyt vain kerroin muutaman vuosikymmenen aikana kertyneistä kokemuksista.
Nykyään sitten taas mun mielestä on aikashyvinkin näkyvillä autojen huoltohistorian kautta, mitkä öljyt koneissa on pyörineet - wanhat Massikat taas sitten ihan eri juttu. Kuka niistä mitään selkoa ottaa - tai vaikka käytetyistä vaihtokoneista, paitti öljypohjaa aukasemalla.
-
ja tottakai vaikuttaa sekin, kuinka niitä öljyjä on vaihdettu
vanhassa massikassa kun voi joku käyttää niitä samoja öljyjä koko elinkaaren :buck2:
ollaanko nyt ajauduttu offin puolelle :-[
-
oman kokemuksen mukaan vanhakaan moottori ei siihen leviä, jos vaihtaa esim. eri merkkisestä 10w30 öljystä toisen merkkiseen 15w40 tai 5w40 öljyyn...
tarkoitan siis noita ihan perusöljyjä, en mitään long life yms..kalliimpia öljyjä..
työkoneidenkin kanssa olen ollut tekemissä jonkun aikaa, enkä ole kuullut koskaan että olisi jostakin lähtenyt karstat öljyjen takia liikkeelle ja kone olis sen takia levinnyt...
ja tottakai vaikuttaa sekin, kuinka niitä öljyjä on vaihdettu
vanhassa massikassa kun voi joku käyttää niitä samoja öljyjä koko elinkaaren :buck2:
ollaanko nyt ajauduttu offin puolelle :-[
bensakoneillahan voi ajaa pidempään samoilla öljyillä mutta dieseleissä ne pitäis vaihtaa noin 5000tkm välein...
-
Kyllähän se on niin, että nämä nykyiset öljyt, melkeimpä merkkiin katsomatta, ovat niin laadukkaita, että tuota karstaantumista ei normi öljynvaihtoväleillä tapahdu, peseviä ja puhtaanapitäviä. Toista oli 30-40 vuotta sitten, jos erehdyit laittamaan pentsiini autoon pesevät diesel öölit, niin taatusti läks paskat liikkelle. Isäukon Isuzu alko ko operaation jälkeen syömään litran satasella voiteluaineitta, ei ukkoa naurattanu, eikä minua, suoritin tämän kyseisen operatsuunin :nohnoh
-
Itse laitoin syksyn öljynvaihtoa ennen Sonaxin xyleenipohjaista litkua myllyyn jza käytin vajaat 10 minuuttia. Tuli niin mustaa tavaraa ulos ettei mitään rajaa. Lisäksi hiekkaa ja jotain epämääräistä mönjää.
Vieläkään ei ole silloin lisätty öljy mennyt mustaksi. Aina ennen se mustuin melkein heti.
Nyt aion tehdä saman CRC:n vastaavalla litkulla ja lisäksi kokeilen VSR:n kitkaa vähentävää ja kitkapintoja uudistavaa moottorikäsittelyä. Se maksaakin sellaset vaatimattomat 120 eugenia, mutta vastineeksi bensankulutuksen pitäisi tipahtaa muutamaksi vuodeksi 10-20 %.
Eli tankillisella Hangosta Ivaloon, tyyliin 5 L satasella. Lisäksi paljon muitakin hyötyjä, esim. enemmän voimaa irti. Jos kaikki menee hyvin, tulee siinä kurottua 10-20 vuotta kiinni moottoreiden kehityksessä tapahtuneita tärkeimpiä hyötyjä.
Eikä tarvi mitään ammattilaista, vaan helppoa kuin heinänteko.