Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Jyryytin - 12.01.2011, 21:32:03
-
Milläslailla 940 (-92) saa mittariston irti? Seitenneliskanttisessahan oli siellä mittariston alareunassa peitelevyn alla ruuvit, mutta eihän tuossa ole sellaisia peitelevyjä, joiden alla olisi ne ruuvit?
Pitäisi vaihtaa mittaristoon taustavalot, siksi kyselen tuota irroitusta.
-
kehyksen reunoilla on reiät joista pienellä ruuvimeisselillä painetaan metalliset klipsit ja vedetään kehys pois, sen jälkeen mittaristo on muistaakseni torx ruuveilla kiinni. muistaakseni näin, siitä kyllä jonkin aikaa kun olen viimeksi ottanut irti, mutta oikaiskoon joku jos muistaa paremmin :)
-
kehyksen reunoilla on reiät joista pienellä ruuvimeisselillä painetaan metalliset klipsit ja vedetään kehys pois, sen jälkeen mittaristo on muistaakseni torx ruuveilla kiinni. muistaakseni näin, siitä kyllä jonkin aikaa kun olen viimeksi ottanut irti, mutta oikaiskoon joku jos muistaa paremmin :)
Juuri näin :) Joka nurkassa on torx (4kpl) ellei joku oo vaihtanu. Kokoa en nyt muista ::) vaikka joulukuussa olikin mittaristo irti.
-
Niistä reiistä saattaa joutua lykkäämään meisselillä aika kovaa että kehys vapautuu.
Tee vaikka joku koukku millä vedät siitä reiästä itsees päin samalla kun työnnät sillä meisselillä siihen samaan reikään... :o
Saattaa helpottaa hommaa.
-
melko kovaa pitää uskaltaa painaa, että kehys tosiaan irtoaa, kuitenkin voimalla irtosi 8)
-
Jees. Kiitoksia vastauksista, mittarin taustavalot toimii taas. Olikin ilmeisesti vain jotain hapettumaa tms... Yhden polttimon vaihdoin, niin loputkin "pimeät" heräsivät henkiin.
Se kehys olikin tosiaan aikas tiukalla kiinni, raakasti toisella ruuvarilla vääntäen ja toisella painaen sitä klipsiä, irtosi toinen reuna jonka jälkeen kehys olikin irti.
-
oon omasta kontista yrittäny 5kk "sadepäivinä" irotella mittaristoa, ei se irtoa edes voimalla. aina jaksan 20min yrittää ja sit luovutan ;D en käsitä miten se kehys voi olla niin perkeleen piukassa, täytyy väsätä niitten reikien väliin joku pullotunkki painamaan 5tonnin voimalla niitä klipsuja :-\
-
oon omasta kontista yrittäny 5kk "sadepäivinä" irotella mittaristoa, ei se irtoa edes voimalla. aina jaksan 20min yrittää ja sit luovutan ;D en käsitä miten se kehys voi olla niin perkeleen piukassa, täytyy väsätä niitten reikien väliin joku pullotunkki painamaan 5tonnin voimalla niitä klipsuja :-\
Jospas sinulla on hitusen liian iso talttapäinen meisseli, niin silloin ei riitä edes se pullotunkki! ;)
Kokeile ihan kaposella meisselillä. Jos painaessasi reilusti tunnet meisselin liikkuvan hitusenkin jousta vasten, on meisseli sopivan kokoinen (luultavasti). Meisselin pitää nimittäin olla melkoisen siro, jotta jousiklipsin saa painettua pohjalle.
Voimaa homman toteuttamiseen tarvitaan yllättävän paljon, ei kuitenkaan ääliömäisiä voimia sentään.
Ja tietty, kohtisuoraan pitää painaa, eikä yhtään vinossa.
Itsekkin pähkäilin ekalla kerralla kotvasen jos toisen, mutta kun uskoin ohjetta ja kokeilin, huomasin homman olevan tekninen voimalaji! :D
-
oon omasta kontista yrittäny 5kk "sadepäivinä" irotella mittaristoa, ei se irtoa edes voimalla. aina jaksan 20min yrittää ja sit luovutan ;D en käsitä miten se kehys voi olla niin perkeleen piukassa, täytyy väsätä niitten reikien väliin joku pullotunkki painamaan 5tonnin voimalla niitä klipsuja :-\
Se on tekniikkalaji ja vähän voimakin Itse yritin vissiin puoli vuotta, ennenkuin onnasi :D
Niistä kehyksen reijistä täytyy sopivalla lattameisselillä työntää tosi syvälle, sen kyllä tuntee, kun osuu oikeaan paikkaan, niinkuin jousi vastassa. Sitten vaan meisselillä painaa niin syvälle, kun menee. Samalla vetää sitä kehystä itseen päin kädellä tai jos ei saa otetta, niin rautanaula koukuksi ja sinne samaan reikään ja pihdeillä vetää siitä.
Lähtee kyllä helposti, kun on lähteäkseen, itsellä usko meinasi loppua monesti.
Ja riittää tosiaan, jos toisen puolen saa irti, ei tarvitse molempia puolia yhtä aikaa operoida. Ja jos ei toinen puoli irtoa, kokeile toista.