Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: volotes - 20.02.2012, 19:19:44

Otsikko: Kytkin ei irrota + kansivian epäilys
Kirjoitti: volotes - 20.02.2012, 19:19:44

Kytkin lakkas yhtä-äkkiä irrottamasta eikä enää saa vaihdetta paikallaan käynnissä päälle. Nestettä ei oo kadonnu, eikä kytkimen pumppaaminen auta. Kysymys kuuluu  onko vain kytkinpääsylinteri korjaussarjan tarpeessa vai kykimen paineasetelma menossa?

Sitten: jäähdytinnestettä oli jäärata paivän jälkeen kadonnut paisuntasäiliön MAX-merkistä täysin tyhjäksi. Mihkä neste katoaa? Öljy ei ainakaan vielä ole harmaantunut. Kuplia ei tule paisuntasäiliön pohjassa olevasta letkun reiästä.
Pitääkö paisuntasäiliö olla aivan täynnä että mahdollisen kuplinnan huomaa? Jos ne kuplat tulee vain sitä pikkuletkua pitkin.
Otsikko: Vs: Kytkin ei irrota + kansivian epäilys
Kirjoitti: MaZi - 20.02.2012, 19:36:10
mulla ainaki sama oire johtui painelevystä joka oli 3 kappaleena :) toki kannattaa tarkistaa lootan kylestä aukosta, että liikkuuko kytkin normaalin/tarvittavan matkan, ettei turhaa purkaa lootaa pois
Otsikko: Vs: Kytkin ei irrota + kansivian epäilys
Kirjoitti: hevonen - 20.02.2012, 21:09:56
Jos ei vuoda nestettä niin koneeseenhan se menee. Ei mene öljy harmaaksi jos menee sylinteriin se neste.
Ei tarvii olla paisari täynnä, kyllä se kuplii sieltä pohjalta jos pahvi valskaa. Jos epäilet niin purista se pikkuletku tarkistuksen ajaksi lyttyyn kun korkki on pois.

Tuon kytkimen irroittamattomuuden voi aiheuttaa hirttänyt silmälaakeri.

Tämä näin yleisesti kun et kerro mikä auto, kone tai laatikko on kyseessä.
Otsikko: Vs: Kytkin ei irrota + kansivian epäilys
Kirjoitti: volotes - 21.02.2012, 12:15:39
Ai niin unohtu  740 D24TIC koneella +M47
Otsikko: Vs: Kytkin ei irrota + kansivian epäilys
Kirjoitti: J-P Heimonen - 21.02.2012, 12:27:32
Todennäkösesti kytkinlevy halki ja kitkapinnan puolikkaat päällekkäin. Nestettä voi myös hävitä lämmityslaitteen letkuista tulipellinläpiviennissä tai kabiininpuolelle vuotaa. Onko paisuntasäiliönkorkki ehjä? on joskus ollu siitäkin kiinni nesteen koneessa pysyminen.
Otsikko: Vs: Kytkin ei irrota + kansivian epäilys
Kirjoitti: volotes - 21.02.2012, 18:07:25
Korkin kuntoa ei ole tutkittu.
Otsikko: Vs: Kytkin ei irrota + kansivian epäilys
Kirjoitti: Restate - 22.02.2012, 00:09:25
Omasta autosta hävisi myös mysteerisesti nestettä aikoinaan. Ei nyt ehkä ihan noin nopeasti kuitenkaan. Vika selvisi kun nosti kannen ylös. Vesikanavasta oli syöpynyt reikä ykköspyttyyn. Kaikki pelas täysin normaalisti. Ei tuprutellut eikä edes haissut, ei tehnyt oikeastaan edes painetta. Kansi täyttöön, oikasu ja mehut rupes pysyy sisällä. Ei välttämättä kovin yleinen vika, mutta vaihtoehto kuitenkin.. ;)
Otsikko: Vs: Kytkin ei irrota + kansivian epäilys
Kirjoitti: volotes - 22.02.2012, 18:30:34
Nyt tutkin kytkin ongelmaa ja se meni vielä ihmeellisemmäksi.

Säädin kytkintä reippaasti että se ainakin irrottaisi tarpeeksi. Katsoin myös haarukan reiästä sisään eikä näkyny mitään epänormaalia.

Säätöpaikalta lähtiessä vaihteet meni päälle niinkun pitää, mutta heti seuraavassa liikkeelle lähtö yrityksessä ei enää kytkin irrottanu. Sitten otin edestakaasta, välillä toimi, välillä ei, eikä kytkimen pumppaamisesta edelleenkään apua. Toimii ei toimi toimii ei toimi, mikähän stana siinä o?? :(
Otsikko: Vs: Kytkin ei irrota + kansivian epäilys
Kirjoitti: volotes - 29.02.2012, 19:18:24
Nyt on kytkin avattu ja sieltähän paljastui: paineasetelman painelevy poikki ja kytkinlevyn keskellä olevista jousista yksi poikki.

Mistähän lie johtuu tuollainen hajoaminen?
Otsikko: Vs: Kytkin ei irrota + kansivian epäilys
Kirjoitti: hevonen - 29.02.2012, 19:23:19
Valmistusvika..?
Joskus sain näppärästi omasta kytkinlevystä yhden vaimennusjousen poikki kun poltin paikallaan gummia... Mikä lie tullut... :D
Oireet oli tuolloin lähinnä että kytkin toimi normaalista ja välillä ei meinannut tavallisella mantiellä päästä mäkiä ylös kun luisti...