Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: volotes - 20.02.2012, 19:19:44
-
Kytkin lakkas yhtä-äkkiä irrottamasta eikä enää saa vaihdetta paikallaan käynnissä päälle. Nestettä ei oo kadonnu, eikä kytkimen pumppaaminen auta. Kysymys kuuluu onko vain kytkinpääsylinteri korjaussarjan tarpeessa vai kykimen paineasetelma menossa?
Sitten: jäähdytinnestettä oli jäärata paivän jälkeen kadonnut paisuntasäiliön MAX-merkistä täysin tyhjäksi. Mihkä neste katoaa? Öljy ei ainakaan vielä ole harmaantunut. Kuplia ei tule paisuntasäiliön pohjassa olevasta letkun reiästä.
Pitääkö paisuntasäiliö olla aivan täynnä että mahdollisen kuplinnan huomaa? Jos ne kuplat tulee vain sitä pikkuletkua pitkin.
-
mulla ainaki sama oire johtui painelevystä joka oli 3 kappaleena :) toki kannattaa tarkistaa lootan kylestä aukosta, että liikkuuko kytkin normaalin/tarvittavan matkan, ettei turhaa purkaa lootaa pois
-
Jos ei vuoda nestettä niin koneeseenhan se menee. Ei mene öljy harmaaksi jos menee sylinteriin se neste.
Ei tarvii olla paisari täynnä, kyllä se kuplii sieltä pohjalta jos pahvi valskaa. Jos epäilet niin purista se pikkuletku tarkistuksen ajaksi lyttyyn kun korkki on pois.
Tuon kytkimen irroittamattomuuden voi aiheuttaa hirttänyt silmälaakeri.
Tämä näin yleisesti kun et kerro mikä auto, kone tai laatikko on kyseessä.
-
Ai niin unohtu 740 D24TIC koneella +M47
-
Todennäkösesti kytkinlevy halki ja kitkapinnan puolikkaat päällekkäin. Nestettä voi myös hävitä lämmityslaitteen letkuista tulipellinläpiviennissä tai kabiininpuolelle vuotaa. Onko paisuntasäiliönkorkki ehjä? on joskus ollu siitäkin kiinni nesteen koneessa pysyminen.
-
Korkin kuntoa ei ole tutkittu.
-
Omasta autosta hävisi myös mysteerisesti nestettä aikoinaan. Ei nyt ehkä ihan noin nopeasti kuitenkaan. Vika selvisi kun nosti kannen ylös. Vesikanavasta oli syöpynyt reikä ykköspyttyyn. Kaikki pelas täysin normaalisti. Ei tuprutellut eikä edes haissut, ei tehnyt oikeastaan edes painetta. Kansi täyttöön, oikasu ja mehut rupes pysyy sisällä. Ei välttämättä kovin yleinen vika, mutta vaihtoehto kuitenkin.. ;)
-
Nyt tutkin kytkin ongelmaa ja se meni vielä ihmeellisemmäksi.
Säädin kytkintä reippaasti että se ainakin irrottaisi tarpeeksi. Katsoin myös haarukan reiästä sisään eikä näkyny mitään epänormaalia.
Säätöpaikalta lähtiessä vaihteet meni päälle niinkun pitää, mutta heti seuraavassa liikkeelle lähtö yrityksessä ei enää kytkin irrottanu. Sitten otin edestakaasta, välillä toimi, välillä ei, eikä kytkimen pumppaamisesta edelleenkään apua. Toimii ei toimi toimii ei toimi, mikähän stana siinä o?? :(
-
Nyt on kytkin avattu ja sieltähän paljastui: paineasetelman painelevy poikki ja kytkinlevyn keskellä olevista jousista yksi poikki.
Mistähän lie johtuu tuollainen hajoaminen?
-
Valmistusvika..?
Joskus sain näppärästi omasta kytkinlevystä yhden vaimennusjousen poikki kun poltin paikallaan gummia... Mikä lie tullut... :D
Oireet oli tuolloin lähinnä että kytkin toimi normaalista ja välillä ei meinannut tavallisella mantiellä päästä mäkiä ylös kun luisti...