Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: J-VP - 12.01.2011, 22:12:14
-
Minkälaisia kokemuksia teillä on tarvike iskunvaimentimista?
Mulla on 960 II sedan ja ostin siihen Monroe Reflex iskarit syksyllä. Autoon on vaihdettu jäpäkämpi takajousi eli nivot hittoon. Huomasin tässä kovien pakkasten aikaan että takapäästä alkoi kuulumaan lopinaa heti ajoon lähdettyä mutta ääni hävisi vaimentimen hieman lämmetessä. Eipä niillä ole ajettu kuin 2000 km ja en ole hyppyyttänyt tuota mopedia liiemmin.
Onko muilla vastaavia kokemuksia? Yleensä nuo tarvike iskarit ovat toimineet äänettä, mihin niitä on asennettu.
-
Oon kans kuullu noista Monroeista ettei kestäisi.
-
Minkälaisia kokemuksia teillä on tarvike iskunvaimentimista?
Mulla on 960 II sedan ja ostin siihen Monroe Reflex iskarit syksyllä. Autoon on vaihdettu jäpäkämpi takajousi eli nivot hittoon. Huomasin tässä kovien pakkasten aikaan että takapäästä alkoi kuulumaan lopinaa heti ajoon lähdettyä mutta ääni hävisi vaimentimen hieman lämmetessä. Eipä niillä ole ajettu kuin 2000 km ja en ole hyppyyttänyt tuota mopedia liiemmin.
Onko muilla vastaavia kokemuksia? Yleensä nuo tarvike iskarit ovat toimineet äänettä, mihin niitä on asennettu.
Eikös nämä ollut ne mustat, tyylikkäät ja ... halvat. :)
Omassa keltaiset, tyylikkäät ja ... kalliit toimineet ihan hyvin, ei voi olla ajamatta isoa kovaa.
Kevään routaheittoja ( ja sakkoja :P ) odotellessa.
Ja asiaan; toimiiko ne muuten ok ja kait niissä joku takuu on, jos pakkanen rikkonut jotain?
-
Itse ostin kanssa Monroe Reflexit noin 1,5 vuotta sitten, eivätkä olleet sieltä halvimmasta päästä. Takaiskarit vaihdettu kerran uusiksi. Ärsyttävän pintakovat ja kopisevat epätasaisella tiellä, maantiellä ja mutkissa isoissa nopeuksissa sopivat. Jotenkin eivät mielestäni toimi noiden orkkisjousten kanssa yhteen eli olisi varmaan pitänyt vaihtaa myös ne uusiksi samalla. Etuiskarit eivät oikein enää toimi yli 10 asteen pakkasella, aluksi toimivat ok. Seuraavaksi aion kokeilla noita Sachseja, jotka ilmeisesti ovat myös ne originaalit..?
Autoni siis S80 v.1999
-
Eikös nämä ollut ne mustat, tyylikkäät ja ... halvat. :)
Omassa keltaiset, tyylikkäät ja ... kalliit toimineet ihan hyvin, ei voi olla ajamatta isoa kovaa.
Kevään routaheittoja ( ja sakkoja :P ) odotellessa.
Ja asiaan; toimiiko ne muuten ok ja kait niissä joku takuu on, jos pakkanen rikkonut jotain?
Perhana että joillain pitkä muisti ;D
Muuten ovat toimineet ihan ok ja takuu on 3v/ 100 000 km eli ei tässä kiire ole. Saatan pitää noita takaiskareita vielä hetken ennenkuin alan purnaamaan niistä. Eivät ne tosiaan kalliit olleet kun kierros suojakumineen ja yläpään laakerointeineen maksoi 360€. Tosin jos sillä rahalla saa sontaa niin ei sekään ole kivaa ;)
kuten -W- tuossa mainitsi, niin ovat kyllä vakiovaimentimia selvästi pintakovemmat. Ovat juuri siinä rajalla pidänkö vain en mutta tosiaan mutkissa ja isommassa nopeudessa toimivat hemmetin hyvin (vakioiskareiksi). Vois tietty itse kokeilla pykälää pienempiä rengaspaineita kesäpyörissä, kun jatkuvasti on 2,6 bar. Tuntuu vaan sopivan tuohon korkeprofiiliseen muuten hyvin.
-
Rupesin tässä häiriköimään :facepalm:.
Tätä aihetta kun luin, niin omastani heräsi kysymys, että lieneekö iskunvaimentimet Volvossa ns. kuluvia osia lainkaan?
940, ollut minulla kuusi vuotta, n. 83 tkm sinä aikana ajettu, yht. n. 260 tkm. Katsastajan %:t syksyllä edessä 77 ja 72, takana 73 molemmat. Jos edelliset omistajat ovat joskus vaihtaneet, oletan iskarien olevan siniset, koska kaikki leimat huoltokirjassa ennen minua ovat Avainvaunun. Minun aikanani niihin ei ole koskettu.
Muistan kun Sunnyyn piti uusia iskarit alle 50 tkm:ssä. Takuuseen meni :).
-
Rupesin tässä häiriköimään :facepalm:.
Tätä aihetta kun luin, niin omastani heräsi kysymys, että lieneekö iskunvaimentimet Volvossa ns. kuluvia osia lainkaan?
940, ollut minulla kuusi vuotta, n. 83 tkm sinä aikana ajettu, yht. n. 260 tkm. Katsastajan %:t syksyllä edessä 77 ja 72, takana 73 molemmat. Jos edelliset omistajat ovat joskus vaihtaneet, oletan iskarien olevan siniset, koska kaikki leimat huoltokirjassa ennen minua ovat Avainvaunun. Minun aikanani niihin ei ole koskettu.
Muistan kun Sunnyyn piti uusia iskarit alle 50 tkm:ssä. Takuuseen meni :).
Mulla tuli kans mielenkiintoisia arvoja viikko sitten konttorilla. Kolme viikkoa vanha takapää johon laitettiin sachin iskarit ja kuormajouset. Etupäässä on samat iskarit jotka oli ostaessa 3,5v ja 140tkm sitten. Kaikissa kulmissa arvot 5% sisään (73-77%). Aika hassua sinänsä, mutta auto on kyllä ajolleen mainio.
Autona tosin -99 V70 2.5D
-
240 farkku jossa takana (vakiopituiset) kuormajouset sekä KYBin kaasuiskarit mallia Motonet ja katsastuksessa tuli arvot 85% - 78%, edessä on jotkut taivasta vanhemmat en edes tiedä mitkä ja sieltä tuli 83% - 81% eli ainakin noiden jousien kanssa Motonetin halpiskaasu näyttää pelaavan hyvin yhteen. Ja kyllä se siltä tuntuukin, auto on aivan eri maata kuin ostaessa alla olleilla iskareilla ja jousilla - ei mitään tietoa mitkä ne olivat mutta joustoa oli molempiin suuntiin tajuttomasti, vaimennuksesta ei juuri päässyt puhumaan.
-
Laitoin omaan 940 sedaniin kesällä Bilstein kaasut ympäriinsä, mallia en muista tarkemmin. Nyt talven aikana on alkanut takapäästä kuulua rasittava kalkatus kylmänä, ja koska mitään välyksiä en ole löytänyt luulen äänilähteen olevan iskareissa, sillä ääni hiljenee ajon myötä.
Tässä kohtaa en kyllä voi ihan täysin syyttää iskari valmistajaa, sillä samalla kun laitoin uudet pumput joka nurkkaan, asensin myös LeSjöforssin jousisarjan. Takajousitushan on tunnetusti näissä melko onneton jo alkujaan, eikä ko. madallusjousisarja ainakaan paranna tilannetta. Tästä oli sitten seurauksena muutama oikein tehokas jousituksen pohjaaminen mahtavan kolahduksen kera, jolloin luulen takapumppujen saaneen hieman kipeää. Sittemmin vaihdon taakse vakijouset takaisin.
Luulen että heitän uudet Monroet taakse tässä joku päivä, josko kalkatus häipyisi. Monroet siksi että niitä saan aika edullisesti... O0
-
Ja nyt alkoi vuorostaan etupää kolisemaan ja takapää on hiljaan :2funny:
-
Ja nyt alkoi vuorostaan etupää kolisemaan ja takapää on hiljaan :2funny:
Niinhän siinä helposti käy. :-\
-
Niinhän siinä helposti käy. :-\
Mietin tuossa puoli leikilläni että jos takaset hiljeni niin etusillakin sama edessä? Eli kiertää koko rundin ja sit lopettaa :buck2:
-
myös mulla 940:ssä kolisi takapää luulin että iskarit sielä kolisee mutta ei kolina johtu siitä et jousen alla olevat kumit oli huonosti
-
Taakse laittoivat liikkeen takuuseen KYBin kaasuiskarit reilu 2v sitten. Ei ole ollut valittamista vielä.
-
Kolmisen vuotta on Bilteman kaasut olleet 850 takaiskunvaimentimina. Katsastuksessa inssi oli RPT:lle huomauttanut tehottomasta iskunvaimennnuksesta, ei ollut kuitenkaan löytänyt vuotoja vaikka kuulemma etsi oikein lampun kanssa. Seuraavaksi ehkä TRW:n kaasut ?
-
Omassa on edellisen omistajan laittamat moponetin kalliimmat? TRW pumput ja ei oo kyllä valittamista ollu, ehkä jonkun mielestä voisivat olla jopa kovat/jämäkät?
-
Omassa 940 on tietääkseni kierros Bilsteinejä. Takapää toimii hyvin eikä etupäässäkään ole valittamista muutakuin pakkasella jolloin apukuskin etutolppa jäätyy ja sen kyllä huomaa. :2funny: Katsastukseen kun vei niin näytti melkein samaa kuin kuskinpuoleinen. Tosin auto oli lämpimässä hallissa neljä tuntia ennen leimaa. :2funny:
Keväällä menee etutolpat vaihtoon ja samalla lyhennetään jousia, vielä hieman lisää.
-
Nostellaas vanhaa aihetta ennen ku lähen tiskiltä kysymään. Elikkä onko kellään tietoa minkä valmistajan iskareita 200 sarjaan motonet myy? Itsellä on sellainen käsitys, että voi olla TRW mutta eikös TRW pakkaa monen muun valmistajan kamaa omiin paketteihin ja laita eteepäin? *kahvia-> Jää nähtäväksi uskaltaako noita kokeilla jos päädyn uudet ostamaan.
-
LipTec/QH, Sachs, ZX-Shock on ainakin itselle tullut kun on Motonetistä tilannut, Kybiä ei taida enää listoilta löytyä. Lipit olen noista havainnut laadukkaimmiksi. TRW:t on todennäköisesti Gabrielin tekemät.
Omana havaintona iskareista, että Monroet on kuraa hinnasta riippumatta, huonoimmat rupeaa vuotamaan kuukaudessa ja vaimennuskyky vaihtelee, eivätkä kestä pakkasta.
Biltemalle toimitti iskareita ennen monikin valmistaja, tarran väristä riippui saiko hyvät (Lip), kohtuulliset (Kyb) vai p**kat (monroe), nykytilanteesta en tiedä.
-
LipTec/QH, Sachs, ZX-Shock on ainakin itselle tullut kun on Motonetistä tilannut, Kybiä ei taida enää listoilta löytyä. Lipit olen noista havainnut laadukkaimmiksi. TRW:t on todennäköisesti Gabrielin tekemät.
Omana havaintona iskareista, että Monroet on kuraa hinnasta riippumatta, huonoimmat rupeaa vuotamaan kuukaudessa ja vaimennuskyky vaihtelee, eivätkä kestä pakkasta.
Biltemalle toimitti iskareita ennen monikin valmistaja, tarran väristä riippui saiko hyvät (Lip), kohtuulliset (Kyb) vai p**kat (monroe), nykytilanteesta en tiedä.
Kiitoksia tiedosta O0
Kävin tänään motonetin tiskiltä hakemassa/tilaamassa osaa. Iskarit oli Professional Partsin tekeleet. Saa nähä kauan kestää. Toivoa sopii, että useamman vuoden kun ei opiskelijana auton osia huvikseen jokavuosi vaihdella.
-
Mä jättäisin PPS:t sinne tiskille, vaikken valmistajan iskareita ole kokeillutkaan. Kaikki muutkin niiden tekeleet on aika kuraa...
-
Professional parts on käsittääkseni pelkästään pakkaaja, eli paketin osat voi olla mistä milloinkin.
-
71/74 oli tulos katsastuksessa. Mielestäni yllättävän paljon eroa kaksipäivää auton alla olleiden iskarien välillä. Toki mittalaitteiden tarkkuus ja muiden alustanosien kunto vaikuttaa. Ajossa ei kyllä mitään moitittavaa. Ehkä ovat vähän pintakovat mutta tämän luulen johtuvan myös uusista jousista. Luulisi vähän pehmentyvän ajossa.
-
Jopa rengaspaineet ja auton kuormitus vaikuttavat tuohon iskaritestiin. Mulla oli hyvät iskarit testien mukaan ja molemmat takaiskarit menivät lähes itsekseen pohjaan.
-
Tilasin takaiskarit sachs 300 074 mut tuliki koodilla 315 854. Onko noilla mitään eroa toisistaan?
-
Itsekkin vaihdoin 40mm madallusjouset joka nurkkaan ja nyt heti vaihdonjälkeen takapää pamahtelee kun ajaa montuista ja kyllä harmittaa. Pitääpä ruveta ihmettelemään mikä siellä pamahtaa ja autohan on 940. Todettu että takaiskarit rikki niin mitkäköhän iskarit heittäisi taakse?