Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: renek - 22.02.2012, 00:38:13
-
Eli siis tällänen pikanen varmistus tähän polttimo asiaan, kun auto minulle tänään jahkaantui ja vasen polttimo pitäisi vaihtaa, niin onko vuosikerran 2009 autossa (ilman kääntyviä valoja) Myös nuo D1S polttimot ?
ohjekirjaankin oli vain kirjoitettu ota yhteys huoltoon ei edes polttimon tyyppiä ollut kerrottu.. niin sellainen varmistus tähän asiaan vielä...
Voitte vain kuvitella missä kunnossa 181tkm ajettu polttimo on, Toinen onnekksi vaihdettu 20tkm sitten.
Sitten toinen asia on että mahtaakohan jäähdytysnesteen lämpötilaa mitenkää näkyviin...
entä kuuluuko tuon laatikon ikäänkuin jäädä junnaamaan rauhallisemmassa kiihdytyksessä jollain vaihteella... vaihteistoöljyt vaihdettu 10tkm sitten, voimakkaammassa kiihdytyksessä ei ongelmaa, täytyy tuota tutkia vielä huomenna lisää...
-
ohjekirjaankin oli vain kirjoitettu ota yhteys huoltoon ei edes polttimon tyyppiä ollut kerrottu.. niin sellainen varmistus tähän asiaan vielä...
Pakko ihan ihmetellä, oikeasti? Eikös noissa nykyisissä kuitenkin lähde se umpio irti vetämällä eli näin olisi lampun vaihto tehty helpommaksi? Ilmeisesti Fordilta otettu tuo.
-
Voitte vain kuvitella missä kunnossa 181tkm ajettu polttimo on, Toinen onnekksi vaihdettu 20tkm sitten.
Niin minkä näköinen se polttimo siis on ??
Xenon polttimo on malliltaan: D1S 35W ja ehdoton suositus on aina vaihtaa ne samaan aikaan,vaikka vaan toinen pimenee.
Vaikka toinen vaihdettu 20tkm sitten niin kun vaihdat pimenneen tilalla uuden niin värieroa yleensä on.Tietty jos ostat ja vaihdat tismalleen saman merkkisen ja "mallisen" niin voi olla ettei sitä sävyeroa huomaa.
Vaihto on helppoa kun olet varovainen(virrat pois autosta) ja ajovaloumpio pois paikoiltaan polttimon vaihdon ajaksi-
Nimimerkillä: Omaa kokemusta on !
-
kiitän tästä todella paljon, kyllähän umpio irtoaa niinkuin vanhemmissakin mutta polttimotyyppiä ei kerrottu missään. Täytyypä siis vaihtaan nuo uusiin.
Mutta vieläkin ihmetyttää että saako jäähdytysnesteen lämpötilaa mistään näkyviin ?
-
Mutta vieläkin ihmetyttää että saako jäähdytysnesteen lämpötilaa mistään näkyviin ?
Noup. Ainoastaan hommaat mittarin joka kytketään ODB2 porttiin tai sitten hommaat ko. porttiin bluetooth palikan ja älypuhelimeen softan joka näyttää dataa tuosta portista.
-
jaa jaa, no ei sitä sitten tarvitse mulkoilla ;D
-
No se lämpötilan näyttö, mitä sillä tiedolla teet?
Joku täällä tiesi kertoa, että esim diesel audissa lämpöä näyttää täydet mittarissa, mutta sitten mitattu syylärista jotain 43 selsiusta. Elikkä näytetään mitä haluat nähdä, eikös vain?
-
Noniin polttimo on vaihdettu, koht koeajolle kunhan vähän vielä pimenee :)
Sitten tuo polttoainetoimisen lämmittimen kaukosäätö... pitäisi pariston vaihdon jälkeen ohjelmoida tuo kaukosäädin Irroittaamalla vastaanottimen liitin tai varoke sekä odottaa 5sek ja kytkeä ne takaisin ja pitää off painiketta sitten pohjassa. Vaan mikä varoke nyt pitäisi irroittaa ? Polttoainekäyttöisen lisälämmittimen ? sen varokkeen irroitus tehty kotikonstein lähes mahdottomaksi.
Kertokaas nyt siis että mikä varoke/liitin ja mistä, ja onnistuuko vaihto kotikonstein vai pitääkö ajella huoltoon?
-
No se lämpötilan näyttö, mitä sillä tiedolla teet?
Joku täällä tiesi kertoa, että esim diesel audissa lämpöä näyttää täydet mittarissa, mutta sitten mitattu syylärista jotain 43 selsiusta. Elikkä näytetään mitä haluat nähdä, eikös vain?
No ei se nyt ihan noinkaan mene.Syylärissä voi olla kuinka kylmää tahansa, riippuu siitä miten paljon jäähdytystä kone tarvitsee ts. termostaatti päästää nestettä syyläriin jäähtymään, kun tarvetta tullee. Jos tarvetta ei ole (ja talvella dieseleissä ei juuri ole), niin koneen lämpö on jotain ihan muuta kuin syylärin lämpö. Kyllä koneesta mitattu lämpö on kyllä varsin eksakti. Omassa dieselissä termostaatti aukeaa 78 asteessa ja ennen sitä syylärissä on sama lämpötila ulkolämpötilan kanssa. Koneen lämpöä pääsen itse ihailemaan OBD-mokkulan kautta navigaattorista (Ecoroute HD/Garmin yhdistelmä), ihan näpsäkkä paketti.
-
Noniin polttimo on vaihdettu, koht koeajolle kunhan vähän vielä pimenee :)
Sitten tuo polttoainetoimisen lämmittimen kaukosäätö... pitäisi pariston vaihdon jälkeen ohjelmoida tuo kaukosäädin Irroittaamalla vastaanottimen liitin tai varoke sekä odottaa 5sek ja kytkeä ne takaisin ja pitää off painiketta sitten pohjassa. Vaan mikä varoke nyt pitäisi irroittaa ? Polttoainekäyttöisen lisälämmittimen ? sen varokkeen irroitus tehty kotikonstein lähes mahdottomaksi.
Kertokaas nyt siis että mikä varoke/liitin ja mistä, ja onnistuuko vaihto kotikonstein vai pitääkö ajella huoltoon?
Tämän lisäksi tuli vielä mieleen että onko volvoon saatavilla jonkinlaista korjaamokäsikirjaa ? mistä hankittavissa ja mihin hintaan ? Tietenkin nykypäivänä "kirja" sana on väärä tietokoneellehan nuo kaikki tulee mutta kuitenkin :)
-
Noup. Ainoastaan hommaat mittarin joka kytketään ODB2 porttiin tai sitten hommaat ko. porttiin bluetooth palikan ja älypuhelimeen softan joka näyttää dataa tuosta portista.
Okei, millaiset kustannukset palikasta ja softasta karkeasti tulee?
-
Okei, millaiset kustannukset palikasta ja softasta karkeasti tulee?
Palikka lähtee dealextremestä halvimmillaan 20€, itselle tulossa tuota halvinta mallia vähän pienempi hintaan 45€. Siihen päälle puhelimen ohjelma. Ne taitaa käyttöjärjestelmästä riippumatta olla 10€ tuntumassa. Ne löytyy puhelimien sovelluskaupoista.
-
Onko tuo ODBC palikka kuinka iso... jääkö pullottamaan vai piiloon?
-
Oisko kellään tietoa että toimiiko tämä (http://www.dealextreme.com/p/volvo-vehicle-rs232-obd-ii-diagnostic-cable-with-software-cd-34481), löyteekö kaikki koodit jne... ?
edit: niin siis autohan on 2.4D Momentum 2009
-
Oisko kellään tietoa että toimiiko tämä (http://www.dealextreme.com/p/volvo-vehicle-rs232-obd-ii-diagnostic-cable-with-software-cd-34481), löyteekö kaikki koodit jne... ?
edit: niin siis autohan on 2.4D Momentum 2009
Mikäli tuolla saa vikakoodeja luettua kyseisestä autosta, niin sillä ei saa kuitenkaan kaikkia koodeja, vaan ainoastaan obd vikakoodit.
-
pariston vaihdolla, korjaantui tuo kaukosäätöasia, nyt toimii ;)