Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Duunari74 - 22.02.2012, 04:59:28

Otsikko: V70-05, 2.4 140hv (n.160tkm) sytytti moottorivikavalon..miten edetä?
Kirjoitti: Duunari74 - 22.02.2012, 04:59:28
....eli kyseinen bensakäyttöinen kulkine sytytti moottorivikavalon kun jouduin pysähtymään hetkeksi puhallusratsian vuoksi. Eli valo syttyi kun lähdin uudestaan liikkeelle ja kiihdytin reippaasti 100km/h nopeuteen. Mitään selventävää tekstiä ei valon lisäksi ilmestynyt. Kone käy nätisti ja tasaisesti. Ehkä hienoinen voimattomuus on vaivannut satunnaisesti autoa, mutta voi olla myös vain kuviteltu tunne, varsinkin nyt kun tiet täynnä lumipöperöä ja kiihtyvyys olosuhteista johtuen huonompaa. Lisäksi pari kertaa esim. 4:lla kiihdytettäessä on tuntunut että kiihtyvyys huononee tietyn kaasupolkimessa olevan kohdan "pykälän" jälkeen nopeasti. Kaasuläppäkotelo ohjelmoitu joskus uudestaan Volvolla.

Hakua käytetty ja mielessä pyörii kaasuläppäkotelo, lambda-anturi jne. Pystyykö noita Vovon vikakoodeja saamaan esiin ScanGaugella, vai pitääkö mennä aamutuimaan Siniselle?

Oliko tuossa koneessa niin, ellei vika ole ns. koko ajan päällä, niin valo sammuu 10 ok käynnistyksen jälkeen?

Kuinka herkästi ko. valo syttyy ilman mekaanista vikaa. Tuleeko ns. vikahälytyksiä, vai onko aina mekaanista vikaa?

Ideat ja ohjeet tervetulleita!

Lisäksi pari "foliohattu" tyylistä kysymystä/toteamusta..kovilla pakkasilla autosta kuului hento resonanssiääni liikkeellelähdössä n.1200rpm kohdalla, joka hävisi hetimmiten lähdön jälkeen. Vasen ajovalo paloi juuri. Koneestä kuuluu kylmänä tosi vieno ulina tai "puhallus" käynnistyksen jälkeen...Ominaisuuksia vai vikoja?.
Otsikko: Vs: V70-05, 2.4 140hv (n.160tkm) sytytti moottorivikavalon..miten edetä?
Kirjoitti: Timmeeni - 22.02.2012, 06:35:47
....eli kyseinen bensakäyttöinen kulkine sytytti moottorivikavalon kun jouduin pysähtymään hetkeksi puhallusratsian vuoksi. Eli valo syttyi kun lähdin uudestaan liikkeelle ja kiihdytin reippaasti 100km/h nopeuteen. Mitään selventävää tekstiä ei valon lisäksi ilmestynyt. Kone käy nätisti ja tasaisesti. Ehkä hienoinen voimattomuus on vaivannut satunnaisesti autoa, mutta voi olla myös vain kuviteltu tunne, varsinkin nyt kun tiet täynnä lumipöperöä ja kiihtyvyys olosuhteista johtuen huonompaa. Lisäksi pari kertaa esim. 4:lla kiihdytettäessä on tuntunut että kiihtyvyys huononee tietyn kaasupolkimessa olevan kohdan "pykälän" jälkeen nopeasti. Kaasuläppäkotelo ohjelmoitu joskus uudestaan Volvolla.

Hakua käytetty ja mielessä pyörii kaasuläppäkotelo, lambda-anturi jne. Pystyykö noita Vovon vikakoodeja saamaan esiin ScanGaugella, vai pitääkö mennä aamutuimaan Siniselle?

Oliko tuossa koneessa niin, ellei vika ole ns. koko ajan päällä, niin valo sammuu 10 ok käynnistyksen jälkeen?

Kuinka herkästi ko. valo syttyy ilman mekaanista vikaa. Tuleeko ns. vikahälytyksiä, vai onko aina mekaanista vikaa?

Ideat ja ohjeet tervetulleita!

Lisäksi pari "foliohattu" tyylistä kysymystä/toteamusta..kovilla pakkasilla autosta kuului hento resonanssiääni liikkeellelähdössä n.1200rpm kohdalla, joka hävisi hetimmiten lähdön jälkeen. Vasen ajovalo paloi juuri. Koneestä kuuluu kylmänä tosi vieno ulina tai "puhallus" käynnistyksen jälkeen...Ominaisuuksia vai vikoja?.

Jos pitkään olet ajanut hiljokseen ettet ole antanut kunnolla kierroksia. Ja nyt sitten ratsian jälkeen kun antoit volvolle kierroksia, niin lambda on todennäköisesti sytyttänyt vikakoodin liian laihasta seoksesta. Mutta ei arvailla enempää ennen kuin olet käynyt lukemassa vikakoodit.

Pitäisi näkyä volvon testerillä muistissa koodi vaikka valo ei palaisikaan enään huoltoon mennessä.

Tuo ulina kylmämä johtuu varmaan lisäilmapumpusta, vai onko näin uudessa enään?
Otsikko: Vs: V70-05, 2.4 140hv (n.160tkm) sytytti moottorivikavalon..miten edetä?
Kirjoitti: Duunari74 - 22.02.2012, 09:38:43
Terve taas...

Vika selvisi: VVT-solenoidi herjasi vikakoodia (ECM-640A, imupuolen nokka-akselin ohjaus-signaali virheellinen).
Solenoidi putsattiin ja vikakoodi nollattiin. Nyt valo on pysynyt pois muutaman käynnistyksen ajan.

Operaatio oli nopea ja edullinen. Homma hodettiin odottaessa Debil korjaamossa espoossa.