Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: Grease Monkey - 23.02.2012, 15:03:11

Otsikko: Volvo 242 GT turbo
Kirjoitti: Grease Monkey - 23.02.2012, 15:03:11
Aloitanpas tästä omastakin projektista päiväkirjan. Auto on hankittu jo reilu vuosi sitten ja aika paljon olen jo tehnytkin. Osia on hankittuna iso kasa, mutta viime vuoden työkiireet ja "uuden" käyttöauton hankinta ja saattaminen Suomen virkavirheitä miellyttäväksi ja rekisteriin on vienyt ajan turhankin tehokkaasti. Eiköhän Volvollekin ala kohta taas tapahtua..

Auto on vm. 1984 Volvo 240 DL, 2-ovisena. (ei siis 242)  ;) Alkuperäistekniikka on B200K, M45 ja 1031 -perä. Hyvin pidetty ja aika hyvin säilynytkin. Peltitöitä kuitenkin tarvii tehdä jonkin verran; Helmat, varapyöräkotelot ja pätkät takakaaria. Ylipäätään auton kori on suorastaan erinomaisessa kunnossa tuon ikäiseksi Volvoksi. Korissa on listoista ylöspäin alkuperäinen maali ja mm. ovet ovat täysin ruosteettomat. Täysin katsastuskuntoinen kori joka tapauksessa, mutta ei kelvannut minulle tuollaisena.

(https://lh4.googleusercontent.com/-f-CUxy4nQaA/T0YKrT9QrlI/AAAAAAAACBI/3kFMwKc6VPY/s640/20112010025.jpg)

A-ryhmän Volvoja tuli pienenä poikana ihasteltua. Jonkinasteinen mobilistikin olen ja jenkkiautojen kanssa puuhaillessani olen mieltynyt runsaaseen varustetasoon. Karu raaseri ei niin miellytä, vaikka kaikki ylimääräinen paino onkin pois suorituskyvystä.  :buck2: Tältä pohjalta auton reseptiksi on muodostunut seuraava; Päällisin puolin Volvosta tulee A-ryhmäläisen näköinen. Valkoinen, ehkä raidoituksella (näkee sitten). Turbon maski, mustat listat, sekä aito A-ryhmän takaspoileri. Sisustaksi on hankittu musta nahkaverhoilu ja alkuperäiset GT:n sivupaneelit. (kiitos Volvere!) Sähkövarusteita on hankittu mm. peilit, ikkunat, keskuslukko, ilmastointi, vakionopeudensäädin jne.

Ja sitten tekniikka; Lohkona tulee toimimaan B23, joka on betonoitu vesiproppujen alareunaan asti ja johon on lisätty öljyruiskut. Kampiakseli on JuHaU:n kautta hommattu pitkäisku, veivit H-profiilit ja männät ovat mittatilaus Wisecot. Kanneksi tulee 531, joka on ammattilaisen porttaama. Moottorinohjaukseksi olen hankkinut Megasquirt 3:n. Ahdin, sekä imu- ja pakosarja on vielä auki (tai vaatii lisäsuunnittelua..)  Laatikko on 5-vaihteinen Getrag. Peränä säilytän alkuperäisen, mutta lukolla varustettuna.

Tällä hetkellä kone on koneistettu, kaikki osat on hankittu, mutta loppukokoonpano sille on suorittamatta. Volvon kori on soodapuhallettu listoista alaspäin ja osa peltitöistä on tehty.

Ohessa kuva tekniikan luovuttajasta.  ;)
(https://lh6.googleusercontent.com/-ztJqwXYYoAQ/T0YLvLGPEYI/AAAAAAAACCM/kc39o8H82lE/s640/IMG_0017.JPG)(https://lh6.googleusercontent.com/-DOjNo44X57E/T0YLzlhNV6I/AAAAAAAACCU/Ak9ZdU56V_I/s640/IMG_0019.JPG)

Jatkoa seuraa.

Otsikko: Vs: Volvo 242 GT turbo
Kirjoitti: 8-pätkä - 23.02.2012, 16:07:44
Näitä ei näy enää liikaa! Tekniikka kuulostaa mielenkiintoiselta ja erityisesti megan käyttö moottorinohjauksena kiinnostaa, tuleehan sen asennuksesta juttua? Minkä lukon meinasit tuohon vakioperään laittaa?
Otsikko: Vs: Volvo 242 GT turbo
Kirjoitti: Grease Monkey - 23.02.2012, 16:14:55
Eiköhän siitä ruiskun asennuksesta jonkunlaista juttua tule, aikanaan. Lukoksi olen suunnitellut ihan perinteistä palalukkoa modattuna. Ei paras mahdollinen, mutta sellainen sattui löytymään hyllystä. Mitään kilpuria tästä autosta ei ole tarkoituskaan tehdä.
Otsikko: Vs: Volvo 242 GT turbo
Kirjoitti: lassii - 23.02.2012, 16:40:55
Nättiä!

Tosin väittäsin alkup koneen olevan b19k.

Otsikko: Vs: Volvo 242 GT turbo
Kirjoitti: Grease Monkey - 23.02.2012, 16:42:28
Nättiä!

Tosin väittäsin alkup koneen olevan b19k.

Ja olet muuten oikeassa...  :) Muistin väärin.
Otsikko: Vs: Volvo 242 GT turbo
Kirjoitti: 460GLE - 23.02.2012, 17:27:47
Tämähän napsahti seurantaan välittömästi, sen verran kutkuttavalta rojektilta kuullostaa.

Itellä kans projektina samanvuotinen 242. 1031-perällä ja b19k:lla alunperin varustettu oli tämäkin.  ;D
Otsikko: Vs: Volvo 242 GT turbo
Kirjoitti: Justus - 24.02.2012, 14:46:43
Tämähän napsahti seurantaan välittömästi, sen verran kutkuttavalta rojektilta kuullostaa.

Itellä kans projektina samanvuotinen 242. 1031-perällä ja b19k:lla alunperin varustettu oli tämäkin.  ;D

Oliko vielä 3.31:1 perä ja M45WR laatikko kuten mulla oli samas vuosimallissa?
Otsikko: Vs: Volvo 242 GT turbo
Kirjoitti: Grease Monkey - 24.02.2012, 15:11:12
Oliko vielä 3.31:1 perä ja M45WR laatikko kuten mulla oli samas vuosimallissa?

Joo, välitys on tuo,mutta mistä tuon WR-laatikon erottaa?
Otsikko: Vs: Volvo 242 GT turbo
Kirjoitti: Justus - 24.02.2012, 21:23:40
Joo, välitys on tuo,mutta mistä tuon WR-laatikon erottaa?

Kai sillä pitäis joku koodi olla tunnistelaatassa. Omani tiesin, vasta kun pyörittelin sitä ykkösvaihteella ja laskin välityksen.
Ei tätä pitäis esiintyä missään muussa vuosimallissa.

Off road miehet käyttää näitä

http://www.volvo200.org/modellen/bakken.htm
Otsikko: Vs: Volvo 242 GT turbo
Kirjoitti: Timo_R - 24.02.2012, 22:10:13
Joo, välitys on tuo,mutta mistä tuon WR-laatikon erottaa?


Sen erottaa siitä, että 1-2-3 on jonkinlaista kiihtyvyyttä aistittavissa, mutta kun tuuppaa nelosen silmään, nii huomaa että se on todellinen ylivaihde :D

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=131.msg395#msg395
Tuolta löytää noi välitykset, jos riittää intoa pyöritellä ja laskeskella.
Otsikko: Vs: Volvo 242 GT turbo
Kirjoitti: Grease Monkey - 24.02.2012, 23:48:25
No, tuo laatikko ei kuitenkaan jää tähän autoon.  :D

Kumma, kun kukaan ei ole huomioinut tuota tekniikanluovuttajaa...
Otsikko: Vs: Volvo 242 GT turbo
Kirjoitti: Jussi.L - 25.02.2012, 01:22:54
Kumma, kun kukaan ei ole huomioinut tuota tekniikanluovuttajaa...

Itse ajattelin kysyä aikasemmin että ollaanko siellä kännissä kun tollasta autoa auki revitään?  ;) Mutta sitten aattelin että kaipa siihen tulee jotain eksoottisempaa.

Mutta, mikäs tuo tekniikan luovuttaja nyt on, ja mitä sille tapahtuu?  ???
Otsikko: Vs: Volvo 242 GT turbo
Kirjoitti: lassii - 25.02.2012, 07:39:52
No tuota M45WR lootaa on ollu vain vuonna 84. Tuo kombinaatio on melko harvinainen muutenkin, b19k+M45WR+1031 ja välitys juur tuo 3.31
Otsikko: Vs: Volvo 242 GT turbo
Kirjoitti: AtAi - 25.02.2012, 08:34:56
No tuota M45WR lootaa on ollu vain vuonna 84. Tuo kombinaatio on melko harvinainen muutenkin, b19k+M45WR+1031 ja välitys juur tuo 3.31
Eikö WR:n kaverina ollu 3.15 välitys, ainakin tossa yhessä oli mikä purettiin muutama vuosi sitten. 3.31 on yleisempi.


Mikä tulee olemaan tuon tekniikanluovuttajan kohtalo?
Otsikko: Vs: Volvo 242 GT turbo
Kirjoitti: SanttuM - 25.02.2012, 10:33:04
Kumma, kun kukaan ei ole huomioinut tuota tekniikanluovuttajaa...

Mikä sen kohtalo on? Kerro kerro.
Älä pidä hullua jännityksessä  :o
Otsikko: Vs: Volvo 242 GT turbo
Kirjoitti: Grease Monkey - 25.02.2012, 14:43:20
 :D Tuo "Smurffi", niinkuin tuota sinistä on iät ajat kutsuttu, on oikea perhekalleus. Vuodesta 81 perheessä ollut, vm. 74 242DL, alunperin B20:llä koneella ollut. Kun sain aikoinaan kortin, auto siirtyi mulle. Jossain vaiheessa piti mennä toteuttaan itseään enempikin ja choppasin tuota noin pari tuumaa. Samalla takaosa vaihtui uudempaan. Koneeksi vaihtui tuo B23E, jonka lohko nyt siirtyy tuohon nykyiseen projektiin. Korityöt ja maalaus on todellakin 17 vuotta vanhoja. Yllättävän hyvin on ajan hammasta kestänyt, vaikka on ollut ulkosäilytyksessäkin välillä.

Pidän auton tallessa, ehkä tuokin on jonain päivänä taas tienpäällä.

Hauska yhteensattuma sinänsä, että tuo sininen on ihan ensimmäisiä 242:sia Volvoja ja tuo ruskea ihan viimeisiä.